Kirjoittaja Aihe: Guzzi V-Twin 1300 ccm - 140 hv  (Luettu 3033 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Guzzi V-Twin 1300 ccm - 140 hv
« : Kesäkuu 06, 2013, 00:35:51 ap »
http://www.cycleworld.com/2013/06/04/new-moto-guzzi-liquid-cooled-v-twin-engine-work-in-progress/

(jutun kuvassa nykyinen ilmajäähdytetty moottori)

140 hv, 1300 ccm, vesijäähdytys. Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä per sylinteri. Vaihteisto pyörii päinvastaiseen suuntaan kampiakseliin nähden.

Täysin uusi 90 asteen vesijäähdytteinen V-Twin työn alla Federico Martinin johdolla, valmis 2015.  Enää ei Carcanon kuuluisan konstruktion jalostamista, vaan una täysin uusi storia... Jos kerran suunnittelu tapahtuu Noalessa, olisiko mukana käytetty kokemuksia viimeisestä 2-sylinterisestä  Aprilia RSV (1000R) –moottorista (2004-2010). Ilmanotto on samaan tapaan sylinterien välistä.

Liitteeksi vielä taas kerran se viimeinen konsepti:
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2013, 17:24:09 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Guzzi V-Twin 1300 ccm - 140 hv
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2013, 20:09:21 ip »
Uskon sitten kun näen... :)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Guzzi V-Twin 1300 ccm - 140 hv
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2013, 21:47:34 ip »
Loppuu mielenkiinto siinä vaiheessa kun puhutaan vesijäähdytyksestä :P
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzi V-Twin 1300 ccm - 140 hv
« Vastaus #3 : Kesäkuu 07, 2013, 18:54:16 ip »
Itse pidän myös ilmajäähdytyksestä mutta en katso vinoon öljy- tai muuta nestejäähdytystä. Ilma sen nesteenkin jäähdyttää. Valitettavasti moottoriin tulee helposti lisää painoa ja monimutkaista tekniikkaa nestejäähdytyksen mukana. Nykyinen trendi näkyy kuitenkin olevan että vain palotilan ympärillä on nestejäähdytys ja nestettä on vain muutama desilitra. Jäähdytinkenno voi taasen olla kaksitoiminen ja sen sisällä omissa kanavissaan kulkee niin jäähdytysneste, moottoriöljy kuin ilmakin. Lisäksi tarvitaan vielä ilman liikkeen tehostamiseen sähköistä tai mekaanista tuuletinta silloin kun ajoviimaa ei ole.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzi V-Twin 1300 ccm - 140 hv
« Vastaus #4 : Kesäkuu 07, 2013, 19:14:25 ip »
No se lämpö siirtyy korkeamman tehollisen paineen moottorista huonommin ilmaan, kuin veteen. Kansi varsinkin noissa tehokkaasti toimivista moottoreista lämpiää reilummin. Helpompi hallita nesteellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Guzzi V-Twin 1300 ccm - 140 hv
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2013, 19:55:09 ip »
Suurin haitta ilmajäähdytyskoneella on varmasti tyhjäkäynnillä kuumassa ilmastossa ja tehonotto moottorista.(Vesijäähdyt. näyttää sallia suurempia tehoja ja kierroksia)
Muistan kerran Ranskassa: Oli 35 astetta ja pitkiä autojonoja kapealla tiellä ennenkuin tulin keskisuureen kaupunkiin(ei ohitusmahdollisuuksia) . Le Mans moottori kävi KUUMAA, jouduin pari
kertaa pitää taukoja tien vierellä ja jännitti (kestääkö moottori?)(Olisi ollut kivaa tai vähemmän jännitystä siinä vaiheessa jos alle olis ollut vesi"pyssy"-kone.

Mp-tallissa ovat muuten 3 vesijäähd. koneita ja se pojan kevein italialainen tuottaa niin hyvin kuin 95 hv 750-moottorilta. Ne eivät  ole vaatineet paljon huoltoa. Ainoastaan GL 1000,n
vesipumpun vaihto + tiivisteet on tehty.

140 hv,nen Guzzi sporttimatka-mp kyllä kiinnostais jos kaikki muut ominaisuudet ovat hyviä ja vaihtoraha sopiva ja ajofiillnki koelenkillä  ;D