Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 654957 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1755 : Helmikuu 20, 2018, 19:34:00 ip »
Nuo ABS:ään liittyvät vaivat voivat yksinkertaisesti olla antureiden ongelma. Löytynevät pyörien napojen lähettyviltä. Tunnetusti tukkeutuvat ravasta tai lumesta/jäästä ja signaali on epätarkka tai sitä ei löydy. Jopa omassa moottoripyörässäni olen joutunut siivoamaan kyseisen kikkareen. Daciakin temppuili kun satoi alijäähtynyttä vettä. Pari rankkaa jarrutusta ja tauko korjasivat vaivan.

Anturi voi myös kasvattaa "hännän" metallisilpusta. Yritin etsiä blogistani kuvaa, joka siellä on, mutta en nyt juuri löytänyt. Anturi on siis jossain määrin mgneettinen ja törky voi heikentää sen lukukykyä.

Toinen asia mikä sytyttää ABS-valon on kulunut jarrupala jos siinä on sähköinen luenta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1756 : Helmikuu 20, 2018, 19:44:28 ip »
Ei oo palan haistajaa. Mutta en viitsi lähteä ruuvaamaan antureita irti, ellen tiedä valmiiksi vian olevan jossain tietyssä anturissa. Napaan kiinni kasvaneen anturin saa irroittamalla myös rikottua. Sitä en kyllä ole mekaanisista sulkenut pois, että onko vetoakselin abs-kehä kiinni. Sellainen tyyppivika on joissain vuosimalleissa ollut kuulemma.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1757 : Helmikuu 21, 2018, 15:36:32 ip »
Taas auton kanssa askarreltu. Viime (ja oikeastaan toissa) vuonna rouvan auto ei meinannut kelvata konttorilla. Päästöt liian korkealla. Mitään ilmeistä vikaa ei ole löytynyt ja päästöt silti aavistuksen liian korkealla. Ikään kuin olisi rikkaalla. Auto on meillä ollut jo yli viisi vuotta ja kulutus on ollut tasan sama koko matkan. Eli oikeasti rikkaalla se ei ole.
Viime keväänä sitten päädyimme lopputulokseen, että katti on nukahtanut. Se ilmeisesti on tyypillistä tuon verran ajetulle. Tarvike maksaa 500€ ja originelli 1500€. Tarvikkeen laatu ei päätä huimaa ja alkuperäinen maksaa liki auton verran, joten ne eivät tule kyseeseen. Päädyin sitten hitsaamaan väliin toisen katalysaattorin. Juuri ja juuri leimalle, kun oli käytetty, keraaminen katti. En siihen hätään saanut metallista.
Nyt sitten muistin, että onhan minulla eräs kilpamallin, metalllikatalysaattorin proto ollut kaapissa vuosia! Pitkät saumat oli hitsaamatta. Ne siis viime viikonloppuna kiinni ja tänään kömmin auton alle. Kahdentoista asteen pakkasessa, auton alla makailu piti huolen siitä, ettei tullut vetelehdittyä. Pihalla sai taas tehdä. Ei mennyt kuin kolme tuntia ja katalysaattori on manipuloitu putken väliin. Ehkä ensi viikolla saa nähdä, käykö päästötaso yleiseen normiin. Haisi pakokaasu ainakin erilaiselta.

Ja kertanäytöllä leima lappuun!!  8)
Katsastusmies oli kehunut päästöarvoja ja ASENNUSTA!! Itsehän en kerennyt käyttämään ja vaimonhan se auto onkin, joten hän kävi ennen töihin menoa. Kyllä nyt kelpaa.. ryhtyä auton vaitohommiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1758 : Helmikuu 21, 2018, 16:04:19 ip »
toi öljyjen ulospaiskaminen on aika yleinen ongelma ja pahenee kun auto ruppee olemaan vanhempi ja paineet kampikammiossa kasvaa

siinä on huohotus kampikammiosta imusarjaan ja jotta mahdollisen etukäteen sytytys ei räjäytä öjyjä bensakoneessa ja että öljyt ei imeydy öljypohjasta kiertoon dieselissä siellä on välissä semmosta jotain teräsvillaat mitä lie

vielä kun termari on vaihtamatta ja kone käy kylmän niin sinne kertyy huohotusputkeen vettä joka jäätyy joko auton seistessä jolloin öljyt tulee ulos känynnistyksen jälkeen tai jos huohtusputki on koneen etupuolella ajossa, tuurilla korkki tai tikku irtoo usein valitettavasti pullahtaa kampuran stefa jakopäästä, kuopus pojalta meni calibrasta joskus ja eilen työkaveri kerto että hänen pojan golffista oli menny joensuussa kun pakkasta aika paljon

70 luvullahan vielä kun rupesi huohotusputki likaamaan ilmansuodatinta putki vedettiin suoraan ulkoilmaan ja ongelmat loppu siihen

ducatoissa on semmosta ongelmaa että maahantuoja kyllä lisää lämmityksen ko huohotusputkeen mutta aika paljon on tullut suoraan matkailuautoja jossa ko lisäystä ei ollu tehty ja jos on talvella ajettu on lähtenyt öljyt kiertoon ja jos ei ehdi lykkää ykköstä pesään ja jarruja pohjaan kone ryntää pahoin seurauksin, jotkut laittanu ducatoihin paisarin paluuletkuksi pitkän pillin joka kierretty huohotin letkun ympärille jotta pysyy sulana

jos oikein muistan niin joskus mailman aikaan oli auton huolto-ohjelmissa vielä huohotusjärjestelmän puhdistus, ei huono idea syksyisin sitä kattoa ja kanssa pitää termari(t) kunnossa

taisi olla -69 mallisessa heraldissa vielä venttiikopan korkki semmonen tatti hattu missä oli teräsvillat sisällä, siitä sitten valu öljyt venakopan päälle kun rupes huohottamaan, -70 mallisessa oli jo letku suodatin koppaan


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1759 : Helmikuu 26, 2018, 19:28:38 ip »
Kun kerran auto sai leiman, sai rouva jatkaa seuraavan kulkineen etsintää. Ja sehän löytyi. Neljän koeajon jälkeen. Yllättävän helposti meni. Mulle ei jäänyt oikeastaan mitään tehtävää kaupoissa. Toki uuden auton huoltosopimus on kuten edellä ja saan olla suorittavassa päässä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1760 : Helmikuu 28, 2018, 06:23:18 ap »
Kyllä nyt alkaisi jo riittää. Nimittäin kipeänä olo. Kolmisen viikkoa jo jatkunut yskiminen, viikonloppuna alkoi nokastakin tulla töhnää. Pari viikkoa sitten jo sain lääkekuurin poskiontelontulehdukseen, mutta ilmeisesti ei mennyt kokonaan ohi. Kuumetta tms ei ole ollut, joten on saanut töissä pönöttää. Pää on kyllä kipeä yskimisestä ja v-käyrä suht pystysuora.. Uusi käynti lekurilla tänään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1761 : Helmikuu 28, 2018, 09:40:20 ap »
Poskiontelotulehdus voi äityä pahaksi, kuten itselläni n. vuosi sitten.
Siihen loppui jo syyskuussa ajokausi.
2x antibiotit, ei mitään vaikutusta ja 1/2 vuotta meni lusiessa.
Punkteeraamalla lopulta lähti.
Sitä ei oikein tajunnutkaan miten kaikkea rajoittavaa tulehdus oli ennen huuhtelua.
Tanssitutti kummasti kun vaivasta pääsi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1762 : Helmikuu 28, 2018, 11:33:01 ap »
..Ja tohtorilla käyty. Röntgenit ja kaikki. Onneksi ei enää nestettä onteloissa. Limakalvoturvotusta ja rähmää. Nyt on kovempi nenäsumute (muutenkin mulla jatkuvana) ja uusittu Duact-resepti.
Hommahan on siis mennyt niin, että edellisen taudin jälkeen kerkesi uusi pöpö iskostua limakalvoille  >:( No, viikon verran seurataan ja jos ei muutu, niin katotaan taas.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1763 : Maaliskuu 02, 2018, 22:03:34 ip »
En yleensä valita, mutta viisi viikkoa taudissa alkaa jo hieman vitu#€#a. Korvat lukossa niistämisestä, pää kipeä yskimisestä jne. Lääkettä on vain oireisiin, ei tautiin. Kuumetta ei ole ollut missään vaiheessa, enkä kyllä sitä kaipaakaan. Taidan huuhdella kurkkua vahvalla olusella..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1764 : Maaliskuu 14, 2018, 21:11:18 ip »
Lumi, osa xy.

En heti muista tämmöstä talvea. Lunta on ihan oikeasti älyttömän paljon. Penkat omassa pihassa ovat yli auton korkuisia. En saa mönkijällä oikeen mihinkään enää nousemaan. Ja penkat on aika kovat. Eilen illalla tallin katolta tuli kolmisenkymmentä senttiä paksu patja kerralla alas. Tallilla on kuitenkin ihan reilusti mittaa, niin sitä luntakin on paljon. En eilen kerennyt muilta lumitöiltä sitä enää tyhjäämään tallin pariovien edestä, nii siinähän se odotti vielä tänäänkin. Saldona lumilapio kappaleiksi ja kolan kantti mutkalla ja 80% lumesta yhä oven edessä  >:(
Kun vihdoin rautalapiolla ja kierolla kolalla sain tallin edustaa sen verran tyhjäksi, että mönkijän sai pihalle, sain sen mokoman mahasta kiinni lumeen.. Alkaa jo riittää..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1765 : Maaliskuu 14, 2018, 21:46:09 ip »
Nyt on tilaa. Ostin poistosta käytetyn NASsin (Network-attached Storage, verkkolevyasema) 8 kovalevypaikkaa, jossa on 2 teratavun levy jokaisessa paikassa, yhteensä 16 teratavua. Raid 6 -levyjärjestelmän jälkeen käytössä on 12 teratavua. Kun joskus 90-luvun alussa aloittelin tietotekniikka-säätöä, niin kuuminta hottia olivat 3,5 tuuman disketit 1,44  megatavun tallennustilalla. Näitä diskettejä menee yhteen teratavuun 728177000 kpl ja 12:een 8738124000.

En usko, että tallennustila loppuu heti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1766 : Maaliskuu 14, 2018, 21:48:40 ip »
On aika holtiton määrä! Töissä viitisentoista vuotta sitten arkistolevyt olivat teran luokkaa. Ja se oli älyttömän paljon siihen aikaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1767 : Maaliskuu 15, 2018, 16:17:25 ip »
Minulla oli 1988 Data General One. Kannettava tietokone, jota mainostivat eniten myydyksi kannettavaksi. Siinä oli mv-lcd -näyttö, 3,5" korppuasema ja huikeat 128 kiloa RAmmia. Siihen sai lisämuistia toiset 128 k mainoslauseella "...ja jos joskus tulee eteen tilanne, että 128k ei riitä...".
Korppuasema oli ainoa massamuisti, eli siitä ajettiin sekä ohjelma, että talletettiin data. Sillä tehtiin töitä.
Noihin aikoihin olin päällikkönä projektissa, jonka tuloksena piti olla uusi merenpohjan tutkimuslaiva itämaalaisille. Kysyin eimericcalaiselta, jotta minkälainen masiina olisi oltava kerätyn datan prosessointiin. " Big VAX..." Vaan eipä sellaista saanut toimittaa tuolloin itänaapurille. Eipä saanut GPS-värkkejäkään...

Sitten 1991 oli Hollming Elektroniikassa Raumalla yksi (1) 286, jota käytetiin "numeronmurskauksessa". Ja niilla työkaluilla tehtiin Slobolandiaan tutkimuslaivoja. Silloin maksoi lisäRAM 1000mk / mega. 1992 sain TI-kannettavan, jossa oli valtava 20M kova ja sitä stakkerilla hakattiin 40 megaan. Norton Commander oli aivan ihmeellinen juttu kovalevyn käytössä.

Hieman on nuo vehkeet siitä kehittyneet.

Kuivasaaren linnakkeelle hankittiin rt:n eka tietokone - Elliota 916. Sitä käytettiin tulenjohtoon ampuma-arvojen laskemiseen. Reikänauhaohjelma, ferriittirengasmuistiakin oli 16k. Korjauskertoimet syötetiin käsin, sillä kapasitetti ei riittänyt laskentaan. Vaan samanlaisella vehkeellä jenkit laskivat Apollo-ohjelman ratatietoja... Oli se parasta, mitä rahalla sai.

Paljon on vettä virrannut Rauman Kanalissa tuon jälkeen...

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1768 : Maaliskuu 15, 2018, 21:38:18 ip »
Koulussa 80-luvun puolivälissä meillä oli isoja lerppuja. Oliskohan ollut 8-tuumaisia? Niille tehtiin mm. kirjanpito- ja palkanlaskenta-tehtävät. Viimiselle vuodelle tai tulla oikeen mikro-mikkoja, joissa tais olla korppuja. Sitten kun opiskeli lpr:ssä ohjelmoinnin jaloa taitoa, niin kaikilla oli iso kasa lerppuja täynnä kaikkia kivoja ohjelmia.

Tuossa 90-luvulla, kun ex-appi-kokelas oli lähdössä pois upm:ltä raumalta eläkkeelle, niin hän sai laskea kuinka paljon firman eka pc tuli maksamaan. Kokonaissumma oli reilut 100 000(satatuhatta) markkaa.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1769 : Maaliskuu 18, 2018, 20:51:31 ip »
Tunturi TT ja Guz Guz kertoivat sairasteluistaan. Minulle jatkuvat sairastelut poskiontelotulehduksineen eskaloitui joulukuussa, kun lääkäri kirjoitti B-lausunnon astman vuoksi. Minun piti laittaa vakuutusyhtiölle työkyvyttömyyseläkehakemus, joka myönnettiin korotettuna kolulutustukena. Ja koska työnantaja ei voinut tarjota pölytöntä työtä, olen nyt ollut kolmisen kuukautta lomautettuna. Muutama kuukausi onkin mennyt miettiessä opiskeluvaihtoehtoja, sekä ihmetellessä tulevaisuutta muutenkin. 22.3 mennessä pitäisi saada opiskelupaikat karsittua kahteen ja runoiltua vakuutusyhtiölle miksi juuri ne.