Etujarru toimii tavalliseen tapaan käsikahvasta suoraan toisen puolen jarruun. Olen vaihtanut jarrunesteen seuraavasti:
- Jarrusatulan ilmausnipasta letku pieneen lasipurkkiin, jossa jarrunestettä sen verran, että letkun pää on upoksissa.
- Lenkkiavaimella nippaa auki ja samalla apulainen puristaa kahvasta. Jerruneste ( vanha ) virtaa purkkiin. Nippa kiinni ja apulainen päästää kahvasta.
- Jarrunestesäiliöön kaadetaan varovasti uutta nestettä ja toimenpide toistetaan kunnes uutta nestettä tulee purkkiin letkusta.
- Jos värieroa uusi/vanha ei ole, niin olen toistanut tuota em. hommaa kunnes n. 1/2 pulloa on nestettä mennyt.
Olen ollut apurina kun jarruneste on ensin laskettu kokonaan pois, kaadettu uutta pumpaten kahvasta ja sen jälkeen on ilmaisruuvista "vastamäkeen" työnnettu isolla lääkeruiskulla nestettä systeemiinilman saamiseksi pois. Olin jarrunestesäiliötarkkailijana vahtimassa, jotta tuleeko ilmaa vai nestettä ja ettei mene yli... Hyvä tapa tuokin. Vaan työläs?
Yhdistelmäjarrussa ( jalkajarru ) on sekä "jakotukki", että paineensäätöventtiili, jotka vähän ahdistavat helppoa suoritusta. Muuten periaatteessa samalla tavalla kahden hengen voimin. Ensin toinen pää ja sitten toinen. En tosin tiedä onko tuo oikea tapa, mutta noin minä olen tehnyt ja hyvin on mennyt. Paitsi "...viäläks menee kauan?...Eiks tää ala olla jo?...Täytyykös tää kaikki tänään...."
Jarrunesteen käsittelyssä on huomattava kaksi asiaa: Neste on hygroskooppista, eli imee itseensä ilmankosteutta, joka vaikutta osin jopa dramaattisesti nesteen ominaisuuksiin. Siis pullot ja kannet tiukasti kiinni, kun homma on hoidettu. Toinen on, että jarruneste on hyvä tuholainen maalipinnoille. Joten varovaisuutta ja imurättejä käsille.
Jos tuon takajarrujutun kanssa söhlii, niin saattaa tulla runsaasti tekemistä lähiviikkoina jarruasioissa ENNEN kuin pääsee taas matkalle mailmaan...
Jarruneste on sinänsä halpaa, joten sen vaihdon kanssa ei kannata pihistellä. Ja samalla on hyvä puhdistaa ( CRC Bräkleen ) jarrusatulat yms. On hyvä myös voidella liukutapit yms. kuparitahnalla. Ja VAROVASTI, jotta tahnaa ei mene kitkapintoihin. Eikä jarrupalatkaan nyt mahdottomia maksa vaikkapa varoiksi joka toinen vuosi vaihdettuna...
Ja sitten: Tarkista jarrujen ottavuus pumppailemalla jarruja ennen kuin kokeilet esim. 90 nopeudessa "tulikohan ne kuntoon..."
Etupään öljyt olen vaihtanut seuraavasti:
- Käsille iso ( muistaakseni 36mm ) kiintoavain - B***ma 6,20€.
- Tunkki tms. öljypohjan alle ja nostoa siten, että etupää on vapaana. Jarrusatula ja etupyörä irti.
- Teleskooppien yläpäästä ylimmät kiristyskuusiokoloruuvit auki vaan ei irti ( putoavat lattiakaivoon ).
- Teleskooppien alapäästä kuusiokoloavain sisään ja alaruuvi irti. Ruuvi on syvällä ja pitää sisuskaluja kiinni. Lähtenyt aina helposti. Tässä kohdassa vati alle, koska öljy tulee pois.
- Kun öljyt on tulleet ulos, niin kuusikoloruuvit takas. Nyt kannattaa olla käsillä uudet tiivisteet noihin ruuveihin. Sen jälkeen pyörä ja jarrusatula takas, eli tavarat kasaan.
- Yläpäästä ne isot teleskooppien mutterit irti ( kiristys auki!!! ) ja öljypohjan nostoa sen verran alas, että ne teleskooppien yläpäät tulevat putkista ulos. EI tarvitse purkaa muuta.
- Nyt pitäisi olla teleskoopit sen verran ylhäältä auki, että muuterin ja putken raosta pystyy kaatamaan tratilla käsikirjan mukaisen öljymäärän sisään.
- Sitten nostoa taas ja teleskoopit menevät paikalleen. Mutterit kiinni ja kiristykset kiinni.
Lopuksi tarkistus, että ihan varmasti kaikki ruuvit on kiinni ja tiukalla. Noihin alumiiniosissa olevien ruuvien kierteisiin kannattaa tuhrata vähän alumiinitahnaa. Helpompi seuraavalla kerralla.
Minä olen tehnyt ihan yksin ja omin pikku kätösin tuon ja hyvin meni. Eikä mennyt rauhallisesti tehden kuin vajaa tunti.
Oliskos jotain muita mielipiteitä jollain?