Olen nyt ajellut 2000 kilsaa tuon jarrulevyvaihdon jälkeen ja ollut tyytyväinen käsijarrun toimintaan. Kokeilin tuossa pari viikkoa sitten muutaman kerran täysjarrutusta kolmen- neljänkympin vauhdista ja edestä kuului aikamoinen parahdus, jonka alkuperää en ole vielä selvittänyt. Muutama päivä sitten kokeilin pihassa, saako samaa ääntä aikaan heijaamalla etupäätä jarru lukittuna, mutta sain aikaan vain lonksahduksen, joka kuului joka kerta, kun jouset painuivat pari senttiä.
Jousissa / iskareissa vikaa?? Kokeilin ja ihmettelin sitä parina päivänä ja aloin jo kysellä, kuka osaisi purkaa keulan ja mielellään myös kasata sen. Sitten huomasin, että etuvanne liikahti muutaman millin joka kerta, kun painoin keulan alas, katsoin jarrulevyä, ei mitään liikettä, eli niissä levyn niiteissä on joku millin-parin klappi, joka aiheuttaa jarrun ollessa koko ajan kiinni sen, että edestakaisessa liikkeessä levy liikahtaa sen millin pari, ennenkuin vaikutus siirtyy siihen keskiöön, jolloin niitteihin, keskiöön ja levyyn kohdistuu isku. Jos jarrun vapauttaa ennenkuin pyörä liikahtaa takaisin, lonksahdusta ei kuulu seuraavalla alaspainalluksella, eli klappi jää niinpäin, ettei levy liikahda, joten normaalijarrutuksissa iskua ei ilmeisesti esiinny, kun levy on valmiiksi "oikeassa" päässä klappia.
Testasin varmuuden vuoksi myös niin, että etujousten liike oli eliminoitu kapulalla alakolmion ja lokarin tuen välissä ja se sama lonksahdus kuului edelleen, eli iskarien ja jousien osalta voin rauhoittua, jollei se parahdus sitten kuulunut niistä.
Kuuluuko kyseinen klappi asiaan, vai johtuuko tämä liiallisesta kulumisesta ja/tai pyörimissuunnan muuttumisesta ko levyssä?
Yksi tyhmä kysyy....