MG Daytona 1992, 29000 km
Kylläpä olisi joskus hieno nähdä ilmielävänä legendaarinen ”Dr.John” –sukua oleva Daytona... Säräreissulla vähän katseltiin mallin ensiesittelyä Mandellossa videolta…
Katittomissa V11 malleissa, Centaurossa ja Caleissa (97-04) on sama ”Ducati lataussäädin” (regulaattori) kuin Daytonassa. Regulaattorilta pitäisi lähteä 14-14,6 V tasajännitettä akulle kun moottorissa on kierroksia ja latauksen merkkivalon sammua n. 700 rpm alkaen.
Tällaista mittasin omastani (V11): akun napajännite virrat pois päältä 12,9V, 1300 rpm 14V ilman valoja, valot päällä 13,56V, tyhjäkäynnillä 1050 rpm ilman valoja 13,70V.
Jos jännite on merkittävästi tuota alempi, pitää tutkia syytä, tässä huolto-oppaasta tekstiä: Virrat pois, kaksi keltaista laturilta tulevaa johtoa irti: toisen keltaisen johdon ja maan välillä pitää olla > 10 Ohm vastus. Näiden kahden keltaisen johdon välillä pitää olla 0.2-0.3 Ohm vastus (on ollut tapauksia että johto irtoaa laturin päästä käämistä, voi tinata kiinni). 200 voltin vaihtovirtaan kykenevä mittari kiinni niihin keltaisiin johtoihin ja moottori käymään, pitäisi tulla 1000rpm/15VAC, 3000rpm/40VAC.
Tässä tarina, jossa sain pyytäessäni perusteellisia selvityksiä Guzzin ”lataussäätimestä” (regulaattorista):
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4360.0