Ohessa vähän tarinaa tapahtuneesta
Pyörä: MG Bellagio 940 vm 2009, hommattu 05-2009, ajettu 35000km
Lauantaina
- Laitoin akun kiinni
> alkaa kuulumaan sähkömoottorin käyntiääntä, ilm bensapumppu toimii
- Yritin startata
> ei mitään
- WB40 käsittely kaikille tangon katkasijoille ja esillä oleville piuhoille
> sen verran labrasin että satulan alla oleva R2 käynnistys relepitää ääntä
> (= oletan että toimii) sekä kun tangon tappokatkaisija on alhaalla/kiinni, niin
> rele on hiljaa (= tappokatkaisija toimii, ei ole maissa tms)
- Akun varaustila, ~9,6 V (pitäsi olla n 12 V paikkeilla)
- Otan akun lataukseen (Yuasa YTX20CH-BS 18Ah 270 CCA, ostettu 2010)
> Laturin virtamittari nollassa. Olen kuullut että tällaiset AGM akut eivät
> latauksessa heti suostu ottamaan virtaa vastaan.
Sunnuntai
- 12 h latauksessa ollut akku kiinni (tosin mielestäni laturin virtamittari oli
koko ajan nolassa, eli ei se ladannut mitään)
- Kopauttelen startti moottoria ja sen päälläolevaa murikkaa (ilm bendix/solenoidi)
- Hiljasta on startissa
- Virta-vaimesta kun vääntää tulee tuo bensapumpun ääni ja valot on päällä normaalisti.
> Starttia kun painaa niin mitään ei kuulu
> Voltage 9,6 V
Huomioita:
ECU45 hälyytys makaa päällä (ECU 45 Error relay starter C.C. ground)
Tämä häly on kyllä olut aiemminkin päällä, 11-2010 kauden päätteksi vilkasin
hälyt ja ECU 45 päällä.
Aiemminkin on mennyt akku finaallin. Silloin startti yritti, mutta öljyt oli liian
jäykät ja startista tuli vaan ratarata ääntä siihen se jäi. Ostin silloin (04-2010)
nykyisen akun.
Mitäs tässä pitäis tehdä:
- hommata uusi akku ?
t. Bellagio MMIX