Kirjoittaja Aihe: Tilanne päällä (venttiilivälys)  (Luettu 57688 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #15 : Toukokuu 11, 2013, 23:02:43 ip »
Lainaus
öljyksi samaa mitä suositellaan uudempiin Guzzeihin

http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=4085.0

"
WWW.SERVICEMOTOGUZZI.COM/TECHNICAL NOTE No. 010-2006 28-07-2006
1100 SERIES California - Mechanical Tappets
Engine oil: RACING 4T 10W-60
Transmission oil: ROTRA MP 80 W -90
Gearbox oil: ROTRA MP 80 W -90
Please also note that the above specifications refer to Agip branded products
"
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #16 : Toukokuu 11, 2013, 23:11:23 ip »
Jäykemmät venttilin jouset kuluttavat enemmän kuin vakiot. Älä vaihda kaikkia vaan vain se yksi. Laita uusi jonkun muun tilalle. Voihan se olla materiaalivika siinä yhdessä kupissa tai vain sen yhden nokan pinta on vaurioitunut. Tsekkat sitten tavallista tiuhempaan välyksen. Niin sitä meinaan, että sulla on kolme valan tehnyttä nostinkuppia käytettävissä.
Forza Moto Guzzi!

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #17 : Toukokuu 11, 2013, 23:24:53 ip »
Tuli mieleen että onko siinä kuluneessa kupissa semmosta ympyräkuviota näkyvillä? Nostajienhan pitäisi pyöriä sielä kolossaan ja siten kulua tasaisesti. Jospa siinä yhdessä on pikkasen liian tiukka välys ja kuppi ei pääse pyörimään.

Enivei, kollasin " hylkylaatikkoa" ja jokusen vielä käyttökelpoisen nostajan löysin. Jos et uutta malta laittaa niin nuo lähtee postimaksun hinnalla.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #18 : Toukokuu 11, 2013, 23:49:57 ip »
Tuli mieleen että onko siinä kuluneessa kupissa semmosta ympyräkuviota näkyvillä? Nostajienhan pitäisi pyöriä sielä kolossaan ja siten kulua tasaisesti. Jospa siinä yhdessä on pikkasen liian tiukka välys ja kuppi ei pääse pyörimään.

Enivei, kollasin " hylkylaatikkoa" ja jokusen vielä käyttökelpoisen nostajan löysin. Jos et uutta malta laittaa niin nuo lähtee postimaksun hinnalla.

Oli pyörähdyssymmetrinen se kulunut kuppi, eli oli pyörinyt varmastikin ihan OK, vaikka olikin julmetun kulunut.

Humm. Jos yllättäisi itsensä ja jättäisi vaihtamatta nuo 3 "kelpoista" kuppia. Samalla voisi näyttää keskisormea varaosien myynnille.

Vaan vaan, onko siitä jotain harmia että kupin pohja on pikkaisen rupinen?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #19 : Toukokuu 11, 2013, 23:58:13 ip »
Kuppien kuluminen tapahtuu eroosion kaltaisesti: ensin irtoaa pienenpieni pala, sitten pikkaraiseen loveen joutuu öljyä ja nokan aiheuttama paineisku välittyy öljyyn joka taasen irrottaa pienen palan lisää. Näin pieni lovi kasvaa hiljalleen ja kun pinta on tarpeeksi paljon rikki alkaa mekaaninen, kitkaan perustuva kuluminen.

Jos homma tehdään oikein ja on aikaa ja rahaa käyttää niin nokka-akseli ja kupit vaihtoon. Vaihda samalla alkuperäiset venttiilijouset kireiden tilalle ja vältä yli 8000 kierroksia.

Jos haluttaa kokeilla ja koittaa onnea niin yhdistä kaiden ja Ikkalan hyvät neuvot. Tulee halpa mutta ei välttämättä hyvä.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #20 : Toukokuu 12, 2013, 00:10:53 ap »
Välilla kun näitä juttuja lueskelee...tulee epäluuloiseksi ja odottelee.. milloinkahan Cali leviää..
T: Ev vm. 2000 ja 105 tuhatta mittarissa

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #21 : Toukokuu 12, 2013, 09:14:47 ap »
Mulla on menny alffoista kuppeja ja, ne on tosin suoraan kepin alla kannessa mutta kuitenkin, ihan sattuman varasesti niitä menee että viereinen voi kestää 100 tkm enemmän että yksilöitä on, pyörimis jäljet on ihan selvät on niin kun paino sorvattu kuopalle ne, vielä ei ole ko syy takia nokka-askelia tarvinnu vaihtaa

britti auto harrastajat sanoo että kun heillä on neliskanttiset kupit mitkä ei pyöri niin ei voi käyttää nykyöljyjä, katti ajan tultua öljyistä on kuulemma poistttu aine joka antaa pinta paineen kestoa koska ko aine vahingoittaa kattia, olisko niin että jos ei kunnolla pyöri niin hajoaa nopeammin, vanhan ajan öljy ehkä sitten muuten huonompi, mulla millessä 113 tkm ja alkuperäset kupit

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #22 : Toukokuu 12, 2013, 09:16:55 ap »
Onpa vaikea näillä vehkeillä koittaa saada edustavaa kuvaa noista kuppiloista.

Pari huonoa kuvaa on nyt kuitenkin täällä: http://motojussi.blogspot.fi/2013/05/18-millimetria.html

Ehkä en kuitenkaan a) vaihda kaikkia neljää b) pistä pelkästään käytettyjä. Tuo Matin kuvaus vaurion etenemisestä kuulosti sellaiselta ettei enää tee mieli laittaa noita rupisia takaisin. Jospa laittaisin sen priiman takaisin ja ostaisin kolme uutta sille kaveriksi.

Tänään voisi käydä tiputtamassa öljypohjan ja tarjoamassa paineilmaa kaikkiin kanaviin mitä löytyy.

Jospa pyrkisin jatkossa pitämään 10w-60 öljyjä sisällä.

Taidan uskoa mainosmiesten puheita ja käsitellä koneen RVS-taikaliemellä. Nääs nääs tuo nokkahan on rautaa ja juuri tuollaisissa paikoissahan sen RVS:n pitäisi tehdä taikansa.

Matti: ei oikein ole aikaa eikä rahaakaan ylimääräistä.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #23 : Toukokuu 12, 2013, 09:56:05 ap »


Voihan vee. Bemari on bemarihuollossa, ollut jo pari kuukautta. Viimeksi kävin katsomassa sitä vajaa kuukausi sitten. Laskua oli kertynyt pari tonnia, mutta vielä ei ollut viasta selvyyttä.

Pitäiskö tästä hankkia väliajaksi Goldwing.


[/quote]
Mikäs sitä Bemaria oikein riivaa. Onko tullut mitään tolkkua. Niin ja sori kun kusti palstalla tämmösiä kyselen.   :D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #24 : Toukokuu 12, 2013, 11:31:18 ap »
Kuvat on huonoja mutta asia selvisi ja loput uskotaan kirjoitetusta sanasta.

Jussi kun ei ole taustaa valaissut niin niille joita ryhtyy pelottamaan nostinasiat niin kavallan että Jussin pyörää on kiusattu ajoittain mm ahtimella ja kilometrejä on syntynyt pääosin hyvän polttoaineen Euroopassa: sitähän se Ural-vuoristokin puoliksi on.

Tiedän, kun näitä pumppuja ajoittain korjailen, että monenmoista vikaa ilmenee. Jos haluaa siedätyshoitoa niin voi lukea mun blogistani "Pikkuremonttia"-osiosta pikku vaurioista.
Tämä sivu on myös hyvä karaisemaan: http://archive.guzzitech.com/Shrapnel.html

Jussille: väittäisin että se nokka-akselin irrotus/asennus ei ole mikään ongelmallinen. Toki pitää ottaa ajoitus huomioon ja käyttää oikeita työkaluja.

Rohkeutta!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2013, 10:47:18 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #25 : Toukokuu 12, 2013, 12:07:17 ip »
Jos öljykanavassa on silppua, niin sen pitää sitten olla molemmista päistä auki kun puhaltaa  muuten se ei sieltä lähde. Jää vaan tulpaksi kanavan toiseen päähän.
Vähän kyllä näyttää, että joko nokka tai nostaja on ollut huono. Sitten siitä edennyt terminaalivaiheeseen. Heikosti pyörivä kuppi kyllä edes auttaisi vaurion alkua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #26 : Toukokuu 12, 2013, 13:17:08 ip »
Otan riskin ja jätän nokan avaamatta.

Nyt kun on päässyt näkemään (taas kerran) rakenteet läheltä, lähden siitä että vika oireilee ja varoittaa ennen täystuhoa, mikä se tässä tapauksessa olisikaan.

Erikoista kyllä, ettei 1.8 mm välys suoranaisesti tuhonnut mitään.

Pidän mielessä että erityisesti vasemman imuventtiilin välystä on syytä tarkkailla ja koetan olla masentumatta jos se (välys) alkaa kasvaa. Silloin on syytä pistää nokka huoltoon.

Mikäs olikaan se germaanifirma joka diilasi "nokka + jouset + ohjurit" paketteja ja muitakin, en muista.

Tuuppaan koneeseen RVS-liemet ja pidän peukkuja.

Tämäkin tuhoutunut nostaja on pyörinyt, ei ole jumittamisen merkkejä nähtävissä.

Ah, tiputin öljypohjan tänään pois. Sieltä ei yllättäen löytynyt mitään kummallista, ei edes efektihitusia sillai että olisi silmään sattunut. Magneetissa oli hippuja, muttei paljoa. Öljynsuodatin oli kiinni, ja järkevässä momentissa, ja sen ulkopuoli oli ehjä. Suodatin näytti muutoin ihan vieraalta, oli pitkä, eikä ollut tunnettua merkkiä. Pistän tilalle vakiosuodattimen.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #27 : Toukokuu 12, 2013, 19:21:39 ip »
Jos nostinkupin pää on kulunut kuopalle niin nokka-akseli on vastaavasti kulunut kuperaksi. Noita on nähty joskus autojen moottoreissa kun nostin on alkanut naputtaa. Jos nokka-akseli on kupera niin uuden kupin kanssa siihen syntyy pistekosketus kun pitäisi olla viivakosketus. Uuden kupin elinaikaenusteeksi voi antaa muttamia tuhansia km:iä ellei nokka-akselia käytä uudelleen muotoiltavana. Isolohkoon voi löytää hyvän käytetyn nenäkepin jostakin varsin sopivasti.

Nuo vastakkain kahnuttavat osat on tavallisesti pintakarkaistuja / nitrattuja ja kun kova pinta on kulahtanut pois niin kuluminen etenee nopeasti. 

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #28 : Toukokuu 13, 2013, 07:08:26 ap »
Jos nokka-akseli on kupera niin uuden kupin kanssa siihen syntyy pistekosketus kun pitäisi olla viivakosketus. Uuden kupin elinaikaenusteeksi voi antaa muttamia tuhansia km:iä ellei nokka-akselia käytä uudelleen muotoiltavana.

Hyvä pointti. Tuota en tullut ajatelleeksi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Tilanne päällä (venttiilivälys)
« Vastaus #29 : Toukokuu 13, 2013, 07:46:44 ap »
Kyllä nokka-akseli kannattaa tarkistaa, vaikka tuskin
se näin kulunut on.