Mulla noita Eatonin kompressoreita on nurkissa pyörinyt useita. Tosin vain yksi mersun kokoluokkaa eli yli 60 kuutiotuumainen, olikohan M62. Vaihdoin sen pienempään kun noin tonninen kone ei tarvitse kuin 24 kuutiotuumaisen.
Kaksi M45:sta oli yhtäaikaa hyllyssäni. Harrikkamiehet haki molemmat pois. Ainakin toinen on ajossa. Hyväkuntoisten Eatonien hinnat pienemmässä päässä kulkevat 150 - 500€ välillä. Isompia saa halvemmalla. Autovirittämöillä niitä pyörii nurkissa kun koneisiin laitetaan isompia ilmapumppuja.
Kompressorin öljyt pitää vaihtaa aika-ajoin. Mieluimmin usein kuin harvoin. Eatonissa kun ei ole öljykiertoa.
Ehdoton vaatimus on että ilmansuodatin on riittävän iso ja puhtaahko. Vierasesineongelma on suurin syy kompressorivaurioihin. Kun ostaa käytettyä ahdinta niin sitä pitää päästä pyörittelemään: ei saa nykiä ja pitää pyöriä kevyesti. Ahtimien roottorit ovat yleensä pinnoitettuja ja jos pinnoite on naarmuinen tai siitä puuttuu paloja niin kannattaa jättää edes harkitsematta. Turha ostaa verkonpainoa. Roottorin siivet eivät saa koskettaa pesän sisäseinämiin tai toisiinsa.
Myös Magnusonia kannattaa harkita. Heillä on sovelluksia useaan automalliin.
http://www.magnusonproducts.com/Pikainen Ebay vilkaisu:
http://www.ebay.com/bhp/magnuson-superchargerhttp://www.eaton.com/Eaton/ProductsServices/Vehicle/Superchargers/index.htmhttp://www.ebay.com/bhp/eaton-superchargerMoottoripyörässä mekaaninen ahdin tekee gutaa. Vääntöä alkaa löytyä sieltä missä sitä ei ennen juuri ollut. Joutuu jopa rajoittamaan. Nelisylinterisessä myös turbo tuo edukasta voimaa.
Monet vain laittavat ahtokiimassa liian isoja ahtimia ja tulos ei olekaan aivan toivottu.
Jossain tuli aiemmin osoite vastaan joka mainosti roottereiden uudelleen pinnoituksia mutta nyt en enää sitä löytänyt.