Kirjoittaja Aihe: Säädöt kohdalleen  (Luettu 16144 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 10, 2013, 22:20:08 ip »
Hats off for MotoJussi !
Ekana otit Guzzidiag -yhteyden ja kukaan muu ei ole ilmoittautunut että olisi  a) lukenut kartan ecustaan  b) muokannut sitä  c) syöttänyt sen takaisin ecuun, cool 8).

Nooh, kyllähän tuon on joku muu jo jossain muualla tehnyt.


Lainaus
Lainaus
delta-kartta. En heti keksi, miksi haluaisin noin
Nyt kun muokataan olemassa olevaa, Weber-Marelli/Guzzi -isnöörien meidän puolestamme päättämää järjestelmää, on vaan mentävä sen mukaan. Tuon deltakartan kerrotaan olevan tarpeen, koska sylintereiden hengityksessä on ilmeisesti yllättävän paljon eroa. Imukanavissa eri pituus ja mitä hienoja nimityksiä käyttivätkään, termodynaaminen ero, taisi olla? Ihanteellista olisi tietysti että olisi lambdat molemmissa alkukäyrissä ja optimoisi ensin "pääsylinterin" ja sitten deltakartalla toinen samohin arvoihin.

Toki toki. Tehtaan jäljiltä. Vaan kun nyt tilanne on totaalisen erilainen. Ei ole enää edes samaa "vakio" lämpötilaeroa kuten esimerkiksi ducateissa ja harley-fergusoneissa. Siksi vedin nollille, kun takuuvarmasti ei ole enää sama kuin silloin joskus uutena. Jos saan tuplalambdat ja pääsen penkkiin, saattaa tilanne muuttua.

Lainaus

Lainaus
taitavien heppujen tekemä 1100cc tuplatulppakoneen syttykaavio
Olen siinä käsityksessä, että tuplatulppaus tehdään yleensä sen vuoksi, että ensin on nostettu puristuksia ja muokattu palotiloja ja kone alkaa nakuttaa ellei ole kahta tulppaa ja sytytykset myöhäisemmällä. Sinun tapauksessasi käsitin että kaikki on tehty alun perin ahtimen vuoksi? Ei mahtane löytyä noin uniikkiin (ahtimelle optimoitu moottori ilman ahdinta) koneeseen valmista sopivaa karttaa.


Jep. EIköhän tässä jotain keksitä. Mitä, en vielä tiedä. Todennäköisesti pistän takaisin vakioksi kipinäkartat näin alkajaisiksi.

Lainaus
Lainaus
ei oikein ole rahaa pistää kovin runsaasti dynokäyntiin
Maksanee ehkä sen Motomatin linkin mukaisen näyttönikaleen hinnan? Ja Matillahan oli yhteyksiä myös dynorintamalla. Kohta tulee myös 5AM luku- ja kirjoitustyökalu ja sitten voi olla, että em. henkilöllä on myös oma Guzzi työn alla, synergiaetuja?  Pessimistinä veikkaan että vaikka nyt Cali vetää mukavammin, tulee pakoputkesta sutta ja sekundaa. Ei kannata Roomaan lähteä dynotta.

Hei, se kävi ihan päin pyllyä olevilla kartoilla siellä Roomassa ja yski ja paukkui jokaisessa taajamassa ja pääsi perille ja tuli takaisin, eikä tulpat ja pakoputket nyt niin kovin pahoilta näyttäneet. Vain hieman harmaat. Ei se voi olla nyt huonompi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 12, 2013, 22:32:34 ip »
V11LeMans.com palstalla aletaan myös lämmäteä Guzzidiagille. Samat osaajat levittävät sielläkin tietoa.  Tässä otteita sieltä jotka liittyvät miettimiisi kohtiin.

1. Mitä ruiskukartan arvot ovat
"Actually it's just the hex value in the bin file. Multiply it with 64.5 and you'll get a value in micro seconds - - Weber Marellis sum up the different map values (temp, barom., oil) to get the final 'ontime' - -  I think it's easier/better to compare just the overall look of the maps, using the graphs of either TunePro or Excel.  The value is the hex value in the map of the 15M, and related to duration."

2. Tuplatulpista
"Did you change your advance curve for the dual-plugging? Yes. Went from 34 to 32 degrees."
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 13, 2013, 07:35:19 ap »
V11LeMans.com palstalla aletaan myös lämmäteä Guzzidiagille. Samat osaajat levittävät sielläkin tietoa.  Tässä otteita sieltä jotka liittyvät miettimiisi kohtiin.

Hyvä näin. Diag, Reader ja Writer on hieno homma.

Lainaus
2. Tuplatulpista
"Did you change your advance curve for the dual-plugging? Yes. Went from 34 to 32 degrees."

Tämä on tätä miettinyt ja tullut tulokseen että "ei oo heleppoa" ja että "ei oikein voi ottaa malliakaan mistään" kun tuplatulppaus, jos mihinkään muuhun ei kosketa ja kone oli alunperin optimaalisissa säädöissä, voisi tarkoittaa juuri pientä ennakon vähentämistä.

Mutta kun kaikkeen muuhunkin on koskettu, ennenkaikkea puristukseen. Aiheesta on kirjoitettu (Starttaamiseen liittyen) mm. näin:

Lainaus
http://www.autospeed.com/cms/article.html?&title=Getting-the-Ignition-Timing-Right&A=109132:

Engines with a low static compression ratio of 8:1 will accept an ignition advance of anything from 0-20 degrees without kick-back. A 10:1 compression ratio will reduce this to 15 degrees, 11:1 to around 10-12 degrees, while race engines using very high compression ratios of 12-13:1 can sometimes tolerate no cranking ignition advance at all.

samoin kuin

Lainaus
At light loads - as are used in normal everyday cruise conditions - an ignition advance of 40 degrees or more will improve responsiveness and economy. This advance can be used successfully on many engines - even those with an 11:1 compression ratio, if they are being run on high octane fuel.

Puusta katsoen voisi näyttää siltä että jos puristusta on vähennetty, voisi ennakkoa lisätä. ... taitaa selvitä vain kokeilemalla :)

Toiseen suuntaan:

Lainaus
http://www.innovatemotorsports.com/resources/myths.php
If the mixture density is changed due to for example boost or higher compression ratio, the spark has to be ignited later to hit the same optimal point

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #18 : Kesäkuu 13, 2013, 10:40:40 ap »
Tuo alkuperäisen järjestelmän sytytyskartan muokkaaminen on uutta, koska sitä on kai tehty tähän asti vain täysin uusien, kolmannen osapuolen järjestelmien kohdalla. Vain ani harvoilla on ollut (kalliit) työkalut alkuperäisen ecun datan muokkaamiseen.

Siihen vahaan risaan ecuun kannattaa yrittää syöttää uusi softa. Tätä ovat kehittäjät tehneet sujuvasti ja hyvin ovat Guzzin koneet käyneet täysin toisen pyörän kartalla. Ellei sitten ole joku komponentti rikki (mikä lienee todennäköisempää). Jos on 15RC ecu (kattimallit), Paul Hollannissa osaa ottaa lambdan kokonaan pois pelistä jos hänelle lähettää sen *bin -failin muokattavaksi.

Vakiosoftaa saisit varmasti Guzzidiag -kehittäjiltä, mutta siitä ei liene mitään iloa, sellainenhan sinulla jo on jemmassa.

Tää oli toisaalla jo: https://www.dropbox.com/sh/znw3dz34cse6pp1/o9BeRbg-E9/Moto%20Guzzi
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2013, 17:25:35 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #19 : Kesäkuu 13, 2013, 18:47:57 ip »
Tuli tuossa ajellessa mieleen, että osaiskohan sitä rakentaa dataloggerin.

Ottaisi pohjaksi raspberry pi - palikan. Siihen sitten analoginen lambda-signaali sisään samoin kuin rosvoliitin sytytykseltä (josta voisi laskea kierrokset) ja toinen rosvoliitin TPS:n johdoilta.

saisi kerättyä dataa vaikkapa seuraavasti:
<aikaleima> <RPM> <TPS> <lambda>

Jälki(tai miksei jo logatessa)prosessoinnissa voisi sitten mäpätä TPS-jännitteet kaasukapulan asennoksi ja lambda-jännitteen seokseksi.

Voisi sitten ihmetellä, missä kohtaa on ollut minkäkinlaista ja siitä viisastuneena saisi ehkä laitettua seoksia kohdallensa.

Onhan niitä dada-loggereita tietty valmiinakin, mutta olen vähän miettinyt, että voisi Pi-palikan käyttöön tutustua yleissivistyksen takia, ja tuossahan olisi ihan oikea keissi.

Ihan niin pitkälle tuskin uskaltaa ajatella, että säätäisi automaattisesti karttaa eräajoina kohdalleen.

Edit: En tiedä, riittäisikö arduinossa puhti moiseen puuhaan, mutta raspberryssä todennäköisesti helpostikin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #20 : Kesäkuu 13, 2013, 19:06:49 ip »
Eikös tuo toimisi excel-softalla, jos siihen ajelisi noita arvoja taulukkoon. Pystyyn TPS, vaakaan kierrokset ja jokainen ruutu kuvastaisi näiden tilanteiden Lambdaa? Bberryynkin saanee excel-johdannaisen? Voisi rassata tietämyskoneella tulokset..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #21 : Kesäkuu 13, 2013, 19:09:25 ip »
Eikös tuo toimisi excel-softalla, jos siihen ajelisi noita arvoja taulukkoon. Pystyyn TPS, vaakaan kierrokset ja jokainen ruutu kuvastaisi näiden tilanteiden Lambdaa? Bberryynkin saanee excel-johdannaisen? Voisi rassata tietämyskoneella tulokset..

Tuossa kohtaa oltaisiin jo voiton puolella. Ensin pitäisi saada se dada logattua. Jälkiprosessointi on sitten ihan oma juttunsa.

edit: Bberry? Minä ajattelin kyllä ihan raspberry pi:tä. Mikä on bberry?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #22 : Kesäkuu 13, 2013, 19:17:51 ip »
Toisaalta taas, jos on yhtä paljon näppiosaamista kuin minulla ja enemmän rahaa kuin minulla, voinee shopata vaikka:

http://www.innovatemotorsports.com/products/ssi_4.php datanuuhkija 130 USD
http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php laajakaistalambda 199 USD
http://www.innovatemotorsports.com/products/pl1.php dataloggeri 99 USD

... jolloin saanee ihan oikeasti toimivan ratkaisun, eikä tarvi polttaa sormiaan juotoskolvissa.

No. Tää on tätä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #23 : Kesäkuu 13, 2013, 19:21:04 ip »
No niin, pikaisesti luin, että tarkoitat ameriikkalaista älypuhelinta Blackberryä. En ole ihan parhaimmillani.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #24 : Kesäkuu 13, 2013, 19:25:20 ip »
En muuten ihmettelisi, vaikka Suomesta löytyisi joku, joka yksinkertaisen koodin vaikka Android-puhelimeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #25 : Kesäkuu 13, 2013, 19:49:27 ip »
Herranen aika :o

enään ei ymmärrä yhtään mitään... ennen korjailtiin vehkeitä Työkaluilla mitä löytyi Pakista

Aion silti todennäköisesti käyttää joskus näitten kehittäjien luomuksia jotenkin hyväkseni ,-Kiitokset jo etukäteen..

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #26 : Kesäkuu 13, 2013, 20:01:46 ip »
Tunturi TT:n Jackalin, kvlm:n V11 lisäksi myös minun kulkineessani on tuo 15M ecu, jonka kohdalla on kaikki "Guzzidiag" -palikat olemassa, ja joiden toimivuuden MotoJussi on todistanut. Kun tällä varustuksella olevat Guzzit muodostanevat enemmistön kaikista ruiskupeleistä, alkaa markkinoita jo olla meitä neljää merkittävästi enemmän. Kannattaa osaajien pyörittää ajatusta edelleen mielessään...

Entäpä edullinen Windows -padi (vaikka käytetty), jotta myös kaikki muu hoituu yhdellä ja samalla laitteella. Guzzidiag -analyysi, datan imurointi ja muokkaaminen ja lopuksi syöttäminen ecuun? Vielä lisävarusteena mokkula, jonka avulla se näyttää imukurkkujen alipaineen, niin saa imutasapainon samalla kertaa kohdilleen.

Motomatti valmistanee tarvittavat välijohdot tps:lle (valmiita ei ole saatavilla), että homma on siltä osin "plug and play". Tässä on kaavat tps:n millivolttien muuttamiseksi kaasuläpän avautumiskulmiksi (jotka esiintyvät Fuel Map -kartoissa):

LA GUZZITHÈQUE:
Epälineaarisen PF3C potentiometrin ”kulmakohta” on 30 ° kaasuläpän avautumiskulman kohdalla (= 3300 mV, kun 0° = 150 mV).

Millivoltit kaasuläpän asteiksi 0-30°: Asteet =  (mVolt - 150) / 105

Millivoltit kaasuläpän asteiksi > 30°: Asteet =  (mVolt - 2450) x 3/85
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #27 : Kesäkuu 13, 2013, 20:06:08 ip »
Tuo loggerihan voisi lukea suoraan millivoltteja, Mattihan lie kartoittanut jo TPS:n asteet millivolteiksi, joten olisi helppo katsoa vaikka taulukosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #28 : Kesäkuu 13, 2013, 20:49:41 ip »
Lainaus
kartoittanut jo TPS:n asteet millivolteiksi

Juu, vehje on olemassa jolla saa toistaiseksi kaikki tutuimmat TPS:t kartoitetuksi. Keksintä, suunnittelu ja toteutus itse.



Muille "ei-vielä-vastaan-tulleille" TPS:lle pitää kiinnitys- ja akselointitapansa mukaan rakentaa adapteri. Myötä- ja vastapäivään mittaaminen sujuu myös. Sekä vastusarvo vs kulma.

Oikeastaan joku saisi tehdä mulle sovelluksen joka piirtää suoraan X ja Y -akseleille tietokoneen näytölle. Jännitearvon saa suoraan laitteesta, kulma-arvon joutuu näpyttämään. Nopeuttaisi hommaa melkoisesti.

Samalla laitteella löytyy myös TPS:n "pimeät" kohdat koska käyttöpyörän välitys on todella tiuha "matopyörä".

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Säädöt kohdalleen
« Vastaus #29 : Kesäkuu 13, 2013, 21:49:35 ip »
Tuo loggerihan voisi lukea suoraan millivoltteja, Mattihan lie kartoittanut jo TPS:n asteet millivolteiksi, joten olisi helppo katsoa vaikka taulukosta.

kolme inputtia:

1) sytty = pulssi. näiden välit mittamalla ja laskemalla saa kierrostiedon
2) tpm = jännite.
3) lambda = jännite.

en aio ryhtyä tinaamaan android-puhelimeen piuhoja mihin saa anturit kiinni. jokin valmis alusta (raspberry) johon saa valmiina analogisia inputteja on parempi.