Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 654364 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #885 : Tammikuu 12, 2016, 18:45:44 ip »
Wheeler Dealersit vaihtoi hiljattain Meseen kompressorin.
Se oli käytetty purkuosa, hinta ei jäänyt mieleen.
Ei kuulemma voi (tai kannata) korjata.


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #886 : Tammikuu 12, 2016, 19:44:10 ip »
Mulla noita Eatonin kompressoreita on nurkissa pyörinyt useita. Tosin vain yksi mersun kokoluokkaa eli yli 60 kuutiotuumainen, olikohan M62. Vaihdoin sen pienempään kun noin tonninen kone ei tarvitse kuin 24 kuutiotuumaisen.

Kaksi M45:sta oli yhtäaikaa hyllyssäni. Harrikkamiehet haki molemmat pois. Ainakin toinen on ajossa. Hyväkuntoisten Eatonien hinnat pienemmässä päässä kulkevat 150 - 500€ välillä. Isompia saa halvemmalla. Autovirittämöillä niitä pyörii nurkissa kun koneisiin laitetaan isompia ilmapumppuja.

Kompressorin öljyt pitää vaihtaa aika-ajoin. Mieluimmin usein kuin harvoin. Eatonissa kun ei ole öljykiertoa.
Ehdoton vaatimus on että ilmansuodatin on riittävän iso ja puhtaahko. Vierasesineongelma on suurin syy kompressorivaurioihin. Kun ostaa käytettyä ahdinta niin sitä pitää päästä pyörittelemään: ei saa nykiä ja pitää pyöriä kevyesti. Ahtimien roottorit ovat yleensä pinnoitettuja ja jos pinnoite on naarmuinen tai siitä puuttuu paloja niin kannattaa jättää edes harkitsematta. Turha ostaa verkonpainoa. Roottorin siivet eivät saa koskettaa pesän sisäseinämiin tai toisiinsa.

Myös Magnusonia kannattaa harkita. Heillä on sovelluksia useaan automalliin.
http://www.magnusonproducts.com/
Pikainen Ebay vilkaisu: http://www.ebay.com/bhp/magnuson-supercharger

http://www.eaton.com/Eaton/ProductsServices/Vehicle/Superchargers/index.htm
http://www.ebay.com/bhp/eaton-supercharger

Moottoripyörässä mekaaninen ahdin tekee gutaa. Vääntöä alkaa löytyä sieltä missä sitä ei ennen juuri ollut. Joutuu jopa rajoittamaan. Nelisylinterisessä myös turbo tuo edukasta voimaa.
Monet vain laittavat ahtokiimassa liian isoja ahtimia ja tulos ei olekaan aivan toivottu.

Jossain tuli aiemmin osoite vastaan joka mainosti roottereiden uudelleen pinnoituksia mutta nyt en enää sitä löytänyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #887 : Tammikuu 12, 2016, 20:58:26 ip »
Saakohan tuollaiseen mekaanisesti ahdettuun moottoriin asentaa turbon miten helposti kompressorin tilalle? Saisi ihan eri eläimen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #888 : Tammikuu 13, 2016, 09:28:52 ap »
Mulla jossain on sitä kompressoriöljyäkin. Käytetyissä ahtimissa ollut aika kuraa....
Laita vain Eatonin/Mesen suosituksen mukaista öljyä. Litrahinta on aika suolainen mutta sitä ei mene kuin liraus per ahdin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #889 : Tammikuu 13, 2016, 09:48:20 ap »
Tuo kompura on 230 ssa ainakin tehdasasetuksilla lähinnäkin juuri tuomassa vääntöä.
(kaikilla kokeilemillani slk:illa oli ajettu matalilla kierroksilla ja väännöllä (!?) sen tietää heti kun kokeilee toisen autoa: siinä on oppiva boxi ja se vaihtaa sen mukaan miten sitä käyttää. Eli kun pari kertaa rykäsee rajoittimeen manuaalina niin alkaa vaihtamaan automaatillakin tehokierrosalueella).
Näin maallikkona sanoisin että vakio 2.3 litrainen kompura tuntuu kolmelitraiselta vapaastihengittävältä.
(edellinen käyttö mb oli kuutoskoneinen 2.6).

Omassa SLK:ssani pyöritetään ahdinta vakiota vinhempaa vauhtia eli laitettiin isompaa hihnapyörää ja optimoitiin  boxia.. noin  parikymmentä horsea löytyi tuollakeinoin lisää.

Kun kyselin  niin selvisi että vakiokannella stoppaa tehot jo 260 tietämiin.. siksi on viisaampi jättää kyseinen malli rauhaan ja nauttia vaan sellaisenaan.
(jos kovasti kutkuttaa niin googlehaussa kun käyttää kirjaimia AMG, niin saa tehoja ja ajettavuutta sopivassa suhteessa).

 Itse en noin lyhytakseliväliseen autoon tehoja lisää kaipaa. Tuostakin kun riipii sen mitä lähtee niin on pitelemistä.
( :) poliisit katsoi pitkään kun ajoin kypärä päässä mutkatiellä vastaan.. ;D)

Kyllä turbottamalla saa potkua.. näkyy vaan suurin osa turbottajista ahnehtivan.. ja autot ovat useimmiten muualla kuin ajossa.

Hyvä kun Matti muistutit kompuran öljynvaihdosta..

 




Tuossahan on akseliväli ja mittasuhteet suunnilleen AC-Cobran tapaiset. Niissä oli kuitenkin vähemmän massaa ja enemmän voimaa.. Eli kyllä tuo vielä aika tehokkaana saadaan kaistaviivojen väliin mahtumaan. Turbolla pääsisi maamoottoriluonteesta irti  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #890 : Tammikuu 13, 2016, 11:08:44 ap »
Jep. Ajotuntuma on varsin mikroautomainen tuolla SLK.lla. Ja boxi on tosiaan aina välillä opettamisen tarpeessa. Tulee ajeltua enimmäkseen sillai hissukseen kuin englantilainen loordi MG:llä Britannian nummilla. Ja ihan kansakoulupohjalta. Se siitä aatelisuudesta. Genren mukainen lippalätsä on kyllä päässä. Monokkeli puuttuu.

Matin muistutus kompuran öölistä oli ihan paikallaan. Pitää tutkia kun otan ulos talvipesästä. Käytin masinan merkkiliikkeessä kaikkien litkujen vaidossa silloin kun se tuli minulle, mutta silti ...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #891 : Tammikuu 13, 2016, 12:15:53 ip »
Itsekin hommasin aika äkkiä avoautoilulätsän, kun tuollaisella kurvailin. Kalju pää, aurinkoinen keli ja avoauto ei mätsää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #892 : Tammikuu 13, 2016, 12:19:01 ip »
Se ahtimen öljy pyrkii unohtumaan tavan huoltopaikoissa määräaikaishuollon yhteydessä. Merkkihuollossa vaihto tehdään todennäköisimmin. Helposti ajatus kulkee siten kuin pakokaasuahtimen suhteen on: moottoriöljy kiertää paineella ahtimessa eikä omaa voitelua ei ole.

Ihan ehjiä ahtimia mun käsieni läpi on kulkenut mutta yllättäen kaikissa ei ole ollut kovin puhtaat öljyt hammaspyöräkotelossa. Imupään laakerit ovat kestovoidellut joten joskus niistäkin aika jättää. Purkaminen on vain aika homma ja taisi tarvita erikoistyökaluja. Eaton/Magnuson on tyypiltään sellainen että imee päädystä mutta puhaltaa sivusta. Eli yhdistelmä kierukka-ahtimesta ja suoralapaisesta roots-ahtimesta. Vaatii vain pienen asennustilan. Siksi ollut suosittu kapine.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2016, 21:10:05 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #893 : Tammikuu 13, 2016, 13:09:15 ip »
Aisin Warnerin voi myös laittaa tuohon kompuravalmistajien listaan. Löytyy pikkupuhaltimia, tosin ovat rootseja eikä ruuveja. Tämähän on huomioitava vaan toimintatavassa ja hyötysuhteessa. Roots ei itse tee ylipainetta, vaan siirtää ilmaa, ruuvin ulostulosta tulee paineilmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #894 : Tammikuu 13, 2016, 13:54:27 ip »

 Roots ei itse tee ylipainetta, vaan siirtää ilmaa


Avaatko vähän tätä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #895 : Tammikuu 13, 2016, 14:54:40 ip »
Roots puhaltimesta ei tule ulos paineilmaa. Ilma paineistuu vasta imusarjassa, kun sinne työnnetään enemmän ilmaa kuin sinne mahtuu. Ruuviahdin paineistaa ilman jo itsessään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #896 : Tammikuu 13, 2016, 15:07:48 ip »
Täytyy myöntää, etten ymmärrä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #897 : Tammikuu 13, 2016, 15:37:02 ip »
https://en.wikipedia.org/wiki/Roots-type_supercharger

Kaaviokuvan mukaan: Ilmaa ei tuolla pumpun sisällä ei puristeta, vaan siirretään läpi. Ilmaa menee sitten imusarjaan enemmän, kuin imusarjan tilavuus, niin paine nousee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #898 : Tammikuu 13, 2016, 15:58:42 ip »
Joo, tarkoitat siis sitä, että ahtimen sisällä siirrettävien ilma"pakettien" tilavuus
ei muutu, ainakaan merkittävästi.
Mutta niinhän se on ruuvikompressorissakin, vähän eri geometria vain.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #899 : Tammikuu 13, 2016, 16:17:23 ip »
Jep. Jotkut ruuvivalmistajat vaan kertovat ilman olevan puristettua tullessaan pihalle, eli paineilmaa heti ulostulossa. Voin toki olla väärässäkin. Tämä voi toki riippua ruuvin rakenteestakin. Mutta Roots itsessään on ainakin ilman "siirrin".
Hyvä pyörä, parempi mieli.