Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653815 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #735 : Syyskuu 28, 2015, 22:31:32 ip »
Taitaa kännykän ja sen kameran käyttö autossa ajon aikana, olla ainakin yhtä turmiollista kuin
kännissä autoilu. Nuo voisi rinnastaa toisiinsa poliisin aktiivisuusasteikolla ja seuraamuksissakin.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #736 : Syyskuu 29, 2015, 06:28:45 ap »
Vaimo juuri viime viikolla pyydysti kännykällä itselleen satasen tiketin. Posliineilla oli Jyväskylän kaupunkialueella turvavyö- ja kännykkäratsia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #737 : Syyskuu 29, 2015, 10:58:28 ap »
Surkuhuvituttaa tuo VW-konsernin autojen päästöistä uutisointi. Juurikin Iltalehti uutisoi että päästöhuijaus ei vaikuta Suomeen koska täällä ajoneuvovero lasketaan CO-päästön mukaan ja VW:llä on kysymys typen oksideista. Nämä seikat ovat kuitenkin käytännön tasolla kääntäen sidoksissa toisiinsa: jos CO-päästöä on reilusti niin typen oksidit ovat alhaalla ja päinvastoin.

Nyt siis on manipuloitu testauksen aikana moottori käymään alhaisella CO-lukemalla mutta samalla se vaikuttaa hyvin korottavasti typpioksidipäästöihin. Normaalisti ilman typpi reagoi huonosti happeen mutta kun moottoria käytetään siten että CO-päästöä tulee vähän on käyntilämpötila korkea niin typpikin alkaa reagoimaan ja hapettuu. Typpioksidi on huomattavasti vaarallisempi päästö kuin hiilidioksidi tai -monoksidi.

Jos taas testataan typpioksidipäästöä kone laitetaan käymään rikkaalla eli kylmänä niin typen oksideita ei juurikaan synny.

VW:n testi-vähäpäästöisyyden salaisuus lienee siinä että moottoriin on syötetty testihetkellä vain niukasti polttoainetta eikä ole otettu tehoja ulos. Tämä kertoo sen että VW:n moottoriteknologia ei ole nykyisten vaatimusten tasalla koska pitää kikkailla.

Kaikkia päästömuotoja voi vähentää sillä että moottori syö vähemmän polttoainetta ja käy silti suhteellisen normaaliämpöisenä tai polttoaineessa ei ole aineita jotka muodostavat haitallisia yhdisteitä. Liitteenä ottomoottorin-kaavio siitä mitä tapahtuu kun seosta muokataan optimiarvosta jompaan kumpaan suuntaan. En löytänyt tähän hätään vastaavaa diesel-kaaviota mutta palamistapahtuma ja sen päästöt ovat samansuuntaisia mutta painottuneet eri tavalla.

Lainaus Wikipediasta:
Dieselmoottorin pakokaasu sisältää tavallisesti typpeä, happea, hiilidioksidia, vesihöyryä, typen oksideja, rikkidioksidia, nokea ja hiilivetyjä. Pakokaasun koostumus riippuu muun muassa polttoaineesta, kuormituksesta, moottorin kunnosta ja iästä. Haitallisimpina päästöinä pidetään yleensä typen oksideja, jotka aiheuttavat esimerkiksi happamoitumista ja hengityselinoireita, ja nokea, joka sisältää syöpää aiheuttavia aineita eli karsinogeeneja. Yleistäen maaöljypolttoaineet tuottavat enemmän haitallisia päästöjä kuin biopolttoaineet. Päästöjä voidaan vähentää esimerkiksi huolellisella palotapahtuman hallinnalla ja pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla kuten hiukkasloukulla, hapetuskatalysaattorilla ja urearuiskutuksella. Suosittu menetelmä typen oksidien vähentämiseksi on pakokaasun takaisinkierrätys, jossa osa pakokaasuista johdetaan imukanavaan.

NOx = typen oksidit
CO  = hiilen oksidit
HC = hiilivety

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #738 : Syyskuu 29, 2015, 11:18:11 ap »
En ihan ymmärrä tätä kohua muutenkaan. On ollut jo yli kymmenen vuotta yleistä tietoa, että autovalmistajien softat tunnistavat, milloin ajetaan päästötestiä ja moottori menee "sopivaan" kulutustilaan. Kulutustestiä kun ajetaan, on kaikilla esim Usalaisilla autoilla sama virtuaalinen ja jopa oikeakin testilenkki. Auto osaa tunnistaa tämän ja pudottelee tehoja sen mukaan. Joillain merkeillä on raportoitu jopa ilmastoinnin pudottelevan itseään automaattisesti pois päältä, kun säästöhousut vedetään jalkaan.
Tämä on siis tiedetty ja siitä ei ole piitattu. Nyt ilmeisesti on vain älytty Usassa tämän ns. paljastuksen markkina-arvo. Tuohan on hyvä konsti satuttaa ulkomaista autokauppaa uudella mantereella. Siellähän on kotimaiset merkit olleet polvillaan jo hyvän aikaa.
Kehuivat myös miten vain heillä on vehkeet, joilla kyseiset päästömittaukset voidaan suorittaa ja ettei vastaavaa löydy keneltäkään. Totta sinällään, koska esimerkiksi tuossa Vihtavuoressa on paremmat, mahdollisesti seuraavan polven laitteet. Noita käyttää nimittäin autonvalmistajatkin, kun hakevat tyyppihyväksyntää eri maiden markkinoille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #739 : Syyskuu 29, 2015, 12:14:24 ip »
Ei mullakaan ole yhtään VW:tä ollut. Tai no käytössä oli jonkun syksyn äitin vanha Golf. Muuten tuota konsernia on kovin reilusti edustettuna perheessä; yhdellä veljellä Passat, toisella Superb ja pari farmari Golfia, isällä Octavia ja äitillä Golf. Vanhin veli sentään irrottautui juuri Vag-tuotteesta, vaihtamalla Dodge Caliberinsa Pösöön. Dodgessa oli nimittäin Volkkarin diesel!!
Itse suoritan omaa ekotekoa ajamalla 15 vuotta vanhalla 2,2 litraisella bensafarmarilla, yleensä yksin. Kylmällä kelillä pakoputkesta huokuva höyry on käsin pideltävää. Saa tulla mittaamaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #740 : Syyskuu 29, 2015, 12:36:25 ip »
Itsellä on ollut yksi VAG-tuote: Audi 80 ihmediesel. Siis bensiinimoottori joka sovitettu palvelemaan dieselinä. Klassikko sen saattaa muistaakin. Huono lähtemään 25 asteen pakkasesta käyntiin. Ajoin sillä niin kauan että etutuenta irtosi vauhdissa katsastukseen mennessä kun kokeilin jarruja. Lahjoitin sen hyvään kotiin Kuraperse Racing Teamille: http://www.kuraperseracing.com/

Taisin sen mittariin ajaa lisää liki 100.000 km muutamassa vuodessa. Pohjalla oli ties kuinka paljon ajettua.
Seat-merkkinenkin on vielä mutta se on tehty Fiatin lisenssillä. Mallia Sianpää eli Kymmentävailleyhdeksän.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #741 : Syyskuu 29, 2015, 12:55:10 ip »
<snip>
VW:n testi-vähäpäästöisyyden salaisuus lienee siinä että moottoriin on syötetty testihetkellä vain niukasti polttoainetta eikä ole otettu tehoja ulos. Tämä kertoo sen että VW:n moottoriteknologia ei ole nykyisten vaatimusten tasalla koska pitää kikkailla.
<snip>

Niinpä. Mutta epäilenpä, että juuri tällä tasolla on tekniikka suhteessa päästönormeihin ja että kaikki sitä tekevät - eikä se roomalaisen oikeuden (Saksa, Suomi) mukaan ole edes kiellettyä: kaikki on sallittua, mitä ei ole erikseen kielletty. Common Law -maissa (USA, Iso-Britannia) petkuttaminen on rikos, vaikka juuri sitä tiettyä petkuttamista ei ole erikseen säädetty rikokseksi.

Ja onhan yleisesti tiedossa, että moottoripyörienkin tehokäyrissä on kuoppa tiettyjen mittausten kohdalla - ja on Guzzidiageja ja Power Commandereita ym. asian korjaamiseksi.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #742 : Syyskuu 29, 2015, 17:56:42 ip »
Niin käy kun asialla ei ole valvontaa. On luotettu valmistajan ilmoitukseen ja toimintaan.
Syy VAG:n kärähtämiseen oli kuitenkin Euroopassa. Eurooppalainen tarkastuslaitos teki testejä USA:ssa ja vaikka siellä ei olekaan ajoneuvoja tarkastettu tältä osin omatoimisesti niin kun ulkoisenkin toimijan tutkimustulos oli negatiivinen niin siitä kärähtäminen merkitsee siellä huijaamista ja huijaaminen on rikos. Uskoakseni VAG pääsee Euroopassa helpolla mutta Amerikassa ei hyvä heilu.

Seurauksena tästä on että muitakin alan toimijoita ryhdytään valvomaan tarkemmin. Voi tulla vielä mielenkiintoista......

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #743 : Syyskuu 29, 2015, 19:01:39 ip »
Puolueettoman laitoksen tulos oli nimenomaan positiivinen ja sen perusteella ymäärättiin lisätutkimuksia salassa Volkkarilta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #744 : Syyskuu 29, 2015, 19:04:05 ip »
Melko negatiivista vain yhhdelle yhtiölle.....

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #745 : Syyskuu 29, 2015, 22:02:43 ip »
Eiköhän niitä yhtiöitä vielä löydy  ;D

Onhan tämä ollut tiedossa, koska EU:ssa on valmisteltu uutta testausmenetelmää, voimaan 2017 - ja jo nyt ovat autonvalmistajat huolestuneita siitä, miten kuluttajat tulevat ymmärtämään uudet, paljon korkeammat kulutuslukemat. Ymmätävät varmaan, että heitä on huijattu. Ja kulutus ja päästöt kulkevat käsi kädessä.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #746 : Syyskuu 30, 2015, 08:53:46 ap »
Oliko Bimota kenties KB1? Jännä nähdä jääkö Suomeen, on nimittäin aika harvinainen peli kaikkialla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #747 : Syyskuu 30, 2015, 10:27:15 ap »
...o myönnettäköön että koko kesä on hierottu kauppaa yhdestä production racer italostakin..

Tuoreempi kenties? Pierobon?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #748 : Syyskuu 30, 2015, 15:21:43 ip »
Sellainen Pierobonhan on eräällä isä-poika-parilla rataleluna Suomessa. Meinasi vähän suu aueta erään kerran Motoparkissa, kun olivat ulkoiluttamassa. Se jos mikä on kevyen näköinen! Tekniikkahan siinä laitteessa on aika vakio, kulkenee silläkin tarpeeksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #749 : Lokakuu 03, 2015, 16:27:16 ip »
Asensin tänään piipunhatun. Ei sinällään mikään kummoinen keikka, mutta tällaiselle korkeuskammoiselle aikalaisen kova suoritus! Onneksi on sen verran pieni piippu, että sai yhdeltä puolen asennella. Jos isä ei olisi ollut apuna, olisi varmaan mennyt hyvä tovi, että olisin jonkun siihen hommaan nakittanut. Isä varmaan olis katolle kiivennyt, mutta kun se odottaa polvenvaihtoleikkausta, niin en päästänyt.
Toinen piippuun liittyvä juttu; aamulla sytyttelin rakkaan tulia ja ajatus oli laittaa kesäluukku kiinni eka kertaa tälle syksylle. Käyttää siis takan varaavaa ominaisuutta. No en laittanut, kun luukku ei mene kiinni! Piippuun tehtiin hormiremontti ja sisäpinnat pinnoitettiin. Olivat saat#na saaneet sen ohitusläpän muurattua aukiasentoon.. Soittanen maanantaina "tyytyväisen" asiakaspalautepuhelun..
Hyvä pyörä, parempi mieli.