Kirjoittaja Aihe: Kaistanvaihtovilkku  (Luettu 10318 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #15 : Toukokuu 13, 2013, 01:01:19 ap »
Ostaisin kopallisen erimerkkisiä orkkistyyppisiä vilkkureileitä ja niistä valitsisin mieleisen.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #16 : Toukokuu 13, 2013, 10:46:05 ap »
Minua tämä vilkkuasiakeskustelu ihmetyttää. Mihin tarvitaan niin nopeasti reagoivaa vilkkua kuin keskustelussa on vilahdellut.
Eikö vilkuttamisella ilmaista aietta siirtyä sivuttain tai aietta kääntyä? Vilkun voi siis laittaa hyvissä ajoin päälle kun aikoo vaihtaa kaistaa ja katsella siinä vilkutuksen aikana mihin ilmestyy ajoneuvon mentävä tila turvallisesti. Vilkuttaminenhan ei tarkoita sitä että vilkun syttymisen jälkeen olisi pakko kääntyä tai siirtyä sivuittain.
Jos taas kiertoliittymässä ei ehdi vilkuttaa poistumisreittiään on tilannenopeus liian suuri.
Tiedän että jotkin vilkkutyypit ovat hitaita aloittamaan mutta kun sen tietää niin voi vipua kääntää hieman aikaisemmin.


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #17 : Toukokuu 13, 2013, 11:05:27 ap »
Kysymys onkin turvallisuuden tunteesta.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #18 : Toukokuu 13, 2013, 11:18:18 ap »
Ei ajeta tunteella vaan taidolla...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #19 : Toukokuu 13, 2013, 11:53:06 ap »
Sellaisia salamavilkuttajia valitettavasti liikku tien päällä. Sekä pyörillä, että autoilla on joillain tapana livauttaa vilkkua ja samalla vauhdilla tuupta toiselle kaistalle. Käytännössä siis samalla käden liikkeellä.

Täällä Jyvässeudulla, linja-autot ilmaisevat halukkuutensa pysäkiltä poistumiseen kuten edellä. Heillä tosin on tilinauha herkässä, jos lähtevät ilman vilkkua liikkeelle. Kymmenisen vuotta sitten ottivat sen kannan, että kuljettaja joka lähtee pysäkiltä vilkuttamatta, saa potkut. Tai ainakin riittävän pitkän "ilmaisen" vapaan. On vaan melkoinen villin lännen meininki, kun vilauttavat vilkkua ja samalla ponnaavat liikennevirtaan. Täällä kun kuljettajat saavat pitää pakollisia taukojaan tai hoitaa kuskinvaihdon pysäkillä, niin ei aina voi olla varma, lähteekö tuo tuosta just vai onko paussilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #20 : Toukokuu 13, 2013, 18:37:27 ip »
voi,voi -kyllä nyt tunnen itseni idiootiksi inttäjäksi... Suurin haitta on kun ei pysty morjestaan/kiittämään vilkulla vain vipua käyttämällä , pitää vielä silmällä seurata se yksi väläys ennen vivun palautusta.

-KG-

Reima

  • Vieras
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #21 : Toukokuu 13, 2013, 19:20:23 ip »
Voi hyvä veli -KG-, jos yhtään lohduttaa niin minäkin tunnen itseni aika yksinkertaiseksi tässä joukossa - perussimppeli asiani oli vaan miksei pyörän vilkku pelitä niinkuin tojotassa  ???  ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #22 : Toukokuu 13, 2013, 19:35:36 ip »
Ei kai tässä kenenkään pöljäksi kannata itseään tuntea. Asiallista keskustelua.
Mutta kannattaisiko hommata vaan se uusi rele? Jos toimisi. Kävin kokeilemassa omasta Jackalista ja ei muuten sekään lähde valolla liikkeelle, vaan ikään kuin puolikkaalla pimeällä  :o En ollut ikinä muuten niin tarkasti asiaa tarkastellutkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 864
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #23 : Toukokuu 13, 2013, 21:34:28 ip »
Sellaisia salamavilkuttajia valitettavasti liikku tien päällä. Sekä pyörillä, että autoilla on joillain tapana livauttaa vilkkua ja samalla vauhdilla tuupata toiselle kaistalle. Käytännössä siis samalla käden liikkeellä.

Vaikka pyrin laittamaan aina vilkun hyvissä ajoin ennen kääntymistä, salamavilkutusta voi sattua ihan "vahingossakin": Ajeltiin kerran vaimon kanssa vieraalla maalla ja tultiin keskellä peltoja kuuden risteyksen liikenneympyrään. Näköesteitä ei ollut mihinkään suuntaan, ja sainkin ympyrään tullessa sen turvallisen käsityksen, että ympyrään ei ollut tulossa meidän lisäksi ketään muita , ei oikealta, ei vasemmalta, ei takaa, eikä edestä. Täysin tyhjä ympyrä. Vilkaisin gepsiä ja sain sen käsityksen, että on kierrettävä hiukan ja sitten ulos. Kuitenkin, kypäräpuhelimesta kuului vaimon komento: Oikealle pitää mennä! Tökkäsin vilkun oikealle ja käänsin samalla "komennon" suuntaan. Oikeaan peiliin en ilmeisesti kerennyt vilkaista, tai sitten siitä ei näkynyt mitään liikettä. Samalla auton äänitorvi huuti mielettömästi aivan vieressä ja auto pyyhkäisi oikealta ohi meihin nähden varmaan tuplavauhtia ja niin läheltä, että ei montaa senttiä rakoa ollut. Auto ohitti oikealta osin pientareen kautta, sora pöllysi ja kuskin nyrkki heilui. Ja katosi hirveätä vauhtia horisonttiin. Kiire tuntui olevan. Meillä ei kiirettä ollut ja pysähdyttiin hetimiten huuli pyöreenä ihmettelemään, että mistä ihmeestä se auto tuli?
Tänä päivänäkään en tiedä, mistä se siihen tuli, eikä sillä väliä, kun säikähdyksellä selvittiin. Tilanteessa oli monta omaa virhettä ja aiheuttajaa sen salamavilkutuksen lisäksi, mutta jotenkin minulle tuli heti silloin mieleen Calin "hidas" vilkku. Ei ehkä välttämättä olis vaikuttanut tässä tilanteessa, mutta ei kai se nyt herran tähden tekis kenellekkään ainakaan haittaa, vaikka se lähtis vilkuttamaan ilman sitä ensimmäistäkään tyhjää. Parannus turvallisuuteen se kyllä on,
olkoonkin kyse vaikka millisekunneista.

Jouko


 

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #24 : Toukokuu 13, 2013, 21:54:37 ip »
Omalle Guzzille olisi taas hyvää laitta pari "vilkkuparannuksia" : Nimittäin usein tapahtuu semmosta että vilkku jää päälle muutama kilometri .
(voi olla vaarallista.)
 Kerran vilkku toimi vahingossa
50 kilometriä(noin 40 min.). Ja takaajettavat kaverit eivät tykkää. Merkkivalo mittaritaulussa näkyy huonosti auringossa. Ja katkaisija täytyy painaa vilkutt. lopettamiseksi.

Ja hyvää olisi jos kuljettaja itse yrittäis muistaa asian aina ajaessa guzzilla. :-\

GUZZR


 

Reima

  • Vieras
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #25 : Toukokuu 16, 2013, 08:14:08 ap »
Verneriltä tulee tänään postissa uusi alkuperäinen vilkkurele, mutta kokeilin Motonetin elektronista vilkkurelettä tyyppi 48-1894 (5,90 euroa sis. alv 24%). tuntuu pelaavan ja sytyttävän vilkun hieman nopeammin. Tämän elektronisen releen elinkaari on mysteeri, miten kestää  ???

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #26 : Toukokuu 16, 2013, 08:54:52 ap »
Ei kais sitä voi rikkoa kuin ylijännitteellä? Tai jollain odottamattomalla virtapiikillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #27 : Toukokuu 16, 2013, 10:17:54 ap »
Veikkaan että Ricambi Originale on hitaampi kuin "elektroninen". Mitähän tuo "elektroninen" tosiasiassa tarkoittaa? Onko siellä edelleen mekaaninen liikkuva kärki, joka pätkii yhteyttä ja tuo "elektroniikka" on ainoastaan ajastin (sen sijaan että olisi lämpöön ja vastuskuormaan perustuva perinteinen vilkkurele)? Vai eikö ole mitään mekaanista liikkuvaa kärkeä enää? Ja voihan sitä viivettä tulla myös tangon kytkimestä. Jos se on sellainen, että kärki sulkeutuu vasta silloin kun sormen vapauttaa vivusta (oma mutu on että omassa on tällainen vipukytkin). Siihen tuhraantuu jo 0,5 sekuntia.
V11 - it defines you.

Reima

  • Vieras
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #28 : Toukokuu 16, 2013, 10:29:54 ap »
Joo, enpä lähde elukoiden sielunelämää enempää tutkimaan.
Suurin viive tulee vilkkukytkimen toiminnasta, joka pitää vilkuttaessa reippaasti pohjaan painaa.
Hipaisu ei riitä...

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #29 : Toukokuu 16, 2013, 11:23:48 ap »
Minulle on yleensä riittänyt, kun on edes jotenkuten toimivat vilkut.

Tosin täytyy kyllä myöntää, että Bemarin vilkuissa häiritsee se, että ne kytkeytyvät tietyn matkan päästä pois päältä. Etu on toki se, että eivät jää kilometritolkulla vilkuttamaan, mutta ruuhkaliikenteessä ne usein kerkiävät tipahtaa pois päältä ennen aikojaan.

Minulla ei ole ollut Jyväskylän liikenteen bussien kanssa mitään ongelmia. Niihin vaan pitää suhtautua riittävällä varovaisuudella ja liikenteessä kun isot menevät kuitenkin aina ensin. Tosin ehkä se helpottaa, kun ajaa tuolla kaupungilla taksia lähes joka päivä, niin tietää jo aika hyvin ne pysäkitkin, missä ne yleensä pitävät taukoa.