Kirjoittaja Aihe: v65 käyntiongelma  (Luettu 13334 kertaa)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
v65 käyntiongelma
« : Syyskuu 24, 2013, 20:50:19 ip »
Vuosina 2002-2005 aloittelin Gutsipyöräilyn v 65:lla,vm88.Entinen Espanjan poliisipyörä.Isompaa kuitenkin teki mieli ja siirryi Caliaikaan.Seisonut siis 8 v kuivassa navetassa.Nyt tarkoitus saada ensi kevääksi liikenteeseen.Käyntiin on saatu kun polttoainejärjestelmä putsattu perusteellisesti pari kertaa.Käy tyhjäkäyntiä mutta ajossa pätkii,ei kestä yli 3 tonnin kierroksia.Tuntuu että kummasskin sylinterissä vuorotellen käyntihäiriöitä.Uudet tulpat mustuu nopeasti.Pyörässä on kärjetön sytytys.Onkohan ongelma polttoaine vai sytytyspuolella ?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #1 : Syyskuu 24, 2013, 21:58:38 ip »
Tutkipa nokka-akselin päässä oleva sytytysanturin kunto ja sen johtimien liittimet.
Sen verran vanha malli että sen anturin alla lienee vielä keskipakosäädin joka voi olla ruostunut jumiin tai vaseliinit ovat kovettuneet eikä sekään toimi. Toisaalta se ei aiheuta pätkimistä. Mutta huoltokohde kumminkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #2 : Syyskuu 24, 2013, 22:26:34 ip »
Harvemminhan seisotuksen jälkeen enemmän saa soppaa. Itse tarkastaisin ensimmäisenä tulpanjohdot ja niiden liitokset, sekä todeta ryyppyjen toiminnan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #3 : Syyskuu 25, 2013, 22:24:54 ip »


Ettei vaan sitä ihtiään tankissa  ;D

Meinaat sitten ruuvata koko talven ( lievää ironiaa  ;D )
Saako tankki ilimaa ??

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2013, 20:11:16 ip »
Harvemminhan seisotuksen jälkeen enemmän saa soppaa. Itse tarkastaisin ensimmäisenä tulpanjohdot ja niiden liitokset, sekä todeta ryyppyjen toiminnan.

Suomennappa tämä ryyppy ?  Keskisuomen murre on niin erikoinen.

Eli kaukoparantaminen ei ole auttanut.  Jos pyörää ajettu lyijyllisellä polttoaineella viimeksi, voiko käydä laihalla ?
Neuloja nostettu toiseksi alimmaiseen hahloon.
Kaasareita putsattu ja ilmaa saa . Tunturi mopon hanat . . Riittääkö läpivirtaus ?
Millainen on V65 ennakonsäätö ?.
Jos vetää paremmin pienellä vaihteilla, niin sopan saantikysymyskö on ongelma ?

Jos näihin saisi selvitystä ensiksi

Kaverin kaveri
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2013, 20:22:08 ip »
Siinä pyörässä lienee PHBH30 kaasarit. Niissä on totutusti jumittavat rikastimen/ryypyn luistit. Näitä operoidaan vaijerilla. On siinä kaasarin kupeessa, muistaakseni yhdellä ruuvilla ylhäältä päin kiinni. Tosi helpot irrottaa, purkaa ja putsata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2013, 21:54:51 ip »
Onhan niitä luistimia tullut irroteltua kaasarin purkamisen yhteydessä.Täytyy vielä kerran ne irroittaa ja tutustua mikä niissä jumittaa jos jumittaa.Neulojen nosto mielestäni hieman auttoi,jaksoi jo jolkutella 90 km vauhtia vitosella mutta ei jaksanut kiihtyä.Uudet tulpanhatut ja tulpat vaihdettu.Johtoja ei pysty vaihtamaan kun ovat kiinteät puolasta.Muuten pyörä tuntuu todella hieman erilaiselta Calin jälkeen .Kevyt käsitellä ja olisi mukava nurkkapyörä.Jarrut kyllä paskat Caliin verrattuna.Pyörään on tehty vaihdelaatikko,kytkin ja kardaaniremontti.Osa ainakin pyörästa on siis  kunnossa.Motomatti sääti pyörää joskus 2000 luvun alkupuolella ,silloin pyttyjen puristukset olivat ok.Kovin olen katsellut Gutsikuvia saadakseni vinkkejä miten pyörääni laittaisin.Nyt se on perusv65:n yhdenistuttavalla penkillä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2013, 22:28:51 ip »
Vanha konsti on kokeilla onko seos kohdallaan: ajetaan isohkolla vaihteella kaasu levällään ja vedetään ryyppyä varovasti päälle. Jos vauhti kiihtyy hetkeksi on seos laihalla sillä kierrosalueella. Tästä voidaan päätellä että seos on laihalla, mutta vähemmän, alemmillakin kierroksilla. Joko se keskipakosäädin on huollettu? Huom! Se menee kahteen eri asentoon paikallensa mutta vain se toinen asento on oikea.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2013, 22:41:00 ip »
Nää sähkölaitteet on mulle aika hepreaa .Sinun sivuillasi olevan näköistä keskipakosäädintä pyörässäni ei ole.On punainen kehys missä pyörii akselissa varsi.Kehyksessä on kaksi vastakkaista kosketuspintaa.Alla ilmeisesti säätölevy.En ole uskaltanut koskea.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2013, 23:02:11 ip »
Onko tuossa kärjetön sytty siis vai kärjet?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #10 : Syyskuu 27, 2013, 10:03:22 ap »
Elektroninen sytytys,ei kärkiä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #11 : Syyskuu 27, 2013, 10:31:33 ap »
Mikähän sen sytytyksen merkki/valmistaja on? Onko alkuperäinen vai jälkiasennettu? Joko liittimet ja maadoitukset ja muut sen tyyppiset kohteet on tarkistettu/kunnostettu?

Ei sitä tiedä onko keskipakosäädintä jos ei ota sytytysantureita irti ja katso sen säätölevyn alle. Merkitse nykyinen ennakko että voit palauttaa sytytyksen ajoituksen samaan asemaan missä se on ollut. Tai hanki stroboskooppi. http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=ajoituslamppu
Voit sen avulla säätää sytytyksen kohdalleen.

Toki voi olla niinkin etevä ja nykyaikainen sytytys siinä että sytytyksenohjausboxissa on erikseen ohjelmoitu ennakot kierrosluvun mukaan. Silloin siellä antureiden alla on tyhjä tila.
Anturissa ei ole sen ja pyörijän välissä mitään kosketuspintaa. Niissä pitää aina olla välys jonka suuruus löytyy huolto/korjaamokäsikirjasta.

Yleisesti ottaen nuo muovikuoriset anturit eivät ole ikuisia ja saattavat päätyä epämääräiseen toimintatilaan ennen kuin sytytys loppuu kokonaan. Toimii esimerkiksi kylmällä säällä moittettomasti mutta lämpötilan noustua alkaa pätkimään.

Tässä yksi mahdollinen korvaava komponentti: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Electrical-Ignition/Ignition/Electronic-ignition-system/Dyna/Electr-Ignition-Dyna-S-small-models-V35-V65::2770.html

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #12 : Syyskuu 27, 2013, 10:41:34 ap »
Tutkitaan lisää kun ehditään.Valitettavasti nyt työ häiritsee harrastusta.Kiitos neuvoista.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #13 : Syyskuu 27, 2013, 10:49:50 ap »
Ilmansuodatin tukossa?
Forza Moto Guzzi!

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: v65 käyntiongelma
« Vastaus #14 : Syyskuu 27, 2013, 20:49:25 ip »
Käy tukkoisesti vaikka kaasareiden kurkut auki.Pyörässä on espanjalainen Motoplatin sytytysjärjestelmä.Pyörä on ollut Espanjassa poliisipyöränä ja ainakaan Suomessa järjestelmää ei ole asennettu.Pyörä tuli Suomeen riisuttuna poliisivarusteista.Vielä kerran putsaan kaasarit.Äsken kun avasin toisen kaasarin,pieni suutin joka tulee bensakupin pohjasta oli tukossa.En tiedä onko vaikuttanut käyntiin.Toisen vielä avaan viikonlopun aikana.