Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653884 kertaa)

egon

  • Viestejä: 968
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #855 : Tammikuu 09, 2016, 16:23:50 ip »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #856 : Tammikuu 09, 2016, 16:45:20 ip »
Vahinko että vaikuttaa siltä että Italian shrapnel-sivut eivät ole enää olemassa entisessä osoitteessaan tai sitten en vain löydä niitä. Siinä oli varsin osaaotettavaa kuvastoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #857 : Tammikuu 09, 2016, 18:30:55 ip »
Korjausten riemuista voi katsoa reddit sivuston just rolled in to the shop. Asiakas on aina oikeassa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #858 : Tammikuu 10, 2016, 01:26:37 ap »
Tarkennan vielä että Alfa ei ollut tolpassa koska taloudessa on vain yksi tolppapaikka ja emännän auto on vallannut sen... no okei, hän tarvitsee autoaan työmatkoihin, minä en... mutta on se raakaa touhua tuo kylmäkäynnistys, ei sentään ihan starttipilottilinjalle ole tarvinnut mennä... se vasta raakaa toimintaa onkin!

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #859 : Tammikuu 10, 2016, 12:41:21 ip »
Starttipilotti on oikein käytettynä oivallinen apuväline moottorin käynnistämiseksi.
Oikean annostelun oppiminen vaatii hieman harjoittelua, eikä imusarjassa olevia
auton omia lämmittimiä pidä käyttää samanaikaisesti.
Turvallisinta olisi tarjoilla pilottia moottorille vasta silloin kun startti jo pyörittää.
Annostelua voi/pitää jatkaa niin kauan kunnes moottori käy kaikilla sylintereillä.
Nykyiset "starttipilotit" ovat vain usein niin laimennettua, ettei niistä ole juurikaan
apua.
Kuumailmapuhallin tai hiustenkuivain ajaa saman asian, ehkä turvallisemmin moottorin
kannalta, mutta pitää siinäkin varoa ettei sulata muoviosia tai polta ilmansuodatinta ja autoa.

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #860 : Tammikuu 10, 2016, 13:34:31 ip »
Kun muutama vuosi sitten rakentelin alkoholikäyttöisen moottoripyörän eikä siinä silloin ollut vielä ahdinta ja kaikki moottorinohjauksen säädöt perustuivat bensiinin käyttämisenä polttoaineena ei kylmäkäynnistyksen rikastussäädössä ollut tarpeeksi isoja arvoja että rikastus olisi riittänyt etanolille. Käytin Bilteman varsin riittoisaa starttiavustinsuihketta. Sittemmin MegaSquirt-moottorinohjaukseen on tullut rikastustoiminto myös etanolille.

Aine ei ole liian vahvaa. Olen kuullut puhuttavan starttipilotin, eetterin, kamferin tai niiden seoksen käytön yhteydessä moottorivaurioista mutta sellaiseen en ole itse törmännyt vaikka maalaispoikana käynnistelin hehkutonta dieseltraktoria pakkasesta senaikaisilla aineilla.

Käynnistysspraylla on muutakin käyttöä: se on nopeasti haihtuva liuotin joten sopii myös, varauksin, puhdistukseen sekä vuodonetsintään. Imukanavan vuotoja voi paikallistaa moottorin käydessä suihkuttamalla ainetta oletetulle vika-alueelle. Jos moottorin käynti muuttuu on niillä seuduin imuvuoto.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #861 : Tammikuu 10, 2016, 13:42:32 ip »
Tuohon vuodonetsintään olen itsekin pilottia käyttänyt. Ehkä alan käyttää sitä löysän lumilinkoni käynnistämiseen. Korvasin siitä jo narukäynnistimen porakoneella..
Saino muuten eilen kasikymppisen akun kaverilta. Sitä voi hyvin käyttää apuakkuna oman rinnalla. Oli webaston kanssa liikaa dieselmoottorin pyörittäminen. Eli mennee bensapelissä vielä hyvin. Tai mönkijän akkuna.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #862 : Tammikuu 10, 2016, 14:08:32 ip »
Aikanaan tultiin mantereen rantaan ja ajoneuvot piti käynnistää. Moottoripyörät olivat etuosassa. Niitä poljettiin ja startattiin mutta eivät vain halunneet käynnistyä. Arvelin jo että pitääkö ryhtyä itsekin työntöhommiin. Laitoin virrat päälle ja painoin starttinappia. Välitön vaikutus: kone käy. Kaasuttelin reippaasti leuhkuutani. Takanani oleva henkilöutoilija tuli italian kilvissä olevasta autostaan ulos koko perheensä kera ja alkoivat tuuletuksen forza Italia! -huutoineen. Kiva oli ajaa ulos ylhäässä yksinäisyydessä ja jättää muut tutkimaan pyöriään laiturilla reippaassa norjalaisessa sateessa.


Jaksaa naurattaa kun kuvittelee tätä tilannetta  ;D
Vielä yksi GT, kiitos.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #863 : Tammikuu 10, 2016, 14:55:42 ip »
Käynnistysspraylla on muutakin käyttöä: se on nopeasti haihtuva liuotin joten sopii myös, varauksin, puhdistukseen sekä vuodonetsintään. Imukanavan vuotoja voi paikallistaa moottorin käydessä suihkuttamalla ainetta oletetulle vika-alueelle. Jos moottorin käynti muuttuu on niillä seuduin imuvuoto.

Kätevä vianetsinnässä.
Jos peli starttaa, mutta ei käynnisty.
Suihkautus starttipilottia ja jos hörähtää, niin vika on melko varmasti polttoainepuolella.
Jos ei härähä, niin myös sytkypuoli on tutkittava.

Jotkut tahtoo sahata sillä startilla ja toivoa josko se moottori käynnistyisi, joten miksi sitä ei avittaisi starttipilotilla.
Annosteluun järkeä ja parempi on liian vähän kuin liian paljon.

Nuo motomatin imuvuodot on myös helppo tutkia.

Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #864 : Tammikuu 10, 2016, 15:28:29 ip »
Erään tuttavani polkemalla käynnistettävä amerikanmoottori ei polkemisesta paljon perusta ennen kuin saa kunnon hörpyt starttipilottia. Joko potkaisee takaisin tai lähtee käyntiin. Olen hänelle puhunut että pitäisiköhän porauttaa tai ainakin laittaa uudet männärenkaat että puristusta löytyisi ja tarkistaa venttiilien kunto samalla. Säästyisi öljyissäkin. Mutta turha on puhua. Magneettoremonttia tekee ja uusia sytytyspuolia laittaa sekä suurtehotulpista sekä virityskaasuttimista haaveilee vaikka vika on selvästi koneessa.

Itse en ole pätevä sanomaan mitään hänen mielestään kun minulla ei ole koskaan ollut kyseistä pyörämerkkiä. Häntä taas muut pyörät voisi vähempää kiinnostaa. Vain aito asia kelpaa. Muut ovat jäljitelmiä.

Napista käynnistyvät jäljitelmäpyöräni kyllä tyydyttävät minua melko pitkälle mutta en ylenkatso muitakaan merkkejä. Liki kaikissa ajamissani moottoripyörissä on ollut tiettyjä ominaisuuksia jotka ovat kiehtoneet. Se että ovatko ne ominaisuudet tarpeellisia on taas harkinnanvaraista.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #865 : Tammikuu 11, 2016, 11:24:47 ap »
Iltapäivälehdillä on asiantuntijansa joka asiaan: http://www.iltalehti.fi/autot/2016010720925204_au.shtml

Itse laitoin muutama päivä sitten pahvisuojan syylärin eteen. Se on irti syyläristä keskimäärin 10 cm eli ei estä ilmankiertoa jos ihme pakkasella sattuisi dieselmoottorin sähköisen tuulettimen käynnistämään. Lämpömittarissa on yhdeksän palkkia. Ylin tarkoittaa ylikuumenemista. Perävaunua helteellä vetäessä on kuusi palkkia ollut maksimi. Tavallisesti, helteelläkin, ilman erityistä kuormaa on neljä palkkia maksimissaan. Kahdenkymmenen asteen pakkasessa ei syty palkin palkkia.

Neljä torx T30-koon M6 ruuvia auki, maski raolleen, pahvinpalat väliin ja ruuvit kiinni. Korkeintaan meni kymmenen minuuttia.

Tuon aaltopahviasennuksen tehtyäni maskin taakse näkyy kohta ajoon lähdettyä mittarissa kaksi palkkia ja lämmitin lykkää hyvästi lämmintä ilmaa sisätiloihin. Jos ei näy palkkiakaan ja lämpöä haluaa pitää se tehdä sähköisesti mikä taas ei ole akulle hyväksi pätkäajossa. Siinä hyöty pahvista mutta lehtitietojen mukaan väärin toimittu.

Jos mallikohtaisen suojan laittaisi maskin eteen se olisi noin 30 cm päästä syyläristä ja alareuna sekä sivut avoinna päästämään ilmavirran sekä jäähdyttimeen, välijäähdyttimeen että moottoritilaan. Maksaisi noin 50€ ja olisi paljon tehottomampi kuin maskin takana oleva 80% syylärin pinta-alasta peittävä pahvi.

Mitä ulkonäköseikkoihin tulee en itse ajaessa pahvia nää. Muut voivat puolestani asian suhteen kärsiä niin paljon kuin haluavat. Viimansuoja on kierrätettävää materiaalia eli menee keväällä pahvinkeräykseen.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #866 : Tammikuu 11, 2016, 11:38:16 ap »
Transitista hajosi visko reilu vuosi sitten, viskasin sen pois sieltä nokalta rutisemasta.
Talven ajelin ilman, keväällä laitoin sähköflektin manuaalisella katkaisijalla, varmuuden vuoksi.
Flektiä ei ole vielä tarvinnut käynnistää, muuten kuin kokeilumielessä.
Nyt on taas keulaa tukittu pahvilla, sopivilla siivuilla joita voi siirrellä tarvittaessa jos kelit
lämpenee liiaksi. "Säädön" pääsee tekemään ilman työkaluja. Silti kabiinissa ei oikein tarkene
ilman webastoa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #867 : Tammikuu 11, 2016, 11:45:37 ap »
En ole kyllä laitellut mitään pahveja auton nokalle sitten 1.2 C Kadettin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #868 : Tammikuu 11, 2016, 11:59:15 ap »
Joissakin tapauksissa nokan tukkiminen merkkikohtaisella peitolla on takuun säilymisen kannalta
välttämätöntä, silloin kun ulkoilman lämpötila on alhaalla. Harmia tulee esim. huohottimen jäätyessä,
työntää öljyt pihalle ja nokka-akselit leikkaa ekana kiinni, yllätys, yllätys. Ei ole halpaa ja nokkapeiton
asentamattomuus näkyy moottorinohjaimen lokitiedoisssa.
Nykyään toivottavasti näihin pohjolan ilmoihin myydyissä autoissa on jo eristetty ja lämmitetty huohotusjärjestelmä.
Toinen mahdollinen jäätyvä paikka on välijäähdytin. Pahimmillaan menee tukkoon ja voi sieltä ja
imuputkistosta mennä jääkokkareita ahtimeen.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #869 : Tammikuu 11, 2016, 12:09:46 ip »
Joissakin tapauksissa nokan tukkiminen merkkikohtaisella peitolla on takuun säilymisen kannalta
välttämätöntä, silloin kun ulkoilman lämpötila on alhaalla. Harmia tulee esim. huohottimen jäätyessä,
työntää öljyt pihalle ja nokka-akselit leikkaa ekana kiinni, yllätys, yllätys. Ei ole halpaa ja nokkapeiton
asentamattomuus näkyy moottorinohjaimen lokitiedoisssa.
Nykyään toivottavasti näihin pohjolan ilmoihin myydyissä autoissa on jo eristetty ja lämmitetty huohotusjärjestelmä.
Toinen mahdollinen jäätyvä paikka on välijäähdytin. Pahimmillaan menee tukkoon ja voi sieltä ja
imuputkistosta mennä jääkokkareita ahtimeen.

Mulla ei liene koskaan vaaraa takuun umpeutumisesta. On tainnut jo mennä umpeen aikaa sitten..
Hyvä pyörä, parempi mieli.