Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653931 kertaa)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1305 : Lokakuu 06, 2016, 09:30:39 ap »
Tuo määritelmä "raahattava" sopii kyllä hiton hyvin siihen Minekaan.  ;D
Ikinä en ole saanut aikaiseksi rakentaa jonkinlaista kärryä alle. Ei olisi varmaan kuin tunnin juttu jostain romuosista.
Sen vehkeen rakentelussa ei ole todellakaan säästelty uusiutumattomia luonnonvaroja ja varmaan se sen vuoksi kestääkin/kestikin niin hyvin.

Olihan se aikamoinen harppaus kun AGA toi markkinoille aivan höyhenenkevyen invertterin. Sen pohjassa luki Salora. Jotain helkkarin televisioiden suurtaajuustekniikkaa siinä hyödynnettiin. Ainoa heikkous oli, ettei sillä voinut hitsata. Ainakaan sillä tavoin oikeasti työmailla. Puikko syttyi kyllä jos kohde, eli kummatkin liitettävät kappaleet oli kiillotettu puhtaalle metallipinnalle, eikä ollut yhtään kosteutta välissä. Ammattitöissä, esimerkiksi putkisilloilla joissa liukukenkien kynsien hitsauksessa kevyt kannettava oli, ja on edelleen aivan mahtava laite, sillä ei tehnyt mitään. Samoin toisen 220 V jatkoroikan liittäminen lopetti homman tykkänään. Kolmannesta puhumattakaan.

Teollisuus Huberille niitä tuli melkoinen määrä ja päätyivät lopulta monttuun. Kaivurikuskille oli annettu määräys hieraista vielä pari kertaa kauhalla kasan päälle ennen montun täyttöä, ettei kenellekään tule intoa alkaa kaivaa niitä ylös.

Nykyisin oma Mineka pääsee aika vähillä töillä, kun tuli joskus kymmenisen vuotta ostettua Kempin Tylarc. Firma hankkiutui niistä eroon kevyempien laitteiden vuoksi.. Ja totta vie, onhan se helvetinmoinen murikka raahata. Varsinkin kun joutui joskus tehtailla vetämään jotain ajoluiskaa ylös tai sitten raahaamaan hiekoilla. Mutta aivan hemmetin hyvä kone hitsata ja minimaalisella elektroniikalla nykyisiin nähden. Kärsii siis seisoa käyttämättömänä vaikka vuoden eikä kakistele kun aloittaa taas hommat. 40 euroa kehtasivat pyytää toimivasta koneesta ilman kaapeleita. Huomasin vasta kotona, että olihan siihen jäänyt aisoihin kaapelit ja kaukosäätäjä. Pitääkin muistaa palauttaa ....

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1306 : Lokakuu 06, 2016, 09:55:54 ap »
LeCa:lta kuvaliite uusimmasta haitekki-tuotteesta siltä saralta. Teksti kuvaan: "Ei tarvitse edes maskia hitsatessa".
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1307 : Lokakuu 06, 2016, 10:35:54 ap »
Tuo määritelmä "raahattava" sopii kyllä hiton hyvin siihen Minekaan.  ;D
Ikinä en ole saanut aikaiseksi rakentaa jonkinlaista kärryä alle. Ei olisi varmaan kuin tunnin juttu jostain romuosista.
Sen vehkeen rakentelussa ei ole todellakaan säästelty uusiutumattomia luonnonvaroja ja varmaan se sen vuoksi kestääkin/kestikin niin hyvin.

Olihan se aikamoinen harppaus kun AGA toi markkinoille aivan höyhenenkevyen invertterin. Sen pohjassa luki Salora. Jotain helkkarin televisioiden suurtaajuustekniikkaa siinä hyödynnettiin. Ainoa heikkous oli, ettei sillä voinut hitsata. Ainakaan sillä tavoin oikeasti työmailla. Puikko syttyi kyllä jos kohde, eli kummatkin liitettävät kappaleet oli kiillotettu puhtaalle metallipinnalle, eikä ollut yhtään kosteutta välissä. Ammattitöissä, esimerkiksi putkisilloilla joissa liukukenkien kynsien hitsauksessa kevyt kannettava oli, ja on edelleen aivan mahtava laite, sillä ei tehnyt mitään. Samoin toisen 220 V jatkoroikan liittäminen lopetti homman tykkänään. Kolmannesta puhumattakaan.

Teollisuus Huberille niitä tuli melkoinen määrä ja päätyivät lopulta monttuun. Kaivurikuskille oli annettu määräys hieraista vielä pari kertaa kauhalla kasan päälle ennen montun täyttöä, ettei kenellekään tule intoa alkaa kaivaa niitä ylös.

Nykyisin oma Mineka pääsee aika vähillä töillä, kun tuli joskus kymmenisen vuotta ostettua Kempin Tylarc. Firma hankkiutui niistä eroon kevyempien laitteiden vuoksi.. Ja totta vie, onhan se helvetinmoinen murikka raahata. Varsinkin kun joutui joskus tehtailla vetämään jotain ajoluiskaa ylös tai sitten raahaamaan hiekoilla. Mutta aivan hemmetin hyvä kone hitsata ja minimaalisella elektroniikalla nykyisiin nähden. Kärsii siis seisoa käyttämättömänä vaikka vuoden eikä kakistele kun aloittaa taas hommat. 40 euroa kehtasivat pyytää toimivasta koneesta ilman kaapeleita. Huomasin vasta kotona, että olihan siihen jäänyt aisoihin kaapelit ja kaukosäätäjä. Pitääkin muistaa palauttaa ....

Isällä oli noita kainalokokoisia varmaan parikymmentä kappaletta. Yleensä Kemppiä, toimivat kyllä hyvin ihan ammattikäytössä. Sillä on ollut aina molemmat, valo- ja voimavirtakoneet. Tarpeen mukaan. Autossa oli aina neljä konetta, työkoneet ja varakoneet. Niitä kun vanheni käytössä tai kun isäni on hitsauskonenarkkari  ;D, niin antoi ylimääräisiä meille pojille. Itsellänikin on yksi testikone, Migatronic valovirta kone. Varsin edistynyt sytytysvirran automatiikka, niin aloittelijakin hitsaa ilman liimapuikkoja.. Itse tykännyt tuosta varsinkin rosterihommissa. Isällä on kuitenkin hihassaan varsin kova kokemus, yli 45v alalla, ja kikkoja hitsaukseen, lähestulkoon on se tyyppi joka hitsaa silakan kiveen kunhan on oikeat puikot.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1308 : Lokakuu 06, 2016, 11:22:17 ap »
Vanhoilla konkareilla oli ja on konsteja sekä perstuntuma lajiin. Itselläkin kyllä ikää konkarin verran, mutta ajauduin aikanaan yrityskaupan myötä hieman sivuraiteelle noista käytännön töistä, noin niin kuin ammatillisesti. Kyllä tuossa viimeiksi tiistaina pojat yhdellä työmaalla yllytti kokeilemaan miten pyörityskarvi syntyisi, mutta jätin väliin. Olisi voinut röntgenkuvaaja saada siitä tuotoksesta henkisen orgasmin.

70-luvun lopulla lähdin komennushommiin. Suurimmalta osin paperi- ja puunjalostustehtailla. 90 % hitsaustyöstä oli rosteria ja hapokasta. Siihen aikaan oli Kalmerilla käytössä ESABin "pyörivät" koneet. Erinomaisia laitteita kirkkaan täppäyksessä, tai tuikkauksessa. Miten kukakin työmenetelmää nimitti kun asentokarveja hitsattiin. Erinomaisuus oli siinä, että silloin kun puikko oli irti, eli valokaari sammunut, niin masina otti kierroksia ja tuotti hyvän sytytysvirran. Sitten sen sekunnin kahden paloaikana vaipui hieman ja pudotti virtaa. Näin ei tullut sitä jumalatonta reikää ohuella materiaalilla mutta juuripalko onnistui kuitenkin. Sen reijän kun piti olla päärynän muotoinen, ei kokoinen.   ;D

Kaukosäätäjätkin oli, mutta ne olivat sellaisia kahvipannun kokoisia ja säätivät vain noin 20% virta-alueesta. Niitä ei kirkkailla putistoilla käyttänyt juuri kukaan, mutta mustilla kyllä.
Hyviä koneita ne ESABit oli. Jos alkoi rökeltää tai valokaari lepattaa, niin vesihiomapaperia  puupalikkaan ja vauhdissa hiottiin kollektori (vaimikäseoli) puhtaaksi.
Hieman hitaasti katseltiin ensimmäisiä Kempin Tylarckkeja kun ilmestyivät työmaille 70-80 lukujen vaihteessa, mutta nopeasti ne syrjäyttivät ESABit.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1309 : Lokakuu 06, 2016, 11:25:32 ap »
Ex-tallikaveri ryömi Mersun alta ja kehui kuinka oli oppinut liittämään migillä maantiekuran ruosteeseen pitävästi.
Itse olen ollut hyvin tyytyväinen hankkimaani Telvin -merkkiseen (alle 200€ tarjouksessa) ydintäytelankakoneeseen. Sillä on tullut tehtyä muutamia rakennejuttuja. Ei tarvitse kantaa kaasupulloa matkassa.

Saman koneen muunsin itse mig/mag -hitsauslaitteeksi eli suojakaasun syöttöä varten lisäsin osia. tein myös vaunun jossa pikkupullo kaasua kulkee myös mukana. Kertakäyttöpullojen avulla olen tehnyt erikoishitsaukset rosteriin ja alumiiniin. Moottoripyörän runkomuutoksiin laitteen teho riittää hyvin ja laatukin, kunhan on pinnat puhtaat, on kelvollista. Alkuperäisten johtimien paksuus oli surkea. Vaihdoin kaapelit tukevampiin. Samoin maajohdon hauenleuan.

Tosin kalliimpien koneiden omistajat ovat laitteen haukkuneet surkeaksi. Voi ollakin. Olen hitsannut paremmillakin mutta kun tälläkin saa hyvää jälkeä aikaiseksi niin miksi satsata useampia satasia. Unicyl-pullo pitäisi käydä taas vaihtamassa täyteen pulloon. Hitsailin ulkona mag-hitsausta ja kaasunsyöttö piti olla isolla. Sisätiloissa suojakaasu riittää paremmin. Täytelangalla tuuli ei haittaa. Hitsaus on silloin vastaavanlaista kuin hitsaisi oikein ohuella puikolla. On hitaampaa kuin suojakaasulla mutta rakenteista saa kestäviä kunhan vähän näkee vaivaa. Muu muassa korjaamoprässin rungon hitsasin täytelangalla, noin niinkuin malliksi.

Tein myös kärryn koneelle: http://www.motomatti.fi/2014/11/hitsauskoneelle-ja-kaasupulloille-karry.html

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1310 : Lokakuu 06, 2016, 12:24:28 ip »
Näpsäkkä kärry. Säästää aikaa ja perkeleitä kun tekee ajoissa.
nimimerkki: Raahaaja

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1311 : Lokakuu 06, 2016, 12:52:48 ip »
Vaikka itsekkin sain rautaa yhteen, niin 80-l lopulla kilvanajo Guzzin rungon hitsauksia tuli teetettyä JKL:n ympäristön parhaaksi kehutulla hitsaajalla Tiituspohjassa / Leppävedellä.
Liekkö TunturiTT:n isäukko ollut asialla?

T,
Jukka

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1312 : Lokakuu 06, 2016, 15:02:23 ip »
Lainaus
kilvanajo Guzzin rungon hitsauksia tuli teetettyä JKL:n ympäristön parhaaksi kehutulla hitsaajalla Tiituspohjassa

Yllä olevasta en tiedä mutta nyttemmin pätevimmät runkohitsarit löytyvät Mäntästä ja Nurmijärveltä. JL Meccanican tietänevät kaikki Guzzistit ja Nurmijärveltä löytyy Norsa Oy. Jälkimmäinen korjaa myös ruostuneet  tai klommoutuneet polttoainetankit sekä tekee muun muassa säätötöitä ja lisävarusteasennuksia. Norsan hitsari on lentokonehitsaaja ammatiltaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1313 : Lokakuu 06, 2016, 15:40:39 ip »
Vaikka itsekkin sain rautaa yhteen, niin 80-l lopulla kilvanajo Guzzin rungon hitsauksia tuli teetettyä JKL:n ympäristön parhaaksi kehutulla hitsaajalla Tiituspohjassa / Leppävedellä.
Liekkö TunturiTT:n isäukko ollut asialla?

T,
Jukka

Ei ole, vaikuttaa lähinnä Jyväskylän eteläpuolella. Keikoilla sitten joka puolella Suomea. Täytyypä ottaa selvyyttä, kuka tuo on ollut. Kavereita tuolta seudulta kyllä löytyy, sellaisiakin jotka ovat alueella vaikuttaneet noihin aikoihin.
Itse olen tehnyt pari kassakaappikeikkaa Tiituspohjassa, mutta siis korjaten murtautujan jäljiltä kaappeja kasaan  ;D Nämä tosin 2000-luvulla.
Hassu juttu tältä kesältä; Eräänä päivänä norjalainen rallikuski Petter Sohlberg pyörähti pihaan. Hänellä oli cross cart -auto, jonka runko oli rikki. Isäni ei osaa kolmea sanaa enempää englantia ja ruotsiksikin vain "svetsmaskin", niin silti yhteinen kieli löytyi ja rupattelivat tovin. Runkokin tuli hitsattua. Kaikenlaisia asiakkaita siis pajalle on ohjattu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1314 : Lokakuu 06, 2016, 16:00:28 ip »
Oma kalusto koostuu Esabin 240A mig/magista ja tuosta aiemmin mainitusta Migatronicin puikosta. Rakensin muutama vuosi sitten talliin "laboratorion", jossa on siis hitsaamo. Parimetrinen teräspöytä, kunnon valot, valkoiset seinät ja poistopuhallin. Tuohon on vaan rakennettava kohdepoistoputki, kun ei suoraan seinässä ole riittävän tehokas. Pidin huolen rakentaessa, että kaikki on palamatonta, jopa kipsilevyjen saumojen taakse vedin alumiinipeltisoirot kipinäjarruiksi. Katto on palamatonta peltipintaista Parocia. Katossa on myös tulevia tarpeita varten kaksi nostopistettä; toinen kestää nostaa koko pyörän ja toinen ainakin tekniikan. Lattia pitäisi kyllä pinnoittaa, betoni rapautuu ja pölisee ikävästi. Kun olin ko huoneesta kymmenen vuotta haaveillut ja tarvikkeita sekä rohkeutta kerännyt, ryhdyin toimeen. En ymmärrä, miten olen tullut toimeen ilman tuota tilaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1315 : Lokakuu 06, 2016, 19:05:47 ip »
Voisi melkein faktana sanoa, että satsausta hyvään työkaluun tai hyvään työtilaan ei tarvi koskaan katua.
No, joku konkkaan menneen konepajan omistaja voi olla hieman toista mieltä, mutta tälleen nyrkkipajapuolella.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1316 : Lokakuu 06, 2016, 21:40:04 ip »
Olen venyttänyt pajalle menoa mutta kai se huomenna on tallikausi aloitettava. Siivoamalla, Arviolta menee kaksi päivää.
Keväällä ja kesällä tuli käytyä tallilla vain pakosta ja silloinkin kiireellä. Kamat ovat siis levällään ja nilkkaan saakka törkyä lattialla.
Kaikki tasot täynnä ties mitä luokittelematonta kamaa. Talliargeologiaa tiedossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1317 : Lokakuu 06, 2016, 23:18:43 ip »
Rouvan mukaan mulla on tuo sama ollut edessä jo vuosia. Houkutinta ryhtyä siivoukseen ei juuri ole, kun viimeiseen pariin vuoteen talliaikaa on annosteltu tunti pari silloin tällöin. Sitä aikaa ei kyllä järkkäilyyn käytetä, pitää olla suunnitelma valmiina ja silloin tapahtuu. Laatuaika on laatuaikaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1318 : Marraskuu 19, 2016, 19:14:53 ip »
Saamari! Lapsenmielisenä tyyppinä kerkesin jo riemastua, että nyt saadaan valkea joulu, mutta se olikin Eremenkon nenä.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1319 : Marraskuu 19, 2016, 20:28:54 ip »
Motoristi laitetaan nippusiteisiin ja heitetään tyrmään 10 km/h "ylinopeudesta". Karhukopla rynnäköi maahanmuuttokriitikon kotiin epäillyn n-sanan kirjoittamisen johdosta vessan seinään. Samaan aikaan toisaalla:

Persuministeri veti perseet