Kirjoittaja Aihe: Peräiskarit  (Luettu 6697 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Peräiskarit
« : Kesäkuu 28, 2013, 11:43:18 ap »
Olen pöristellyt rapiat 90'000 km tuolla Calistimella. Paljon on matkaa ollut kaksi päällä.
Onkos kellään kokemusta paljonko peräiskarit kestävät?
Ja onko ne huollettavissa / korjattavissa ja jos, niin missä?
Pystyykös kotitallissa, eli onko jotain tiivistesarjoja tms. saatavilla?
Saako niitä edes purettua?
Ja onko niissä jotain kaasua, joka ampuu jonkin tapin uteliaan korjausmiehen otsaan?

Kun kurkistelin noita uusien hintoja väliverkosta ( internet ) ja sain käsityksen, että kaikki valmistavat vain kullattuja - ainakin hinnoista päätellen... tai no...eihän noihin nyt muutenkaan alla satasen saa mitään... :-\

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2013, 11:48:33 ap »
Minkä näköiset pamput sulla siinä on? Yleensä (lähes kaikki) saa purettua ja huollettua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2013, 13:32:48 ip »
Ihan originaalit Luigo de la Macaronin valitsemat. Säätökiekko on vain alaosassa. En minä niistä muuta tiedä...

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2013, 14:33:46 ip »
Laajennan vähän.
Calin nykyiset takapumput on aika rajoilla, jos on täysi lasti (=kuski+matkustaja+matkatavarat). Pohjaamista esiintyy pahimmissa heitoissa. Jousen esijännitys on "viimesessä pykälässä".
Jos aikois tilannetta parantaa, mistä liikkeelle? Jäykemmät jouset alkuperäisiin? Kokonaan uudet, merkkitavarat alle?
Näissä alkuperäisissä on siis vain jousen esijännityksen säätö ja paluuvaimennuksen säätö.
Kilometeräjä vasta reilu 30k, eli mitään varsinaista kulumista en ole huomannut.

KL

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2013, 15:08:29 ip »
Ne ovat siis vähän alimitoitetut? Ilmeisesti hinnan puolesta tehtaalla sopivat...
No kun en asiasta mitään ymmärrä, niin tietääkös kukaan mitä voisi pistää tilalle?
Huomioiden tietysti, että nykyinen työnantaja ei maksa harrastuksista, vaan työnteosta...Ja siitäkin rajallisesti...huoh!  :-\

Mitä siis pitää huomioida uusien ostossa:
- Kiinnitysreikien mitat?
- Kuormankantokyky?
- Pituus?
- Mitä muuta?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2013, 15:42:18 ip »
Lainaus
- Kiinnitysreikien mitat?
- Kuormankantokyky?
- Pituus?
- Mitä muuta?

-Vähintäänkin paluuvaimennuksen ja jousipaineen säätö: ei normaalisti aina ajella kuljettaja-matkustaja-matkatavarat-tuliaiset-kuormalla. Pitää kyetä ajamaan turvallisesti myös pienellä kuormalla.
-Sellainen johon on saatavissa vaihto- tai varaosia ja huoltopalveluita.

Katselin taannoin kaverin kustomihondaa varten iskareita ja siihen pyörään oli tarvikkeena saatavissa vakioiskarit ja heavy-load-iskarit. Luulenpa että Guzziinkin on saatavissa. Tosin Brevan kanssa meni pari vuotta ennen kuin markkinoille tuli kahden hengen kantavaa jousta. Mutta California on ollut jo niin kauan markkinoilla että siihen varmaan löytyy usealta valmistajalta oikein mitoitetut jousijalat.

Hintahaitari arvatenkin em ehdoilla n. 200 - 1000€/pari. Niissä laadukkaammissa tahtoo vaan se pelkkä nimi maksaa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2013, 15:59:23 ip »
Omassa Calissa on vanhat, kahdeksankymmentälukuiset Marsut. Laittelin niihin ensin vitosen öljyt, mutta se ei kestänyt koko kesää, vaimennus loppui. Hommasin sitten 20w rasvat ja samalla Hagonin 23 (?) jouset. Sai pudottaa esijännitystä puoleen. Tuli erinomaiset! Tietenki n kaikki sisuskalut on vaihdettu uusiin, osia saa yhä Englannista. Taisi maksaa kaikkineen alle satasen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #7 : Heinäkuu 01, 2013, 16:28:28 ip »
Lainaus
Pohjaamista esiintyy pahimmissa heitoissa
Olen ihmetellyt tätä takajousihommaa... kun joku hyppää takaritsille on helposti 100 kg tai enemmän (matkatavaroineen) kertaheitolla lisää kuormaa. Ja juuri siellä ihan perällä runkorakenteiden "vipuvarren" päässä. Kyllä pitää olla ihmeelliset iskarit jotka saa helposti säädettyä niin, että arvot ovat samat kun koko henkilökunta on aluksessa. Eikös se mene niin, että samat arvot ("Ride Height") olisi suotavaa aina saavuttaa sekä edessä että takana kuormasta riippumatta. Yksi nyrkkisääntö (?) että kun pihasta kaarrertaan, on iskunvaimennus painunut n.1/3 kokonaiskulkuvälistään sisäänpäin (siihen arvoon verrattuna, mikä mitataan, kun pyörä on ilmassa).

Esim. omalla kohdalla kun takaiskarin (1 kpl) iskunpituus on 64 mm ja "välitys" takapyörän akselille 1:2, taka-akseli liikkuu 128 mm ääriasennosta toiseen. Valmistajan suositus ("Ride height") on 25-35 mm ajossa. Ei ole sellaista helppoa säätövärkkiä olemassa, jonka säätövarat riittäisivät, epäilen. Tällä hetkellä jousen helppo säätövara on 9 mm, sen jälkeen on (hydraulinen) esijännityksen säädin tapissa. Ei taida olla toimivia helppoja säätöjä kun joissain summaraha-bmw -pyörissä, vai liekö niissäkään? Miten lie uusin Isocali? Ihmettelee nimimerkki "tietämätön maalta".
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 02, 2013, 17:21:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2013, 17:06:56 ip »
Jos minä vietereitä olisin ostamassa caliin niin ne olisi Konit. (Nykyään siis Ikon)

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Rahmen-Zubehoer/Stossdaempfer-hinten/Stossd-IKON-Classic-MG-Cal-EV-Stone-Jackal::5618.html

Tommoset oli tonnisatasessa kun se taloon tuli ja nykyään samaiset iskarit on siirretty cali kakkoseen. Niillä on ajettu ainakin se 300 tuhatta tekemättä minkään sortin huoltoa. Kakkoscalissa oli uudenkarheat bibutot ostaessa. Aika kamala oli niillä ajaa, parani huomattavasti kun vaihtoi nuo vanhat konit tilalle.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #9 : Heinäkuu 01, 2013, 18:19:02 ip »
Niin on se kumma. Mulla on yli kaksikymmentä vuotta vanhat Konit niin Cali Kolmosessa, Benelli Seissä ja Cali T3:ssa. Ainoa vika on tullut Kolmosen Koneihin: oikean puolen paluuvaimennuksen säätönupikan akselin tiiviste on pettänyt. Tihkuaa öljyä. Korjailen sen jossain välissä. Muissa ei ole ollut ongelmia.

Kyllä takajousien säätövara ja vaimennuksen säätö pitää riittää kevyelle yhdelle hengelle ja sitten sille maksimikuormalle. Ja kyllä ainakin Koneilla riittää. Ainoastaan Brevan alkuperäinen jousi oli liian hento mutta sekin asia on korjattu vaihtamalla uusi progressiivinen jousi.
http://www.motomatti.fi/2010/08/brevan-takajousituksen-vahvistaminen.html

Koneissa on toiminut meikäläiselle hyvin seuraavat säädöt: jousi löysimmässä ja vaimennus 1 tai 2-asennossa yksinajossa. Kaksipäällä jousi tiukimmillaan ja vaimennus kolmosella tai nelosella. Yleensä kolmosella.

Jos ette tiedä missä Koneissa on vaimennuksen säätö niin kerrottakoon että se on iskunvaimentajan yläpäässä heti kiinnityshelan ja kumisuojan alla. Joskus näkee niitä asennettuna siten että säätönupikka osoittaa sisään päin eikä käyttäjä siten helpostikaan löydä ko nupikkaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2013, 19:04:45 ip »
Kyse on siis Koni Dial-a-Ride -iskareista.
On myös Konin (täytys käydä lunttaamassa malli) iskareita, joiden säätö on hieman hankalampi. Jousi otetaan pois ja mäntä painetaan pohjaan, mäntä pohjassa sitten pyöritellään haluttu vaimennusvahvuus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #11 : Heinäkuu 01, 2013, 19:44:31 ip »
Lainaus
Kyllä takajousien säätövara ja vaimennuksen säätö pitää riittää kevyelle yhdelle hengelle ja sitten sille maksimikuormalle
Tuntuu että on paljon vaadittu... Jos vaikka herra on 75 kg ja rouva ja matkakuorma 120 kg siihen taakse. Aikamoinen vaihteluväli iskareille hanskattavaksi 75 - 195 kg.

Lainaus
Vaihtamalla uusi progressiivinen jousi
Ahaa... käsitykseni mukaan kaikissa V11 malleissa on lineaarinen jousi takana (Sachs, White Power, Öhlins) ja olen kuvitellut, että niin sen on oltava. Muuten jousen kiristäminen vaikuttaisi jousitusominaisuuksiin.  Siksi valmistajien manuaaleissa neuvotaan, että jousen esijännitys vaikuttaa vain perän korkeuteen ("Ride Height"), ei jousituksen ominaisuuksiin - mitkä neuvotaan säätämään sisään- ja ulosjouston säätöruuveista. Mutta näyttää tuo Brevan iskunvaimennin olevan periaatteelta sama kuin V11 malleissa. Jos progressiivisia jousia on olemassa, sellaiseen voinee vaihtaa.

Enemmän matka-ajoon ajatelluissa malleissa (Cali, Norge) lienee siis progressiivinen jousi jo alun perin?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #12 : Heinäkuu 01, 2013, 20:29:56 ip »
Muistaakseni noita Brevan jousia saa/sai kolmea eri jäykkyyttä. Alkuperäinen oli meikäläiselle liian hento ja huononsi ajo-ominaisuuksia jo sinällään: perä kulki liian alhaalla, raudat raapi asfalttia, keulakulma liian loiva ja ajovalo näytti kuustenlatvoja. Siis jo ilman kyytiläistä. Kyselin jo heti uutuuden jäykempää jousta mutta sellaista ei tiedetty olevan ko iskunvaimentajaan olemassa: meni kaksi kesää ja MotoItaliasta soitettiin että nyt on valikoimaa. Tilasin jäykimmän. Siinä on pari tiuhempaa kierrettä ja loput harvaa. Siitä päättelin että on proggressiivinen. Uskoakseni 2007 jälkeen on isoissa Brevoissa ja sen rinnakkaismalleissa jäykempi jousi vakiona koska en ole kuullut valituksia aiheesta.

Itse jousitusmekanismi on toiminnaltaan proggressiivinen eli vipuvarren kulma/momenttimuutos vaikuttaa siten että alussa jousto on löysä mutta liikkeen loppua kohden jäykistyy.

Meni hieman ohi asiasta: kysehän oli stereoperä-iskareista Californiaan. Tässä jousivalikoimaa Ikonilta: http://www.stotdampare.se/docs/Produktkatalog/Ledab%20Katalog%202010%2011.pdf
Näkyy olevan naapurimaassa lähin diileri.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #13 : Heinäkuu 02, 2013, 01:38:34 ap »
Jos on bitubot korkanneet, niin pitää viedä erikoisliikkeeseen, jota stormin edustaja ei osannut nimetä. Hagoneita voi katella valmistajan sivuilta mopedin mallin mukaan. On erilaisia, kromattuja ilman säätöjä ja muita kaikilla herkuilla. Muistaakseni tuli jotain 250 pari kotiin tuotuna kaverin Cali 1100i:hin. 
Forza Moto Guzzi!

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Peräiskarit
« Vastaus #14 : Heinäkuu 02, 2013, 11:15:59 ap »
Cali Classicistani en ole löytänyt takaa muuta säätöä kuin paluuvaimennuksen, mikä riittääkin yksin ajoon, kun emäntä on ajanut omallaan. Missähän vaiheessa Calis+ta on jäänyt jousen säätö pois. Kevätpäivillä Jyväskylässä tapasin samanlaisen Calin omistajineen ja siihen oli asennettu Öhlinsit, jotka oli jalostettu alunperin jonkun japanialasmallin iskareista. Kuulemmat hyvät (ja hienot) ja ilmeisesti arvokkaatkin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99