Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653901 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1170 : Toukokuu 16, 2016, 23:25:52 ip »
Pitää sen painevaraajalla varustetun pumpun joskus pysähtyä kun hanan laittaa kiinni, jos ei ole vuotoa.
Ja painekytkin on kunnossa, eikä se olemattoman pieni, kalvokytkimelle menevä reikä ole tukossa?
Pelkkä paineen lisäys varaajaan ei välttämättä riitä, pitää myös tyhjentää vettä varaajasta kun lisää painetta.
Saa pidemmän käyntijakson.
Pitäisin puutarhan kasteluun tarkoitetut pumput siinä tehtävässä mihin ne on suunniteltukin.
Sohc van Helmi.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1171 : Toukokuu 16, 2016, 23:42:39 ip »
toki olen pitänyt hanan auki kun olen painetta pyttyyn lisännyt. Mitään vuotoja en ole havainnut. Olen niitä noin viikon päivät fiksaillut. Saattaahan tuo pumppu viallinenkin olla. ei olisi ensimmäinen halpahallista ostamani valmiiksi viallinen tuote. No, Giganttiseen elektroniikkajättiin olen kiikuttanut takaisin kolme viidestä viihde-elektronisesta tuotteesta. Why always me?

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1172 : Toukokuu 17, 2016, 08:59:50 ap »
Tänään taas sai aikaiseksi. Parin veljen kanssa istutettiin 2000 kuusentainta vanhempien maille. Kyseessä oli pellon metsittäminen.

Se aika vuuesta. Meillä on tuossa tien toisella puolella paikallinen metsänhoitoyhdistys. Melekonen taimiralli on tassä ollunna jonku aikaa.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1173 : Toukokuu 17, 2016, 09:37:41 ap »
Toinen satsi olisi vielä myöhemmin, n.1300 tainta. Kerkeisi tehdä ennen kuin hyttyset ja muut kaverit iskevät apajille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1174 : Toukokuu 17, 2016, 11:12:41 ap »
Suoritin eilen jokavuotisen mökkirituaalin: pohjaventtiili putken kanssa järveen ankkureineen veneilemällä (Soutaja ei taaskaan saanut venettä pidettyä paikallaan. Mökkidraaman aloittelua.) ja pumpun asennus paikoilleen.
Sitä olen joka kerta asentaessani ihmetellyt miksi kuistin alla olevat letkut ovat niin lyhyet että itsensä pitää mahduttaa myös sinne. Metriä pidemmät kaikki letkut niin asennuksen voisi suorittaa kuistin edessä ja toimivan paketin työntää kuistin alle. Heti ekana päivänä selkäkipu valmiina.

Itse hommaanhan ei mene tuntiakaan. Pisin toimenpide on saada 70 metriä pitkään imuputkeen sen verran lorotettua vettä että pumppaustoimi alkaa. Tokalla kertaa lähti vesi kulkemaan. Aina sinne välille jää jonkin verran ilmaa ensi yrittämällä.

Säät ovat suosineet mökillä: toissapäivänä 22 astetta aurinkoista, eilen 21 ja paistetta. Tänään hieman viileämpää ja tuulista mutta aurinkoista.

Bongattu joutsen, majava, kuikka, sorsia, lokkeja ja pikkulintuja lukuisasti mutta ei yhtään muuta mökkiläistä.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1175 : Toukokuu 19, 2016, 17:06:34 ip »
Byroslavia lähestyy vääjäämättä EU:ta ja muuta maailmaa; vahvat oluet kauppoihin!

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1176 : Toukokuu 19, 2016, 17:42:52 ip »
Saadaanpa nähdä mikä poru tuostakin tulee....
Eikä se viisjapuoli ole vahvaa nähnytkään. Parempi kuitenkin. Ei tarvitse vierrettä laihentaa kovin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1177 : Toukokuu 19, 2016, 19:37:08 ip »
Tuo reilu vitonen on esim Saksassa se tavallinen olut. Kiva kun meitä suojellaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1178 : Toukokuu 20, 2016, 19:49:35 ip »
Hmm....  ostin vanhan Singer 221K -ompelukoneen. Mukana tuli alkuperäinen peltinen öljypullo, jossa oli vielä pohjalla tavaraa. Koska kone on yli 60 vuotta vanha, pääsemme päättelyssä siihen, että myös öljy on vähintään samanikäistä. Mielenkiintoinen osuus alkaa tästä: on hyvin mahdollista, että kyseinen öljy on peräisin kaskelotin päässä olevasta öljystä. Kaskelottiöljyä käytettiin pitkään ompelukoneissa ja lisäaineena jenkkiautojen automaattivaihteistoissa aina vuoteen 1972 asti, jolloin tuli kielto vaarantuneiden eläinten hyödyntämiseen. Itseasiassa kysymyksessä ei ole öljy vaan nestemäinen vaha, mikä tuo lisää voiteluominaisuuksia. Puhdistettu kaskelottiöljy ei myöskään haihdu samalla tavalla kuin mineraaliöljy ja jätä jäljelle kumimaista substanssia.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1179 : Toukokuu 20, 2016, 20:59:06 ip »
Singer 221K, nätti masiina..
Ja kovissa hinnoissa maailmalla.

Tuossa mitä Sammu mainitsee kaskeloteista ja öljyistä on hyvinkin pyrstöä.
Vanhoja ompelukoneita tuli ostettu useampia ja kunnostettua, 50-luvun koneet oli melkein järjestäen voiteluissa (jos eivät silkassa puutteessa) ja 60-luvun alunkin.
No, pieni otanta, 9 konetta, mutta 70-luvun samanlailla kokometallissa oli voitelut muuttuneet usein enemmän liimaksi.
Aseöljy, en tiedä hyytyykö sekin aikanaan, mutta laadukkaalla sellaisella ainakin saanut muutaman masiinan hyrräämään nätisti.
Nykyiset ns ompelukoneöljyt kiertäisin kaukaa, jatkettua jätetislettähän ei juodakaan kun hätätilassa.

Juomiin kun päästiin, niin nythän Suomessa sitten tulee "radikaali" alkoholipoliittinen muutos.
4-olutta ja lonkeroa saa myydä kohta kohta ruokakaupoissa.
Hah, olihan taas kompromissi.
Suomen mahdollisuudet sivistysvaltioksi laahaa jossain pahasti kun kuvitellaan että väestö juo itsensä hengiltä jos ne saa viiniä kioskilta.
Kielletystä hedelmästä haukkaaminen johtaa turmioon jopa raamatullisesti, entä sallitusta?







Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1180 : Toukokuu 26, 2016, 20:53:49 ip »
Tulipa tehtyä turha heräteostos. Tallin katossa alkoi loisteputki räpsiä, uutta ostaessa käteen tarttui
lediputki. Valintaan johti halu kokeilla uutta teknologiaa. No eipä tuosta ole loisteputken korvaajaksi,
pelkkä korvike. Positiivista on että syttyy heti, mutta eipä siitä paljon muuta iloa ole.
Toki pakkauskin sen jo kertoo, valoteho on vain puolet (18W/1800lm) samaan valaisimeen käyvästä
(36W/3500 lm)loisteputkesta.
Hinta tuplat loisteputkeen verrattuna ja valoteho puolet, miten tuosta voi jotain säästöä syntyä?
Takuu 3v.
Mitähän varten tuollaisia valmistetaan?
Putkia on tallin katossa 6kpl joten yksi lediputki ei nyt pahasti haittaa.

http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/ohjeet/LED_valoputket_loisteputkien_korvaajina.pdf
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1181 : Toukokuu 26, 2016, 21:47:14 ip »
Teollisuuslaitoksissa niitä vaihdetaan tätä nykyä urakalla.  Kaikki putket led -mallisiin.  Säästö lienee ihan merkittävä ajan oloon. Satuin viime vuonna halliin, jossa oli vielä vanhoja ja uusia putkia rinnakkain. En huomannut valotehossa eroa.  Led putkien valinnassa oli käytetty ammattilaista joka vertaili niitä ja paras valittiin.  Käytetystä menetelmästä en muista, luulisin että jotain osia vaihdettiin, ei pelkästään putkea toiseksi.
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1182 : Toukokuu 27, 2016, 12:22:19 ip »
Lopputulos on varmasti parempi kun koko valaisin ja valaistus suunnitellaan alun perin toimimaan ledillä.
On se niin paljon perinteisistä poikkeava valonlähde.
Paras ledivalaisin hankinta on toistaiseksi ollut roikka missä on 10W ledipaneeli.
Myös fikkarit ovat olleet hyviä.
Sisävalaistukseen tarkoitetut hehkulampun korvikkeet, niin ledit kuin pienoisloistelamput, ovat olleet
pettymyksiä.
Sohc van Helmi.

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1183 : Toukokuu 27, 2016, 21:37:36 ip »
Lopputulos on varmasti parempi kun koko valaisin ja valaistus suunnitellaan alun perin toimimaan ledillä.
Pekka on varmasti ihan oikeassa. Näinhän se on mennyt aiemminkin kaikilla valon lähteillä, että valaisin valon lähteen mukaan.
Mutta ihan uteliaisuuttani ja kokeillakseni tilasin Cali Vintagen etuvaloon Briteistä ja tietenkin Kiinassa valmistetun H4 led-polttimon, missä ei ole jäähdytyspuhallinta, vaan kuparinen jäähdytysverkko. Verkko levitetään lampun sisälle peräosaan, ulkokuorta vasten sen laitoin. Sopii hienosti sisälle ja valo toimii. Kokemusta valotehosta ja häikäisyominaisuuksista on vain letkassa edellä ajelevan kaverin kertomana niin, että peileistä led erottui selvästi seuraavana ajavasta, ei häikäissyt peileihin, eikä häikäissyt peileistä myöskään, kun vaihtoi kaistaa. Eli kaveri oletti, että vastaantulijakaan ei häikäisty. Mitään vastaantulijoiden kommentteja ei ole tullut sen jälkeenkään. Nähtäväksi jää, miten toimii pimeässä ja pitkillä. Se on ainakin varmaa nyt, että  ajovalot näkyy kirkkaanpana vastaan tuleville ja se on mielestäni Suomen kesässä ehkä tärkeintä. Polttimolla ei ole E-hyväksyntää, ainakaan toistaiseksi..

Jouko

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1184 : Toukokuu 28, 2016, 09:00:11 ap »
Erotetaanpas nyt ensin kolme eri asiaa: Koti-, työmaa- ja liikenteen valot.

Kotona monesti riittää laadullisesti hyvinkin vaatimaton valaistus. Eteisen valo loistaa "aamusella ja ehtoolla" hetken. Nojatuolissa lukuvaloksi riittää pienehkökin valo. Minä tosin joskus kylppäriin vaihdoin entisen hupaisan lampun tilalle T5-loistevalaisimen. Valoa riitti! Mutta aamuisin sieltä kurkistavalle naamalle riittäisi
vähempikin...Lukuvalona on Ikeasta ostettu halpa jalkalamppu, jossa erittäin tehokas led-spotti. ( Syynä nuo silmäongelmat... )

Työmaalla yksi tärkeä asia on kustannukset, joihin pitää laskea mm. Huolto- ja ylläpitokustannukset. Samoin riittävä valaistus työkohteissa ja kulkuteillä. Työturvallisuus on huomioitava tärkeänä asiana. Samoin varjoton ja häikäisyä aiheuttamaton valo. Esim. Kellosepän valolta vaaditaan ihan muuta, kuin varastokäytävällä, missä on kuitenkin oltava riittävän turvallinen valaistus. 

Liikenteessä on edelleen vaatimukset ihan toista: Näe ja NÄY, lisänä nuo E- yms.määräykset ja pitkät / lyhyetvalot. Sähkön riittävyys, häikäisy, valokuvio, mahtuuko kuuppaan, asennettavuus jne. Autoissa on jo pelkkiä ledejä ja xenonit ovat syrjäytymässä. Ne ledit ovat tehosellaisia. Virtalähde on aivan omaa tekniikkaa ja vaatii mm. Jäähdytyksen. Ja tässäkin on muistettava, ettei halvalla taida ihan hyvää saada.   
Tilaa ja sähköä autossa on eri tavalla kuin pyörässä.

Summattuna: Tehokas ledvalo ei sinänsä ole autuaaksi tekevä missään tilanteessa. Kokonaisuus ratkaisee. Ihan niin kuin toisiovedossakin: Taitavasti ja laadukkaasti tehty kardaani on aivan vertaansa vailla.