Kirjoittaja Aihe: MP:n ajonopeus ja muu liikenne  (Luettu 57442 kertaa)

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Vs: MP:n ajonopeus ja muu liikenne
« Vastaus #30 : Elokuu 11, 2013, 17:56:35 ip »
Vilkun merkkivalo on monessa mp:ssä niin huono että aika usein näkee aihettomia vilkutuksia eli minä ja "risteyskaverini" emme ole ainoita. Tämä ei ole mikään puolustelu virheisiini. Ajakaa varovasti!

Tuskin on motoristia, jolta ei olisi vilkku jäänyt joskus päälle. Heikko vilkun merkkivalon on monesti se suurin syy. Varsinkin vanhempien moottoripyörien ongelma. Vanhat hehkulamput, haalistuneet ja likaiset valokuvut heikentävät näkyvyyttä. Kannattaa katsoa voisiko vanhan lampun korvata tehokkaammalla LED-valolla tai vaihtaa vaikka hieman tehokkaampaan polttimoon!
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

tramp

• Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
« Vastaus #31 : Elokuu 11, 2013, 17:59:35 ip »
Vilkun merkkivalo on monessa mp:ssä niin huono että aika usein näkee aihettomia vilkutuksia eli minä ja "risteyskaverini" emme ole ainoita.

Asensin vilkuille kirkkaammat lisämerkkivalot ( led ) ja nyt unoduksia tulee paljon harvemmin 8)
Näitä saa useista "rompekaupoista" muutamalla eurolla. Suosittelen.

Olli

« Vastaus #32 : Elokuu 11, 2013, 20:46:12 ip »
Tuskin on motoristia, jolta ei olisi vilkku jäänyt joskus päälle. ...
Olen yrittänyt opetella, että aina kun vaihdetaan isommalle, painetaan myös vilkkukytkimestä vilkku pois. Olin kääntynyt tai en. Siis aina.

Varmaan se kuluttaa jonkin verran vilkkukytkintä, joten vilkkukytkinkauppaan jossain vaiheessa, mutta mielummin vilkkukytkinkauppaan kuin hautaan tai sairaalaan.

Olli

millegt

« Vastaus #33 : Elokuu 11, 2013, 22:01:54 ip »
onneksi noissa vanhhoissa näkee nappulasta onko vilkku päällä, ei ymmärrä miksi on nykyään vallan niitä että vipu keskittää eikä siitä nää onko vinkkari päällä vai ei

Pekka

« Vastaus #34 : Elokuu 12, 2013, 18:12:00 ip »
Minä en ymmärrä miten on mahdollista, ettei kaikissa uusissa moottoripyörissä ja mopoissa ole viekään automaattista
vilkun palautusta. ???

Pekka
Sohc van Helmi.

tramp

« Vastaus #35 : Elokuu 12, 2013, 19:47:44 ip »
Niinpä ihmettelen minä myös kun 80-luvun esim. bemareissa sellainen oli. Matka / aikakatkaisu toimi hienosti.

gotler

« Vastaus #36 : Elokuu 12, 2013, 20:30:40 ip »
Uskaltaako tällä palstalla sanoakaan, mutta vm.1988 XJ 900 Jammussa toimii hienosti vieläkin automaattinen vilkunpalautus.. on siis Grison sijaispyöränä. On turhempiakin keksintöjä, kuin autom. vilkunpalautus. Hassua sinällään, ettei uudessa FJR Jammussakaan ole ko. keksintöä, vaikka on esim. vakionopeussäädin.

millegt

« Vastaus #37 : Elokuu 13, 2013, 13:40:27 ip »
kuulemani mukaan vilkunpalautus poistui mitäs muuta kun usan tuotevastuulain takia, siellä on joku haastanut yamahan oikeuteen kun vilkku oli palauttanut ja tuli kolari, on siis parempi että ei palauta ja jää kuskin vastuulle joka tekee virheen

mikä on mun mielestä älytöntä että nykyään kaikissa vilkkunappi palauttaa keskelle ja vilkku sammutetaan painamalla, eli jos valo ei näy ei tiedä mistään onko päällä, vanhassa kunnon raudassa nupista näkee onko päällä vaikka olisi kuinka kirkasta tai merkkivalot rikki

McStadey

• Breva V750 IE -05
« Vastaus #38 : Elokuu 13, 2013, 14:23:28 ip »
kuulemani mukaan vilkunpalautus poistui mitäs muuta kun usan tuotevastuulain takia

Tämä olisi ainakin sopivan järjetön selitys.
Vastikään kahvipöydässä tätä pohdittiin. Kukaan työpaikan motoristi ei luota toisen motoristin vilkkuun, ellei eleet muuten osoita kääntymistä. Liian helposti se unohtuu päälle.
Itsellä Brevassa vilkun nappi on jotenkin tunnoton ja aina painamalla vilkku ei menekään pois päältä. Tämä tietysti korostuu paksuilla hanskoilla. Itse olen yrittänyt ottaa tavaksi painella vilkkunappulaa aina kääntymisen jälkeen ja välillä muutenkin.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #39 : Elokuu 13, 2013, 15:01:20 ip »
Moi,
Käsittääkseni BMW GS:ssa on palautus vakiona. Taitaa olla 15s viive, jos olen ymmärtänyt oikein.
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

tramp

« Vastaus #40 : Elokuu 13, 2013, 16:39:45 ip »
Jos muistan oikein bemussa ( K-sarja) oli 200m tai 20s. eli kumpi ennen täyttyi sammui vilkut. Eli tarvitaan matkapulssit ja aikapulssit > peruslogiikkaa. Taitaa tuo 200m olla kohta jossa risteyksien keltainen viiva alkaa tai sitten ei.
Joissakin on logiikka otettu jarruvalosta., eli laskee jonkin ajan kun jarru on vapautettu. En tiedä kuinka hyvin toimii. Vanhassa xj600 oli jokin kallistuksen tunnistusanturi, eli kun pyörä kallistui tietyn verran vilkku poistui. Ei toiminut tietnkään hitaissa käännöksissä. Onhan näitä ollut vaan ei..... :-\

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #41 : Elokuu 13, 2013, 19:11:18 ip »
Noissa uudemmissa harrikoissa on kunnollinen vilkun poiskytkentä. Haistaa ainakin kiihdyttämisen yms. Todella hyvän tuntuinen systeemi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

« Vastaus #42 : Elokuu 13, 2013, 19:27:43 ip »
Autossa pyrkii jäämään vilkku päälle. Tänäänkin kun vaihdoin moottoritiellä kaistaa niin taisi vilkkua useamman kilometrin.
Pyörässä ei juuri ole niin päässyt käymään kun useimmissa näkyy sekä vilkku että vilkun merkkivalo silmään.

TunturiTT

« Vastaus #43 : Elokuu 13, 2013, 21:18:17 ip »
Rouvan autossa on vilkkuviiksi, joka palautuu jousella aina keskelle. Hieman hämmentävä ensi alkuun, mutta motoristille sinällään helppo otaksua, sehän on kuten pyörässä, muttei tarvi kuitata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #44 : Elokuu 20, 2013, 11:06:17 ap »
Näyttäisi olevan poliittista intoa nopeusrajoituksien muuttamiselle eikä Liikenneturvakaan tyrmää ajatusta täysin: http://yle.fi/uutiset/poliitikot_suopeina_uusille_nopeusrajoituksille__moottoriteille_110130_maanteille_90_kmh/6783790

Viikonloppuna lauantaina ajoin moottoritietä sateessa Tampereelta Espooseen ja sunnuntaina hyvällä säällä takaisin. Sateessa suurin osa autoilijoista ajoi huomattavasti alle rajoituksen. Mikä tietysti on hyvä turvallisuustekijä varsinkin jos on jo hieman kulahtaneemmat renkaat. Toisaalta oli niitä autoilijoita jotka ajoivat vasenta kaistaa pysysvästi merkittävällä ylinopeudella. niitähän on aina.

Sunnuntaina erinomaisissa olosuhteissa oikealla kaistalla nopeus oli hieman yli rajoituksen ja vasemmalla "vauraammat" ajoivat sitä vauhtia minkä katsoivat itsellensä sopivaksi. Itse noudatin nopeutta jossain siellä välillä. Eli noin 130 km/h vauhtia. Aika vähän tarvitsi ohitella kun sunnuntaina rekkojakin oli vähemmän liikenteessä.

Molempina päivinä moottoritieliikenne vaikutti sujuvalta mutta osa sateessa ylinopeutta ajaneista todennäköisesti ajoivat pienellä riskillä vesiliirtovaaran suhteen.