Kirjoittaja Aihe: grison vasuri mykkä  (Luettu 27284 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #15 : Kesäkuu 10, 2013, 13:30:19 ip »
http://www.acronymfinder.com/PCM.html tuolta voi arpoa oikean selityksen. Arvelisin: Pulssin Koodaus Yksikkö
Forza Moto Guzzi!

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 10, 2013, 16:45:38 ip »
Moi, Griso kuskina kiinnostaa että oletko jo löytänyt syyn pytyn pimenemiseen?
en ole vielä ja enkä ihan vähän aikaan saakkaan ku työt härittee elämää ainaki juhannukseen asti  >:(

Onko tämä nyt ihan vissi, että katkoo nimenomaan kipunaa?
kipunan tuotto on varmistettu ihan perinteisellä tulppa kantta vasten ja katso kipinöikö menetelmällä..
oikealla elämä hymyilee vasemalla ei niinkään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #17 : Kesäkuu 10, 2013, 19:09:52 ip »
Ookoo, aika hurja jos kaikkia osia on kokeiltu ristiin, ja vieläkin on liekki hukassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #18 : Kesäkuu 10, 2013, 21:30:16 ip »
Ookoo, aika hurja jos kaikkia osia on kokeiltu ristiin, ja vieläkin on liekki hukassa.

heh sanoppa ;D tullee väkistenki mieleeni sanonta että sähkötyöt ovat olennainen ja arvokas osa italo -ja itäpyörä harrastusta..

Mutta joo on täsä tullu miettineeksi vaikka minkälaisia teorioita ja mieleeni pätkähti että kuinka todennäköistä/mahdollista olisi että puolalta lähtenyt virta jonka olisi pitänyt mennä tulpalle niin olisikin purkautunut ainakin osittain näitä ohjainvirta piuhoja pitkin maihin (puolan liitin kun oli täynnä vettä ja näin ollen oikosessa enempi vähempi) ja polttanut kuparit johtimesta ainakin siittä kohdasta missä maatto on tapahtunut??

Notta tämmösiä tällä erää :D taidanpa avata oluen ja suunnata kasvimaalle istutus hommiin...Lisää updatea grisosta tullee heinäkuun puolella 
jahka on taas kotia päästy...

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #19 : Heinäkuu 17, 2013, 23:04:15 ip »
No Niin! Jotain edistystä on tapahtunut!
Guzzidiagilla testattu ruiskusuuttimet-->OK  PA-pumppu-->OK! Oik.Puola-->OK!

Kun pyörään laittaa virrat päälle niin ecuhan testaa molemmat puolat,suuttimet ja pa-pumpun.

Joten huomasin mitata tuota puolalle tulevaa virtaa(SIIS VAIN SYÖTTÖÄ, MAA RUNGOSTA) samalla kun käännän virrat päälle...ja tulihan sinne virta(täyet 12v)!...itse asiassa virta kulki kaavion mukaan ecun toiseen liittimeen(sähkökaaviossa liitin E) pinnille nro38 asti ;D
mutta jostan syystä ecu ei kuitenkaan maadota virtaa. ???

Vertailu mielessä käytimme myös lediä ja kytkimme sen rinnan oik puolan ja vas.puolen injektorin kanssa nähdäkdemme sytytys-ja ruiskutusimpulssit
oik.puolen puolassa lamppu välkkyi tasaisesti ja kirkkaana, samoin myös injektorilla,mutta vas puolen puolallla ledi pysyi mykkänä.


Jos olen ymmärtänyt oiken niin periaattesahan hommahan olisikin voinut toimia oikein...12v releeltä puolan läpi eculle ja ecu maadottaa mutta jos johtosarjassa on jokin paha "skröpö"(suuri vastus) niin puola ei saa varattua riittävästi sähköenergiaa itseensä jotta se pystyisi tuottamaan riittävän voimakkaan kipinän?

Tuon äskeisen ajatuksen siivin toteutimme tämän ledi "mittauksen", koska ledihän ei tarvitse suurta määrää virtaa taikka korkeaa jännitettä reagoidakseen. Mutta valitettavasti se vähäinenkin reaktio jäi saamatta..

Epätoivon siivittämänä mitoin ja puhditin vielä moottorin asentotunnistimen...tunnisitin ehjä,vasuri edelleen mykkä...ja eikä vieläkään vikakoodeja >:(

Ecu lähtee huomenna "aivotohtorin" luokse..saas nähdä jahka siellä paljastuisi jotain



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #20 : Heinäkuu 19, 2013, 00:07:24 ap »
Juuri koodaaja valotti GuzziDiagin ominaisuuksia kysyjälle ja sivusi siinä tätä sytytyspuolien testausta (joka tosin tässä on jo tehty, niin ymmärsin).

"
Sytytyspuolat, tulpanhattu irti, toinen tulppa kiinni, se maihin (vaikka starttikaapelilla) ja testaus: tulee n.5 kipinää 30 sekunnissa tai silleen.
"
V11 - it defines you.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #21 : Elokuu 04, 2013, 14:03:30 ip »
No niin ecu tuli takas..kuolemantuomio tuli...ainaki kohtuu paljon pölyä se oli imeny sisuksiinsa mikä varmaan on osaltaan johtanu tuohon vikaantumiseen...

Hyviä ehotuksia otetaan vastaan, että mitä seuraavaksi? Kattoin jo guzzitechin sivuilta että sieltähän sais uudelleen flässätyn ns. "racing" ecun vähän alta tuhannella punnalla.
Ehkä siittä olisi sitten enemmän eläjäksi ku tuosta vanhasta?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #22 : Elokuu 04, 2013, 18:29:15 ip »
No niin ecu tuli takas..kuolemantuomio tuli...ainaki kohtuu paljon pölyä se oli imeny sisuksiinsa mikä varmaan on osaltaan johtanu tuohon vikaantumiseen...

Hyviä ehotuksia otetaan vastaan, että mitä seuraavaksi? Kattoin jo guzzitechin sivuilta että sieltähän sais uudelleen flässätyn ns. "racing" ecun vähän alta tuhannella punnalla.
Ehkä siittä olisi sitten enemmän eläjäksi ku tuosta vanhasta?

Itse olen yhden ECU:n ostanut joko reboot guzzi spares - firmasta tai teo lamers - firmasta.

Hinta oli järkevä, mutta minulla onkin 15M ECU.

Hmm.... saiskohan muuten Ducatin ECUun poltettua Guzzin tavarat sisään, jolloin Ducatin ecukin kelpaisi...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #23 : Elokuu 04, 2013, 19:52:29 ip »
Eikös siitä Camnin laittamasta listasta näkyis? Olen lännyn varassa, niin ei ihan heti pääse listaan kiinni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #24 : Elokuu 04, 2013, 20:18:07 ip »
Tuomas, otapa kuva sen ECUn sisuksista ja laita tänne.

Nimittäin riippuen siitä millaisilla piireillä ECU on toteutettu voi korjaus olla mahdollista jos tuossa on käynyt niin että toista puolaa käyttelevä tehoelektroniikkakomponentti on kypsähtänyt ja siten puola ei saa maata vaikka ECUn äly onkin kunnossa.

http://files.myopera.com/v2tre/albums/7336982/P6130119.JPG

Tuossa kuvassa ei ole nyt Guzzin ECU mutta sen avulla voi selittää asiaa. Eli ECUn piirilevyn keskellä näkyvät isot prosessoripiirit (nelikulmioita) ja niiden yläpuolella muistipiirit joissa ohjelmisto ja kartat asuvat. Piirilevyn molemmilla reunoilla näkyy tehotransistorit (fettejä, tyristoreja tms.), jotka on tuollaisilla metalliklipseillä kiinni jäähdytyslevyissä. Nuo komponentit ovat ihan peruskomponentteja ja aika helposti vaihdettavissa.

Eli jos olisi niin että sinunkin ECUssasi nuo tehoelektroniikkakomponentit ovat erillisinä, niin sen viallisen voisi koettaa vaihtaa jos komponentit tyyppi on jotain perustavaraa. Nämä ovat usein erilliskomponentteja, koska niiden kautta ohjataan sen verran enemmän virtaa että ne kaipaavat enemmän jäähdytystä ja siksi niitä ei ole integroitu prosessoripiirin yhteyteen.

Mutta löytyy myös sellaisia erikoiskomponentteja, joissa noita ja älyä on integroitu yhteen. Se on sitten korjaamaton paikka.

Kuulostaa tuo 1000 puntaa aika hirvittävän kalliilla mutta tunnetustihan elämä on ...

T: JuhaV

PS: Toinen juttu joka kannattaa tarkistaa siitä ECUsta on se että koeta päästä katsomaan piirilevyn takapuolta ja katso löytyisikö sieltä mitään huonon juotoksen näköistä. Ei ole harvinaista että ECU vikaan (autoissa) sen vuoksi että kuumana käyvän tehoelektroniikkakomponentin juotos vikaantuu. Sopivalla elektroniikkakolvilla varovainen juotosten uudelleenkolvaus ja taas toimii.


Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #25 : Elokuu 04, 2013, 21:00:52 ip »
Itseasiassa ongelma ei ole noiden tehotransistoreiden uusiminen(Näin siis korjaajan mukaan) vaan se että kun ecun aukaisee päälypuoleleta(puoli johon liittimet tulevat) pääsee kansi murtumaan todella herkästi reunoilta

toinen ongelma on se että kun kannen irroittaa liitinpesineen niin liitinpesien pohjassa olevat langat(ilmeisesti hopealangat?) jotka lähtevät pinneiltä emolevylle katkeavat ja näiden lankojen takaisin juotto on todella haasteellinen, koska lankojen materiaalivahvuus on samaa luokkaa pierunkuoren kanssa.

yritän tässä tulevina päivinä napsia muutamia asiaa selventäviä kuvia.

Nyt olisi vain tarkoitus saada pyörä äkkiä takasin tien päälle että pääsis "nauttiin" edes syysliukkaista.

Mutta Kiitos Juha infosta! :)

Tuon vanhan ecun pariin tullaan vielä palaamaan mutta ensiksi yritän saaha pyörän tulille ja vasta sitten aattellin alkaa perehetymään tohon ecun rautaan perusteellisemmin ja olishan hienoa saaha tuo vanha edes testi ecuksi.

tämmösen paikan bonjasin vasta http://www.rexxer.eu/e_produkte.cfm
tuolta näyttäis saavan 5am ecun kohtuu "edullisesti" ja jos oikein ymmärsin niin jopa toimivalla kartalla! Jos Näin on niin SWEET! ;D

Taidanpa laittaa kyselyä vetämään ja katotaas kuin ukon käy!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #26 : Elokuu 04, 2013, 21:35:25 ip »
Lainaus
Ducatin ECUun poltettua Guzzin tavarat sisään
Saa, näin olen ymmärtänyt. Ecu sinällään on kai pitkälle sama jollei identtinen. Ero voi löytyä vertailemalla koko numero/kirjainsarjoja ecun tyypissä. Ei ole sattunut silmiin että joku olisi raportoinut vielä tällaisesta vaihdosta, mutta estettä ei myöskään ole kukaan kertonut. Jos onnistuu (Ducati 5AM => Guzzi), raportti kiinnostaa varmasti myös GuzziDiag -kehittäjiä.

http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19289.msg302140#msg302140
(saksaksi + vaatii käyttäjätunnukset)
Tässä lyhyt käännös tuosta keskustelusta:
"
K1: IAW5AM ecu on rikki. Toinen ruiskusuutin saa ainoastaan satunnaisesti signaalin. Voiko ecun korjauttaa?
V1: Jokainen Guzzin 5AM ecu sopii ja siihen voidaan syöttää GuzziDiag –työkaluilla oikea kartta. 5AM käytettynä n.200-300€.
V2: 5AM on kertakäyttötuote. Tuotannossa on säästetty kustannuksia, ei ole käytetty IC:itä, vaan ainoastaan sitä, mikä on IC:n sisällä. Säästyy paljon rahaa (loppukäyttäjä ei tiedä tästä mitään), mutta tämä tekee melkein mahdottomaksi vaihtaa komponentteja. Niitä ei ole nimittäin saatavilla ollenkaan siinä muodossa, ja kontaktipisteet on ”pistetty” (?) ei juotettu. Kotelo ei ole erityisen hyvä. Tulee yhä uudestaan tapauksia esiin, joissa kosteus tunkeutuu sisään ja aiheuttaa korroosiovaurioita.
K2: Ecu vaihdettu, Guzzi pelaa.
"
(Toisella GuzziDiag kehittäjistä sattui olemaan käytetty 5AM ecu, hän syötti siihen uusimman ohjelman ja lähetti sen tarvitsijalle)

Ymmärrän tämän niin, että edullisin ehjä käytetty ecu ja sitten siihen tarvittava kartta. 5AM ecuihin ovat ohjelmia päivittäneet jo ainakin nimimerkit Motomatti (useita), Ristone, Ropotti ja Ikkala. Ja tietenkin se onnistuu jo myös muutamassa merkkihuolloissa, olen ymmärtänyt. Jos ei ole tarvittavaa uusinta karttaa, työkalupalstan loppupäässä on ohjeet pdf -liitteenä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2013, 23:00:38 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Tuomas

  • Viestejä: 47
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #27 : Elokuu 04, 2013, 22:02:39 ip »
Lainaus
Ducatin ECUun poltettua Guzzin tavarat sisään
Saa, näin olen ymmärtänyt. Ecu sinällään on sama.

http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=19289.msg302140#msg302140
(saksaksi, vaatii käyttäjätunnukset)
Tässä lyhyt käännös tuosta keskustelusta:
"
K1: IAW5AM ecu on rikki. Toinen ruiskusuutin saa ainoastaan satunnaisesti signaalin. Voiko ecun korjauttaa?
V1: Jokainen Guzzin 5AM ecu sopii ja siihen voidaan syöttää GuzziDiag –työkaluilla oikea kartta. 5AM käytettynä n.200-300€.
V2: 5AM on kertakäyttötuote. Tuotannossa on säästetty kustannuksia, ei ole käytetty IC:itä, vaan ainoastaan sitä, mikä on IC:n sisällä. Säästyy paljon rahaa (loppukäyttäjä ei tiedä tästä mitään), mutta tämä tekee melkein mahdottomaksi vaihtaa komponentteja. Niitä ei ole nimittäin saatavilla ollenkaan siinä muodossa, ja kontaktipisteet on ”pistetty” (?) ei juotettu. Kotelo ei ole erityisen hyvä. Tulee yhä uudestaan tapauksia esiin, joissa kosteus tunkeutuu sisään ja aiheuttaa korroosiovaurioita.
K2: Ecu vaihdettu, Guzzi pelaa.
"
(Toisella GuzziDiag kehittäjistä sattui olemaan käytetty 5AM ecu, hän syötti siihen uusimman ohjelman ja lähetti sen tarvitsijalle)

Ymmärrän tämän niin, että edullisin ehjä käytetty ecu ja sitten siihen tarvittava kartta. 5AM ecuihin ovat ohjelmia päivittäneet jo ainakin nimimerkit Motomatti (useita), Ropotti ja Ikkala.

Wow mykistävää, mutta toisaalta elämää helpottavaa ja asioita nopeuttavaa tietoa!

Kun kattelin tuota ecua josta JuhaV laitto kuvia ja vertasin niitä puhelimessani oleviin (toki suttuisiin) kuviin 5Am sisuksista niin jopa tälläinen ei asiaan niin perhtynyt kaveri huomaa että ero on kuin yöllä ja päivällä.

Toki tekniikka on tullut eteenpäin, mutta ärsyttää se että samaan aikaan kun esim.moottorinohjaus elektroniikassa on otettu hurjia askeleita eteenpäin ja järjestelmät ovat entistä monimutkaisempia niin komponenttien laadussa on sitten alettu tinkimään ja kaikki osat otetaan/teetätetään siellä missä se on halvinta.

Onko liikaa pyydetty että nämä romut olisi edes kasattu sellaisista komponenteista ja vielä sillä tavalla että korjaaminen olisi edes mahdollista? >:(

Kaikki tämä sikailu täysin laadusta piittaamatta ja sysäämällä kuitenkin suurimmat kustannukset viimekädessä kuluttajalle.Milloinkhaan tämä kertakäyttö kulttuuri saavuttaa lakipisteensä? Toivottavasti mahd. pian!

voe ristus ko alko taas ottaa aivoon! No ei se auta ku jostain koittaa penkoa joku käytetty ecu...toivottavasti tärppäis jo tuolta Rexxeriltä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #28 : Elokuu 04, 2013, 23:26:44 ip »
Katselin tuon saksalaisen Rexxer -edustajan sivua:

Oman korjauttaminen: „Jos ecunne on jättänyt teidät pulaan hardware –vian kanssa, voimme auttaa teitä useimmissa tapauksissa.“ [399€]

Vaihto-osa: ”Saatte meiltä käytetyn ja toiminnaltaan tarkistetun vaihto-ecu:n.  Asennamme siihen toivomuksienne mukaan kartan. Se voidaan vaihtaa yksinkertaisesti viallisen tilalle." [449€]

Täällä on tuoretta keskustelua myös 5AM ongelmasta (sen mukaan ducati 5AM olisi tosiaankin eri laite kuin Guzzi 5AM). Sen muistan, että kirjoittaminen vaatii aina jonkun koodin, joka pitää olla oikein. Se juuri teetätti työtä ja vei aikaa, siksi GuzziDiag Writer 5AM eculle tuli vasta äskettäin jakeluun.
http://www.guzzitech.com/forums/viewtopic.php?f=190&t=11556&start=0
- The ECU is a Magneti Marelli IAW 5AM the same physical unit is used in a fiat punto
- The Ducati ECU is sooo much cheaper and more freely available
- Blank it with the duc code, then re-write with the guzzi code
- As I understand it the pin-out is different between the Ducati ECU's and the Guzzi ones, Yes it sure is
- I can get a Bellagio IAW 5AM Ecu , at less than half the Pirce of the Stelvio item

Täällä purkukuvia:
http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0
V11 - it defines you.

JuhaV

  • Vieras
Vs: grison vasuri mykkä
« Vastaus #29 : Elokuu 05, 2013, 16:03:54 ip »
Täällä purkukuvia:
http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=56831.0

Juu, unohtakaa mitä sanoin tuolla edellä erillistehokomponenttien periaatteellisesta korjausmahdollisuudesta. Tämä 5AM on näköjään tehty uuden sukupolven massatuotteeksi (ja halvaksi) joten sen korjaaminen on sitten kotioloissa aika mahdoton homma. Nuo hiuksenohuet "karvat" joilla kontaktit on johdotettu liittimille ovat tietysti yksi erittäin potentiaalinen vikakohde tärisevässä V2:ssa mutta niidenkin esillesaaminen on tuosta kotelosta johtuen jo aika kova haaste.

Onnea matkaan noiden kanssa ...

Onneksi noiden koodaaminen ristiin näyttää edes mahdolliselta joten varaosan löytyminen helpottuu sitä kautta.

- JuhaV