Kirjoittaja Aihe: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto  (Luettu 11414 kertaa)

Vaiska

  • Viestejä: 106
Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« : Syyskuu 22, 2013, 15:06:36 ip »
Löytyykö mistään ohjetta kuinka vaihdetaan jarrunesteet ja etuhaarukan öljyt? Kyseessä on Cali EVi vm 2004.
Pienen syynäämisen jälkeen huomasin erään ihmetystä herättävän asian: Etujarrun sylinteriltä menee vain yksi letku. Se menee suoraan oikeanpuoleiseen jarrukenkään. Vasemmanpuoleisen kengän letku menee polttoainetankin alle piiloon. Missähän sen toinen pää on? Mitä italialainen insinööri lienee miettinyt tässä asiassa?

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #1 : Syyskuu 22, 2013, 16:13:08 ip »
Moi,
Ne ovat niin kutsutut integraalijarrut, eli toinen etujarru toimii yhdessä takajarrun kanssa.
Eli siis jarrupoljin vaikuttaa eteen ja taakse.
Toiset tykkää ja toiset kauhistelee.
Vanha Guzzi-keksintö.
Tekee ilmauksesta ja jarrunesteen vaihdosta konstikkaan.
Sen saa joku muu neuvoa, kuinka Se tapahtuu! :)
t. Kimmo
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2013, 18:35:38 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2013, 16:13:51 ip »
Älä huolestu se vasemman puoleinen jarrusylinteri toimii samaa aikaa kuin takajarru kyllä joku kohta selittää tämän mielenkiintoisen asian
tarkemmin ;D. jaahas kirjoitettiin Kimmon kansa samaan aikaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #3 : Syyskuu 22, 2013, 16:41:04 ip »
Iso ruutta, jolla painaa nesteet satulan nipasta ylöspäin. Toimii suht mallikkaasti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #4 : Syyskuu 22, 2013, 18:35:02 ip »
Etujarru toimii tavalliseen tapaan käsikahvasta suoraan toisen puolen jarruun. Olen vaihtanut jarrunesteen seuraavasti:
- Jarrusatulan ilmausnipasta letku pieneen lasipurkkiin, jossa jarrunestettä sen verran, että letkun pää on upoksissa.
- Lenkkiavaimella nippaa auki ja samalla apulainen puristaa kahvasta. Jerruneste ( vanha ) virtaa purkkiin. Nippa kiinni ja apulainen päästää kahvasta.
- Jarrunestesäiliöön kaadetaan varovasti uutta nestettä ja toimenpide toistetaan kunnes uutta nestettä tulee purkkiin letkusta.
- Jos värieroa uusi/vanha ei ole, niin olen toistanut tuota em. hommaa kunnes n. 1/2 pulloa on nestettä mennyt.
Olen ollut apurina kun jarruneste on ensin laskettu kokonaan pois, kaadettu uutta pumpaten kahvasta ja sen jälkeen on ilmaisruuvista "vastamäkeen" työnnettu isolla lääkeruiskulla nestettä systeemiinilman saamiseksi pois. Olin jarrunestesäiliötarkkailijana vahtimassa, jotta tuleeko ilmaa vai nestettä ja ettei mene yli... Hyvä tapa tuokin. Vaan työläs?

Yhdistelmäjarrussa ( jalkajarru ) on sekä "jakotukki", että paineensäätöventtiili, jotka vähän ahdistavat helppoa suoritusta. Muuten periaatteessa samalla tavalla kahden hengen voimin. Ensin toinen pää ja sitten toinen. En tosin tiedä onko tuo oikea tapa, mutta noin minä olen tehnyt ja hyvin on mennyt. Paitsi "...viäläks menee kauan?...Eiks tää ala olla jo?...Täytyykös tää kaikki tänään...."

Jarrunesteen käsittelyssä on huomattava kaksi asiaa: Neste on hygroskooppista, eli imee itseensä ilmankosteutta, joka vaikutta osin jopa dramaattisesti nesteen ominaisuuksiin. Siis pullot ja kannet tiukasti kiinni, kun homma on hoidettu. Toinen on, että jarruneste on hyvä tuholainen maalipinnoille. Joten varovaisuutta ja imurättejä käsille.
Jos tuon takajarrujutun kanssa söhlii, niin saattaa tulla runsaasti tekemistä lähiviikkoina jarruasioissa ENNEN kuin pääsee taas matkalle mailmaan...
Jarruneste on sinänsä halpaa, joten sen vaihdon kanssa ei kannata pihistellä. Ja samalla on hyvä puhdistaa ( CRC Bräkleen ) jarrusatulat yms. On hyvä myös voidella liukutapit yms. kuparitahnalla. Ja VAROVASTI, jotta tahnaa ei mene kitkapintoihin. Eikä jarrupalatkaan nyt mahdottomia maksa vaikkapa varoiksi joka toinen vuosi vaihdettuna...

Ja sitten: Tarkista jarrujen ottavuus pumppailemalla jarruja  ennen kuin kokeilet esim. 90 nopeudessa "tulikohan ne kuntoon..."

Etupään öljyt olen vaihtanut seuraavasti:
- Käsille iso ( muistaakseni 36mm ) kiintoavain - B***ma 6,20€.
- Tunkki tms. öljypohjan alle ja nostoa siten, että etupää on vapaana. Jarrusatula ja etupyörä irti.
- Teleskooppien yläpäästä ylimmät kiristyskuusiokoloruuvit auki vaan ei irti ( putoavat lattiakaivoon ).
- Teleskooppien alapäästä kuusiokoloavain sisään ja alaruuvi irti. Ruuvi on syvällä ja pitää sisuskaluja kiinni. Lähtenyt aina helposti. Tässä kohdassa vati alle, koska öljy tulee pois.
- Kun öljyt on tulleet ulos, niin kuusikoloruuvit takas. Nyt kannattaa olla käsillä uudet tiivisteet noihin ruuveihin. Sen jälkeen pyörä ja jarrusatula takas, eli tavarat kasaan.
- Yläpäästä ne isot teleskooppien mutterit irti ( kiristys auki!!! ) ja öljypohjan nostoa sen verran alas, että ne teleskooppien yläpäät tulevat putkista ulos. EI tarvitse purkaa muuta.
- Nyt pitäisi olla teleskoopit sen verran ylhäältä auki, että muuterin ja putken raosta pystyy kaatamaan tratilla käsikirjan mukaisen öljymäärän sisään.
- Sitten nostoa taas ja teleskoopit menevät paikalleen. Mutterit kiinni ja kiristykset kiinni.

Lopuksi tarkistus, että ihan varmasti kaikki ruuvit on kiinni ja tiukalla. Noihin alumiiniosissa olevien ruuvien kierteisiin kannattaa tuhrata vähän alumiinitahnaa. Helpompi seuraavalla kerralla.
Minä olen tehnyt ihan yksin ja omin pikku kätösin tuon ja hyvin meni. Eikä mennyt rauhallisesti tehden kuin vajaa tunti.

Oliskos jotain muita mielipiteitä jollain?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #5 : Syyskuu 22, 2013, 18:59:04 ip »
Voi harjoitella sillä oikean puolen jarrusatulan kanssa: Sarvet käännetään sellaiseen asentoon tai jarrunestesäiliön kiinnitystä löysätään niin että nestesäiliön saa vaaka-asentoon. Säiliön kansi voidaan avata.
Noin 50 ml injektioruisku on sopiva jos siinä on hyvä "kärsä" johon kiinnittää pehmeän, läpinäkyvän muoviletkun jonka sisäläpimitta on sopivan tiukka ilmausruuvin nuppiin.

Ensin tyhjennetään säiliö nesteestä lähes kokonaan. Uuden jarrunesteen on syytä seisoa astiassaan muutamia tunteja ennen käyttöä että siihen esim kuljetuksessa seonneet mikroskooppiset ilmakuplat erottuvat pois. Muutenkin jarrunesteen kanssa on syytä olla vaahdottamatta sitä.
Täytetään ruisku ja siihen kiinnitetty letku uudella jarrunesteellä. Kiinnitetään letku ilmausruuviin ja avataan ilmausruuvia hieman ja puristetaan varovasti kahvasta että ilmaruuvissa oleva ilma nousee letkuun. Annetaan kuplan nousta ruiskuun asti. Kun on varmistuttu että ilmausruuvin kautta menee sisään päin vain pelkkää jarrunestettä puristetaan ruiskulla hiljaa neste järjestelmän läpi säiliöön.
Säiliöön kertyy tietysti vanhaa jarrunestettä joka poistetaan ja jatketaan kunnes säiliöön tulee vain puhdasta nestettä noin puolilleen. Ilmaruuvi suljetaan ja säiliön kansi kiinnitetään takaisin. Mitään ilmausta ei tarvita.

ilmausruuvien ympärille kannatta kietoa imukykyistä kangasta sillä sen kierteen kautta pääsee hieman nestettä karkuun. Jarruosat ovat yleensä immuuneja jarrunesteelle mutta muut maalatut pinnat eivät.

Vasemman, integraalijarrun kanssa menetellän samoin mutta nestettä laitetaan sekä vasemman etujarrusatulan kautta että takajarrusatulan kautta. Rungossa vasemmalla satulan alla olevassa jaottimessa on myös ilmausruuvi jos on tarve jostain syystä ilmata jarruja. Korkeimmalle kohdalle kertyy ilma helpoiten ja sitä voi olla siellä edellisen vastaavan toimenpiteen ansiosta. Oikean sivukopan alla on jarrunestesäiliö.

Aina, jos jostain syystä kuitenkin tarvitsee ilmata, pitää käyttää letkua ilmaruuvissa ja sillä johtaa neste erilliseen astiaan. Jarruneste on varsin hyvä maalinpoistoaine joten maalatut pinnat pitää suojella siltä. Käytä vain suositeltua jarrunestetyyppiä.

Aikaa koko nestemäärän vaihtamiseen etu- että integraalijarruun menee yhteensä noin 15 - 30 minuuttia. Jos jostain syystä tössii homman ja ilmaa pääsee järjestelmään niin ilmaamisessa voi mennä melko pitkään...

Tässä sama juttu hieman erilaisella metodilla sekä tietoja jarrunesteistä ja miten niitä ei saa sekoittaa toisiinsa: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-integraalijarrun.html

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #6 : Syyskuu 22, 2013, 19:08:25 ip »
Itse olen pitänyt tapanani ottaa etuteleskoopit irti kolmioista. Sitä ennen kuitenkin pitää yläpään mutterit löysätä. Kun teleskoopit ovat irti niin yläpään mutterit kokonaan auki ja käännetään teleskooppi ylösalaisin ja annetaan nesteiden valua pois. Voi valutella vaikka yön yli tai huuhtoa puhtaalla keulaöljyllä sakat pois jos näyttää että valutettu neste on kiintoainepitoista. Uudet nesteet sisään ja teleskoopit kiinni kolmoihin ja viimeksi ylämutterien kiristys.

Yllä oleva pätee keuloihin joissa ei käytetä ATF:ää eli eivät ole patruunakeuloja.

Tuo TimoEV:n metodi sisältää pari riskiä enkä voi sitä varauksetta suositella.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2013, 20:15:12 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #7 : Syyskuu 22, 2013, 20:14:14 ip »
Keulaöljyt on nimenomaan helpompi vaihtaa kun putket on irrallaan. Kun putket on valutettu tyhjäksi, voi keulan huuhtoa vaikka löpöllä tai lamppuöljyllä. Siten vieläpä, että kaataa löpöä putkeen ja pumppaa iskaria. Sillä tavalla saa töhnät irti. Lähtee uskomaton määrä sontaa. Ja ei, löpö ei vahingoita sisuskaluja.
Paras olisi toki tehdä määräajoin oikea keulahuolto, eli purkaa koko tolppa osiin ja tarkastaa, puhdistaa ja tarvittaessa vaihtaa osat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2013, 17:13:36 ip »
Kiitos tiedosta.

Tuli aika nopeasti ohjeet. Tarkoitus on tehdä tuo huolto reilun kuukauden päästä, kun pyörä menee talviteloille.

Mikä muuten mahtaa olla viisaus siihen, että etujarru on tehty tuollaiseksi? Äkkiseltään en keksi mitä ns. lisäarvoa tuo toisi tullessaan enkä ole kuullut muiden käyttävän sitä ellei nyt BMW:n ABS:iä oteta huomioon.  Enkä ole sitä edes ajossa noteerannut. Tosin jarrutan yleensä aina molemmilla jarruilla yhtä aikaa

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2013, 18:03:59 ip »
Lainaus
mitä ns. lisäarvoa tuo toisi tullessaan
Olen ajatellut että ainakin se tuo jännitystä tullessaan, jos ajaa hiekkatiellä ja huomaa liian myöhään tulleensa mutkaan liian lujaa (väärä tilannenopeus) ja samalla kova savipohja muuttuu yllättäen rullakiveksi... Moottorijarrulla pitäisi taiteilla mutka läpi.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #10 : Syyskuu 23, 2013, 20:05:36 ip »
Tuota integraalijarrua ovat kuulemma kuluttajat halunneet. Ensimmäinen reaktio hätätilanteessa on painaa poljinta kuten autolla ajaessa on tapana. Tavan jarruilla ei silloin pysähtyisi.

Honda taitaa käyttää yhdistelmäjarrua melko monessa mallissaan. Siinä jakautuu jarrupaine hieman erilailla mutta perusperiaate on sama. Nyttemmin Guzzi taasen on luopunut siitä  Toki tilalle on tullut ABS-jarrut eteen ja taa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #11 : Syyskuu 23, 2013, 20:23:53 ip »
Itse olen saanut tuosta hyötyä ainoastaan radalla. Pikkulohko on niin kevyt, että pysähtyy yhdelläkin levyllä. Mutta taka- plus integraalilla saa sidottua tiukan paikan tullen. Ikään kuin istuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2013, 08:36:23 ap »
V50 Monzassa tutustuin integraaliin ja justiinsa tiukempaan mutkaan tullessa integraali toimi oikein mukavasti. Soralla sai olla terhakkana, ettei keula  päässy jumittamaan.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2013, 09:36:39 ap »
Kyllä ne integraali-jarrut toimivat ihan hyvin ja ongelmaa ei varmaan ole, jos ei aja välillä pyörillä, joissa on "tavalliset" jarrut.

Näillä normaaleilla pyörillä ajaessa kun ei takajarrua juurikaan tule käytettyä. Vanha SP taasen ei sitä pelkkää etulevyä käyttämällä pysähdy kovinkaan kummoisesti ja se jalkajarrun käyttö pitää taas opetella uudelleen ja se ei tapahdu nopeasti.

Vielä vaarallisempaa ajaminen on siirryttäessä noista Guzzin integraaleista tavallisilla jarruilla varustetun pyörän sarviin. Ne kun ei taasen pysähdy takajarrua käyttämällä.

Bemarissa oli integraalijarru toteutettu siten, että etujarrun käyttö vaikutti myös takajarruun, mutta jarrupoljin pelkästään takajarruun. Mielestäni ihan fiksu järjestely, joskin se sähköinen jarrutehostin oli kyllä ihan älytön keksintö...


esatapani

  • Vieras
Vs: Jarrunesteiden ja etuhaarukan öljyjen vaihto
« Vastaus #14 : Syyskuu 24, 2013, 09:54:28 ap »
Etujarru toimii tavalliseen tapaan käsikahvasta suoraan toisen puolen jarruun. Olen vaihtanut jarrunesteen seuraavasti:
- Jarrusatulan ilmausnipasta letku pieneen lasipurkkiin, jossa jarrunestettä sen verran, että letkun pää on upoksissa.
- Lenkkiavaimella nippaa auki ja samalla apulainen puristaa kahvasta. Jerruneste ( vanha ) virtaa purkkiin. Nippa kiinni ja apulainen päästää kahvasta.
- Jarrunestesäiliöön kaadetaan varovasti uutta nestettä ja toimenpide toistetaan kunnes uutta nestettä tulee purkkiin letkusta.
- Jos värieroa uusi/vanha ei ole, niin olen toistanut tuota em. hommaa kunnes n. 1/2 pulloa on nestettä mennyt.


Mulle on opetettu noin homma tekemään, on kait ainoa konsti saada epäpuhtaudet pois järjestelmästä.
Opettaja oli ent. kilpa-ajaja/korjaaja.