Väsytysvoitto autotekniikasta!!

Autoani vaivannut nykiminen ja tehottomuus on selätetty. Lähes kahden vuoden taisto takana. Aiemmin olin saanut ohjeeksi kokeilla yksittäisiä antureita, poistamalla sen käytöstä ja sen jälkeen seurata toimintaa. Jos moottorin toiminta muuttuuparemmaksi, anturissa lienee vikaa. Olin kokeillut jo kaikki haistimet, joille näin voi tehdä. Täysin ilman tulosta. Kaikki siis tuntui olevan kunnossa. Tilailin kuitenkin muutama viikko sitten Ebaysta veljen dieselautoon ilmamassamittarin. Sehän oli halpa 150€ Suomesta/38€ Kiinasta. Auto parani osan vaihtamalla. Ajatus omaan autoon kokeilemisesta heräsi juuri tästä, oman auton ilmamäärämittari maksaa Suomessa satakunta rahaa ja Kiinassa 16€ kuluineen kotiin.. No ei siinä korkealta tipu, jos ei toimi vaikka ollenkaan. Osa saapui ja tutkailin sitä, verraten alkuperäiseen. Alkuperäinen on haistellut virtaavaa ilmaa jo 16 vuotta ja 226tkm, eli olihan sillä jo työsuoritetta takanaan. Ihan hyvältä näytti kiinankopio, ei mitään näkyvää estettä asentamisella. Liitin oli selvästi tiukempi ja varmaan tiiviimpi. Mittari imuletkun väliin ja testaamaan. Pyhät pyssykät! Meinasi lähteä käsistä kun tielle pääsi! Aiempi tarve hakea kierroksia ja momenttumia on poissa. Kaasupolkimen viimeinen pari senttiä ei enää tukahduta autoa, nykiminen on historiaa. 2000-3500 kierroksen välille tuli ämpärikaupalla käytettävää voimaa. Lisäksi liikkeellelähtö helpottui, kun ei tosiaan tarvitse liirata kytkimellä kierroksia ja koettaa olla stumppaamatta. Myös ohituksia voi taas kuvitella tekevänsä liikenteessä.
Veikkaan, että alkuperäinen mittari on ollut heikolla toiminnalla niin kauan, että boksin opitut arvot ovat olleet jo päin hanuria. Kun johdon sitten irroitti, otti moottorinohjaus käyttöön opitut, laihat seostargetit. Ihme sinällään, kun diagnostiikka antoi suht järkeviä lukemia auton käydessä. No, oli miten oli, nyt toimii! Ennen laiska auto heräsi horroksesta ja voisi kuvitella koneesta nyt irtoavan lähemmäs sen valmistajan kertomaa numeroa.