Kirjoittaja Aihe: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?  (Luettu 6418 kertaa)

lemppari

  • Viestejä: 406
Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« : Kesäkuu 09, 2013, 21:19:13 ip »
Ois taas reissuun lähtöä joten oli aihetta laittaa V11 perussäädöt kohdalleen. Venttiilinvälykset tsek, balanssit 1800 rpm tsek, tyhjäkäynti 1100:an tsek, TPS Läppä tyhjäkäyntiasennossa 532 mV HALOO! Tähän kohtaan apuva tarvitsee hän. Yleismittarini skaalat menee tasavirralla 200V, 20V, 2V ja
200m. Asennossa 200m on näyttö 00,0 puikot irti. Kymysys:

Pitäisikö tuolla skaalalla 532mV lukema olla siis 53,2? Ommeinaan tällä hetkellä rutkasti ali kun on virta pyörässä asennossa on. Muistaakseni viimeksi oletin niin olevan ja säätö tehtiin siihen. Nyt on lukema erittäin pieni ja tuntuukin kone yläkierroksilla veltolta. Senmoinen perstuntuma on, että ne ruuvien aluslaatat ei oikein pidä sitä tepsiä paikallaan vaan se kiertyy ajan kanssa.

Myös olisi kiva vaihtaa TPS:n kiinnitysruuvit vähän korkeampikantaisiin kuusiokoloruuveihin kun ne halvatun matalat kupukantatorxit väljistyy koko ajan.
Ei vaan taida löytyä Uulssonin Klasulta eikä sieltä B-liiteristä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2013, 21:27:59 ip »
Olisko 2V asteikolla 0,532.

Onko minkä kokoinen ruuvi? Laita Nord-Lock rikat alle. Multa saat pari jos koko natsaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2013, 22:08:34 ip »
Hienoa että Rosso Mandello lähtee taas liikenteeseen :). Mielestäni ulkonäöltään parasta A -luokkaa Guzzeissa (onko vielä alkuperäinen 1-levyinen kytkin vai vaihdettu 2 -levyiseen?).

1. Tps:n säätöarvoista

a) Tyhjäkäyntiasento
Olen kolunnut molemmat Workshop Manualit, tehtaan opetusvideon ja V11sport.de -foorumin yhden ohjeen läpi ja tein niistä yhteenvedon että pääsen käyrryille kun olen V11 noviisi. Katillisille on vain yhtä arvoa mutta näille katittomille on V11sport.de -ohjeessa pienempi arvo kuin Workshop Manualissa.  Mielestäni sillä ei ole muuta merkitystä kuin se, että tämä määrää paljonko läpät ovat (synkronoituna) auki tyhjäkäyntiasennossa.  Jos ovat liikaa (mV arvo suuri), tyhjäkäynti on liian korkea vaikka ilmaruuvit ovat pienellä.  Jos ovat sopivasti auki, 1100 r/min tyhjäkäynti löytyy kun ilmaruuvit ovat n. 1/2 kierrosta auki.

b) Perusarvo läppä täysin kiinni
Tähän ei löydy muuta kuin se 150 mV ohjearvo. Kuka säätää mihinkin, omista syistään. Olen siitä onnellisessa asemassa että olen yksi Motomatin tekemien "liitos/säätö -sarjan" omistajista. Kyllä on näppärää säätää, sen kun laittaa pistokkeet vastakkain ja mittarin riviliittimeen. Tässä "DeLuxe" -mallissa on vielä se JuhaV:n ideoima potikka toteutettuna. Jos haluaa, potikan avulla voi hakea millä tps:n asetuksella moottori käyttäytyy oman mielen mukaan (koskematta tps:ään). Sitten mittaa mikä on mV -arvo, napsauttaa vipukytkimestä testauspotikan pois päältä ja kääntää tps:n siihen arvoon. Minä tekisin tuon viimeisen "läppä kiinni" -asennossa. Johtosarjan valmistaja on antanut ymmärtää että lambdalla/kateilla varustettuja malleja ei parane manipuloida näin primitiivisin keinoin.

2. Ne tyhjäkäyntiarvot

Vuosimallit 1999-2002 (ei kat) : 465 mV, +/- 5mV (= 2,9° +/- 0,1° auki)   1)
                                           : 500 - 525 mV (= 3,2 - 3,6° auki)             2)
Vuosimallit 2003 (kat) =>       : 550 mV, +/- 5mV (= 3,8°, +/- 0,1° auki). 3)
1) = V11Sport.de
2) = MG/Workshop Manual “ei kat” 03/2001
3) = MG/Workshop Manual Update “kat” 04/2003 + MG/Opetusvideo + V11Sport.de


Huomautettakoon että Guzzidiagista ei ole apua tps:n säätöön, koska ecu ilmoittaa ulos mV ja astearvoja suurin askelin: sopii siis vain karkeaan varmistukseen millä hehtaarilla ollaan.

3. Mittarista

Kuvissa on oma perusmittari ja kun sen säätövalitsin on kohdassa "2", näyttö on voltteja.  Näyttö "0.460" = 460 mV.  Omalla kohdalla toimii hyvin tyhjäkäyntiasento 460 mV.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 16:05:03 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2013, 08:15:52 ap »
Kiitti! Mulla tuli vain oikosulku/uskonpuute, koska yleismittari näytti uskomattoman pientä lukemaa, mikä on outoa koska TPS ei näytä kiertyneen niin kuin oli tapahtunut vuosi sitten. Voipi olla kontaktivirhe, eli rakennan paremmat rautalankaviritykset ja varmistan asian. Pyörä käy ja kukkuu, mutta apukaasusta ("ryyppy") huolimatta täytyy kääntää vielä kapulaa kylmästartissa mikä myös viittaisi laihoihin asetuksiin.

Olet oikeassa, RM on komea. Mietiskelin hetken vaihtoa uudempaan, mutta kun ne on niin rumia! Tosin vanha LM I:seni menee vielä kirkkaasti ulkonäössä näistä moderneista veljistä ylipäätänsä.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2013, 11:37:09 ap »
Lainaus
Mietiskelin hetken vaihtoa uudempaan
Ongelma lienee se että kukaan ei maksa erikoismallista yleensä lisää, harvoin sattuu rahalla varustettu harrastaja kohdalle. Olen siinä käsityksessä että erikoismalli on aina vaikea myydä.

Lainaus
vanha LM I:seni
Lahdessa oli mp -museolla eilen "miitissä" ainakin yksi "oikea" LeMans myös, taisi olla juuri I (850). Noissa legendaarisissa harraste -Guzzeissa on ihan oma hohtonsa nykypäivän malleihin verrattuna. Muistelen jostain kirjasta lukeneeni että parittomat LeMansit nauttisivat suosiota onnistuneina konstruktioina?

(http://www.dailymotion.com/HTMoto#video=xqdp9c)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2013, 10:38:34 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2013, 11:53:04 ap »
Lainaus
paremmat rautalankaviritykset

Mainos: Mulla on tehtynä/teen sekä potentiometrin kanssa että ilman TPS:n säätöön tarkoitettuja välijohtoja.


Että tulee oikea liitinmalli pitää olla tiedossa TPS:n tyyppi ja ja pyörän malli. Esim Quotassa tarvitaan ekstrapitkät johtimet.

Tässä kehittyneempi versio:

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2013, 12:03:29 ip »
V11: hankalin ja yleisin (myös Calit) malli PF3C, epälineaarinen ja urosliittin tyyppiä, jota ei ole saatavilla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2013, 17:32:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2013, 12:35:55 ip »
Pitää vielä lisätä että jos on aiemmin tilannut Bosch-liittimillä olevan välijohdon ja pyörä vaihtuu niin sovitinjohtoja voin myös tehdä tuohon potentiometrin omaavaan malliin. Pelkkä liitinjohto kannattaa tilata uusi erikseen toisilla liittimillä. Vrt PF09/PF3C

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2013, 21:54:07 ip »
Ja olikin se juuri huono kontakti joka aiheutti oudon lukeman, huhhuh. Silmämääräisesti katsoen tepsu ei näyttänytkään kääntyneen joten lukema tuntui siksikin väärältä. Koetin myös tehdä auki taitetuista klemmareista välikappaleet, mutta niiden lanka oli liian paksua joten päädyin vanhaan kunnon johdonpätkämetodiin ja sain sen määrän mV:tä jonka olin viime vuonna säätänyt.

Motomatti, olet juuri saanut uuden asiakkaan jos sulla on tohon PF3C:hen sopiva välikappale ilman potikkaa.

Tossa mun TPS-mötikässä ei ole muuten noita metallimansetteja olsinkaan, joten kiristäessä käy helposti niin, että ne muovikorvat painuvat kasaan.
Josta tulikin vielä mieleen, että täytyykin vaihtaa ne kiristystorxit normaaleihin korkeampikantaisiin kuusiokoloihin.

Ja kahden viikon päästä nokka kohti Normandiaa.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2013, 22:09:49 ip »
Lainaus
Tossa mun TPS-mötikässä ei ole muuten noita metallimansetteja olsinkaan, joten kiristäessä käy helposti niin, että ne muovikorvat painuvat kasaan.

Laita mansettien sijaan pienet metalliputken pätkät rajoitinholkeiksi ruuvien ympärille jos sinne vaan mahtuu, Sen verran lyhköset että prikka kiristyy muovia vasten mutta ei pääse painamaan kovin kuopalle ennenkö kohtaavat holkit.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 17, 2013, 19:12:45 ip »
Nimim. lemppari, laitoin privaattiviestiä.
TPS:n johto on valmis noudettavaksi.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 26, 2013, 23:09:49 ip »
Vieläkö MOTOMATILTA löutyy TPS mittaukseen tehtyjä välijohtoja.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 26, 2013, 23:16:27 ip »
Edelliseen jatkoa,TPS MALLI PF3C LE"MANS V11 2002.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 27, 2013, 08:35:39 ap »
Tätäkin viestiketjua lukiessa tulee väkisin mieleen erään moottoripyörälehden toimittajan lausuma ensimmäisen ruisku Calin testissä.
"Enää ei tienpäälle räjähtänyttä Guzzia korjata sveitsiläisarmeijan linkkarilla ja sätkäpaperilla". Millaista profetiaa!  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Suuruudenhulluutta TPS:n mittauksessa?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 27, 2013, 10:23:20 ap »
Kysyjille tiedoksi: pajani aukeaa jälleen elokuun alussa ja silloin syntyy mm johtimia.
Sitä ennen hätäisimmät voinevat kysyä MotoJussilta josko hän ennättäisi kytkeä johtoja yhteen ja mittailla....