Kirjoittaja Aihe: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...  (Luettu 19634 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #15 : Huhtikuu 30, 2013, 10:33:03 ap »
Mekanismissa jumittavia kohteita ovat: vaijeri, joka on helppo tutkia: sen tulee kulkea kuoressaan herkästi, kytkinvivun saranatappi: voitelun puute tai hapettuma aiheuttaa kankeutta ja viimeisenä painelaakerin painimen O-rengas: sen kitka sylinterinsä seinämiin: voitelun puute, tai hiekkaa/hapettumaa sylinterissä. Nämä voi tutkia mitään sen isommin purkamatta. Vain kytkinvipu ja -vaijeri pitää irrottaa. Puhtaus on tärkeää ettei painelaakeri saa asennushiekkaa sisuksiinsa. Samalla tulee sen kunto katsottua.

Jos painelaakerista eteenpäin on vikaa, kuten työntötanko kytkinakselin sisällä tai vika itse kytkimessä kuten kytkinlevyn kitkapinnan irtoaminen. Se edellyttää jo enemmän purkamista. Se ei ole vaikeaa mutta työlästä. Tuleepa katsottua sitten koko kytkin perusteellisesti.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2013, 14:06:38 ip kirjoittanut motomatti »

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #16 : Huhtikuu 30, 2013, 11:58:06 ap »
Ihan normalilta tuntui mutta pitää illalla nostaa kissa eli Cali hoitopöydälle, paneutua asiaan, löysätä koko systeemi, koettaa olla hukkaamatta sitä jousta ja makustella.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #17 : Toukokuu 01, 2013, 21:43:40 ip »
Taitaa olla moottoriöljyllä osuutta asiaan kun reiän kumitulppa oli kostea ja koneen alla myös kosteaa nelikanttisen reiän likellä... JoukoS toimi HelpDeskinä, josta kiitos.

Kauankohan kestää ennen kuin jättää tielle?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #18 : Toukokuu 01, 2013, 23:37:43 ip »
Voiko ensiapuna lorottaa tenttua tai muuta puhdistavaa kytkimeen jos tulee hätä...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #19 : Toukokuu 02, 2013, 00:13:07 ap »
Itse saattaisin kokeilla jotain öljyä poistavaa puhdistusainetta. Esim bilteman tms moottorinpuhdistussprayta. Ei ne ainakaan enempää pahenna kytkintä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #20 : Toukokuu 02, 2013, 09:23:28 ap »
Onko mennyt liikaa öljyä vaihhon yhteydessä. Ylimääräinen vuotaa kytkimelle. Lääkkeeksi käy, että laskee ylimääriset pois. Kytkin alkaa pitää jonkun ajan kuluttua, kun öljy palaa pois. V10:ssä riittii pari kertaa reilusti kaasua moottoritievauhdissa.
Forza Moto Guzzi!

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #21 : Toukokuu 02, 2013, 11:27:16 ap »
Periaatteessa ei ole mahdollista koska 3 litraahan sinne menee suodattimen kanssa... eikö? Ellen sitten ole kaatanut vanhasta muistista Norgen 3,6 litraa. Pitääpä tarkastaa öljyn pinta ja vaikka laskea pois osa ja seurata asiaa.

Tuo kävi jo aiemmin omassakin mielessä kun muistelin olleen joskus puhetta jostakin pyörästä, joka oli sille herkkä.   
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #22 : Toukokuu 02, 2013, 12:12:59 ip »
Öljyä voi vuotaa vain moottorin käydessä stefan välistä. Öljytaso on reilusti kampikammiossa alempana kuin ko. tiiviste.

Toinen mahdollinen vuoto paikka on kaksi alinta runkolaakerin pulttia , mitkä on porattu lohkosta läpi ja vaativat teflonteipin tai liiman väliin. Nämäkin jäävät öljytason yläpuolelle eli öljyä voi vain tihkua kierteen läpi silloin kun k-kammiossa on painetta => moottorin käydessä.

-KG-


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #23 : Toukokuu 02, 2013, 17:25:37 ip »
Ilman omaa kokemusta, pelkästään "ihan itse luettuna" muistan tapauksista referoidun, joissa syynä oli vuotava nokka-akselin laippa (onkos sellainen myös vauhtipyörän puolella?) ja huohotusjärjestelmän "lähtö", josta öljyä valui alaspäin kytkimelle.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #24 : Toukokuu 02, 2013, 17:46:39 ip »
Juuri nuo Camnin mainitsemat kohdat voivat vuotaa syystä tai toisesta kampiakselin huulitiivisteen ohella. Lisäksi vuotolistalla ovat takapään laakerituen kehällä olevat kiinnityspultit joiden kierre saattaa yltää kampikammion puolelle. Öljy vuotaa kierrettä myöden halukkaasti.
Tietysti laakerituen laipan tiiviste kampikammiota vasten voi vuotaa.

Kuvassa näkyy huohotinputki laippoineen, keskellä puolikas nokka-akselipesän päätylaippaa ja huohotusöljyn paluuputki vasemmalla. On syytä myös tarkistaa että noihin putkiin liitetyt letkut eivät vuoda murtuneisuuttaan tai että klemmarit on löysällä.

Kampiakselin takalaakerin tukilevyn pulttejakin näkyy pari.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #25 : Toukokuu 02, 2013, 20:37:20 ip »
Tuota tulppaa voisi kuvata samoin kuin auton moottorin lohkojen ns pakkastulppia. Ne ovat loivasti kuperia tai koveria, mistä päin katsotaankin, ja ovat prässätyt aukkoonsa siten että kuperaan alueeseen on jäänyt pikku jännityspotentiaali. Mukailevat siten lämpötilaa ja metallin laajenemista. Yleensä pitävät tiiviisti mutta isku tai suuri lämpötilaero voi tulpan irrottaa. Usein on käytetty myös ympäröivän metallin tyssäystä tulpan reunan vierestä kiinni pysymisen varmistamiseksi mutta ei ilmeisesti Guzzin tapauksessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #26 : Toukokuu 02, 2013, 21:49:39 ip »
Varmaan kannattaa tässä samassa tutkia huohotuksen toiminta ja putkien ynnä letkujen kunto.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #27 : Toukokuu 03, 2013, 11:18:18 ap »
Viikonloppuna ajan noin 800 km. Toivottavasti toimii.

Pelasi kuin Buick! Ensi viikonlopun paikkeillareilu tonni lisää kokeilua...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2013, 00:30:10 ap kirjoittanut NorgeGTL »
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #28 : Toukokuu 10, 2013, 22:16:20 ip »
Näpertelin erään Californian kytkimen parissa joitakin tunteja.
Otin muutaman kuvankin: http://www.motomatti.fi/2013/05/guzzin-isolohkoisen-kaksilevyisen.html

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin kytkin luistaa... mitä ihmettä...
« Vastaus #29 : Toukokuu 13, 2013, 11:07:32 ap »
Mikä auttoi luistamiseen, vai itsestäänkö korjaantui?
Forza Moto Guzzi!