Kirjoittaja Aihe: Tilanne päällä (venttiilivälys)  (Luettu 57738 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #75 : Kesäkuu 05, 2013, 23:00:40 ip »
Astelevy.
Pieni askarteluhetki.
Tulosta tästä tarralle: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=85807

Leikkaa ja liimaa sopivalle taustalevylle.

Stormilla Vance&Hines astelevy maksaa muutaman kympin.

Kiitos linkistä.

Mistä tiedän mikä on "nolla" kampiakselilla? Vai onko se epäoleellista ja lukemat suhteellisia?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #76 : Kesäkuu 06, 2013, 06:56:58 ap »
Pyörität moottoria siten, että teet esim pitkästä tulpasta esteen johon mäntä pysähyyy ennen yläkuolokohtaa. Kun pysähtyy, kierrät moottoria toiseen suuntaan samaan esteeseen. Näiden pysähdysten väli on ykk. Ja samalla se nollakohta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #77 : Kesäkuu 06, 2013, 10:20:02 ap »
Tarkoitat varmaan, että  näiden pysähdysten välinen keskipiste on YKK.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #78 : Kesäkuu 06, 2013, 11:57:52 ap »
Niin, astekiekosta katsottuna näiden keskikohta on ykk.

Eli: Astekiekko kiinni, pyöritä stoppariin, käännä astekiekko esim 0. Kierrä kampiakselia toiseen suuntaan, kun tapaa stopparin, lue asteluku. Jos esim 30 astetta, poista stoppari ja kierrä kampuraa astelukuun 15, olet YKK:ssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #79 : Kesäkuu 06, 2013, 18:44:24 ip »
Niin, astekiekosta katsottuna näiden keskikohta on ykk.

Eli: Astekiekko kiinni, pyöritä stoppariin, käännä astekiekko esim 0. Kierrä kampiakselia toiseen suuntaan, kun tapaa stopparin, lue asteluku. Jos esim 30 astetta, poista stoppari ja kierrä kampuraa astelukuun 15, olet YKK:ssa.

näppärää.

mut joo. pistänpä sylinterit ja kannet paikalleen. vielä kun muistaisi momentit :I

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #80 : Kesäkuu 06, 2013, 19:19:00 ip »
Näkyiskö tuosta:

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #81 : Kesäkuu 06, 2013, 20:59:10 ip »
Näkyiskö tuosta:

Kiitos. Workshop manual ja guzziclub.fi forumin hakutoiminto jo auttoivat alkuun.

Kiire tosin loppui alkuunsa. Katkennut öljyrengas ei nosta tunnelmaa.

Huomenna soitto Piikkiöön. Taidan tilata muutaman "samalla vaivalla".

Tunnelma katossa. Onneksi ajokausi ei ole ihan vielä edes puolessa välissä.


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #82 : Kesäkuu 06, 2013, 21:40:02 ip »
Voit lohduttaa ittees sillä ettet ole ainut etkä viimmenen joka sen öljyrenkaan rikkoo kasatessa...
Sen saa kyllä niin helposti 1100 koneessa poikki ettei tosikaan.
Mä laitan nykyään ensin männän pyttyyn ja sitten vasta pakettina lohkoon paikalleen. Männäntapin ja sokat (tilaa samalla uudet sokat) mahtuu laittamaan paikalleen kun mäntä mahd. alas pyttyyn ja kiertokanki pitkälle. On helpompi asentaa noin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #83 : Kesäkuu 07, 2013, 10:25:18 ap »
Voit lohduttaa ittees sillä ettet ole ainut etkä viimmenen joka sen öljyrenkaan rikkoo kasatessa...
Sen saa kyllä niin helposti 1100 koneessa poikki ettei tosikaan.
Mä laitan nykyään ensin männän pyttyyn ja sitten vasta pakettina lohkoon paikalleen. Männäntapin ja sokat (tilaa samalla uudet sokat) mahtuu laittamaan paikalleen kun mäntä mahd. alas pyttyyn ja kiertokanki pitkälle. On helpompi asentaa noin.

Jep. Tämän kun muistaisi, mutta tottakai koitin laittaa sylinterin männän päälle siten että mäntä on kiinni kiertokangessa joka on kiinni kampiakselissa jnpp.

Tavoitteena tänä viikonloppuna:

- ottaa männät irti
- saada Piikkiöstä tai jostain muualta öljyrengas (varuiksi tilasin kaksi), uudet lukkorenkaat ja vielä yksi nostinkuppi
- laittaa sylinterit mäntien päälle käyttäen männänrengastyökalua
- pistää moottori kasaan
- kellottaa asteet ja tarvittaessa taas kerran irrottaa nokkaketju ja rattaat ja ottaa tarpeeksi monta kertaa uusiksi
- pistää moottori käyntikuntoon.

Jotkut kuulemma ajavatkin moottoripyörillään. Minusta on paljon jännempää rikkoa ja kasata ja rikkoa ja kasata uudelleen läpi kesän, vuodesta toiseen, moottoripyörää tallissa sen sijaan että ajaisin sillä.

edit: Nyt akuuttina haasteena saada tänäksi tai huomiseksi osat Piikkiöstä. Minä kun olen Hyvinkäällä tänään kello 17 asti ja Piikkiö sulkee ovensa tänään kello 18 ja avaa ne vasta maanantaina kello 10. Jos pyydän pistämään postiin, saanen osat vasta maanantaina, eli "se siitä viikonlopusta".

edit lisää: Hankin aikanaan BMW R1100GS-vehkeen, että olisi edes joku vehje jolla ajaa kun guzzi on palasina tallissa. Nyt on BMW ollut jo pari kuukautta tai kauemmin merkkihuollossa, enkä vieläkään tiedä, mikä siinä on vikana. Pitäis varmaan lopettaa nämä hommat.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #84 : Kesäkuu 07, 2013, 13:52:07 ip »
Eikö voisi ehdottaa että vaihtaisivat sen johonkin toimivaan vehkeeseen?

Ei riitä miulla rahat. Eikä ne varmaan sitä haluaiskaan.

Mut joo. Öljyrenkaita ei saa erikseen, ja koko sarja maksaa 120 euroa. Ei hyvä ollenkaan, saatanan kalliita. Vaan nyt on vaihtoehdot vähissä.

edit: Hetkinen. Onko tämä vastaava osa? http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_info.php?info=p997_piston-ring--oil-scraper--92mm--griso--breva-etc-.html Satanen lisää siitä että  saan männänrenkaan muutaman päivän nopeammin saattaa tuntua kalliilta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2013, 15:18:25 ip kirjoittanut MotoJussi »

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #85 : Kesäkuu 07, 2013, 17:43:50 ip »
Öljyrengas 92mm mäntään. Saattais käydäkin. Eikös aihio ollut Jackal. Vuosimallia en muista. Kuka uskaltaa vahvistaa. On muuten uusi kauppa minulle.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #86 : Kesäkuu 07, 2013, 20:36:19 ip »
Eri numero, ymmärrän tuon niin että ei käy.

No niinpä sitä varovaisempi ajattelis. Ja niin se voi jopa ollakin. Jopa ihan oikeastikin. Vaan nyt on taas kerran kaikki tarvittavat palikat. Ei tarvi enää kuin pistää nippuun .... ja tietty olla rikkomatta lisää osia matkan varrella.

Toivottavasti murheet loppuvat tähän tältä kertaa, ettei tarvi ruveta miettimään mistä saisi halpalla 92mm mäntään öljyrengasta ;)

edit: mikä lie "uusien" ja "vanhojen" 92mm mäntien ero olla muuten; saiskohan muutettua puristusta suuntaan tai toiseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #87 : Kesäkuu 07, 2013, 21:57:41 ip »
Jussi, jos oikein muistan niin puristussuhteen muutos tehtiin kokonaan mäntää muokkaamalla.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #88 : Kesäkuu 07, 2013, 23:09:47 ip »
Jussi, jos oikein muistan niin puristussuhteen muutos tehtiin kokonaan mäntää muokkaamalla.

Eli jos kaipaa enemmän tai vähemmän puristusta uuteen tai vanhaan, saattaa guzzin ihan omat männät hoitaa homman siististi. No, itsellähän on puristukset jo valmiiksi lähinnä naurettavan matalat, eli siihen suuntaan ei tarvitse liikkua :)


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #89 : Kesäkuu 08, 2013, 10:18:59 ap »
Tossa uudemmassa Brevaosaisessa Calissa olisi Jackalia hieman kovempi purtsi; 9,5-> 9,8. Eli eri männät lienee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.