Nykyinen "aina mukana" kamera on Panasonic Lumix DMC-LX7.
Leican loistava optiikka kinovastaavana 24-90mm F1.4-2.3 zoomi, kuvanvakain ja erittäin monipuolisesti on saatu mahtumaan ominaisuuksia.
Pikkunäppärä on hieman tupakkiaskia isompi ja painaa noin 300g.
Hämmästyttävän laadukasta otosta jopa ihan tähtää& laukaise moodissa, itse tosin tykkään vaikuttaa kaikkiin asetuksiin myös manuaalisti ja siihen tuossa on kaikki tarvittava.
Täysin terävää jälkeä kuvissa vielä A3+ koon printterilläni.
Kalustoa on tavallaan kertynyt hieman liikaakin, mutta onpahan joka lähtöön laadukasta:
Panan Lumix rungot GF1 ja GX1 ja niihin 14mm/ F2.5 ja 20mm/ F1.7mm vaihtolinssit.
Canonin järkkäreitä EOS 60D kroppirunkoinen ja täyskenno EOS 5D2.
Optiikkaa Canon EFS 60mm/ F2.8 Macro, Canon EF 17-40mm 1:4L, EF 70-200mm 1:4L, EF 1.4x 2.
Lisäksi Canoneihin sovittimilla istuvat manuaalitarkennusajan Tamron SP 90mm 1:2.5 Macro ja Nikkor-S Auto 1:1.4 50mm.
Loittorenkaita, pari kunnon jalustaa, kaukolaukaisimet jne.
Tuli aikanaan käytyä hieman kamerakauppaa ja siitä jäi taloon paljon hyväkuntoista ja muutenkin laadukasta kalustoa.
Sonyn nyky "puhelimessani" on 13MP kamera, jota on kehuttu päteväksi, mutta oikeasti kuvalaadussa sillä ei pääse lähellekään mitään noista kameroistani.
Pikselithän ei sinänsä kerro kovin paljoa.
Ihan fine sinänsä sekin "muistilehtiönä", mutta montas kuvaa olen sillä ottanut, varmaan alta pari kymmentä..
Mutta olen kyllä nähnyt hienoja kuvia "älypuhelimellakin" otetun.
Joku laadukas kuvankäsittelyohjelma ja hieman pyöritystä, niin mikä ettei ja tällä sarallahan tekniikka menee edelleen hurjaa laukkaa eteenpäin.
Kehitys on ollut valtava vaikka ajoista jolloin itse aloittelin kuvaamista 70-luvun alussa.
Mikä ei tarkoita ettei siihen aikaan otettu ja tehty aivan yhtä hyviä kuvia, mutta silloin piti olla kuvaamisen perusasiat hallussa ja hyvät välineet.
Digissä on hienoa että päästiin hopeaprinttien katkuisista kemikaaleista.
Nykyisin mikä hyvänsä hieman tehokkaampi tietokone tekee lähelle samat asiat hiirellä, edellyttäen tietysti että on pätevät ohjelmat.
Näkisin sen että kaikilla on jonkunlainen kuvausväline myös rakentavan joillekin siltaa kunnianhimoisempaan laatuun kuviensa suhteen.
Mutta jos mennään rönsyilyistäni takaisin vaikka tuohon ainoaan pokkariini, niin huippukuntoinen, ei jäljen jälkeä, Leican valovoimainen huippuoptiikka, kokometallirunkoinen, kevyt ja pieni, täydet manuaali ja muut hallinta mahdollisuudet, sisäiset panorama ja HDR, oikeasti toimiva kuvavakain, hyvät Full HD videokuvausominaisuudet (en ole vielä kokeillut), lisäsalamakenkä oman pikku salamansa lisäksi, selkeä valikko ja käytettävyys jne... 220e pari vuotta vanhasta, uutena olivat jotain 450-500e ja se kertoo just miksi ei ihan uutta kannata mielestäni koskaan ostaa vaan hyväkuntoista hieman käytettynä, myös pyörissä.
Jos joku olisi ehdottanut moisia ominaisuuksia 15 vuotta sitten olisi naurettu ulos kehityskokouksesta aivan utopistisina.