Kirjoittaja Aihe: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"  (Luettu 4284 kertaa)

eeross

  • Viestejä: 43
Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« : Toukokuu 25, 2013, 15:35:45 ip »
No asentajan suusta kuului ihan muuta.
Luonnollisesti tuo "naps" kuului siitä öljypohjan keskellä sijainneesta ruuvista ja sen kolmesta kaverista.
Vääntelin niitä oikeasti ihan pienellä hylsyavaimella, sellaisella nyrkkiin sopivalla. Tässä suhteessa oppirahat tuli maksettua jo murrosiässä jolloin voimaa oli enemmän kuin älyä...... Niin sitä ihminen vanhetessaan heikkenee :P

Kysymys 1
Millä ehkäisette ettei teille käy vastaavien ruuvien kanssa samoin?

Toki siinä öljypohjassa on vielä 1 reunaruuvi kiinni kun ei vaan suostunu minkäänlaiseen yhteistyöhön.
Lienee edessä koko moottorin irroitus ja katkenneitten ruuvien ulosporauttaminen. Se että itse poraisin kyseisiä ruuveja ei oikein innosta kosks yleensä aikaisemmat porailuni ovat aiheuttaneet lähinnä vinossa olevia reikiä ja edelleen koloissaan tiukasti napottavat, jo katkenneet ruuvit :P

Kysymys 2
Missä ammattilainen poraa niitä ruuveja pois reijistään pääkaupunkiseudulla?

Kysymys 3
Jotta projekti pysyisi jollain tavalla tolkuissaan niin paljonko kannattaa purkaa että suostuvat poraamaan?





Ku ite tekee, saa omatekemän.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2013, 19:42:14 ip »
1. löysää ensin keskimmäiset , sitten reunoilla olevat.

Ota ö-pohja pois ,-todennäköisesti katkenneet ruuvin tyngät lähtee ihan vain pyörittämällä auki. Ruuvin päähän voi napauttaa terävällä meisselillä uran mistä kääntää.

Olen joskus kokenut saman ja lähti näin.

-KG-

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2013, 08:55:12 ap »
Komppaan kvml:ää.

Jos kuusiokoloruuvi on niin jämähtänyt, että avain pyörähtää yli, niin ruuvia pitää nasauttaa vasaralla päähän sopivan tapin välityksellä. Isku(t) irrottaa takertuman ja ruuvin pää linttaantuu sen verran, että avaimella saa siitä uudelleen otteen. Toinen konsti on kasvatella ruuviin pituutta lisää MIG -hitsillä ja sitten kiinnittää sihen mutteri. Ruuvin kuumentuminen ja uudelleen jäähtyminen väljistää sitä ja se todennäköisesti avutuu helposti uudesta mutterista kiertämällä. Tuo hitsaushomma on sellainen, että kokemuksesta on paljon hyötyä.

Jos öljypohjan keskellä olevia pitkiä pultteja on katkennut kierteen juuresta niinkuin ne tavallisesti tekee, niin hitsaustemppu toimi niille kanssa elleivät lähde kiertymään jollain jämäköillä pihdeillä.  Hitsaushommissa on tietenkin varottava sytyttämästä tulipaloa, on, meinaan yksi Honda kerran meikäläisellä meinannut palaa kun kuuma roiske lennähti johonkin rasvaiseen onkaloon ja pääsi tekemään sinne kynsitulet ennekuin tilanne huomattiin.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2013, 21:34:41 ip »
Jos ei itse millään viitsi yrittää, niin sitten roudaa potilas Kuitsille.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2013, 22:33:03 ip »
Sisään katkenneet pultit ovat ammattimiehellekin riesa: kyllä ne auki saa mutta aikaa tahtoo kulua. Huonoin mahdollinen yhdistelmä metallurgian näkökulmasta on kiertää kiiltosinkitty teräsruuvi kuiviltaan alumiinin sisään. Juuri niin kuin Guzzissa on tehty. Rst ruuvi on taas paras vaihtoehto alumiinin kanssa. Molemmissa tapauksissa voiteluaineen käyttö on suositeltavaa. Pienikokoisten ruuvien (alle M10 karkeakierteet, hienokierteistä puhumattakaan) käsivarakiristys n. 80% tapauksista johtaa liian suureen momenttiin. Se aaltomainen teräsprikka tai tavallinen aluslevy estää kuusiokoloruuvin kannan painumisen kiinnityskohteeseen. Avautumiskitka tulee liian suureksi eikä kanta kestä. Toisaalta voi ennen yrityksiä kannan sisään jämptisti sopivalla tuurnalla ja vasaralla "hellästi" vapauttaa sekä kannan että kierteen jumin. Paineilmavääntimellä väännetään vasta sitten kun muilla keinoilla on saatu ruuvi pyörähtämään. Koskee alle M12 kierteitä. Sen kokoiset kannat kestävät koneavaimen tuomat rasitukset. Varsinkin liimatut jarrulevypultit ovat arvaamattomia.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2013, 12:34:46 ip »
ko. ruuvit sikäli "helpot" että tuskin ovat hapettuneet -kuten reunimmaisille helposti käy jos ei käytä rasvaa asentaessa.

Ruuveja on tullut ennenkin katkottua , mutta nämä taitaa olla ainoat  mitkä olen saanut poraamatta pois.

Sinne jäi muuten n.1,5 mm tyngät , eivät katkenneet tasalle.

-KG-

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2013, 19:45:00 ip »
Kiitoksia tiedoista, siispä huomenna uudella tarmolla ruuvien kimppuun.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2013, 23:15:55 ip »

Hoi

Hyvä ja toimiva konsti on hitsata hiukan ylikoko mutteri mutterin reiästä katkenneen ruuvin päähän kiinni, (mutteria voi hiukan mataloittaa tulppahitsauksen helpottamiseksi) jos vain pääsee katkenneen ruuvin pään lähelle.

Öljypohjassa ruuvit eivät ole hapettuneet kiinni, joten uskon että jos ruuvin päähän jotenkin pääsee kiinni, tai pääsee lyömään pinellä taltalla niin irtoaa helposti.

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #8 : Kesäkuu 20, 2013, 21:49:56 ip »
Ulkoreunan ruuvi lähti kun hitsasin siihen 10mm kannalla olevan ruuvin kiinni ja väänsin, no ensin se hitsattu ruuvikin katkes vaan siihen tynkään vaan kiertäen mutteri, vähän lisähitsausta ja irtosihan se.
Ne keskiosan ruuvit olivat tietenkin katkenneet niin ettei niistä millään saanu kiinni. No ahkerana poikana mighitsailin niihin kiinni vähän kaashitsauspuikkoa ja nips vaan ne irtosivat. Eli ei lainkaan paniikin arvoista askartelua vaan ihan palkitsevaa puuhaa:)
Nyt on "Sohvilla" uudet pultit mahassa ja mainiot jugurtit öljynä, mekaaniset äänet ovat kuumana korvaystävällisemmät.
Sinänsä jännä ettei öljypohjassa ollu mainittavasti mönjää eikä minkäänlaista metallijäämää, taitaa olla tyttö pikkuhiljaa sisäänajettu.

Kiitoksia kaikille avusta, kannustuksesta ja neuvoista.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin öljypohjan ruuvista kuului "naps"
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2013, 15:25:06 ip »
Arvasin senkin ettei se Miggi-miehelle mikään iso ongelma ollu. Hyvä ku tuli kuntoon. Pultit oikeeseen momenttiin joko käsivaralla tai -avaimella.
Forza Moto Guzzi!