Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653987 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1980 : Joulukuu 15, 2018, 21:08:09 ip »
Samalla kävi aika selväksi, että oikeat ajosaappaat pitänee hommata. Jalkaa ojottaa urassa luontevammin eteen, kun tietää ettei nilkka ole pyörimässä hupia ekasta hipaisusta. Vaikka on näinkin vaatimaton laite (150cc/n.15hp), niin hupi on herkässä. Riittää yllättävän pitkälle muuten tuokin moottori.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1981 : Joulukuu 22, 2018, 15:23:31 ip »
Ne hiukkaspäästöt ei kyllä ole enää nykydieselin ongelma.... siis euro6 ja mun mielestä euro5 on jo tarpeeksi puhdas. On jokanäköistä suodatinta jne. Kyllähän mullakin mesessä on niin monimutkainen pakoputki/suodatinsysteemit että toivottavasti ei tarvi koskaan siihen perehtyä. Antureitakin on luoja ties kuinka paljon. Vielä kun tankkaa nesteen MY tiisseliä (pohjoisin MY pumppu on tuossa alle kilometrin päässä) niin päästöt on alle sähköautojen. Mutta ne sähkövehkeet tuntuu nyt olevan puolijumalan asemassa, maailma pelastuu muka niillä.
Diesel kuluttaa edelleen noin 20-30 % vähemmän polttoainetta kuin bensavehje. Siirryin juuri henkilöbensaturbosta 2016 vm paku dieseliin. Ei pölläyttele ja on hiukkasuodattimet. Kulutus n. 6,6 litraa satasella ja pienet verot. Ajan n. 700-1000 km viikossa. Sähköautohössötys on täysin vaille realismia. Henkilöautoja valmistetaan noin 90 000 000 kpl per vuosi. Nykyisen litiumakun vaatima mineraalituotanto per vuosi riittäisi maksimissaan noin 10%lle tästä kokonaistuotannosta. Mikä on täysisähköauton akkujen todellinen elinkaari, 3-5 vuottako? Hiilijalanjälki vähentyisi helpoiten suomessa, jos lopetettaisiin kivihiilen poltto Helsingissä, jonka päästöt on kuulemma 56% henkilöautojen tuottamasta hiilidioksidista suomessa. Näin toimitaan siellä cityvihreiden paratiisissa ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1982 : Joulukuu 22, 2018, 16:57:36 ip »
Ne hiukkaspäästöt ei kyllä ole enää nykydieselin ongelma.... siis euro6 ja mun mielestä euro5 on jo tarpeeksi puhdas. On jokanäköistä suodatinta jne. Kyllähän mullakin mesessä on niin monimutkainen pakoputki/suodatinsysteemit että toivottavasti ei tarvi koskaan siihen perehtyä. Antureitakin on luoja ties kuinka paljon. Vielä kun tankkaa nesteen MY tiisseliä (pohjoisin MY pumppu on tuossa alle kilometrin päässä) niin päästöt on alle sähköautojen. Mutta ne sähkövehkeet tuntuu nyt olevan puolijumalan asemassa, maailma pelastuu muka niillä.
Diesel kuluttaa edelleen noin 20-30 % vähemmän polttoainetta kuin bensavehje. Siirryin juuri henkilöbensaturbosta 2016 vm paku dieseliin. Ei pölläyttele ja on hiukkasuodattimet. Kulutus n. 6,6 litraa satasella ja pienet verot. Ajan n. 700-1000 km viikossa. Sähköautohössötys on täysin vaille realismia. Henkilöautoja valmistetaan noin 90 000 000 kpl per vuosi. Nykyisen litiumakun vaatima mineraalituotanto per vuosi riittäisi maksimissaan noin 10%lle tästä kokonaistuotannosta. Mikä on täysisähköauton akkujen todellinen elinkaari, 3-5 vuottako? Hiilijalanjälki vähentyisi helpoiten suomessa, jos lopetettaisiin kivihiilen poltto Helsingissä, jonka päästöt on kuulemma 56% henkilöautojen tuottamasta hiilidioksidista suomessa. Näin toimitaan siellä cityvihreiden paratiisissa ;D.

Kova luotto ainakin tojotalla on akkuihin:
Hybridiakkuturva
Toyotan täyshybridiakut ovat osoittautuneet erittäin luotettaviksi. Siksi Toyota myöntääkin Toyota-merkkihuollossa huolletuille hybridiautoille peräti 10 vuoden / 350 000 km Toyota hybridiakkuturvan.
Hybridiakkuturva myönnetään Toyota Auto Finland Oy:n maahantuomille Hybridimalleille.
Hybrideillä on normaalin takuun lisäksi 5 vuoden/100 000 km hybridijärjestelmän takuu jonka piiriin hybridiakku kuuluu. Tämän jälleen vain Hybridiakulle – ei muille komponenteille - on voimassa 10 vuoteen/ 350 000 kilometriin saakka Hybridiakkuturva.
Määräaikaishuollossa akun kunto tarkistetaan auton omaa diagnostiikkaa käyttäen. Hybridiakkuturva säilyy aina vuoden kerrallaan huollon jälkeen siis seuraavan huoltovälin 1 v/ 15 000 km. Mikäli auto ei ole käynyt huollossa määräaikaisohjelman mukaisesti, ei akkuturva ole voimassa ennen kuin se on huollatettu ja akun kunto on todettu hyväksi.
Mikäli vikakoodin perusteella akusto kunto on heikentynyt, vaihdetaan akku ja turva jatkuu. Toyota Hybridiakkuturva siirtyy turvan alaisena auton seuraavalle omistajalle ilman lisäkustannuksia tai erillistä ilmoitusta.


Hyundai kertoo:
Korkeajänniteakuston takuu: kahdeksan vuotta / 200 000 kilometriä

Ja volkkarin ajatus akkujen kestosta:
Akkujen käyttöikää testataan tiukoissa laboratorio-oloissa. Nykyakut kestävät ongelmitta 3 000 täyttä lataussykliä. Vaikka sähköautolla ajettaisiin vain 100 km/​lataus, on laskennallinen akkujen toimintamatka 300 000 kilometriä.
Tämäkin vielä! ! !

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1983 : Joulukuu 22, 2018, 17:39:58 ip »

Kesäreissuilla Baltiassa, Keski- ja Etelä-Euroopassa ja Balkanillakin monilla huoltoasemilla tankanneena on huomio kiinnittynyt siihen, että siellä on jakelussa myös kaasua. Voi melkein sanoa varovasti, että 80% ainakin pääteiden varrella olevista tankkausasemista tarjoaa kaasuautoille mahdollisuuden tankkaukseen. En ensimmäistäkään latauspistoketta ole nähnyt pääteiden varrella sähköautoille? Miksi puhutaan valtavia investointeja ja energiaa vaativista sähköautoista, kun valmiimmalla ja varmemmalla tekniikalla päästäisiin biokaasulla käyvään tekniikkaan? Kertokaa.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1984 : Joulukuu 22, 2018, 19:21:24 ip »
Ex-Neuvostoliitosta toimitetaan halpaa kaasua Baltiaan ja muuallekin. Myös Suomeen. Sen käyttö vaan ei ole tällä hetkellä poliittisesti korrektia täällä päin. Lisäksi sen käyttö haittaisi sähköautojen markkinoita johon nyt on sitouduttu. Myös kotimainen biokaasun ja muiden biojakeita sisältävien polttoaineiden markkinat kärsisivät.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1985 : Joulukuu 22, 2018, 19:57:44 ip »
Käytettävien polttoaineiden saatavuutta ja hintaa ilmeisesti säädellään eri tavalla Itä-Euroopan maissa kuin meillä.
Puolassa ajellessa näyttää nestekaasua tms. olevan tarjolla liki joka kylässä.
Suomessakin sitä on yritetty polttomoottorissakin polttaa, verottaja on siinä vaiheessa laitettu hätiin ja saatu yritys torpattua.
Sama taitaa jatkua sähkön suhteen, nyt verottajan kohteeksi tulevat bensa ja diesel.

Akuilla kulkevia sähköautoja nyt kovasti ollaan ottamassa tuotantoon, vähäsen on vain kuulunut sellaistakin että,
autoteollisuuden tulevaisuutta miettivät eivät pelkkien akkujen varassa kulkeviin usko.
Olavi muutamia syitä mainitsikin, lisäksi akkujen lataamiseen täytyy tehdä sähköä jotenkin.
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1986 : Joulukuu 22, 2018, 20:11:32 ip »
Kia vei taannoisen YK:n ilmastokonferenssin edustajille (COP24) terveisiä Puolaan. Korealaismerkin COP-ryhmä lähti liikkeelle Lissabonista 3. joulukuuta ja saapui Puolan Katowiceen 11. joulukuuta. Kia e-Niro -sähköautolla ajettiin tällä rupeamalla 3 741 kilometrin matka.
Kia e-Niron keskimääräinen sähkönkulutus oli matkan aikana 17 kWh/100 km ja sen keskimääräinen nopeus oli 71 km/h. Yli yhdeksän päivän aikana auto vietti 54,5 tuntia latauksessa – niistä 15 tuntia päivällä ja 39,5 tuntia yön yli pysähtymisten aikana.


https://www.is.fi/autot/art-2000005943244.html
Tämäkin vielä! ! !

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1987 : Joulukuu 22, 2018, 20:57:52 ip »
Muistan lukeneeni n. 2v sitten erään Ruotsalaisen tutkimuksen, jossa todettiin, että yhden Teslan parhaamman mallin akuston valmistamisen tuottamat hiilidioksipäästöt ovat samat kuin nykyisen keskiverto bensiinikäyttöisen henkilöauton 100t km:n matkalla tuottamat päästöt ? Korjatkaa jos olen väärässä.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1988 : Joulukuu 22, 2018, 21:07:01 ip »

Kesäreissuilla Baltiassa, Keski- ja Etelä-Euroopassa ja Balkanillakin monilla huoltoasemilla tankanneena on huomio kiinnittynyt siihen, että siellä on jakelussa myös kaasua. Voi melkein sanoa varovasti, että 80% ainakin pääteiden varrella olevista tankkausasemista tarjoaa kaasuautoille mahdollisuuden tankkaukseen. En ensimmäistäkään latauspistoketta ole nähnyt pääteiden varrella sähköautoille? Miksi puhutaan valtavia investointeja ja energiaa vaativista sähköautoista, kun valmiimmalla ja varmemmalla tekniikalla päästäisiin biokaasulla käyvään tekniikkaan? Kertokaa.

Jouko

Kaasun kiinnostamattomuus johtuu ainoastaan saatavuudesta. Kaasuasemia on vielä liian harvassa. Mutta voin kertoa, että tilanne on muuttumassa kovaa vauhtia. Jo ensi kesänä on muutoksia tulossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1989 : Joulukuu 22, 2018, 21:08:54 ip »
Muistan lukeneeni n. 2v sitten erään Ruotsalaisen tutkimuksen, jossa todettiin, että yhden Teslan parhaamman mallin akuston valmistamisen tuottamat hiilidioksipäästöt ovat samat kuin nykyisen keskiverto bensiinikäyttöisen henkilöauton 100t km:n matkalla tuottamat päästöt ? Korjatkaa jos olen väärässä.

Taitaa olla pidempikin ajorupeama tätä nykyä. Ei ihan kuluitta muutu litiummalmi akuiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1990 : Joulukuu 22, 2018, 21:19:55 ip »
Ensimmäiset lumityöt traktorilla tehty. Hivenen opettelua mönkijäurakoinnin jälkeen. Ja kun ajopelillä on yli kuusikymmentä vuotta ikää, on matka tähän pisteeseen ollut täynnä monenlaisia askareita. Edellisten asentajien oivalluksia ja "korjauksia", kulumista ja mahdollisuus siihen, että kyseessä onkin esisarjan edustaja tai jopa proto. Hauska harrastus kylläkin. Jos jollain on tekemisen puutetta, voin suositella vanhan traktorin hankintaa  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1991 : Joulukuu 22, 2018, 22:04:43 ip »
Muistan lukeneeni n. 2v sitten erään Ruotsalaisen tutkimuksen, jossa todettiin, että yhden Teslan parhaamman mallin akuston valmistamisen tuottamat hiilidioksipäästöt ovat samat kuin nykyisen keskiverto bensiinikäyttöisen henkilöauton 100t km:n matkalla tuottamat päästöt ? Korjatkaa jos olen väärässä.

Taitaa olla pidempikin ajorupeama tätä nykyä. Ei ihan kuluitta muutu litiummalmi akuiksi.

Tekniikan Maailman no:ssa 23 on tästä juttua. Sähköauton rakentamisen hiilijalanjälki on sitä luokkaa, että menee 3,5 vuotta ennenkuin se on bensa-autoa vähäpäästöisempi (pitää verrata suunnilleen samankokoisia autoja, esim. Jaguar I-Pace ja Range Rover Velar).
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1992 : Joulukuu 22, 2018, 23:07:37 ip »
Jep. Se on vielä vähän monitasoisempi juttu, kuin pelkät hiilidioksidipäästöt. Esimerkiksi litiumin erottamiseen muusta kallioperän aineista, on osin kemiallinen prosessi. Aineet rikastamisessa ovat kovia myrkkyjä. Sellaisista aiheutuvat ympäristöhaitat ovat pahimmassa tapauksessa hurjia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1993 : Tammikuu 01, 2019, 19:31:49 ip »
Aika tuuhea lumikeli pihalla! Ei ollut koko päivänä aurakalusto liikkunut lähialueen kolminumeroisilla teillä. Kävin pikaisesti hakemassa dieseliä traktoriin ja en meinannut päästä risteyksestä liikkeelle. Vissiin vielä yön sataa, niin on saa tehdä uudet lumityöt tämän päiväisten päälle. Alkaa tulla takaumia vuoden takaisista keleistä..
No onneksi Posti toi crossisaappaat, niin on jotain piristystä lumeen hautautuvalle harrastalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1994 : Tammikuu 18, 2019, 14:59:16 ip »
Ettämä rakastan tätä uljasta digiaikaa. Olen aivan pähkinöinä.
Kuten nämä muuttuvat nopeusrajoitukset. Jotka kyllä muuttuvat, mutta näköjään vain yhteen suuntaan.
En jaksa muistaa enää niin kauas (tässä iässä) milloin tuolla moottoritiellä sai viimeksi ajaa satasta. Siis tänä talvena.

Digitaulussa palaa se 80 km/h kelillä kuin kelillä. Näin ainakin Porvoo - Kuninkaantie - Seiskatie.
Varmaan niidenkin taulujen hallinnointi on ulkoistettu johonkin Bangladeshiin ja siellä kaveri lukee googlekääntäjän kautta iltapäivälehtien juttuja "valkoisesta kurittajasta". Kas kun eivät pudota saman tein viiteenkymppiin. Ollaan niin jännän äärellä tämän pohjoisen ilmaston kanssa.

Voi olla, että tämä menee sinne vanhan äijän normaalien joutavien jorinoitten ja narinoitten piikkiin. Mutta on toisaalta ollut likimain 45 vuotta ajokortti lompsassa ja niillä pohjilla sanoisin, että on ollut kyse siitä kuuluisasta normaalista talvikelistä.
Itse olen vedellyt vasenta kaistaa ja satasta mikä on mielestäni oikein oivallinen nopeus lumesta puhtaalle asvaltille, tiellä missä ei ole vastaantulevaa liikennettä ja kaarteetkin kilometrin pituisia. Mutta sakothan siitä tulee jos sattuu huitaisemaan ohi kissalanpoikien siviiliautosta.  >:(