Kirjoittaja Aihe: Liikkeelle lähtö, sammahtelee  (Luettu 5444 kertaa)

MotoJussi

Liikkeelle lähtö, sammahtelee
« : Elokuu 04, 2013, 18:36:51 ip »
Käytiin parkkipaikalla kokeilemassa, saisiko kauniimpi Savola Guzzia liikkeelle.

Saihan hän, mutta helposti sammahti liikkeelle lähtiessä, eli tarvitsee hitaasti antaa kytkintä ja jopa kääntää kaasua.

En ole asiaa koskaan sen enempää miettinyt, mutta kun hetkeä aiemmin olimme käyneet kokeilemassa Honda CBF600 riisilinkoa, joka lähti eleettä liikkeelle, ilman kaasun kääntämistä.

Kauniimpi Savolakin oli miettinyt, miksi vähemmän kaunis Savola aina antaa kaasua aika paljon kun lähtee liikkeelle, ja syyhän on selvä: mopo sammahtaa muuten.

Jos joku haluaa arvailla syytä ja esittää korjausehdotuksia, olen kuulolla :)

TunturiTT

Vs: Liikkeelle lähtö, sammahtelee
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2013, 19:49:47 ip »
Ennen kuin purat; onko sulla kaikki tulpat kireällä?  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2013, 07:46:34 ap »
Jackaalin pitkä ykkönen panee liiraamaan kytkintä liikkeelle lähtiessä. Samaten kun lähtevää massaa on enemmän niin sekään ei säntää liikkeelle hipaisusta. Mokoman asian takia ei kannata alkaa vaihtamaan perävälityksiä.

MotoJussi

« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2013, 09:22:39 ap »
Jackaalin pitkä ykkönen panee liiraamaan kytkintä liikkeelle lähtiessä. Samaten kun lähtevää massaa on enemmän niin sekään ei säntää liikkeelle hipaisusta. Mokoman asian takia ei kannata alkaa vaihtamaan perävälityksiä.

Erittäin hyviä pointteja molemmat. Jackal kulkee ykkösellä noin 90km/h, joten "nollanopeudellakin" on vastassa pitkä välitys.

Onneksi Calistimen kytkimet on melko kestäviä.

Ja kyllä se kauniimpi Savolakin pääsi pyörän kanssa liikkeelle. Kaasun anniskelun ja kytkimen vapauttamisen välisen yhteispelin oppii vain tekemällä sen monta monta kertaa. Itse kun olen sen muutamankin kerran tehnyt, homma sujuu hienosti ja pienellä kaasunkäytöllä sen enempää miettimättä.

TunturiTT

« Vastaus #4 : Elokuu 07, 2013, 09:34:23 ap »
Ei mun Jackossa tarvi pahemmin liirailla. Hyvin napsahtaa liikkeelle. Kaupunkimatelu valojen välissä on eri juttu.

MotoJussi

« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2015, 12:40:07 ip »
Ei mun Jackossa tarvi pahemmin liirailla. Hyvin napsahtaa liikkeelle. Kaupunkimatelu valojen välissä on eri juttu.

Jep. Erona on se, että minulla on muutama muutos vähän joka paikkaan tehtynä, alkaen vaikkapa matalammasta puristussuhteesta, jatkuen isompiin venttiileihin ja avariin kanaviin. Mutta se siitä.

Nyt ei sammahda enää lähtiessä. Päinvastoin, välitys on häiritsevän tiheä.  Taitaa vaan olla ettei pidempiä rattaita viitosvaihteeksi taida olla olemassa?

Ainakin Guzziology kertoo sivulla 14-13 että Jackalin, Cal 1100, Bassan, Stonen ja parin muun mallin viitosvaihteen overall välityssuhde on 3.821 eikä missään muussa vehkeessä ole sitä pidempää. Harmi. Olisin kelpuuttanut reilusti nykyistä pidemmän viitosvaihteen.

Paitsi että.

Sivu 14-9 kertoo että "LeMans IV SE and late LeMans V" viitosvaihteen rattaat ovat 27/19 eli .703 kun taas sivulla 14-8 kerrotaan että ... Jackal ... on 28/21 eli .750.

Kertokaa, jos osaatte, saako noita sotkettua keskenään? Jos avaisi Jackalin vaihteiston niin saako sinne nuo 27/19 rattaat?

Jackalissa on vinot hampaat ja lempparissa suorat, mutta ei kai haittaa?

J

TunturiTT

« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2015, 14:39:07 ip »
Jos sellaisen suorahampaisen jostain löydät, niin mitä jos laittaisit sen kokonaisuudessaan?

motomatti

« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2015, 21:17:15 ip »
Tapansa mukaan TunturiTT on asiassa.

MotoJussi

« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2015, 22:17:38 ip »
Tapansa mukaan TunturiTT on asiassa.

Toki.

Vaan miten helppo on löytää sopivasti välitettyjä vaihteistoja?

Tai mitä sellainen maksaa?

Versus mitä maksaa viitosen pitkät rattaat, ja saako niitä mistään?

.... versus mitä maksaa vaihtoperä soolokäyttöön :) Ei kestä kuin puoli tuntia vaihtaa perä toiseen...