Kirjoittaja Aihe: Öljyt vaihtoon  (Luettu 10481 kertaa)

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Öljyt vaihtoon
« : Kesäkuu 24, 2013, 15:51:48 ip »
Pikku-Brevan 37500 huoltokynnys ylittyi ja olis öljynvaihtojen aika.

Sanokaapas ny mitään mistään tietämättömälle, onnistuuko peräöljyjen vaihto takapyörää/perävaihdetta irroittamatta, vai kannattattaisiko näin joka tapauksessa tehdä?
Toinen peräöljyyn liittyvä kysymys on öljy: Redline shockproof heavy vai perus 80W140 + molybdeenisulfidit tuubista?

Laatikkoon meinasin laittaa Castrolin 80W90 ja koneeseen Mobil 5W50.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #1 : Kesäkuu 24, 2013, 16:31:56 ip »
Eikös siinä perässä ole kolme "proppua"?
Pohjassa tyhjennysproppu, takareunassa tasoproppu, ja ylhäällä täyttöproppu.
Pyörä keskituelle ja astia alle. Täyttöproppu auki ja tyhjennysproppu sitten. Siltä se tulla lorisee pois.
Anna valua kunnes "kaikki" on tullut. Sitten pohjaproppu kiinni uhohtamatta tiivistettä.
Mittakannuun öljy+Molykote -seos ja pienellä tratilla kaato sisään.
Minä olen käyttänyt ihan tavallista vaihdelaatikkoöljyä 80W90 + Molykote. Mahtanee käydä myös Brevaan.

HUOM!!! Kiristä proput kunnolla, mutta varovasti, sillä alumiinista jenka korkaa itsensä aikas helposti, jos ns. apinan raivolla...

Perämurikka on hyvä irroittaa talvena aikana ja tarkistaa / voidella kardaanin pooriholkki sekä hyvä olisi koko kardaanitunneli rasvata. Näin ei halla pane, eikä ruoste raiskaa.
Jaa niin...tuli mieleen...onkohan tuo peräasia samanlainen kuin Nevadassa ja Calistimessa?

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #2 : Kesäkuu 24, 2013, 16:46:31 ip »
Ja öljynvaihdot lämpimään koneeseen/perään.
Näin vanhat öljyt tulevat ulos paljon luikkaammin ja niitä jää vähemmän sisälle :)
Varoitus: Kuuma öljy polttaa sormia, jos et ole varuillasi, kun avaat propun viimeisiä kierteitä!
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #3 : Kesäkuu 24, 2013, 17:00:19 ip »
Pikkulohkon perässä pitäisi käyttää sitä paksua tahnaa, oliko peräti 140:stä. Ite käyttänyt tavallista 80/90 öljyä ilman molya. Molykote on uskon asia,  saa käyttää jos haluaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #4 : Kesäkuu 25, 2013, 10:08:54 ap »
Suositus on 80W/140 perusvaihteistoöljy ja ehdottomasti Molykote "A". Noita ilman lisäaineita ajettuja periä kunnostaneena uskon uskon asioihin. Ei tarvita shockproofeja kuluttamassa massia. Lämpimästä perästä öljy valuu helpommin ja mahdolliset epäpuhtaudet myös. Perän kuntoa voi seurata irtoaineen määrästä. Peräöljy ei ehyessä perässä ole koskaan kuumaa. Mutta lämmmintä kyllä. Ehyt perä kestää, kovankin ajon jälkeen, koskettaa avokämmenellä eikä saa tuntua tulikuumalta.

Jos pyörällä on ajettu yli 50.000 km niin kardaanin spoorien puhdistus ja voitelu vaseliinilla on hyvä tehdä siinä samalla. Ja voi sinne vilkaista aiemminkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #5 : Kesäkuu 25, 2013, 11:22:53 ap »
Laita ihmeessä kuvaa perävauriosta mikä on ajettu nykyaikaisella peräöljyllä ja olisi ollut estettävissä lusikallisella molybdeeni-grafiittivisvaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #6 : Kesäkuu 25, 2013, 11:33:51 ap »
Huomasin tuosta omaa ohjekirjaa selatessani (aiemmin selasin "samaa" ohjekirjaa googlella koska se oli lähempänä kuin kirjahylly), että suosittaa myös laatikkoon 85W140 öljyä, ei kuitenkaan samaa kuin perään. Tuosta laatikkoöljystä varmaan puuttuu moly-lisäaineistus. Täältä tuosta lämpenemisestä lueskelinkin ja kokeilin perää 300 km ajon jälkeen. Kättä pystyi pitämään päällä hetken ennen kuin alkoi tuntua kuumalta, veikkaisin 50-60 astetta pintalämpötilaksi.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Kertokaas ihan oikeasti!
« Vastaus #7 : Kesäkuu 25, 2013, 13:13:18 ip »
Kertokaas ihan oikeasti mikä tuossa Molykote-asiassa ahdistaa!  ???  ???  ???
Kun tehdas siitä ohjekirjassa mainitsee ja "määrää" käytettäväksi, niin miksi ei sitä sitten...
Huollon yhteydessä Molykote-lisäys ei aiheuta minkäänlaista lisävaivaa ja kustannuskin on n 1,1€/10´000 km.
Tästä asiasta on ennenkin täällä keskusteltu, mutta ns. järjellistä vastausta Molykoten käyttämättömyyteen en ole huomannut.

En tiedä miksi Molykote lisätään enkä tiedä mitä tapahtuu jos sitä ei käytä. Mutta luotan enemmän tehtaan asiantuntemukseen, kuin "kaverit tietää" tai "kaverit luulevat tietävänsä" -tyyppisiin puheisiin.
Enkä tarkoita mollata ketään tai pottuilla kellekään.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2013, 08:12:33 ap kirjoittanut TimoEv »

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #8 : Kesäkuu 25, 2013, 13:18:43 ip »
Motulilta sai muuten ainakin aikaisemmin sellaista peräöljyä, jossa tuo Molykote oli valmiina.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #9 : Kesäkuu 25, 2013, 14:10:59 ip »
Minua eu varsinaisesti mikään ahdista tuossa molyssa. Ei vaan sattunut joskus sitä olemaan käsillä, kun oli peräöljyn vaihto ajankohtainen. Sen jälkeen mennyt ilman. Ja siksi itsellä ohuempi,  kun se tahma, mikä sieltä juuri ja juuri valui ulos ei ihan vakuuttanut. Se ei nimittäin Suomen kesässä saavuta nestemäistä olotilaa, kuin ennätyshelteillä. Jokainen voi itse kuvitella,  missä se tahna pyöriessä on; ei ainakaan hampaita voitelemassa.
Mutta mitäpä minä tiedän, oman Pikkulohkon perä on voimaa siirtänyt vissiin +90 tuhatta, ei äännä eikä kuumene. Vissiin se sitten on rikki kun en noudata neljän vuosikymmenen takaista rasvausohjetta.
Älkää toki minua seuratko, tehkää kuten tykkäätte, mutta jos on valmis tuomitsemaan minun menetelmäni, niin laittakaa edes jotain faktaa näkyviin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Opa

  • Viestejä: 66
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #10 : Kesäkuu 25, 2013, 14:43:47 ip »
Eihän Molykote "A" ole mitään paksua rasvaa vaan täysin nestemäistä tavaraa. Sen tarkoituksena on vähentää metalli vastaan metalli välistä pintapainetta kovassa kuormituksessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #11 : Kesäkuu 25, 2013, 15:19:54 ip »
Ei moly vaan se paksu pikkilohkon peräöljy. Molya saa ohuena liemenäkin Liquimoly-merkillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #12 : Kesäkuu 25, 2013, 15:23:04 ip »
Nää öljyjutut on kivoja ja takuuvarmoja kaikkien maiden kaikilla palstoilla :). Oikeasti olen niin hölmö että koen näiden lukemisen yleensä mielummin sivistäväksi kun ajanhukaksi. Moly ei onneksi minua vaivaa ja 2002 kun pyörä valmistui sitä erikseen neuvottiin käyttöoppaassa käyttämään. Hyvin asioista tavallisesti perillä oleva taho on perustellut Saksan suunnalla, että viimeinen tehtaan tiedote on aina vahvempi kun alkuperäinen muinoin tehty käyttöohjekirja.Toki monella tapaa on käynyt ilmi että Guzzi toimii parhaiten kun on meikäläisittäin poikkeuksellinen helle (viskositeetin vaikutus). Ei ole ihan päivänselvä tuokaan ohje: gearbox=vaihdelaatikko, vaihteisto. Transmission=vaihteisto, voimansiirto, välitys. No, transmission lienee se (öljyn viskositeetti huomioiden) jonka täytyy tarkoittaa takapyörän kupeessa olevaa perävaihteistoa.
Miksi 750 cc pelissä on muuten ihan eri peräöljy kun muissa (850 cc =>) ???  Joku salattu merkitys sillä täytyy olla...

Eikös LiquiMoly (Liqui Moly GmbH, Saksa) ole ihan "tavallinen" öljyjen tuotemerkki (toki melko uusi Suomessa).  Heidän "Racing Bike-Oil Additiv" lisäaine on tarkoitettu moottoriöljyn sekaan.  Molykote (Dow Corning Corporation, USA) on taas  puolestaan tietyn spesifisen vaihteistoöljyjen lisäaineen tuotemerkki.

Oma purkkini on laatua "Molykote A" (Tranmission Oil additve for final drives).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2013, 09:44:55 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #13 : Kesäkuu 26, 2013, 08:11:48 ap »
... jos on valmis tuomitsemaan minun menetelmäni...<<

No eihän tässä nyt mitään toverituomioistuinta leikitä.  :P
Minä joskus ostin Piikkiössä käydessäni tiskinvierushyllystä pienen purkin Molykotea 11€ ja siitä se tulla lorahtaa mittakannuun ihan sujuvasti. Siihen lisää ao. vaihteistoöljyä ja valumaan peräkorkista sisään samalla, kun tekee muita huoltohommia. Joten ei se kai voi olla hinta-, vaiva- tai vaikeuskysymys.
Ja - kuten totesin - on kai tehtaan antamalla suosituksella jokin syy. Yleensä kaikissa ohjekirjoissa on mainittu öljymerkki ( Guzzilla Agip ), koska tehtaalla on sopimus ao. merkin kanssa asiasta. Mutta on ihan sama mitä merkkiä lopultakin koneeseen kaataa - jos nyt ei ihan B-liiterin kuraa...
Enkä edelleenkään väitä, että jokin menee rikki tai lakkaa pyörimästä, jos ei Molykotea käytä.

Mikä se lopullinen Suuri Viisaus tässä asiassa sitten on... Ei kai tiedä kukaan...

Nooh... ajokelit sen kuin paranevat ja A-luokan vkl on edessä!  ;D

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Öljyt vaihtoon
« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2013, 11:20:35 ap »
Molybdeenisulfidia käytetään teollisuudessa raskaasti kuormitettujen vaihteistojen öljyn lisäaineena aika yleisesti. Voiteluasiat kuuluvat siellä sellaisen tieteen alan kuin "tribologia" ja aiheesta tiedetään todella paljon. Öljyn yksi tarkoitus hammaspyörien voitelussa on pitää metallipinnat irti toisistaan, siis mikroskooppinen öljykalvo aina metallisten pintojen välissä etteivät pinnan mikroskooppisen epätasaisuuden huiput leikkaa kiinni keskenään, siis hitsaudu kiinni ja repeydy irti mittakaavassa millin tuhannesosat. Molybdeenisulfidilla on erinomainen kyky tehostaa öljyn tuota ominaisuutta, toisin sanoen vähentää hammaspyörien adhesiivista kulumista.  

Sitten tullaan mielenkiintoiseen kohtaan: Jos pyörällä ajellaan rauhallisesti ja suomalaisten nopeusrajoitusten mukaan niin tasaisella 120 km/h nopeudella perävälityksen kautta menee tehoa läpi ehkä 15 hevosvoimaa. Hammaspyörien pintapaineet ovat silloin pienet eikä voitelussa pitäisi olla mitään ongelmaa. Jollain muulla voi olla sellainen tapa, että kun lähdetään liikkeelle niin kiihdytetään aina ihan Simona ja esim. ohitustilanteissa poljetaan aina kolmonen pesään ja vedetään läpät selälleen auki. Silloin saammekin perävälitykseen helposti 90 prosenttia moottorin maksimiväännöstä ja myös tehosta ainakin hetkellisesti ja säännöllisesti. Pintapaineet ovat suurimmillaan tietenkin pienillä vaihteilla kun vaihdelaatikko tavallaan nostaa moottorista tulevaa vääntömomenttia kulloisenkin vaihteen välityssuhteen mukaan. Silloin pintapaineet saattavat mennä suunnitteluarvojen ylärajoille ja pitkässä juoksussa aloittaa adhesiivisen kulumisen.

Mitäs tästä nyt jäi korin pohjalle? Käyttötottumuksia on monenlaisia eikä esim. molybdeenisulfidin käytön tarpeellisuudesta voi olla yhtä oikeaa mielipidettä. Itse laitan mustaa mölinää sekä lootaan että perään, silti niissä ilmenee kulumista syystä tai toisesta.  

Brevan laatikon kakkos- ja kolmosvaihteen loksahtelu on lajityypillistä ja päätin kokeilla mitä vaikuttaa jos lootaan laittaa 75W140 öljyn. Se vaikuttaa sen verran, että ihan kylmänä loota on lähes äänetön, mutta öljyjen lämmetessä alkaa varsinkin alaspäin vaihto kolmoselle ja kakkoselle kloksua. Pienenä sivumakuna tuli lisäksi sellainen ominaisuus, että vilpoisen yön jäljiltä saattaa aluksi olla vaikeuksia saada kakkonen päälle.