Kirjoittaja Aihe: grison vasuri mykkä  (Luettu 27301 kertaa)

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #45 : Elokuu 07, 2013, 19:38:53 ip »
- onko kyseessä vaihto-osa, eli oma risa ecu pitää lähettää Danielemotolle vastavuorosesti
Ei ollu tästä vielä puhetta

- karttassa on ameritikkaa, onko se USA:ssa tehty, paikallisella Grisolla ja bensoilla
s-postien vaihdossa sain sellaisen käsityksen,että heidän tekemä eli "euro"pelille värkätty.

- onko tietoa että täysin vakiolle Grisolle

slip-on vaimentimelle, ilman kattia ja dp-killeriä

Pidetään peukkuja. Sitten voit imuroida sen Guzzidiag -työkaluilla, vertailla eroja vakiokarttaan.

jeps..tuossakin on ideaa..vaan tässäkin pikku ropleema ku ei ole vakiokarttaa itellä ainakaan imuroituna ??? kenties  joltain gruppon toiselta griso kuskilta sais kopion vakiokartasta??
koettaa saada kustannuksia takaisin pyytämällä kohtuullista korvausta... Huh?

No katotaan ihan maltillisesti tuon kanssa,jos pyörä käy ja kukkuu ilman ongelmia niin sitten ei ongelmaa.Muuten olen kyllä ollu kyseisen firman toimintaan tähän mennessä todella tyytyväinen. asiakaspalvelu ollu kyllä kohillaan viesteihin on vastattu ripeästi ja kaikkiin kysymyksiin vastattu täsmällisesti


Dynotetut erikseen tehdyt kartat eivät tule heittämällä. Hyvästä pohjasta saanee vielä paremman yksilöllisesti optimoidun pienemmällä vaivalla jne.

Tämän käsityksen olen saanut kun olen lukenut artikkeleita asiaan liittyen täältä,guzzitechistä ja milloin mistäkin..mutta toivotaan että tuosta kartasta olisi edes hyväksi aihioksi ;D

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #46 : Elokuu 11, 2013, 22:53:42 ip »
http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=63674.0

5AM ecujen kohdalla tuntuisi olevan maajohdon vikaantumisesta/huonosta kontaktista johtuvia ecun rikkoutumisia joskus:
"
1200Sport Corsa/3 months old/1300 miles/ecu failure

-   what I did notice was a constant clicking noise from one of the relay
-   a clicking relay I had when I had the ground wire from the ecu not firm enough to the bike
-   the ECU issues were caused by a broken earth wire in the region of the headstock
-   happened to Dan's Griso and I've had one other bike through my workshop that had the same issue
    (toinen thread, sama P.Roper kirjoittajana: given the rash of earthing problems of late though I think I'll start running
     a tap through the earth mount holes for the ECU)
-   breakdown truck driver; I had to go out and pick one of those up last week, ECU failure
 "
Toinen tarina kertoi uudest Grisosta, jonka ecu hajosi kun pyörä oli seisonut sateessa.  Maadoituksen varmistus ja kosteudelta suojaaminen tuntuisi olevan asioita jotka kannattaa ottaa tarkastuslistalle.
V11 - it defines you.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #47 : Elokuu 12, 2013, 01:36:07 ap »
Kiitos Camn taas infosta! Vaikka oon itekki selannu kaikki suosituimmat guzzi foorumit läpi on tämmöset kultaakin kalliimmat tiedon jyvät jääny löytämättä.

Omassa Grisossa oli jo uudesta asti ongelmia käynnistyvyyden suhteen (ei lyöny starttia päälle) ja vaihoin kaksi akkua siitä johtuen.
Hieman ennen tuota (mahdollista) ecu vikaa pyörä pyrki stumppaileen turhan herkästi alakierroksilla.

Joten nuo maatto ongelmat yhistettynä kosteuteen kuullostavat melko hyvältä syy-seuraus suhteelta. omanihan mykistyi oikeastaan välittömästi pesun jälkeen

pittääpä uhrata tiima jos toinenki tuon maaton varmistamiseen ja kosteussuojan parantamiseen.

Eräs pikku asia myös ihmetyttää .. vaikka maatto on on vedetty erillisellä karvalla ecun rungosta pyörän runkoon on ecu myös pultattu suoraan runkoon ilman minkään sortin värinän vaimentimia.

Kun nyt kerran ihan livenä on pääsyt tuon ecun rakenteen näkemään  niin täytyy sanoa että ei se kovin paljoa luottamusta herätä...oikeastaan minkäänlaista.

Ollakseni täysin rehellinen on  luotto pyörään sen verran kärsiny että melko kereettiläisiä ajatuksia on mielessä käynyt yön pimeinä tunteina.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #48 : Elokuu 12, 2013, 10:25:14 ap »
Lainaus
uudesta asti ongelmia käynnistyvyyden suhtee (ei lyöny starttia päälle)
Tästä on muistaakseni aina välillä ollut juttua ja Motomattikin kirjoitellut (pyöristään myös yksi "Carc -Guzzi", 5AM). Järjestelmä ei anna startata jos akkujännite on alakantissa.

Lainaus
maaton varmistamiseen ja kosteussuojan parantamiseen
Jos ei tee harrastusmielessä (päästäkseen pois vaikka siivous- yms. oikeasti tärkeimmistä töistä), kyllähän tähän pitää saada joku suht helposti tehtävä ratkaisu. Voiko käyttää jotain lakkaa satamasta ettei tarvitse odotella että lakkaa satamasta ennen kuin voi lähteä ajoon?

Lainaus
on ecu myös pultattu suoraan runkoon
Riippuu kai sitten mallista. Muistan lukeneeni että joissain malleissa 5AM ecu on kumijaloilla kiinni ja vanhemmat (15M/15RC) ovat olleet kumijaloilla (Cali, V11) jolloin maadoitus on sen yhden johdon varassa. Jos GuzziDiag -johdoissa ei ole erillistä mustaa hauenleukaa maalle, kaapelin elektroniikka maadoittuu myös ecun kautta. Ainakin pitää tarkistaa ettei ole maalia missään välissä estämässä hyvää kontaktia.

Lainaus
luotto pyörään sen verran kärsiny
No se on harmi. Itsellä on -02 mallinen "harrastepeli" ja vasta n.5000 km ajettuna tänä suvena, "luottoa" ei tarvitse ihan sillä tavalla... Tosin, koskaan en ole tielle jäänyt (kukas se kirjoittaa aina sattuvasti että koskaan ei ole tielle jättänyt, aina on jääty yhdessä). Mutta ei vakituista hätää, 5AM/"Carc" -Guzzit ovat hirmuisen suuri ryhmä. Tuliko markkinoille 2005 Grison myötä, ei voi olla tyyppivika ja 5AM ecua on käytetty monessa Ducati mallissa myös (+ Gilera, Moto-Morini). Ehkä se ei ole kuitenkaan niitä kestävämpiä ecuja markkinoilla mutta vieläkin niitä leivotaan kiinni (Griso, 1200Sport, Stelvio, Norge).  "The newer models are out there and they are gaining in popularity. Forza Guzzi!!!"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2013, 12:15:37 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #49 : Elokuu 12, 2013, 10:48:56 ap »
Maadoituksia tehtiin joskus venesähköissä siten, että akun poissähkönavasta ( - ) vedettiin vähän paksumpi johto sopivaan paikkaan.
Siihen sitten pistettiin pitkä pultti muttereineen. Tuo akkujohto oli oman mutteri-prikka yhdistelmän alla kireällä ja siihen pulttiin sitten
liitettiin "uusia" Abiko-kenkiä tarpeen mukaan.

Voiskohan tuota soveltaa pyörään? Ehken siten, että valitaan jo jossain sopivassa kohdassa olemassaoleva pulttiyhdistelmä ja vaihdetaan riittävän pitkä uusi pultti. Siihen sitten piuhoja kiinni.
Näin toimien a) ei tarvi raaputtaa maalia ( = ruostuu ) b) järjestelmä saa ihan varmasti "maata" c) helppo lisätä / poistaa / tarkistaa / huoltaa / uusia yms.
Kunhan vain katsoo, että silmukkakenkien alla ja päällä on kunnon prikat ja mutterin alla lisäksi jousiprikka.
Akusta voisi olla esim 6mm2 johdin ja muut 1,5mm2. Poikkipinnat riittävät, kunhan ei tee ( huonoja ) jatkoksia.
Jos ei ole valmiina sopivassa kohdassa pulttia, niin ainahan kiinnityksen voi tehdä:
Putkiliikkeestä ( jopa B****masta ) sopivan kokoinen klemmari kiinni runkoon ja sen pultin alle sitten nuo piuhat.
Tuossa mallissa on lisäksi kummipehmuste, joten kultsi ei naarmuunnu. Eikä ole sitten väliä kontaktista runkoon, joten paikan voi valita sopivimmaksi.
Eikä maksa juuri mitään.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #50 : Elokuu 28, 2013, 16:44:51 ip »
No niin!!!! Vihdoinki tuli tuo ecu saksanmaalta ja eilen pulttasin sen pyörään.
muuten ihan plug n play hommia, ainoastaan tps piti resetoida.
Kieltämättä hiukan jänskätti ennen starttia, mutta suotta sillä nyt oli kaikki italo orit taas laitumella!! Kyllä on komia sointi tuossa italo twinissä ku se höpöttää molemmilla pyttyillä! ;D

mutta sarjassamme jänskiä havaintoja..Tuo ecu mikä tuli saksasta on ennen palvellut Ducatissa jos ny oikein tulkitsin niin 999:ssä.
laittelen myöhemmin kuvia tuosta uudesta ja vanhasta ecusta.

Huomenna olisi sitten vuorossa koeajo lenkki. mukava päästä testaamaan kuinka pyörä pelaa uudella kartalla.



motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #51 : Elokuu 28, 2013, 18:40:27 ip »
Saisitko kopioitua tuon uuden tiedoston ECUlta? Ja nimettyä selkeästi.

Täällä Tampereen seudulla on muutama Griso jotka eivät toimi ihan halutulla tavalla. Toisaalta on myös sellainen joka toimii omistajansa mukaan "täydellisesti" mutta hän suhtautuu epäluuloisesti tiedoston kopiointiin. Kopionti ei aiheuta mitään häiriötä laitteeseen tai sen sisältöön.


 

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #52 : Elokuu 28, 2013, 21:36:32 ip »
Saisitko kopioitua tuon uuden tiedoston ECUlta? Ja nimettyä selkeästi.
Täällä Tampereen seudulla on muutama Griso jotka eivät toimi ihan halutulla tavalla. Toisaalta on myös sellainen joka toimii omistajansa mukaan "täydellisesti" mutta hän suhtautuu epäluuloisesti tiedoston kopiointiin. Kopionti ei aiheuta mitään häiriötä laitteeseen tai sen sisältöön.

onnistuu. yritän ehtiä huomenna ,jos kuitenki käy niin etten kerkiä niin silloin menee vk 36 loppupuolelle

Olisiko myös mahdollista harrastaa vaihtotaloutta siinä mielessä että jos sulla sattuis olemaan joku vakio grison kartta niin ottaisin sen vertailu kartaksi tuon "race"kartan rinnalle ?


Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #53 : Toukokuu 30, 2018, 08:59:12 ap »
Onko tähän caseen tullut millainen ratkaisu? Kiinnostaisi kovasti. Oliko ecu hapertunut vai kartta pielessä?

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #54 : Kesäkuu 01, 2018, 18:43:00 ip »
Tässä ketjussa on mielenkiintoista keskustelua maadoitusongelmista. Aina ei tosiaan sähkövika olekaan siinä +-johdossa. Maadoitusvaivoja näkyy usein liikenteessä esimerkiksi kevytperävaunuissa, joiden takavalot toimivat vilkun kytkemisen jälkeen diskovalojen tapaan. Myös vanhemmissa traktoreissa oli usein käynnistysvaikeuksien syynä pilalle syöpynyt latuskainen metallipunosta oleva maajohto. Mitenkä paljon ja mihin kohtiin on Guzzeihin mahdettu lisämaadoituksia rakennella ? 

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #55 : Kesäkuu 01, 2018, 20:14:45 ip »
Lainaus
Mitenkä paljon ja mihin kohtiin on Guzzeihin mahdettu lisämaadoituksia rakennella
Yksi paljon suositeltu on: jos lataussäädin on "Ducati", sen runko paksulla johdolla moottoriin.
V11 - it defines you.