Kelluva jarrulevy voi alkaa nypyttämää/täristämään seuraavista syistä:
- Rasvaa, esim rasvainen sormenjälki jarrulevyssä.
- Yksi tai useampi levyn kiinnitinheloista täyttynyt liasta tai hapettunut jumiin.
- Väljäksi kuluneen kiinnitinhelat tai väljistyneet aukot.
- Väärä jarrusatulan asento.
- Hapettuma jarrulevyssä.
- Saman satulan eri puolilla olevat jarrumännät jumittavat tai liukusatulan tapauksessa liu'ut eivät toimi.
- Ulkopuolinen isku levyyn tai sen keskiöön.
- Äkillinen tehokas jarrutus. (Levyn väri muuttuu.)
- Kuumaksi jarrutettuun levyyn osunut kylmä vesi.
- Levyn asennusvirhe.
- Väljyys pyöränlaakereissa tai löysä etuakseli.
Voi niitä olla muutakin mutta nuo ovat varsin helposti esiin haarukoitavia vikoja.
Osa vioista on poistettavissa tekemällä kunnon jarrutuksia muutama, osa häviää puhdistamalla ja herkistämällä jarrulevyt tai suuntaamalla levyt uudelleen. Muihin vaivoihin auttanee remontin teko tai jarrulevyjen vaihto.
Brembon levyt ja jarrusatulat ovat tähänastisen kokemukseni mukaan olleet huomattavasti keskitasoa paremmat verrattuna joihinkin tarvikemerkkeihin. Joilla niilläkin kyllä pärjää jos ei vaadi aivan huippusuoritusta. Toisen merkkiset levyt ja palat voivat vaatia opettelua että osaa niillä tehdä tehokkaita jarrutuksia.
Tässä yksi vaihtoprosessi:
http://www.motomatti.fi/2012/08/arkipyoran-jarruremontti.htmlSitten ovat vanhempien mallien kiinteät, lautasmalliset levyt joilla on osa samoja vikoja kuin edellä ja sitten ihan omanlaisiaan tyyppivikoja.
Jarrut vaativat ylläpitoa jota huollon yhteydessä ei pyytämättä tehdä. Kaikkihan tietysti tietävät jarrunesteen merkityksen jarruille mutta satuloitten ja levyjen puhtaus ei niin selvä asia olekaan: näkee jopa umpeentuneita jarrulevyjen vesireikiä ja toispuoleisesti puristavia satuloita.
Varsinkin sorateillä ja maastossa käytettävien pyörien jarrusatuloiden/jarrupalojen liukupintojen puhtaanapito on yksi tarpeellinen huoltotoimenpide: hiekka ja savi pois. Edellyttää palojen irrotusta. Palat pitää muistaa laittaa entisille paikoilleen että pelaavat huollon jälkeenkin. Aikaisin keväällä ajokautensa aloittavat saattavat saada suolapitoista kuraa rakenteisiin ja se aiheuttaa korroosiota helposti.
Jarrutehon hidasta häipymistä ei helposti havaitse vaan siihen ikään kuin oppii. Tulee puristettua vain hieman lujempaa. Jos pyörässä on kumiset jarruletkut ja ikää on toistakymmentä vuotta on aika harkita teflonletkujen asennusta. (Jotkut puhuvat metallipunosletkuista. Punos on ruostumatonta teräslankaa ja on teflonletkun ympärillä suojaamassa sitä ulkoisilta vaurioilta.) Letkujen vaihto tehostaa yllättävän paljon jarrujen toimintaa. Useimmat jarruvalmistajat ilmoittavat jarruletkujensa (kumisten) vaihtoiäksi neljä vuotta.
Tyypillisillä Brembon kelluvilla 320 mm levyillä on kulumavaraa puoli milliä eli 0,25 mm per levyn sivu. Kannattaa siis miettiä millaisia jarrupaloja aikoo käyttää. Jotkin palatyypit kuluttavat levyä moninkertaisella nopeudella. Levyparin tyypillinen keskihinta pyörii 500 euron tuntumassa.