Kirjoittaja Aihe: Tilanne päällä (venttiilivälys)  (Luettu 57765 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #45 : Toukokuu 16, 2013, 16:06:40 ip »
Täytyypä laittaa tuotantolinja käyntiin....

Tarvetta olisi tänään.

Jos teet, tilaan yhden.

Samoin 32-millinen kampiakselipääavain olisi tarpeen, ellei kaveri olisi juuri tehnyt sellaista.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #46 : Toukokuu 16, 2013, 19:28:17 ip »
vit.
öljypumppu halkesi purkaessa.
nyt on nokka-akseli näpissä. nokan muoto on kupera kuten täällä arveltiinkin.
oli syytä ottaa pajalle tuo mutta ois tuon öljypumpun voinut jättää rikkomatta. ei ois varaa tehdä tuollaisia. prkl.

Edit: niin, sille moottorinpysäytyspulikalle olisi siis ollut oikeasti tarvetta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2013, 21:15:56 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #47 : Toukokuu 16, 2013, 21:54:26 ip »

öljypumppu halkesi purkaessa.


Jos jollakulla on ylimääräinen öljypumppu, niin saattaisin vaikka ostaa. (319 euroa hmb-guzzilla.)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #48 : Toukokuu 17, 2013, 09:15:23 ap »
MotoMatin suosittele paikka kyllä tekee nokka-akselin muotoon hionnan ja saa teetettyä karkaisun muualla. Kokonaishinnaksi muodostuu jopa 300 euroa.

GT-motor Pitäjänmäellä kaipaisi ehjää nokkaa malliksi, ja sellaistahan minulla ei ole.

Uusi nokka HMB:llä Jackaliin maksaa 321 euroa. http://www.hmb-guzzi.de/shop/product_info.php?info=p626_camshaft-california-jackal.html

Paketti jossa vääntönokka ja sopivat jouset "Valve-drive Kit HMB D-8.1" maksaa 492,34 euroa ja vanhan nokan vaihdossa.

Olen ollut lukevinani palstalta, että nykyään olisi mahdollista kirjoittaa uusi kartta M15 ECUun, kuten Jackalissa on.

Jos vehkeessä olisi "vääntönokka", tuplatulpat, avarretut kanavat, avarat pakoputket, isommat pakoventtiilit ja jos saisi vieläpä seokset kuntoon, moottori saattaisi toimia siedettävästi, vaikka puristussuhde olisi vain 8.3.

Tässä vaiheessa näyttää siltä että taidan tilata HMB D-8.1 paketin ja purkuosana öljypumpun TLM:ltä (100E).

Harmi vaan että "rahat on loppu", ja BMW:n korjaamisesta on tulossa parin tonnin lasku. Mitähän tässä tekisi ...

Edit: Osaako joku vahvistaa, toimiiko http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ softat siten että saan editoitua vm 2000 Cali Jackalin karttoja?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #49 : Toukokuu 17, 2013, 10:21:11 ap »

Paketti jossa vääntönokka ja sopivat jouset "Valve-drive Kit HMB D-8.1" maksaa 492,34 euroa ja vanhan nokan vaihdossa.


Kysyin HMB:ltä, onko nosto erilainen. Vastasivat samantien: "Sorry, lift and timing are of course different !"

Hitsin hitsi kun tietäisi paljonko on nosto nyt ja paljonko tuossa HMB D-8.1:ssä on nosto :I Tekisi mieli laittaa tuo, mutta jos ei sovi niin ei sovi. Tietäisi vaan varmaksi että sopiiko vai ei :I Mulla on siis alkuperäistä isommat venttiilit pakopuolella. Toisaalta taas mäntien laet ovat alempana kuin vakiossa.

Ei ole helppoa :I


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #50 : Toukokuu 17, 2013, 11:15:20 ap »
Jos kyseessä on vääntönokka, en oikein usko, että olisi lisää nostoa. Lähinnä overlappia mulkattu ja aukioloa kohennettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #51 : Toukokuu 17, 2013, 11:27:38 ap »
Lainaus
Nykyään olisi mahdollista kirjoittaa uusi kartta M15 ECUun, osaako joku vahvistaa, toimiiko http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/ softat siten että saan editoitua vm 2000 Cali Jackalin karttoja?

Sattuipa somasti kun itse olit juuri se joka ensimmäisenä Guzzidiag -ohjelmistoa käytti 8).

Ja sattuipa somasti kun juuri M15 ecun kohdalla kaikki toimii :).

Olen lukenut oman 15M karttani *.bin -tiedostoksi ja avannut sen TunerPro -ohjelmalla ja kokeillut naputtaa uusia arvoja karttaan. Takaisin sitä en ole toki sitä pyörään ladannut, kun ei ole lambdoja putkissa, dynoa, eikä osaamista.  Joskus myöhemmin ehkä.

Tarvitset seuraavat ilmaisohjelmat:
IAW15xReader V.0.66; datan lukemiseen ecusta
TunerPro ohjelman; karttojen muokkaus
TunePro ohjelmaan XDF tiedoston 15M eculle; kartat näkyvät oikein
IAW15xWriter V.022; datan kirjoittamiseen takaisin ecuun
Ja yleisen tarkkailuun: Guzzidiag V0.32
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 16:17:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #52 : Toukokuu 17, 2013, 12:50:41 ip »
tilasin vakionokkamaisen nokan ja muuta sälää.
tilaan kohta käytetyn öljypumpun.
kun palikat tulevat, pääsen asentamaan.
kun saan pakettiin, keskityn ecun säätöön, mutten ennen sitä :)

Edit: tai no ehkä sitä nyt voi kattoa että softat pyörivät...

Kiinnostaa kyllä tuo karttojen säätö. Tuplatulpat saattavat kaivata erilaista ajoitusta kuin yksinkertaiset jo ihan pelkästään nekin. Ja kun kaikki röörit ovat avarammat kuin vakiona, saattaa kaasujen vaihto olla tehokkaampaa ja siten saattaisi ehkä saada enemmänkin bensaa poltettua joissain olosuhteissa. Ja sepä vasta olisikin hauskaa :)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #53 : Toukokuu 18, 2013, 08:32:40 ap »

Edit: tai no ehkä sitä nyt voi kattoa että softat pyörivät...


No niin no hitto, tottakai pitää käydä koeajamassa softat ja piuhat, vaikkei pyörä itsessään toimikaan. Piuhat on hyvässä jemmassa paikassa nimeltä X. Muistais vaan... Toinen juttu mikä olisi hyvä muistaa, on ottaa virtajohto irti bensapumpusta kun pistää virtaa päälle :)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #54 : Toukokuu 18, 2013, 17:37:23 ip »
Lainaus
Tuplatulpat saattavat kaivata erilaista ajoitusta

Eikös softa ole ollut pakko muuttaa jo silloin kun tuplatulppaus tehtiin ? Olen ymmärtänyt että se tehdään silloin kun palotapahtuman olosuhteet ovat muuttunut jonkun toimenpiteet johdosta.

Lainaus
virtajohto irti bensapumpusta
Hyvä on näin menetellä, ettei ruikkaa kintuille. Kuvassa tulee 15M ecun data juuri ulos (tankkia ei ole - bensapumpun sulake on irti...).
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #55 : Toukokuu 18, 2013, 17:59:15 ip »
Lainaus
Tuplatulpat saattavat kaivata erilaista ajoitusta

Eikös softa ole ollut pakko muuttaa jo silloin kun tuplatulppaus tehtiin ? Olen ymmärtänyt että se tehdään silloin kun palotapahtuman olosuhteet ovat muuttunut jonkun toimenpiteet johdosta.

Tehdään kun tehdään. Vehkeessä on vakio-ECU. Vakio-ECU antaa vakioaikaan vakiokipinän joka toteutetaan kahdessa tulpassa. Toimii se niinkin, vaikkei niin optimaalisesti kuin se voisi toimia. Viimein pääsee optimoimaan tuota kipinöintiä!

Lainaus
Lainaus
virtajohto irti bensapumpusta
Hyvä on näin menetellä, ettei ruikkaa kintuille. Kuvassa tulee 15M ecun data juuri ulos (tankkia ei ole - bensapumpun sulake on irti...).

Hitsin vitsi. Noin minäkin olisin tänään tehnyt, jos olisin löytänyt sähköletkut jostain. Muuttaminen on ihmeellistä puuhaa; jotain löytyy ja jotain katoaa. Aina.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #56 : Toukokuu 18, 2013, 18:01:50 ip »
Jos kyseessä on vääntönokka, en oikein usko, että olisi lisää nostoa. Lähinnä overlappia mulkattu ja aukioloa kohennettu.

Minulla oli sama fiilis, mutta en silti uskaltanut tilata virinokkaa. Mieli olisi kyllä tehnyt, mutta koitan ajatella niin että "säästin 200 euroa ja risan nokka-akselin!"

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #57 : Toukokuu 18, 2013, 18:26:05 ip »
Lainaus
Vehkeessä on vakio-ECU
Ai sillai. Kun Matti der Grosse on kirjoittanut että sinun Calissasi oli ennen turbo ja hänellä itsellään on turbopyörässä muutettu moottorinohjausjärjestelmä, olin kuvitellut että näissä muutoksissa myös kartat menevät aina uusiksi. Oliko niin, että puristuksia ei ole nostettu palotilaa pienentämällä, vaan on normaalia suuremmat venttiilit ja niiden avutuminen ?
 
Lainaus
Viimein pääsee optimoimaan tuota kipinöintiä!
Ketjussa "miksi puuttuisin...moottorinohjausjärjestelmä" useampikin esitti näyttöä siitä, että ne syttykartat eivät ole tehtaan jäljiltä ollenkaan optimaalisia. Ei kun muuttamaan ja raporttia sitten myös Guzzidiag kehittäjille (Saksa/Hollanti). Ovat sitten hyvillään, kun kerran vaivaavat tiseään softan kehityksellä. Mutta eikös se vaadi lambdaa putkeen ja dynoa (+ osaava dynottaja) että tulee hyvä tulos.  Sitten kun kartta on kondiksessa siinä on valmis data Calistinkuskeille tuplatulppaukseen?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2015, 23:37:55 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #58 : Toukokuu 18, 2013, 18:42:50 ip »
Lainaus
Vehkeessä on vakio-ECU
Ai sillai. Kun Matti der Grosse on kirjoittanut että sinun Calissasi oli ennen turbo ja hänellä itsellään on turbopyörässä muutettu moottorinohjausjärjestelmä, olin kuvitellut että näissä muutoksissa myös kartat menevät aina uusiksi. Oliko niin, että puristuksia ei ole nostettu palotilaa pienentämällä, vaan on normaalia suuremmat venttiilit ja niiden avutuminen ?
 

Puristuksia on laskettu mäntiä sorvaamalla.

Pyörässäni oli mekaaninen ahdin, kuin myös Matilla nykyäänkin vieläkin on. Turbo on tuolla hyllyssä odottamassa että keksisin sille jotain käyttöä. Se vaan on niin iso, että mielummin myisin pois. Ostakaa ostakaa.

Kipinöinnin ajoitukseen ei ole oltunan puututtu kummallakaan, vaan kummallakin oli/on vain lisäruiskujärjestelmä alkuperäisen järjestelmän toimintaa "täydentämässä".

Matilla taitaa olla vakio venttiilit, mutta minun Jackalissani on niin iso pakolautanen kun saatiin sopimaan; imupuolen hengitys kun laitettiin muuten kuntoon (se ahdin).

Nokka on vakio. Niin taitaa olla Matinkin härvelissä.
Lainaus
Lainaus
Viimein pääsee optimoimaan tuota kipinöintiä!
Ketjussa "miksi puuttuisin...moottorinohjausjärjestelmä" useampikin esitti näyttöä siitä, että ne syttykartat eivät ole tehtaan jäljiltä ollenkaan optimaalisia. Ei kun muuttamaan ja raporttia sitten myös Guzzidiag kehittäjille (Saksa/Hollanti). Ovat sitten hyvillään, kun kerran vaivaavat tiseään softan kehityksellä. Mutta eikös se vaadi lambdaa putkeen ja dynoa (+ osaava dynottaja) että tulee hyvä tulos.  Sitten kun kartta on kondiksessa siinä on valmis data Calistinkuskeille tuplatulppaukseen?

Kuvittelen että pyöräsi männät ovat liitekuvan näköisiä.

Kuvittele toki. Totuus on paljon tylsempi. Lattapää on mäntä, ja se on tehty alkuperäistä madaltamalla :)

Minun pyöräni asetukset eivät taatusti ole optimaaliset mihinkään muuhun pyörään :)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #59 : Toukokuu 19, 2013, 01:02:17 ap »
Kerro sitten oliko nokka kulunut.

Millä keinoin ja välinein ovat muut sankarit saanee kampiakselilla olevan rattaan irti?

Edit: Millä keinoin väki saa moottorin olemaan pyörimättä, kun nokkakoneistoa irrotetaan, erityisesti kun sylinterit ovat irrotetut? Onko viksut ihmiset rakentaneet viksuja työkaluja jolla kampuaksulin saa pyörimättömäksi?


Suurin vaihde päälle ja vaikka emäntä pitelemään jarruja pohjassa. Sitten napakkaa käsittelyä avaimen kanssa.

Millä sen pumpun sai rikki.... ???
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125