Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653976 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1920 : Lokakuu 24, 2018, 11:36:42 ap »
Mulla seiso vanha Volvo pihassa talvirenkaat alla, toissapäivänä otin sen ajoon. Ei tarvi kiireellä vaihtaa ns. ajoautoon. Saa nähä josko vielä keväällä koettas mitä katsastusnihilisti sanoo, vai myynkö pois tai kuutioparkkiin. Rahaa tai aikaa en ajatellut käyttää vaikka perussiisti auto onkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1921 : Lokakuu 24, 2018, 12:10:54 ip »
Torstaista eteenpäinoli tänne luvattu koko vuorokauden lämmön lasku nollan alle. Kyllä se talvi taitaa sieltä tulla.
Hain eilen vielä talventorjuntavälineen kotopuolesta. Linko jo olikin, mutta takalanaprojekti oli vielä noudettava. Kun on kunnon kalusto, lunta ei ehkä tulekaan? Jooko..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1922 : Lokakuu 24, 2018, 12:25:17 ip »
Tuolla logiikalla kun hankkii pihamaalle julmetun kokoisen pyöräkuormaajan ja lumen pois kuljetusta varten kerrostalon kokoisen kaivosdumbberin niin koko kylä pysyy lumettomana. Ehkä koko kuntakin...

Mulla oli parhaimmillaan toistakymmentä moottoripyörää mutta silti aina kevät tuntui alkavan myöhässä.
Vaan laitapa nastarenkaat autoon niin saat rapistella kuukausitolkulla paljasta asfalttia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1923 : Lokakuu 24, 2018, 12:32:05 ip »
Mulla oli pari talvea sitten Bobcat talvisäilössä. Isolla kauhalla varustettuna. Kaksi kertaa tarvitsi lumen luontiin.  :(
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1924 : Lokakuu 29, 2018, 18:59:14 ip »
Kun mun bokserikoira kuoli v.2005 ajattelin ettei enää koiraa,oli se niin kova paikka. Nyt annoin periksi vaimolle ja perheeseen kuuluu rottweilerin urospentu.On se hellyttävä.Kaikennäköistä olen ajatellut harrastavani Wilhon kanssa.Kalastusta ja moottoripyöräilyä.Markkinoilla on paljon ryssäläisiä sivuvaunupyöriä.Onko palstalla kellään kokemuksia näistä vehkeistä.Tekeekö niillä mitään??

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1925 : Lokakuu 29, 2018, 19:21:02 ip »
Itsellä oli 350 IZH (IC) Planeta Sport. Toimi ihan asiallisesti talvipyöränä ja työmatka-ajokkina. Jaksaisi se kevyttä sivuvaunuakin viedä.

Isommat pyörät siltä suunnalta ovat enimmäkseen Ural-merkkisiä joissa on usein sivuvaunu kylkiäisenä. Omaa kokemusta ei ole mutta mitä parilla kaverilla on ja muutamalla muulla tutulla niin konetekniikan hyvä hallinta ja asianmukaiset työkalut sekä remonttitilat tarvitaan. Se on oma lajinsa harrastaa moottoripyöräilyä.
Harrastajien sivut: https://uralroikka.fi/sivut/

Sieltä keskustelupuolelta selviää millaisia vikoja noin yleensä.....

Kuten kaikissa keskustelupalstoissa pitää ottaa tässäkin huomioon se että vain ne kirjoittavat vioista joilla on pyörissään vikoja. Ne joilla ei ole vikoja eivät juuri kirjoittele. Uskoisin että suurimmalla osalla ei ole ihmeemmin isoja vikoja. Niin paljon niillä näkee ajettavan kokoontumisiin ja muihin tapahtumiin että joillakin ne ovat kunnossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1926 : Lokakuu 29, 2018, 20:48:12 ip »
Iiseen kanssa pitää sitten varustautua harrastuksen hajun tarttumiseen vaatteisiin, naamakarvoitukseen jne. Muuten varmaan varmimpia talvilähtijöitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1927 : Lokakuu 30, 2018, 08:50:08 ap »
Ilmoista on aina hauska puhua kun ei muuta keksi. On näköjään talvi yllättänyt tuollakin.

Timmelsjoch High Alpine road

https://www.timmelsjoch.com/en/


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1928 : Lokakuu 30, 2018, 12:23:08 ip »
IC:n kanssa opin myös sen että seosvoidellun moottorin kanssa ajelessa ei saa käyttää, edes kylmällä säällä, moottorijarrutusta. Jos on tulossa iso alamäki ja pitää hiljentää niin ennen alamäkeä tai sitten jarrulla kytkin pohjassa.

Erillisvoidellussa kaksitahtisessa, jossa öljy syötetään voitelukohteisiin suoraan, tätä ongelmaa ei ole. Tosin moottorijarrutuksen jälkeen kierrosten nosto aiheuttaa taivaansinisen pilven takanatulijoiden iloksi.

On sellaisiakin erillisvoitelusysteemejä joissa erillinen pumppu siirtää öljyä, mutta vain bensiinin joukkoon, joten sillä ratkaisulla ei ole etua seosvoidellun suhteen.

Kaksitahtisella ajajan on syytä erottaa nämä järjestelmät toisistaan ja ajaa sen mukaan.

Jos nyt talvipyörän hankkisin niin se olisi, vanhasta muistista, Guzzin V65TT. Tukeva, kevyt ja vie kevyttä sivuvaunua, esimerkiksi Velorex, oikein miellyttävästi eikä tarvita kuin tarkat säädöt ja etuiskareiden jousten päälle 20 - 30 mm:n jatkoholkit. 90-luvun alussa pidin hauskaa tällaisella yhdistelmällä parikin talvea. Sitten se ostettiin minulta puoliväkisin. Sain tarjouksen joka oli noin kaksinkertainen ostohintaan nähden. Sivuvaunu ei kuulunut kauppaan.

Sivuvaunupyörän kuljettajan on ensimmäistä kertaa ajoon lähtiessään unohdettava moottoripyörällä ajaminen. Kääntäminen sivuvaunullisella on kokolailla vastakkainen soolopyörään nähden yhdellä poikkeuksella: jos sivuvaunun pyörä irtoaa tiestä niin siirrytään välittömästi soolopyörän ajotapaan. Homman oppii kyllä muutaman kommelluksen jälkeen. Heti ei kannata lähteä liikenteeseen muiden sekaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1929 : Lokakuu 30, 2018, 12:50:11 ip »
Kaksitahtisen kanssa ei kannata ollenkaan käyttää moottorijarrua. Kaasu kiinni loppuu voitelu ja osin jäähdytys. Vaikka olisi pumpulla öljy, niin ei kannata. Se kyllä osaa pilata tulpan, jos menee pelkällä öljyllä. Kytkin sisään ja jarrua. Rata-ajo on ollut varsin opettavaista tuon suhteen. Oma koneeni on toki sen verran anteeksiantavainen, että pikku virheitä se kyllä sietää, vaurioita ei ole vielä kerennyt tulemaan. Tuorevoitelun olen poistanut ja ajan seoksella. Radalla toki on pidettävä mutkissa huoli siitä, että ulostulossa on voimaa tarjolla. Putken, tai lähinnä pakokaasun, on oltava riittävän kuumaa ja kierrosten oltava oikealla alueella, muuten voima ei riitä nostamaan kuopasta.
Antiikkisilla vermeillä ajellessa ei ole niin nuukaa, niissä on yleensä tyhjäkäyntipiiri niin suuri, että soppaa kyllä sitä kautta on imettävissä ja putkella ei ole muuta funktiota, kuin kaasun poisto, niin sitäkään ei tarvitse pitää taistelulämmössä ja -kierroksilla. En suosittele kyllä niilläkään moottorijarrua sen kummemmin, parempi opetella oikea ajotyyli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1930 : Lokakuu 30, 2018, 13:53:26 ip »
On vain yksi kaksitahtivoitelusysteemi joka on toki hieman monimutkainen mutta hoitaa voitelun kunnossa ollessaan varsin erinomaisesti kaikissa ajotilanteissa.
Siinä 2t-öljysäiliöstä pumpataan koko ajan öljyä kampiakselin laakereille ja sen kautta myös männille ja männäntapeille. Sekä tietysti palotiloihin huuhtelukanavia myöden.
Tutustuin järjestelmään Suzuki 380 ja 550 malleja räplätessäni. Moottorin öljypohjan ulkopuolella oli muovinen putkisto joka johti öljyn sellaisenaan laakereille. Omanlaatuisiaan laitteita. Mutta kyllä niilläkin matkaa teki.
Juuri näistä lähti se sininen savu kun lähti liikkeelle. Ajossa ei tullut savua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1931 : Lokakuu 30, 2018, 14:47:23 ip »
Nuo on juuri niitä vehketiä, minkä kuntoon kannattaa panostaa. Ajattelematon poistaa tuoreöljyvoitelun ja ajaa seosbensalla.. lyheyn hetken. Kampiakselin keskilaakerit saavat voitelun ainoastaan paineputken kautta, seosvoitelulla jää tyystin ilman.
Tuoreöljyvoitelulla varustettu moottori toimii hyvin pienellä öljymäärällä oikein säädettynä. Kulutukseen suhteutettuna vastaava öljyprosentti saattaa olla yhden tai jopa alle luokkaa!
Isoissa kaksitahtidieseleissä kampikammio on kokonaan eristetty palotapahtumasta ja öljyä ei polteta. Vaatii toki imuilman paineistuksen. Tällaisia prototyyppejä on kyllä tehty maaajoneuvokäyttöönkin. Päästöissä helposti jopa alle nelitahtisen luokkaa. Sopivalla putkisuunnittelulla kun saadaan tuohonkin sisäinen EGR, joka tehostaa päästöjen pilkkoontumista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1932 : Lokakuu 30, 2018, 15:20:55 ip »
On vain yksi kaksitahtivoitelusysteemi joka on toki hieman monimutkainen mutta hoitaa voitelun kunnossa ollessaan varsin erinomaisesti kaikissa ajotilanteissa.
Siinä 2t-öljysäiliöstä pumpataan koko ajan öljyä kampiakselin laakereille ja sen kautta myös männille ja männäntapeille. Sekä tietysti palotiloihin huuhtelukanavia myöden.
Tutustuin järjestelmään Suzuki 380 ja 550 malleja räplätessäni. Moottorin öljypohjan ulkopuolella oli muovinen putkisto joka johti öljyn sellaisenaan laakereille. Omanlaatuisiaan laitteita. Mutta kyllä niilläkin matkaa teki.
Juuri näistä lähti se sininen savu kun lähti liikkeelle. Ajossa ei tullut savua.

Kawan tripleissä vastaava järjestelmä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1933 : Marraskuu 04, 2018, 22:53:20 ip »
Ällistyttävä vika appiukon Fergussa. Ei anna kipinää. Jakajaksi on joku sovittanut Pal-tekeleen. Siihen ei löydä edes osia, kun ei löydä sen alkuperää. Ehkä joku Skodan tms. No, ei löydy vikaa sieltä mittaamalla eikä silmällä. Uusi puolakin hommattiin varmuudeksi, kun Marelli (sekin jonkun sepittämä) ei ihan vakuuttanut. Veikkaan, että jostain on kuitenkin vuotoa, että maadoittaa jatkuvasti. Virtalukkokin on ohitettu, eli siinäkään ei voi olla vika. Käynnissä tuo ei ole ollut meillä, eikä edellisellä omistajalla.
No, ei kannata hirveästi enää tuhlata paukkuja tuon jakajan kanssa taisteluun, kun uusi alkuperäisen kaltainen maksaa 65€ kuluineen, ovelle tuotuna..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1934 : Marraskuu 11, 2018, 06:32:04 ap »
Urpo ja Turpo löysivät eilen paikalliselta torikirppikseltä toimivan
Duracell-pupun, 3€.
Olikohan entisessä Neuvostoliitossa mitään vastaavaa?
Sosialistinen sankari Jänkäjussi?