Kirjoittaja Aihe: apuvinkkiä seisontaan  (Luettu 11389 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #15 : Elokuu 06, 2013, 11:55:11 ap »
Niissä Guzzi-malleissa joissa on ulkoinen polttoainepumppu on ilmennyt pumpun jumiutumista. Tuskin tankin sisäisessä pumpussa taphtuu näin kunhan tankissa on lientä.
Itse huolehdin pumppujen toiminnasta, koska omistan useita "ruiskupyöriä" sekä etanolilla että bensiinillä toimivia, käyttämällä virrat päällä muutaman kerran talvessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #16 : Elokuu 06, 2013, 15:14:33 ip »
Mulle on riittänyt loraus Masinolia sekaan.

Eiköhän nykybensassa ole tuota tenua ihan tarpeeksi jo itsessään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

VAHVA

  • Viestejä: 23
Vs: Kuivuuko paikat?
« Vastaus #17 : Syyskuu 06, 2013, 11:29:03 ap »
Suunnittelen tulevana talvena tehtäväksi isoa huoltoa. Kun otan tankin pois, niin bensahan haihtuu kaikista paikoista pois.
Onko asiassa huotla esim. pruutan tai pumppuyksikön kuivumisesta tms.? Lähinnä tiivisteet ja semmoset?

V11 ohjekirja neuvoo tyhjentämään juuri tankin jos laitaa pyörän "lepäämään" pidemmäksi aikaa. Itsellä on tarjoitus myös ottaa tankki pois nyt pitemmäksi ajaksi joten olisiko tästä bensattomuudesta haittaa vai pitäisikö vain tehdä tarvittavat toimenpiteet ilman tankkia ja sitten kuitenkin talveksi tankki täytteen lisäaineen kera?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #18 : Syyskuu 06, 2013, 22:19:00 ip »
Lainaus
V11 ohjekirja neuvoo tyhjentämään juuri tankin
Kokemusta ei ole kun kolmesta talvesta ja aina on kaikki jäänyt pesun jälkeen niine hyvineen (10-16 C varastointilämpötila). Keväällä on toiminut normaalisti. Nyt kun on tiedossa, että V11 tankit ovat alkaneet kasvaa paikoin pituutta nykybensoilla, tuntuisi loogiselta, että bensaa ei siellä kannattaisi siis turhaa seisottaa  ???
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2013, 21:55:35 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #19 : Syyskuu 06, 2013, 22:31:51 ip »
Juu, piripintaan täyttö koskee peltitankkisia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #20 : Lokakuu 02, 2013, 11:40:04 ap »
Kertokaapas viisaammat. Kannattaako mopolle etsiä lämmin säilytyspaikka, jos vaihtoehtona on kylmä "pihavaja". Eli sateelta ja tuiskuilta suojaa, sen verran harva että tuulettuu hyvin.

Entä kannattaako akulle ostaa ylläpitolaturi M-kaupasta vai riittäisikö vähän pidempi lenkki ja akku sisään odottamaan? Seisonta-aika linee 5-6 kk, riippuen ensi kevään ilmoista.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #21 : Lokakuu 02, 2013, 12:35:49 ip »
Kuiva mutta vaihtolämpöinen eli lämmittämätön tila on vasta kolmanneksi paras ja toiseksi huonoin säilytyspaikka moottoripyörälle. Siitä huonompi on vain ulkona säilyttäminen.
Vastaväitteitä tietystikin kuulee mutta melko monenlaisesa paikassa moottoripyöriäni säilyttäneenä jotain asiasta kokemusperäisesti tiedän ominen havaintojeni perusteella.

Kun lämpö vaihtelee niin metalliosien lämpötila muuttuu viiveellä riippuen osan massasta. Kun pakkanen lauhtuu suojaksi on se pahin skenaario. Silloin metallipinnoille, niin sisä- kuin ulkopuolisille, kertyy silkkaa vettä ympäröivästä kosteasta ilmasta ja jo aiemmin muodostuneesta huurasta. Erityisesti paljaat teräksiset, alumiiniset, sinkityt, ja kromatut pinnat ottavat itseensä korroosiota. Moottorin ja voimansiirron sisäpintoihin vesi jää tekemään temppujaan sinällään eikä haihdu lainkaan pois. Lisääntyy vain. Vaiva on suurimmillaan syksyisin ja keväisin kun lämpötila vaihtelee nollan kahta puolen.

Itse pyrin pitämään pyöräni tasalämpöisessä tallissa jos se vaan on mahdollista. Aina.

Akun suhteen ylläpitolaturi on hyvä ratkaisu eikä akkua tarvitse välttämättä irrottaa pyörän sähköjärjestelmästä lainkaan. Riippuu akkutyypistä ja sen laadusta kuinka se säilyy yli talven tekemättä mitään. Täyteenladatun ehyen akun paras talvisäilytyspaikka on laittaa se pakastimeen talven ajaksi.

Toisaalta akut ovat nykyään niin edullisia että niiden eteen ei kauheasti kannata vaivaa nähdä. Ylläpitolaturin hinnalla saa jo kaksi akkua....
 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #22 : Lokakuu 02, 2013, 12:48:20 ip »
Paitsi tuossa ei huomioida sitä, että jos huohotusjärjestelmä on varustettu yksisuuntaventtiilillä, ei koneeseen juuri pääse uutta kosteutta, vaikka lämpötila kuinka humppaisi. Omista pyöristä ei ole keväällä tarvinut kaataa vettä öljytilasta, vaikka lämmittämättömässä tallissa oleilevatkin. Myöskään tuon ikäinen kromi ei olle kovin herkkä ruvettumaan talvisissa olosuhteissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #23 : Lokakuu 02, 2013, 16:55:55 ip »
Lainaus
huohotusjärjestelmä on varustettu yksisuuntaventtiilillä

Tänään kuulin että oli juuri kyseinen venttiili ruostunut jumiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #24 : Lokakuu 02, 2013, 18:47:50 ip »
No siinä tapauksessa ymmärrettävää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tommi

  • Viestejä: 22
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #25 : Lokakuu 13, 2013, 21:59:14 ip »
Jos ja kun bensapumppu on tankin sisällä niin onko se millä korkeudella? Meinaan riittäisikö, että menovettä olis muutama litranen talvisäilytyksen ajan, käyttelis virtoja välillä seisonnan aikana, että pumppu pyörähtelisi nätisti. Keväällä sit akun lataus, löis uutta gasoo (98e) sekaan ja tulille?
Stonella töihin ja takaisin. Yöt menee munasillaan.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #26 : Lokakuu 13, 2013, 22:41:11 ip »
Entisenä Calikuskina on Workshop Manual vielä koneella:
V11 - it defines you.

Tommi

  • Viestejä: 22
Vs: apuvinkkiä seisontaan
« Vastaus #27 : Lokakuu 15, 2013, 11:24:13 ap »
No ei se näytä ihan pohjalla olevan. Täytyy varmaan jokunen litra olla, että pysyy pumppu nesteessä.  :)
Stonella töihin ja takaisin. Yöt menee munasillaan.