Kirjoittaja Aihe: Daytonan sähköt  (Luettu 3052 kertaa)

DB2

Daytonan sähköt
« : Elokuu 20, 2013, 12:57:34 ip »
Apuja tarvittaisiin...

-Olin kesäkuun puolivälissä ensimmäisellä ajelulla ja noin 45km:n jälkeen pyörä sanoi "PRÖÖH" ja sammui sekä jätti tielle.
-Muutaman (ISON) hikitipan ja puhelinsoiton jälkeen sain pyörän työnnettyä ystävällisen maanviljelijän latoon, jossa saatiin tehtyä tarkempaa tutkimusta.
-Syy pysähdykseen oli tyhjentynyt akku (jonka olin täyteen ladatttuna asentanut paikoilleen edellisenä iltana).
-Akku siis lataukseen ja seuraavana päivänä pyörään kiinni. Pääsin takaisin kotiin, mutta akun jännite oli kyllä laskenut jälleen.
-Latauksen merkkivalo ei missään vaiheessa ole palanut, joten jännitteen laskua en ole edes osannut uumoilla.
-Harmitus johti siihen, että pyörä on saanut rangaistukseksi pysyä tallissa...mutta kyllähän jotain pitäis tehdä, eikä pyörän rankaiseminenkaan taida auttaa!
-Akku on vajaan vuoden vanha VARTA, joka sittemmin tutkittiin akkuliikkeessä ja todettiin täysin kunnossa olevaksi.
-Pyörä on siis MG Daytona 1992 (alkuperäinen suomi-kapistus), ajettu 29000km.
-Itse ymmärrän sähköstä suunnilleen sen verran, että osaan laittaa akun latautumaan ja oikein päin pyörään kiinni...missähän latausvika voisi piillä ja mitä itse voisi/pitäisi tehdä???

t. Seppo

kaide

• Rookie_1977
Vs: Daytonan sähköt
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2013, 19:21:21 ip »
Lueskele tuota "akusta vielä" topikkia. Siellä on ohjeita laturin ja tasasuuntaajan koestamiseen. Korjaamokäsikirjasta on myös apua.
Forza Moto Guzzi!

Camn

« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2013, 21:00:02 ip »
Lainaus
MG Daytona 1992, 29000 km

Kylläpä olisi joskus hieno nähdä ilmielävänä legendaarinen ”Dr.John” –sukua oleva Daytona... Säräreissulla vähän katseltiin mallin ensiesittelyä Mandellossa videolta…

Katittomissa V11 malleissa, Centaurossa ja Caleissa (97-04) on sama ”Ducati lataussäädin” (regulaattori) kuin Daytonassa. Regulaattorilta pitäisi lähteä 14-14,6 V tasajännitettä akulle kun moottorissa on kierroksia ja latauksen merkkivalon sammua n. 700 rpm alkaen.

Tällaista mittasin omastani (V11): akun napajännite virrat pois päältä 12,9V, 1300 rpm 14V ilman valoja, valot päällä 13,56V, tyhjäkäynnillä 1050 rpm ilman valoja 13,70V.

Jos jännite on merkittävästi tuota alempi, pitää tutkia syytä, tässä huolto-oppaasta tekstiä: Virrat pois, kaksi keltaista laturilta tulevaa johtoa irti: toisen keltaisen johdon ja maan välillä pitää olla > 10 Ohm vastus. Näiden kahden keltaisen johdon välillä pitää olla 0.2-0.3 Ohm vastus (on ollut tapauksia että johto irtoaa laturin päästä käämistä, voi tinata kiinni). 200 voltin vaihtovirtaan kykenevä mittari kiinni niihin keltaisiin johtoihin ja moottori käymään, pitäisi tulla 1000rpm/15VAC, 3000rpm/40VAC.

Tässä tarina, jossa sain pyytäessäni perusteellisia selvityksiä Guzzin ”lataussäätimestä” (regulaattorista): http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4360.0
V11 - it defines you.

DB2

« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2013, 09:38:28 ap »
Kiitos vastauksista. Pitääpä lukea akkutopikki huolella läpi ja tehdä jännite-vastusmittaukset ohjeen mukaan. Sitten yksi unohtunut yksityiskohta: nimittäin huomasin, että jarruvalo ei syttynyt; ei käsi- eikä jalkajarrua painamalla. En ole sitäkään sen paremmin tutkinut, mutta olisiko mahdollista, että se (palamattomuus) voisi antaa jotain viitettä tuohon latausongelmaan? Itse kuvittelisin, että kyse on jostain muusta...kontaktihäiriöstä.

Seppo

Camn

« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2013, 10:14:34 ap »
Miten sulakkeet ?  Käy kaikki sulakkeet läpi.  Kuten minulla ja monella muulla, jos sen sulakkeen, jonka läpi latausvirta kulkee akulle, kontaktit eivät ole kunnossa, alkaa paikat sen ympärillä sulaa.  Jos jommalla kummalla jarruvalokytkimellä on oikari, palaa myös sulake. Se saattaa liittyä siihen jännitteeseen, joka on latauksen regulaattorille tarpeen että se tietää mitä tehdä (näin olen ymmärtänyt...).
V11 - it defines you.

DB2

« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2013, 13:19:31 ip »
Moron,

Sulakkeet tuli kyllä katottua ensimmäiseksi mutta ehkä vähän hätäisesti...täytyy käydä ne läpi toiseen kertaan.
Kiitokset taas!

Seppo