Kirjoittaja Aihe: Kaistanvaihtovilkku  (Luettu 10305 kertaa)

Reima

  • Vieras
Kaistanvaihtovilkku
« : Toukokuu 09, 2013, 22:35:57 ip »
Onko kokemusta tai vinkkiä jälkiasenteisesta kaistanvaihtovilkusta?
California EV:n vilkussa on melkoinen viive ennenkuin välähtää.
Mikäli muistan oikein Norgessa vilkun toiminta oli nopeampaa.
Onnistuuko vain releen vaihdolla?

Reima

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2013, 22:46:50 ip »
Vertaile samanlaiseen kun tulee tilaisuus. Releestähän se vilkun temperamentti tulee. Muistathan, että moottoripyörällä ajettaessa pelkästään suuntamerkki kädellä annettuna riittää (ihan virallisesti tieliikennelain mukaankin). Sen nopeempaa ja tehokkaampaa ei oo. Tuntuu, et näist on ollu juttua jossain toisaalla  ::)
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2013, 06:49:37 ap »
Kyllä mun Calissa suht vinhaan aloittaa vilkkumisen. Olisko sulla rele vaihtoa vailla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2013, 07:18:49 ap »
Moi!
Voihan vilkkureleessä olla vikaakin, mutta ajatus niin nopeista ohituksista ettei relettä kerkiä odottelemaan, pelottaa! 
Varsinkin, jos tilanteeseen liittyy yksikin toinen ajoneuvo kuin oma ja ohitettava. Vilkku ajoisssa päälle ja varoitusväläys pitkillä. Vasta sitten tarkkaavainen, mutta ripeä ohitus.
Itse pyrin tähän, jotta olisin vielä huomennakin ajelemassa.
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2013, 08:25:21 ap »
Kaistanvaihdossa on mukava muistisääntö: VVVV eli Vilkutus, Vaikutus, Varmistus, Vaihto.
Joo...ei aina ole tähän aikaa / mahiksia.
Mutta tuollaisesta voi olla hyötyä:

                    http://motogadget.com/de/elektrik/digitales-blinkrelais-m-flash/m-flash-blinkrelais.html

En ole kokeillut, mutta näyttää varsin viisaalta vekottimelta. Ja asennus on yksinkertainen ja helppo.

Reima

  • Vieras
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2013, 09:01:56 ap »
Grazie mille, kiitokset kommenteista.
Pitääpä ensi viikolla Guy:n kanssa katsoa, kun vien Calin polttoaineanturin korjaukseen.
Ei ole tarkoitus mitään nopeita ohituksia tehdä, mutta normi kaupunkiajossa ja kehätiellä olisi turvallisempi tunne, jos vilkku heti syttyisi eikä mieti...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2013, 09:41:52 ap »
Ajelen olettaen, että kukaan ei vilkkua näe tai siihen reagoi.
Forza Moto Guzzi!

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2013, 19:58:34 ip »
..jaa sähkömiehet -mitä pitää muuttaa ? V11 vilkku kun alkaa "tyhjällä" sitten vilkku , tyhjä , vilkku jne  kaikissa muissa omistamissani laitteissa toimii vilkku , tyhjä , vilkku

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2013, 21:24:53 ip »
Lainaus
Releestähän se vilkun temperamentti tulee
Lainaus
Olisko sulla rele vaihtoa vailla

V11:virtalukko antaa sähköä vilkkujen sulakkeelle, jonka kautta se jatkaa vilkkureleelle ja siltä edelleen kahvan vilkkukytkimelle. Sen jälkeen ei ole kun lamput, rele pätkii sähköä.

V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2013, 00:04:42 ap »
Vilkun rele on lämpörele, joka toimii niin, että kun virta kulkee kärkien kautta releen ollessa vetäneenä kärjet lämpenevät ja sitten irtoavat. Jäähdyttyään taipuvat takaisin, jolloin vilkku taas palaa. Ensimmäisen kontaktin viive tulee releen käämin virtapiirissä olevasta vastuksesta, joka hidastaa magnetisoitumista. Virta kulkee releen kautta ja vilkku toimii niin kauan kunnes katkaisija käännetään off-asentoon.
Forza Moto Guzzi!

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2013, 20:08:14 ip »
niin se varmaan toimii , mutta miksi vilkutus alkaa (V11) tyhjällä ? Liikenne ympyrässäkin pitää ennakoida vilkun päälle laitto.
Kuinka sen saa toimimaan normaalisti??

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2013, 22:41:51 ip »
Eikös "elektroninen vilkkurele" ole ratkaisu? Voisi kuvitella, että näissä on kärki aina kiinni, eli valo syttyy heti ja sitten 0,X sekunnin kuluttua kärjet aukevat 0,X sekunnin ajaksi "elektroniikan ohjaamana", ilman että tarvitaan vastuskuormaa (hehkulamppujen lankoja tai lisävastuksia, nämä asiat opin meidän nuorelta herralta muinoin, kun hän oli mopo- ja kevari-iässä).

Esim: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/481894/0, sähkökuvan mukaan vilkkureleessä käy "vain yksi johto", eli liittimiä on kaksi niin kuin tässä releessä (omaa kokemusta tästä releestä ei tosin ole).

Kävin just kokeilemassa (V11). Vilkun valo syttyy (edessä, alkuperäisen kaltainen hehkulangalla varustettu poltin) n. 0,5 sekunnin kuluttua siitä kun kytkin napsahtaa toiseen laitaan. Sen jälkeen vilkkuu vajaan sekunnin välein (>0,5sek, <1 sek). Takana on ledivilkut, vilkkurele on tässä joku muu kuin alkuperäinen (siirsin sen istuimen sivuun muovin alle aikanaan, en pääse nyt suoraan katsomaan tyyppiä).

Täällä väritetty V11 sähkökaavio: http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/schematics/2004_V11_Sport_Catalytic.gif

Vilkkurele on Nro. 21.

Edit 12.5: vilkun valo syttyy samalla hetkellä, kun vilkkukytkimen sivuttain liikkuva "painike" naksahtaa paikalleen sivulle asentoon "vilkuta" = kun vapauttaa sormen painamasta sitä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2013, 22:51:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2013, 22:51:33 ip »
Noita vilkkureleitä on tosiaan kahta lajia, eikä siihen taida vaikuttaa se onko kyseessä bi-metalli vai
elektroninen. Toinen malli aloitaa pimeällä jaksolla ja toinen valoisalla. Kumpi on kyseessä ei taida
selvitä varmasti kuin kokeilemalla.

Mitä ihmeen merkitystä tällä on?  :o

Pekka
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2013, 01:19:03 ap »
Kun katsoin tuota V11 sähkökuvaa kompastuin siihen että vilkun merkkivalolle mittaritaulussa ei tule ollenkaan maata. Sitten täytyy olla niin, että kun aina jompaan kumpaan merkkivalon lampun hehkulangan puoleen pätkii plus jännite vilkkujen ollessa päällä, niin valo maadoittuu sitten aina sen puolen vilkkujen polttimoiden kautta, joka ei ole käytössä (polttimon läpi maata)? Jos molemmat samanpuolen polttimot ovat palaneet, merkkivalo ei voi toimia?

Sitten tuli muutos (taas veikkaan n.2003 "kat") niin että latauksen merkkivalo jäi pois ("Shindengen" lataussäädin) ja tilalle tuli toinen vilkun merkkivalo. Nyt kaaviossa on selkeästi myös maa molemmille merkkivaloille.
[Kuva liittyy näihin]

PS.[Ei kuvaa]
Tuolta Timon linkistä löytyi työlään näköisen asennuksen vaativa "rele" kaistanvaistovilkuille sillä edellytyksellä että vilkkukytkin kahvassa muodostuu kahdesta painonapista: "vilkku vasemmalle/vilkku oikealle". Lyhyt napin painallus = 3 x vilkku. Pidempi = 10 x vilkku. Vielä pidempi = pysyvä vilkku, pitää kuitata pois samasta napista. http://motogadget.com/en/electrics/flasher-relay-for-push-buttons-m-relay/m-relay-blinkrelais-fur-taster.html
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2013, 02:24:34 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kaistanvaihtovilkku
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2013, 08:58:31 ap »
Tuo eka vilkkuvärkki asennetaan suoraan releen sijaan samoihin johtoihin.
Tuosta HiFi-malli vattii enemmän työtä. Lisäominaisuutena on, että se tarvitsee toimiakseen tällaisen:

    http://motogadget.com/en/griff-taster/push-button-controls-m-switch/m-switch.html

Tai jonkin vastaavan. Lisähuomiona ennen pikatilausta kannattaa huomioida, että - ainakin minulla - Calin stonga on 32mm ( 11/4") ja tuo sopii 1" tai 22mm standardiin. Onhan toki stongan päät 22mm, mutta tilaa ei ole...

Tästä linkistä löytyy toinen mahdollisuus, joka on sikäli parempi, että se sammuttaa vilkun 20s kuluttua. Joten ei jää vilkku päälle.

>> The m-Stop can also be used as FLASHER RELAY WITH AUTOMATIC DEACTIVATION! Security feature! <<

      http://motogadget.com/en/electrics/break-light-modulator-m-stop/m-stop-bremslichtsteuerung.html

Hintaa on vähän enemmän, mutta asennus yhtä helppo. LED-lampuille näköjään vaatii kuormitusvastuksen.

Ja eikun vilkuttelemaan...