Kirjoittaja Aihe: Bellagio ei starttaa  (Luettu 3774 kertaa)

Bellagio ei starttaa
« : Huhtikuu 21, 2013, 17:50:23 ip »
Ohessa vähän tarinaa tapahtuneesta

Pyörä: MG Bellagio 940 vm 2009, hommattu 05-2009, ajettu 35000km

Lauantaina
- Laitoin akun kiinni
  > alkaa kuulumaan sähkömoottorin käyntiääntä, ilm bensapumppu toimii

- Yritin startata
  > ei mitään

- WB40 käsittely kaikille tangon katkasijoille ja esillä oleville piuhoille
  > sen verran labrasin että satulan alla oleva R2 käynnistys relepitää ääntä
  > (= oletan että toimii) sekä kun tangon tappokatkaisija on alhaalla/kiinni, niin
  > rele on hiljaa (= tappokatkaisija toimii, ei ole maissa tms)

- Akun varaustila, ~9,6 V (pitäsi olla n 12 V paikkeilla)

- Otan akun lataukseen (Yuasa YTX20CH-BS 18Ah 270 CCA, ostettu 2010)
  > Laturin virtamittari nollassa. Olen kuullut että tällaiset AGM akut eivät
  > latauksessa heti suostu ottamaan virtaa vastaan.

Sunnuntai
- 12 h latauksessa ollut akku kiinni (tosin mielestäni laturin virtamittari oli
  koko ajan nolassa, eli ei se ladannut mitään)

- Kopauttelen startti moottoria ja sen päälläolevaa murikkaa (ilm bendix/solenoidi)

- Hiljasta on startissa

- Virta-vaimesta kun vääntää tulee tuo bensapumpun ääni ja valot on päällä normaalisti.
  > Starttia kun painaa niin mitään ei kuulu
  > Voltage 9,6 V

Huomioita:
ECU45 hälyytys makaa päällä (ECU 45 Error relay starter C.C. ground)
Tämä häly on kyllä olut aiemminkin päällä, 11-2010 kauden päätteksi vilkasin
hälyt ja ECU 45 päällä.

Aiemminkin on mennyt akku finaallin. Silloin startti yritti, mutta öljyt oli liian
jäykät ja startista tuli vaan ratarata ääntä siihen se jäi. Ostin silloin (04-2010)
nykyisen akun.


Mitäs tässä pitäis tehdä:
- hommata uusi akku ?

t. Bellagio MMIX

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 21, 2013, 18:16:55 ip »
Samanlaisia kokemuksia tällä viikolla Brevankin kanssa. Pakko oli uskoa että kaksivuotta vanha akku oli tullut tiensä päähän. Samalla löytyi kylläkin kontaktihäiriöitä joita ei spraypullolla korjata vaan piti purkaa ja puhdistaa ihan oikeasti.
http://www.motomatti.fi/2013/04/akkuvainaa-nro-2-nousu-ja-tuho.html

Oletko koittanut älylaturilla ladata akkuasi? Esimerkisi CTEK.
Onko kuitti tallella? AGM-akuilla on toisinaan pitkä takuuaika.

Hieman moottorinohjauksesta riippuen alle 11,5 voltin napajännite on liian alhainen ja moottorinohjausjärjestelmä ei reagoi siihen. Kuitenkin olen hätätilassa saanut vielä 9,5 voltin jännitteellä moottorin käyntiin omalla startillaan. Silloin pitää ohittaa moottoriohjausjärjestelmän estot. Siitä jää kuitenkin OBD-tieto vikalogiin ja mahdollisesti myös punainen kolmio mittaristoon palamaan. Huollossa vikalogi voidaan nollata jolloin varoituskin sammuu.

En suosittele käyttämään huonoa akkua lainkaan vaikka se juuri ja juuri jaksaisikin koneen käynnistää. Sillä aiheuttaa helposti kallista tuhoa latausjärjestelmässä.

Liitteenä taulukko joka kertoo akun kunnosta jännitepohjalta. Kyse on ehyen lyijy-happoakun arvoista mutta antaa suuntaa muillekin akuille. Silti voi akkujännite olla hyvinkin korkea mutta virtaa akusta ei silti lähde vaikka jännitearvo olisikin kohdillaan. Kuten minulla tänään.

Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 21, 2013, 18:58:32 ip »
Kiitos MM tiedoista. Aika rajusti putoaa tuo lataustila, kun jännite putoaa.

Kaveri vinkkasi, että kannattaa hieman purkaa akkua. Ja vot nyt ottaa virtaa vastaan.
Katsotaan mitä tapahtuu jahka saadaan Yuasa täyteen.

t.Bellagio MMIX

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 21, 2013, 20:06:26 ip »
Lainaus
kannattaa hieman purkaa akkua.

Noilla ylläpitolatureilla on sama tarkoitus. Ne ikään kuin simuloivat akun käyttöolosuhteita ja lisäksi niillä on "parantavia vaikutuksia" eli erilaisia pulssilataustapoja.
Jos akku tulee ikään kuin täyteen mutta kuormitettaessa jännite putoaa äkisti niin kannattaa harkita uuteen akkuun siirtymistä.

Akkulaturin lisäksi joka motoristin vakiovarustukseen pitäisi kuulua yleismittari. Sillä selvittää monia asioita niin että ei jää epäselvyyttä asioiden tilasta.
Yleismittari jonka hinta on 20 - 30 euroa sisältää runsaasti toimintoja. Akun testauksen suhteen siitä puuttuu kuormitusmittaus mutta sekin onnistuu kun akku on pyörässä paikallaan ja mittari kytketään akun kanssa rinnan ja laitetaan mittarin tasajänniteasetus 20 volttiin. Painetaan starttia ja katsotaan paljonko jännite putoaa hetkellisesti. Akun koosta riippuen jännite saa laskea korkeintaan noin voltin - puolentoista verran ja starttauksen loputtua moottori sammutetaan niin jännitteen pitää palata alkuperäiseen lukemaan jolloin voidaan todeta että akussa on edelleen ytyä.

Jos jännite jää volttia alemmaksi pitkäksi aikaa ja palaa vasta lataamalla kunnon lukemiin (yli 12,5 V) on akku alkanut saavuttaa tiensä pään.

Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 21, 2013, 20:15:33 ip »
Nonniin.
Vanha akkua purettiin hieman ja sen jälkeen alkoi ottaa latausta vastaan n 2 Ampeerilla alussa.
Noin parin tunnin latauksen jälkeen latausvirta nollassa, eli normaalisti akku olis täynnä.

Akku kiinni Bellaan ja mittarissa näyttää lepojännite 11,5 V. Ja tästä kun painaa startti alkaa
moottori pyörittämään, mutta voimaa ei ole tarpeeksi. Bendixin hammaspyörä hyppää yli ..ratatatata.

Aikaisemmilla kerroilla kun akun lepojännite oli < 10 V, luulen että ECU ai antanut edes yrittää starttia.
Nyt tiedän että startti ja muuta komponentit sielä ovat OK. Vaan parempi virtalähde.

Eli mitä tästä on voinut oppia:
> Absorbed glass mat (AGM) akun lataaminen on taidetta. Ei liikaa virtaa ja pitkä aika. Akku saattaa mennä "lukkoon" ja ei ota latausvirtaa vastaan.
> Akut ovat yksilöitä ja pari vuottakin voi olla akun ikä (tietty tähän vaikuttaa käyttö, olosuhteet ja talvehtiminen)
> Yleismittari hankintaan ..arpominen vähenee huomattavasti

Originaali akku: Yuasa YTX20CH-BS 18Ah 270 CCA
Jos tämä korvaisi esim Bilteman SMF 18 Ah akulla.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Akku/MP-AKKU-SMF-12V-18AH-80275/

t.Bellagio MMIX

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 21, 2013, 20:22:00 ip »
Yllättävän pieni akku, jos on alunperinkin 18A. Luulisi olevan kylmillä keleilläkin jo vaikeuksia starttailla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 22, 2013, 08:25:13 ap »
Vuoden vanha Biltema-akku meni nollille talvisäilössä. Älyttömällä hakkurilaturilla akku alkoi tunnin päästä ottaa virtaa sisään ja lopulta lataus toimi normaalisti. Vettäkin sain lisättyä kennoihin, joten toiminee taas normisti. Ehkäpä ensitalvena käytän ylläpitolaturia, niin säätyn tuolta alkujumpalta.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 22, 2013, 20:04:17 ip »
Nonniin. Uusi Euroglobe akku Bellagioon, ja lähti kuin jänis puun alta.
Eli aika usein käynnistys ongelmissa vika tulee akusta. Ja huono akku kuormittaa
pyörän sähköjärjestelmää. Ei kannata akun kanssa nuukailla.

t.Bellagio MMIX

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 22, 2013, 20:38:30 ip »
Lainaus
Ei kannata akun kanssa nuukailla.

Heh. Eikös tuo ole halvin markkinoilla oleva akku...

Itsellä pääosin hyviä kokemuksia Euroglobesta. Tällä hetkellä vielä kahdessa pyörässä on Euroglobe mutta olen ehkä siirtymässä Bilteman kalsiumakkukantaan kunhan saan niistä kokemusta.

Vs: Bellagio ei starttaa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 22, 2013, 21:02:11 ip »
Joo lähinnä tarkoitin, että kun arpoo vaihtaakko vai ei. Niin kannattaa hommata uusi. Vanhan akun kanssa tulee vaan lähinnä ongelmia.