Kirjoittaja Aihe: Koeajo fiiliksiä Cali 1400:sta  (Luettu 3253 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Koeajo fiiliksiä Cali 1400:sta
« : Toukokuu 26, 2013, 21:36:07 ip »
Tuli siis koeajettua custom versio parisen viikkoa sitte. Ensi tunnelmaa saatto kuvata sanalla seesteinen. Liekö euroopoan normit sun muut, että saundipuoli ei ollu ihan niin hyvä ku vanhassa pataraudassa. Joskin mukavat äänet tässä uudessakin. Moottori sykki ja tärisi mukavasti ku väänsi kaasua. Se ero vanhaan caliin, että konehuonessa todellakin tapahtuu kun kaasua vääntää. Enää ei kuulunu pelkää Calinaa. Yllättävän sporttinen tuon tyyppiseksi custom moottoriksi ja huomasi ajavansa kierroksilla ikään kuin luonnostaan. Pyörä ei ole ihan niin tunnokas kuin vanha califi, jossa moottori on pulteilla suoraan rungossa. Tässä uudessa ilmeisesti joidenkin kumityynyjen päällä josta johtuu seesteinen ja tärinätön fiilis. On haettu luxury touring cruiseria ja siinä on kyllä onnistuttu. Helppo ajaa ja käännellä. Paino ehkä hieman enemmän tuntu kuin kuvittelin mutta näppärä kylläkin noin isoksi pyöräksi.

Eli kohti modernia on uudessa calissa menty. Tärinätön ajopaketti ja ei ihan niin tunnokas kuin aikaisempi. Rouheutta on otettu aimoannos pois. Mutta, silti tunsi ajavansa Guzzilla ja pyörä on onnistunu paketti. Vääntöä on riittävästi ja hevosvoimia liikaaki. Omat henkilökohtaiset preferenssit eivät olisi ehkä olleet järkeviä uuden Calin myynnin kannalta eli kaksiventtiili kannet, kone suoraan runkoon (ei haittaa vaikka tärrää), heppoja 15 pois ja kapasiteettia vielä enemmän väännön puolele. Luistonestot ja vakionopeudensäädin myös turhaa. Mutta mukava pyörä ja erittäin potentiaalinen seuraavaksi cruiseriksi varsinkin kun listahinta on touring versiolla ennustamani 23000e eikä 25 - 26 kiloeuroa kuten yleisesti pelättiin :)

Ja mikä parasta, touring versio ehdottomasti parhaan näköinen pyörä cruiser touring luokassa.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Koeajo fiiliksiä Cali 1400:sta
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2013, 21:19:29 ip »
Tuli siis koeajettua custom versio parisen viikkoa sitte.

Tänään kävin pikkukierroksella. Se ois just mun pyörä, vaan eipä oo rahhaa. Muuten kyllä. Ajoasento just sopiva; polvikulma avoin. Se mikä erityisesti kirvoitti hymyn huulille oli raaka voima. Kapulaa kääntäessä todellakin tapahtuu 8-)

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: Koeajo fiiliksiä Cali 1400:sta
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2013, 13:09:29 ip »
Olen ajellut tonninelosella pari tuhatta km. Pyörä on todella vastannut odotuksia, ehkä enemmänkin. Siksi kirjaankin toistaiseksi heikomman pään kokemukset.

Raskashan tuo on varsinkin kaupunkiajossa. Jotenkin ihan alakierrosalueella kaasun käyttö on nykivää. Moottorikartan sadeasennolla hiukan parempi, mutta kukapa sitä aurinkoisella viitsii tehoja pudotella.
Toinen negatiivinen löytö on tuulisuojan korkeus, joka minulle pitkälle aiheuttaa korkeataajuisen tärinän kypärään moottoritienopeuksissa. Pahemman kuin aikaisemmassa Cali Touringissa. Tosin nyt suojan voi näppärästi poistaa, jos ihan cruisailua ajelee. Sitähän tämä opettelu vielä on ollut. Suojan säätö voisi silti olla hyvä. Tässähän ne huonot.
Ilonen yllätys on väännön tasainen tuotto ihan millä vaan vaihteella, ihan millä vaan nopeudella (pikku kärjistys). Vertaus siis vanhaan Caliini. Mukava on ajella tiestä riippumatta. Vaikka soratiet ei herkkua ole, uskallan nyt niillekin, koska ohjattavuus on yes ja moottori reagoi juuri kuten haluaa viiveettä ja terävästi. Kahden ison ihmisen kuljettaminen ei tuota mitään, siis mitään ongelmia. Tilastakaan ei tarvitse tingiä yhtään.
Sosiaalinen hyvä puoli on, että mukavaa juttuseuraa saa aina kun hetkeksi pysähtyy. Jotkut tykkää pyörästä, jotkut ei. Perustellusti.

Ehkä se tärkein. Kaikki pelaa toistaiseksi hienosti, mitään ei ole tarvinnut edes säätää.