Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653919 kertaa)

motomatti

Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1650 : Marraskuu 28, 2017, 13:32:55 ip »
Molemmista. Ensin omasta tarpeestani.
Omat vehkeet ovat mitä ovat. Harrastukseksi kuvailen myös filmille. Bloginpito on myös harrastus ja pyrin siinä tyydyttävään kuvanlaatuun edullisilla digivehkeillä. Viimeisimmässä blogiartikkelissani on sekä huonoja kuvia että ainakin yksi kohtuullisen hyvä kuvasuurennos. http://www.motomatti.fi/2017/11/ohjausvaimentimen-pikahuolto.html
Epäoleellisen olen rajannut pois ja valotuksia korjannut kuvankäsittelyohjelmalla. Se omasta kuvaamisestani tällä hetkellä. Valitan niitä huonoja otoksiani. Usein käyn ottamassa varta vasten uuden kuvan mutta aina se ei ole mahdollista kun kohde on jo vaihtanut paikkaa.

Olen myös itsekriitikko. Paljon joudun hylkäämään digikuvia mutta se ei kirpaise niin paljoa kuin filmikamerakuvien hylkääminen. Siksipä olen digitalisoitunut joskus vuosituhannen vaihteessa ja jollain aikavälillä hankkinen oikean digijärkkärin kunhan se iili tulee. Prätkäreissuilla se vain ei ole oikein kätevä.

Se seitkytluvun lopussa käytettynä hankkimani eurooppalainen järjestelmäkamera oli silloin ja kauan sen jälkeen ammatti-ihmisten työvälineenä. Toki nekin ovat kehittyneet paljon mutta opin sillä tekemään hyviä kuvia eri tilanteissa täysin käsityönä ilman automaatiota. Jokainen asia oli aseteltava itse.

Kun kävin aikanani koulua siellä opetettiin, kuvaamataidon ohessa, valokuvausta ja kuvien kehittämistä. Liekö nykyään sellaista oppiainetta?

Muiden kuvauksesta.
Mutta yleensä, kun ottaa huomioon kaikki jotka ylipäätään ottavat kuvia, jopa kameran laadusta (myös puhelinten kamerat) riippumatta, tuottavat valtavan määrän keskitasoltaan huonoja kuvia tajuamatta ottavansa huonoja kuvia. Oli se sitten yksittäiskuvia saati elävää kuvaa. Internet on valloillaan kaikenlaista kuvallista informaatiota. Niin, jos ainoa katselulaite on puhelimen näyttö niin kukapa sitten sen parempaa kuvaa tarvitsisikaan.....

GuzGuz

« Vastaus #1651 : Marraskuu 28, 2017, 15:23:01 ip »
Nykyinen "aina mukana" kamera on Panasonic Lumix DMC-LX7.
Leican loistava optiikka kinovastaavana 24-90mm F1.4-2.3 zoomi, kuvanvakain ja erittäin monipuolisesti on saatu mahtumaan ominaisuuksia.
Pikkunäppärä on hieman tupakkiaskia isompi ja painaa noin 300g.
Hämmästyttävän laadukasta otosta jopa ihan tähtää& laukaise moodissa, itse tosin tykkään vaikuttaa kaikkiin asetuksiin myös manuaalisti ja siihen tuossa on kaikki tarvittava.
Täysin terävää jälkeä kuvissa vielä A3+ koon printterilläni.

Kalustoa on tavallaan kertynyt hieman liikaakin, mutta onpahan joka lähtöön laadukasta:
Panan Lumix rungot GF1 ja GX1 ja niihin 14mm/ F2.5 ja 20mm/ F1.7mm vaihtolinssit.
Canonin järkkäreitä  EOS 60D kroppirunkoinen ja täyskenno EOS 5D2.
Optiikkaa Canon EFS 60mm/ F2.8 Macro, Canon EF 17-40mm 1:4L, EF 70-200mm 1:4L, EF 1.4x 2.
Lisäksi Canoneihin sovittimilla istuvat manuaalitarkennusajan Tamron SP 90mm 1:2.5 Macro ja Nikkor-S Auto 1:1.4 50mm.
Loittorenkaita, pari kunnon jalustaa, kaukolaukaisimet jne.

Tuli aikanaan käytyä hieman kamerakauppaa ja siitä jäi taloon paljon hyväkuntoista ja muutenkin laadukasta kalustoa.
Sonyn nyky "puhelimessani" on 13MP kamera, jota on kehuttu päteväksi, mutta oikeasti kuvalaadussa sillä ei pääse lähellekään mitään noista kameroistani.
Pikselithän ei sinänsä kerro kovin paljoa.
Ihan fine sinänsä sekin "muistilehtiönä", mutta montas kuvaa olen sillä ottanut, varmaan alta pari kymmentä..
Mutta olen kyllä nähnyt hienoja kuvia "älypuhelimellakin" otetun.
Joku laadukas kuvankäsittelyohjelma ja hieman pyöritystä, niin mikä ettei ja tällä sarallahan tekniikka menee edelleen hurjaa laukkaa eteenpäin.
Kehitys on ollut valtava vaikka ajoista jolloin itse aloittelin kuvaamista 70-luvun alussa.
Mikä ei tarkoita ettei siihen aikaan otettu ja tehty aivan yhtä hyviä kuvia, mutta silloin piti olla kuvaamisen perusasiat hallussa ja hyvät välineet.
Digissä on hienoa että päästiin hopeaprinttien katkuisista kemikaaleista.
Nykyisin mikä hyvänsä hieman tehokkaampi tietokone tekee lähelle samat asiat hiirellä, edellyttäen tietysti että on pätevät ohjelmat.
Näkisin sen että kaikilla on jonkunlainen kuvausväline myös rakentavan joillekin siltaa kunnianhimoisempaan laatuun kuviensa suhteen.

Mutta jos mennään rönsyilyistäni takaisin vaikka tuohon ainoaan pokkariini, niin huippukuntoinen, ei jäljen jälkeä, Leican valovoimainen huippuoptiikka, kokometallirunkoinen, kevyt ja pieni, täydet manuaali ja muut hallinta mahdollisuudet, sisäiset panorama ja HDR, oikeasti toimiva kuvavakain, hyvät Full HD videokuvausominaisuudet (en ole vielä kokeillut), lisäsalamakenkä oman pikku salamansa lisäksi, selkeä valikko ja käytettävyys jne... 220e pari vuotta vanhasta, uutena olivat jotain 450-500e ja se kertoo just miksi ei ihan uutta kannata mielestäni koskaan ostaa vaan hyväkuntoista hieman käytettynä, myös pyörissä.
Jos joku olisi ehdottanut moisia ominaisuuksia 15 vuotta sitten olisi naurettu ulos kehityskokouksesta aivan utopistisina.

TunturiTT

« Vastaus #1652 : Marraskuu 28, 2017, 16:43:40 ip »
Kyllä toki tämä nykyinen optisesti kapenee edellisen rinnalla. Siinä oli 1/2.3" taustavalaistu kenno ja optiikka vastasi 2-240mm kino-optiikkaa. Puhelimessa oli oikea 10 kertainen, optinen zoomi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

antero mäkelä

« Vastaus #1653 : Marraskuu 28, 2017, 17:57:10 ip »
Minulla on mm. tuollainen Tachihara 5x7".
Aika hyvää jälkeä tekee. Ei kylläkään mikään jokapaikan kamera.

Vierailija

« Vastaus #1654 : Marraskuu 28, 2017, 18:11:08 ip »
<snip>

Hieno peli, käsityötä!
Ei tosiaan kulje oikein hyvin moottoripyörän kanssa... meikäläisen Canon ei oikein mene taskuun, mutta ajotakin sisällä kulkee mukavasti.
Emeritus-guzzisti

Pekka

« Vastaus #1655 : Marraskuu 28, 2017, 22:20:39 ip »
Nykyinen "aina mukana" kamera on Panasonic Lumix DMC-LX7.

Tuosta voitaisiin muuten hieroa kauppoja mutta siinä ei taida olla sitä etsintä?
Sohc van Helmi.

kvlm

« Vastaus #1656 : Marraskuu 29, 2017, 10:50:33 ap »

..suurentamista kestäviin -teknisesti hyvien kuvien takaa löytyy samat asiat fimi tai digi ; hyvä optiikka , iso filmikoko (kenno)..

-KG-

LeCa

« Vastaus #1657 : Joulukuu 03, 2017, 14:58:01 ip »
Jaa'has. motomatti on tehnyt uuden aluevaltauksen. Päässyt Kopterin sivuille. Mansen Mäntä Messut.
Mikä ettei. Parta ja trike.  ;)

motomatti

« Vastaus #1658 : Joulukuu 03, 2017, 15:06:31 ip »
Jaa'has. motomatti on tehnyt uuden aluevaltauksen. Päässyt Kopterin sivuille. Mansen Mäntä Messut.
Mikä ettei. Parta ja trike.  ;)
Pikemminkin jatkanut perinnettä. Kopterin sivuilla ennenkin mutta kauan sitten. Enempi poliittisista syistä silloin.
Tässä poukkoilevasti lisää samoilta Mäntä Messuilta: http://www.motomatti.fi/2017/08/mansen-manta-messut-268-17-klo-12-15.html

TunturiTT

« Vastaus #1659 : Joulukuu 03, 2017, 18:56:32 ip »
Huomattu myös. Oli muuten aika laadukas numero tällä kertaa. Olen ollut Kopterin tilaaja jo hyvän aikaa, ja monasti on riittänyt kertaselailu. Valitettavasti.

LeCa

« Vastaus #1660 : Joulukuu 03, 2017, 19:29:21 ip »
Sama juttu. Kestona. Ainut mp-lehti joka mulle tulee Falconen lisäksi lootaan.
Julkaisi Moto Italian aikoina aika mukavasti juttuja Guzzeista. Pojat kyllä mainostikin Kopterin sivuilla aktiivisesti. En muista oonko nähnyt yhtään Heinon mainosta.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #1661 : Joulukuu 04, 2017, 16:12:58 ip »
>> En muista oonko nähnyt yhtään Heinon mainosta. <<

Kertovat tämmöstä:
- Heino aloitta HD-dealerina. Remontoi Espoon kauppaa tähän.
- MG menee Brantille.
- Ducatista ei vielä tiedetä miten lopulta käy.

"Hevosmiähet sanos, ett meijä viärä Helsinkki varuskunnaks. Kai vanha rytky vaheteta uussi!"

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #1662 : Joulukuu 06, 2017, 11:11:04 ap »
Iltasanomat tänään:

Italialaisprätkän tuonti tuuliajolla – Cavallino kiistää konkurssin

täällä: https://www.is.fi/autot/art-2000005477500.html

Ja ihan muuta asiaa: Tulikos arvometallia kauluksiin tai rintarahoja jollekulle arvon Guzzi-veljistä?

TunturiTT

« Vastaus #1663 : Joulukuu 06, 2017, 14:57:53 ip »
Vapauduin valtion leikkikoulusta ilman mitään metalleja, eikä sen koommin ole niihin tullut päivitystä.

motomatti

« Vastaus #1664 : Joulukuu 06, 2017, 15:14:09 ip »
Enpä kyllä ole asian eteen mitään tehnytkään, ainakaan tietoisesti. Prenikat, standaarit ja kunniakirjat ovat tulleet enempi siviilipuolen toimien johdosta. Ilmavoimat aikanaan ylensivät kerran reserviaikana muutaman kuukauden jälkeen varusmiespalveluksen loputtua.

Mainittakoon että varusmispalvelun suorittamisen aikana saamani motivoiva koulutus suuresti edisti myöhempää siviilipuolella vaadittua ammattitaitoa. Jotenkin sitä vain ajauduin tekemään puolustuslaitoksen tilauksia muutamassa eri firmassa.