Kirjoittaja Aihe: Peräiskarit  (Luettu 6702 kertaa)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #15 : Heinäkuu 02, 2013, 12:25:09 ip »
MP-Huolto Jarkko Honkanen ,Pieksämäki ,jalosteli Calistimeen Öhlinssejä,resepti lienee tallessa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #16 : Heinäkuu 02, 2013, 14:49:34 ip »
Mukavasti ovat veljet ovat osaaottavaisia aloittamaani juttuun...eipä siinä mitään.
Ja tuntuu niin kotoisalta, kun nuo esittämäni kysymysten vastaukset eivät suorastaan vastaa kysymyksiini ja menevät jonkin verran ohi muutenkin ajatuksesta.
Vaan...onhan tällaiseen tottunut jo vuosikausien totuttelun aikana, kun on näitä km:ä karttunut kauniimman henkilöstön seurassa...

Joskus kysyin lauantaiaamupäivällä, jotta: "Mennäänkö tänään Raumalle?"
vastaus: "Kello on jo kymmenen." Kun tätä vastausta aprikoin ääneen, niin tuli selväksi, että
vastaus oli ihan oikein ja hyvä, mutta kysymys oli väärin.
Olisi pitänyt kysyä: "Mitähän kello on?"

Jotta semmosta. :P

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #17 : Heinäkuu 02, 2013, 15:19:16 ip »
Joo, kiitosta vaan veljeskunnalle täältäkin.
Paljon tuli tietoo, ja hyviä linkkejä.
Vanhemmat calit löytyy hyvin valmistajien luetteloista, nämä tuoreemmat huonommin. Tuolta Steindinse:n sivuilta tein tulkinnan, että Cali vintagessa olis samat takapumput kuin tuossa omassa Cali AN:ssa. Mutta eipä tässä kiirettä, voisi olla sellasta enstalven hommaa, tuo takavaimennuksen parantelu. Siihen asti jouset tiukalla lisää kilometrejä, vaikkapa Raumalle asti!

KL

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #18 : Heinäkuu 02, 2013, 16:55:37 ip »
Titaniumissa on varmaankin karvalakkimallit kun ei ole mitään säätöjä, hyvin kuitekin on pärjätty    ;D
Titaniumin kuski

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #19 : Heinäkuu 02, 2013, 17:12:13 ip »
Lainaus
Titaniumissa on varmaankin karvalakkimallit
Yllättävää on tämä tuotedifferointi. Kurkkasin entisenä Stone -kuskina mitä Workshop Manualit sanovat:
"
Special,EV: sisäänjousto säädettävissä
Special Sport,Jackal,Stone: jousen esikiristys säädettävissä
Titanium: ei säätöjä
"
Kyllä kai joka ikisessä on oltava tuo jousen esikiristyksen säätö, vaikka sitä ei ole erikseen mainittu?? Joissain karvalakkimalleissa se on vaan toteutettu jollain ikävän hankalalla tavalla (esim. erikoisavaimella "muttereita" väännellen kuen Stone). Kun kerran niillä takaiskareilla on niin suuri merkitys (vaihteleva kuorma), eikös kannata panostaa malleihin, joissa on ne kaikki kolme säätöä: a) jousen esikiristys, b) sisäänjousto, c) ulosjousto. Jos sellaisia ei ole saatavilla, Konissa näyttäisi olevan 4 asennon sisäänjouston säätö ja 3 asennon esijännityksen säätö.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #20 : Heinäkuu 02, 2013, 17:18:27 ip »
Ehdoton minimiedellytys on jousen esijännityksen säätö ja paluuvaimennuksen säätö.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #21 : Heinäkuu 02, 2013, 19:29:05 ip »
Aika monen purettavan iskarin vaimennusolinaisuuksia voi korjailla liemen paksuutta muuttamalla. Tuo paluuvaimennuksen säätötarve korostuu, kun ajetaan ylikovilla jousilla, eli sellaisilla, joita iskarivalmistaja ei mallistonsa yläpäähänsäkään ole itse sovittanut. Silloin monikin laite potkii ulosjoustoissa.
Tahtoo olla kompromisseja kaikki säädöt. Jousi pitäisi olla juuri niin kantava, että painuma on kohdallaan ja esijännityksen säädöllä passataan reput ja laukut tarpeen mukaan. Sisäänvaimennus sitten oman maun mukaan. Toiset tykkää vellovammasta kyydistä ja toiset alustan tarkasta luvusta.
Omien pyörieni alustat on mitoitettu minulle, ilman matkatavaroita. Säädöt riittävät eri mielentilan mukaisiin hienosäätöihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.