Kirjoittaja Aihe: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto  (Luettu 11398 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #15 : Syyskuu 24, 2013, 10:48:04 ap »
Kyllä sieltä lähtee ne samat sakat riippumatta siitä mihin suuntaan jarrunestettä vaihtaessa liikutellaan.
Tärkeintä on että järjestelmään jää vaihdon jälkeen neste joka ei sisällä haitallisessa määrin vettä eikä ilmaa.
Älkääkä uskoko kauppiasta joka teille tyrkyttää "parempaa" ja tietysi kalliimpaa jarrunestettä. Tyypillinen DOT3-4 riittää oikein hyvin ja se on useimpien Guzzimallien jarrunestesäiliön kanteen ikuistetussa tekstissä mainittu.
Aina silloin tällöin tulee vastaan tapauksia jossa on sekoitettu jotain muun tyyppistä nestettä ja sen seurauksena on ollut voimakasta sakkautumista ja jarrun tehottomuutta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #16 : Syyskuu 24, 2013, 11:01:33 ap »
Ainoa tapa saada lika ja epäpuhtaudet järjestelmästä, on purkaa satulat osiin. Vähennettyä saa huuhtelemalla järjestelmä läpi uudella nesteellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #17 : Syyskuu 24, 2013, 11:12:40 ap »
Taitaahan se "paine-pohjassa" menetelmä olla siinä mielessä parempi,että jarrunesteessä oleva vesi hakeutuu järjestelmän "pohjalle",samoin paineella virtaava neste vie mukanaan "ylimääräistä" tavaraa.Mutta lienee turhaa pilkun n....ntaa ,tärkeintä on vaihtaa nesteet ,olkoon menetelmä mikä hyvänsä,itse käytän alipainepumppua,on nopea ja vaivaton. Ja vaihto kertavuoteen ,kustannus per pyörä n 5€.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #18 : Syyskuu 24, 2013, 11:36:26 ap »
Lainaus
Ainoa tapa saada lika ja epäpuhtaudet järjestelmästä, on purkaa satulat osiin.

Huomauttaisin että kaikkiin Brembon satulamalleihin ei saa tiivistesarjoja lainkaan ja vanhoilla tiivisteillä kasaaminen on arpapeliä.
Jos haluaa että jarruneste pysyy pitkään puhtaana ja tehon tallella niin kumiletkujen tilalle teflonputket, kuten uusimmissa malleissa onkin jo vakiona, ja jarrutehon saa maksimoitua kun vaihtaa uudet satulat aika-ajoin. Tai hankkii korjaussarjat sekä kahvasylinterille, poljinsylinterille että satuloihin jos niihin on sellaiset saatavilla.
Mielestäni jarrujen alipaineilmauslaite on turhake. Ei jarruihin pääse ilmaa jos nesteet vaihtaa oikein ja jarrut ovat kunnossa.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #19 : Syyskuu 24, 2013, 12:20:46 ip »
Tottakai alipainepumppu on turhake,pätkä letkua ja limppapullo on edullisempi ja aivan yhtä  toimiva,mutta "helppous" ,mikä ihana "tekosyy" . Menetelmät ovat sivuseikka, pääasia on että jarruista huolehditaan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #20 : Syyskuu 24, 2013, 16:23:04 ip »
>>...Brembon satulamalleihin ei saa tiivistesarjoja lainkaan...<<

Ajattelin taannoin olla omatoimisen fiksu ja purkaa satulat, pestä ja puhdistaa ne, sekä uusia tietenkin mäntien yms. tiivisteet. Ideana olis saada ihan kaikki mahd. muju ja moska pois ja samalla ikäänkuin tehdaskunnostaa nuo... No O-rinkuloita saa kaupasta, mutta eipä noihin Bremboihin saakaan mitään tiiviste- tai korjaussarjoja. Erityisesti ne mäntien huulikumit oli hakusessa. Kyselin ihan ulkomaita myöten.
Syyksi lopulta paljastui se, että Brembo ei halua kenenkään milloinkaan tai koskaan omatoimisesti purkavan ja kasaavan heidän tavaroita. Jos sattuu jokin onnettomuus, niin ei ainakaan aiheettomasti heitä julkisuudessa syytetä.
Ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Pahus...

Nyt ei sitten ihan oikeasti tiedä onko satuloissa jossain jotain ylimääräistä moskaa... Juu - en! En aio ostaa tehtaalta yhtään satulaa "varalle"...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #21 : Maaliskuu 22, 2014, 14:19:09 ip »
Etuputkien öljynvaihdosta tuli kokemusta Nevada -02 mallista. Sen verran hirvitti hyväkuntoisen keulan purkaminen että vaihdoin vain oilit yläkautta. Tyhjennysnippaahan tuossa mallissa ei alapäissä ole.
Ei muuta kun isot mutterit irti pyörä keskituella ja sieltä paljastuu jousien keskeltä aukko josta n metrin letku solahtaa pohjalle. Parimetrisellä letkulla voisi liruttaa astiaan. Itselläni ei sattunut olemaan ja imin isolla injektioruiskulla. Pois tuli putkista 315ml ja 305ml, eli edellinen vaihtaja taisi olla hieman nuuka määrissä, tuskin haihtunut?
Tuohon 40mm putkiseen haarukkaan on oikea määrä 400ml. Joissakin oppaissa kummittelee vielä edellisten mallien 90ml/100ml. Lisäsin 380ml kun arvelin että jotain sinne jäi kaikkien osien seinämiin.
Kannattaa vielä katsoa että molemmissa on samalla korkeudella pinta sopivalla tikulla.
Alumiiniset mutterit takaisin kun tarkistanut o-renkaat ehjiksi ja menee kevyesti painamalla ja kiertämällä paikalleen, jouset ei paljon vastapainetta tee. Muistaen että ne on tosiaan alumiinia, eli varovaisuutta.
Omassani oli muuten niin tiukalla noi mutterit, että lainasin naapurin ilmanpaine toimista nytkytintä, pelkäsin että muuten muljautan kulmat alumiinista.
Poistunut öljy näytti hyvältä, mitään töhnää ei ollut seassa, asiat kunnossa stefojen osalta ja kaikki timmiä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #22 : Maaliskuu 22, 2014, 15:32:38 ip »
Ai niin ja jarrunesteet tuli kans vaihdettua. Nippaan sopiva holkkiavain, nippasta letku astiaan ja sitten vanha mutteri auki-jarru pohjaan-nippa kiinni ja toistetaan kunnes pari desiä purkissa.
Täytyy tietysti muistaa lisätä säiliöön jarrunestettä DOT4 ettei pääse sieltä ilmaa, ja voila´.
Nevadassa ainakin ylettää tekemään ilman apulaista, eli helppo homma.
Samalla tuli kiristettyä takajarruvivuston vartta, kuvan n:o 6. On ollut turhan löysä parissa muussakin kokeilemassani Nevadassa=painuu poljin liian syvään eikä siis jarruta kunnolla takapyörä.
Ohjekirjoissa ehdottavat irroittamaan yhdystangon kuvassa n:o 12 klipin. Mutta ainakin omassani alapään n:o 22 kohdalla ei ole klipsiä ja parempi puuttua sitä kautta. Tapin päässä on reikä ja siihenhän voi laittaa vaikka rautalankaa jos virallinen pidin hukkuu tienpäällä huolloissa. Ja oikean varrenpituuden kokeileminen käy helposti kun pyörä on keskituella pyörittämällä takapyörää ja kokeilemalla toisella kädellä sopiva jarrutuntuma. 11mm avain ja pihdit riittää työkaluiksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #23 : Maaliskuu 22, 2014, 16:33:51 ip »
Kunhan sylinterin päässä olevan vivun ja männän työntötangon väliin jää millin rako. Jos rakoa ei ole on vaarana että jarrupaine, jarrujen kuumettua, ei pääsekään alentumaan kokonaisuudessaan vaan jarru jää makaamaan päälle. Lievässä tapauksessa jarrut laahaavat vain hieman mutta jos laahaus on vähänkin voimakkaampaa kuumenee jarrut ja tahaton jarruttaminen tapahtuu. Voi olla yllätys kesken ajon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #24 : Maaliskuu 22, 2014, 21:34:36 ip »
Eihän sitä takajarrua käytetä kuin liikennevaloissa ja risteyksissä seisoessa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #25 : Maaliskuu 24, 2014, 16:57:14 ip »

Eikös risteyksissä pidä molemmat jalkajarrut molempiin suuntiin kun on saappaat maassa?
Mutta oikeasti, onhan se hyvä olla takapysäytinkin iskussa. 85% etu ja 15% takajarrulla lyhentää matkaa stilliin metritolkulla ja ne voi olla ratkaisevia metrejä..
Kuulalaakerisoralla kuinkas monta kaatumista vältyisi jos poljetaan sitä takimmaistakin sopivasti?
Olen kokenut yhden tapauksen vierestä missä eturengas petti kudoksia myöden aika lujassa vauhdissa onneksi suoralla tiellä.
Siinä mentiin 200m päässä talostani pellolle ja onneksi satuin olemaan paikalla sopivasti kuulemassa.
Pyörä kivikossa, onneksi kurainen kuski tusinan voltin ruhjeilla järkyttyneenä vaikutti suht ehjältä.
Soittelin myöhemmin ja kysellessä vointia selvisi myös että ei ollut jarruttanut iisisti takapyörällä ja keskittynyt vain pitämään tiellä.
Auton voi paniikkijarruttaa ABS jarruilla varsinkin, mutta pyörän kanssa jos on tieltä pois meno lähellä, niin ei ehdi kieli keskelle suuta vaan mennään reaktioilla ja silloin takajarruun tottuminen voi olla hallittavuuteen iso tekiä.
Olisi ehkä ollut pyörä pelastettavissa, nyt meni kuulemma lunastukseen Kawa.
No, olisko ollut 110km/h? Kaikki on sitten tuuria ja refleksejä ja sitä just korostankin, jos reaktiot on takajarrua myös kuten ainakin itse koitan totuttaa latvaani, niin voi oikeasti olla eroa elonkaareen tai johonkin.
Guzzisteillehan näitä ei tietenkään käy. Ainakakin omassani renkaat kantaa vaikka ilman paineita, eikä ajeta loppuun kumeja.
TT:hän ei enään muista sitä kun lapsena ajettiin poljettavia pyöriä missä oli vain takajarru, eikä muutenkaan paljon lapsuudestaan kun mukannut liian monta kertaa,hah!

 Mitä siihen mekanismin millin rakoon mäntään tulee, niin omassani sitä ei nyt ole.
Poljin painuu kuitenkin 4cm ennen kuin kuin palat nappaa levyyn. Ei jää kantamaan ja jarruteho on ihan toista kuin ennen.
Aika lukkiutumaton jarrujärjestelmä näkyy olevan taakse tehtaan jäljiltä. Ainakin noissa Nevadoissa mitä kokeillut.
Itse pidän siitä että jarrut myös jarruttavat oikeasti tarvittaessa.
Mutta pähkäilköön kukin omassa viisaudessaan itse mikä on hyväksi heidän ajoille.
Kustannuspoliittisesti voisi kyllä olla mukavaa että jättäisivät takajarrut kokonaan pois.
Leveä eturengas jarruttaisi vielä paremmin, 205 eteen ja etuveto on varmaan pyörien tulevaisuus?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #26 : Maaliskuu 24, 2014, 18:01:15 ip »
Mukannut? Mitähän lie. Mutta tuskin on etuveto tulevaisuutta. On vähintään mielenkiintoinen ajettava sellainen kaksipyöräinen. Omassa ajossa hiekkatiesiirtymisiä lie jopa alle 10%, siellä riittää aika hyvin ennakoivan ajotavan kaverina Guzzin reipas moottorijarru. Aika harvoin sitä takajarrua tarvii.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #27 : Maaliskuu 24, 2014, 18:40:05 ip »
Eipä ole tullut takajarruun koskettua kuin paikallaan pitäessä mäessä. Myöskään integraalehin en ole oppinut vaan kytkenyt letkut eri lailla Californioissa. Etujarrulla pysäyttelen. Siksi vissiin niitä paloja ja levyjä kuluu. Enduroissa takajarrulla on suurempi merkitys mutta kyllä se nappularengas edessä silti enemmän jarruttaa kun opettelee soralla hillitsemään.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #28 : Maaliskuu 24, 2014, 19:30:09 ip »
Jees. Ei ainakaan keulisi pyörä jos etuveto, vois vähän vetää ohjausta, ehkä ojaankin riippuen tehoista.
Periaatteessahan konsepti on hyvä pyörissä nykymuodossa, paino on aina siellä missä kitka (jarrutus/kiihdytys/korjaaminen).
Mutta evoluutio on ennenkin kikkaillut totuttuun. Kone toisinpäin, muutama ristinivel lisää moniosaiseen kardaaniin, tehonhukka varmaan puolet haarukkaa ylös ja alaspäin ja vaikea konsepti varmaan mekaanisesti toistaiseksi, joku kyllä tekee senkin vielä kuriositeettina.
Entä kevyt tarvittavan tehokas sähkömoottori etunapaan ja kone hukkaa tehot sähköksi. Äänetkin säilyisi jos polttomoottori ja 6:n männän Bremboilla takuuvarmasti etukautta nurin näyttävästi, eikä tarvita takajarruja mihinkään.
Mutta mähän yritän vain muille pyörään tutustuviin jakaa omia kokemuksiani muutaman vuoden Guzzilla ajaneena ja mulle ainakin on loistavaa että täällä keskustellaan kaikesta.
Edelleen sitä mieltä että takapysäyttimelläkin on käyttöä, sanokaa te viisaammat mitä tykkäätte.

Reissuissahan joutuu sorateille, osa viehätystä pyörällä ettei osaa ennustaa mihin joutuu.
Tykkään siitä että tuntee fillarin, luottaa siihen ja tietää miten toimii myös ääritilanteissa eli yhteistä eikä väline joka vie. Veikkaan että yhdessä lonkotellu kestää pidempään jos ratsu ja "omistaja" tietää jotain toisistaan.
Ja se tunne ei tule kuin ajamalla, huoltamalla, kiroilemalla, sopimalla ja muuten yhdessä kokemuksista, kuten donnien kanssa kuuluu hyviin tapoihin.
Kaikellahan on sielu, luonnetta varsinkin moottoripyörillä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #29 : Maaliskuu 24, 2014, 22:47:40 ip »
No, huomasin tuossa että, LeMansin takajarrun männät ovat juuttuneet kiinni
käytön puutteessa. Korjaussarja satulaan on hankittuna jos vaikka sillä tulisi vielä kuntoon.
Takajarrua tarvitsee silloin kun LM on pakattu reissuvarustukseen, siinä kun etupyörä
menee lukkoon pelkän kuskinkin kanssa, eikä takafillari nouse maasta irti.
Kun sitten  Buellia jarrutettaessa, takajarrun käyttö pilaa jarrutuksen melkein
satavarmasti. Takarenkaan ilmaa nousua saa aina olla varomassa muutenkin.

Pekka
Sohc van Helmi.