Kirjoittaja Aihe: Rungon rakenneosista (Spine)  (Luettu 50101 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #45 : Syyskuu 17, 2013, 18:56:13 ip »
Kuulan pinnassa ruostetta ja jos tuo on oikeasti M8 niin vaikeuksia on kerjätty.
Egonin laskelman mukan vähän niin kuin itsemurha. Taitaa ne katsastukset olla
sittenkin tarpeen, vai ymmärtääkö/huomaako katsastaja tangon lujuuden huonontuneen?

Pekka

Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #46 : Syyskuu 17, 2013, 22:08:09 ip »
Mikähän tuollainen kuulanivel on? Ei ainakaan koneenrakennukseen tarkoitettu standardi nivel. mielestäni standardissa on silmässä on reiän halkaisija sama kuin kiinnityskierteen nimellishalkaisija.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #47 : Syyskuu 18, 2013, 06:26:30 ap »
Tuon  kierreosan väymissärön toteaminen kotipihalla tai katsatuksessa on sula mahdottomuus. Tutkimusten mukaan 0,3...0,4 mm syvyinen särö kasvaa tunnetun särönkasvulain mukaan, kierteen pohjassa se on niin pieni naarmu ettei sitä käytännössä voi nähdä paljaalla silmällä.
Toivottavasti ei pidä paikkaansa, että pultti on suuruusluokkaa M8. Sellaisen  kierteen sisähalkaisija on noin 6.9 mm. Pinta-ala on vain noin 38 mm2. Silloin jo normaalin kiihdytyksen aiheuttamasta veto on pultille likaa pitkässä juoksussa, puhumattakaan taivutuksesta.  Puutteistaan huolimatta tuo kumipuslanivel on kestävämpi ratkaisu.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #48 : Syyskuu 18, 2013, 07:36:07 ap »
Tuo Motomatin metodi on hyvä jos ei haittaa vaikka painoa tulisikin hieman ylimääräistä.
Kokemuksesta oppii mikä kestää ja mikä ei. Paksumpi ja pehmeämpi rauta taitaa olla
turvallisempi siksikin että, siinä todennäköisesti tapahtuu muodonmuutos ennenkuin
katkeaa...

Omia pyöriä olen koettanut katsella sillä silmällä koska kilometrejä on aika paljon.
LeMansin rungosta irtoilee maalia takasvingin kiinnikkeiden seutuvilta, murtumaa en vielä ole
löytänyt. Takavanteessa sensijaan on säröjä joten se on menossa vaihtoon.

Buellistakin on löytynyt puoleksi katkennut etujarrulevy. Lisäksi alumiinirunko on aika pehmeää tavaraa.
Jos siihen hinkkaa joku vaijeri tai letku, alkaa kolo syntyä heti.

Pekka
Sohc van Helmi.

VAHVA

  • Viestejä: 23
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #49 : Syyskuu 18, 2013, 09:21:01 ap »
Alkuperäinen tanko tulee olla tiukasti kiinni ja kumipuslan olla se, joka joustaa, arvellaan. Jos kumipusla löystyy, se on uusittava (varaosana saa vain koko tangon). Kun viime talvena satuin tarttumaan tuohon tankoon (takapyörä ja -vaihteisto oli irti) huomasi heti että rungon puoleinen pää liikkui hiukan päittäin. Pulttiliitos oli siis löysä (kumipusla ei). Jos etupään pultti on kireällä, jää tanko terhakasti "sojottamaan ilmaan" etupään varassa, kun takavaihteisto on irti.

Laittaessani V11 talviteloille huomasin saman. Rungon puoleinen pulttiliitos oli löysä. Pähkäilin hieman kuuluuko olla näin mutta kuitenkin päätin kiristää sen koska takaliitos oli kireä. Meinasin kysyä kuuluuko olla tiukkalla täältä. Sain siis vastauksen tästä ketjusta -kiitos jälleen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #50 : Syyskuu 18, 2013, 22:41:15 ip »
Jos omassani olisi tuollainen tanko, todennäköisesti sovittaisin silmään nylon+teräsholkin. Ei liene kovin paha rasti. Pitäisikö ryhtyä tekemään muutossarjaa? Kuluneen kumin sijalle siis. Saisi pitää kiinteän tangon, ilman pelkoa kierteen katkeamisesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #51 : Syyskuu 19, 2013, 11:08:00 ap »
Ovatko nivelpisteet niin tarkasti linjassa koko liikeradan aluella, ettei pusliin tule ylimääräisiä taivutusvoimia? Uskoisin juuri tämän takia valitun kumipusla tai pallonivel.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #52 : Syyskuu 19, 2013, 12:03:36 ip »
Tuohan edellyttäisi sitä, ettei taka-akseli ja haarukan laakerointi olisi linjassa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #53 : Syyskuu 19, 2013, 13:06:06 ip »
Myös tangon kiinnityspisteet rungossa ja perässä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #54 : Syyskuu 19, 2013, 19:16:44 ip »
Kumipuslanivel on reaktiotankoon teknillisesti puhdas ratkaisu. Niistä on automaailmassa valtaisa määrä kokemusta; sielläkään ei ole ollut eikä tule paluuta voideltaviin holkkiniveliin. Rajallinen  käyttöikä silläkin tietysti on, mutta ei ole kallis vaihtaa joskus uuteen. Kuminen pusla on omiaan tappamaan voimasiirrosta myös kuormituspiikkejä, joten sekin näkökohtaa puoltaa sitä, varsinkin jos on tapana naputella vaihteita salamavauhtia pesään. 

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #55 : Syyskuu 20, 2013, 21:51:41 ip »
No nyt luin saksanpalstalta toisesta katkenneesta originaali -reaktiotangon rungonpuoleisen pään pultista. Yleistä ei kuitenkaan ole, kun V11 mallia on siellä liikenteessä paljon. Vahvistaa kuitenkin sen, että kannattaa tarkistaa tämä kapine (puslien kunto, pulttien kireys) ohimennen kun on renkaanvaihto käsillä (ja muistaa rasvata myös perävaihteiston sivussa olevan neulalaakerin samalla).

"12 vuotta, 63 tkm. Rungon puoleinen pusla löysä, vaihtaessa kävi ilmi että M10x55x1,5 pultti katkenut (oli paikallaan)." Korjaus: uusi pusla ja pultti.

Katkennut keskivaiheilta, näyttäisi kuitenkin olevan sillä kohdalla, jossa on toinen korvake. Tuolla aikaisemmin olevan kuvani kertoo että rungossa on vain kaksi ohuehkoa korvaketta, jotka kiristyvät puslan sivuihin. Jos pultti on löysällä ja puslassa klappia, "hakkaaminen" kohdistuu juuri noiden kahden korvakkeen kautta pulttiin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2013, 14:03:41 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #56 : Syyskuu 26, 2013, 20:59:27 ip »
Pultti löysällä ajaminen voi näköjään rassata tuota pulttia melkoisesti. Kierteen rajasta on lähtenyt väsymissärö liikkeelle. Tämän tyypin vaurio on myös erittäin vaikea havaita....pitäkää pultit kiristettyinä...varmuuden vuoksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #57 : Tammikuu 18, 2014, 16:30:34 ip »
Mielenkiintoinen kokeneen Guzziruuvaajan (Pete Roper) tuore kannanotto Spine -runkoisiin Guzzeihin (Daytona, Sport1100, Centauro, V11):

http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=18338&page=2
"
My work nowadays is centred principally on the 8V 'Nuovo Hi-Cam' bikes. While I think the V11 is a fun machine it has never really 'Spoken' to me in the same way I never really understood the attraction of Loopframes. I think that is partly because the V11 design is so driven with a myriad of small design flaws that speak of the abject poverty of the factory when it was designed. Its the classic case of the ship being spoilt for a ha'porth of tar. That and their fragility, (They really don't crash well.) has always left me feeling a bit ambivalent about them. I'm not saying they are a bad bike, simply that I as an individual have never been able to develop a passion for them as many here have.
"


Ymmärrän sen tähän tapaan:
”V11 on kiva peli mutta se ei ole koskaan puhutellut minua samaan tapaan kuin en koskaan ymmärtänyt Loopframe -runkoja. Luulen, että se johtuu osin siitä että V11 suunnittelulle on tyypillistä lukemattomat pienet epäkohdat, jotka puhuvat tehtaan kurjasta köyhyydestä, kun sitä suunniteltiin. Kyseessä on klassinen tapaus, jossa koko laiva pilataan liian pienellä määrällä tervaa.  Nuo ominaisuudet ja rakenteen hauraus ovat aina jättäneet minut hieman kahden vaiheille. En tarkoita, että ne olisivat huonoja pyöriä, sanon avaan pelkästään että minä en omakohtaisesti ole koskaan pystynyt kehittämään intohimoa niihin, kuten monet muut.”
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #58 : Tammikuu 20, 2014, 14:28:51 ip »
Kirjoittaja kuitenkin ymmärtää käyttää sanaa I think.

I think että juttu on huttu.  Kurja köyhyys ja hauraat loopframet... eikä intohimoa... aiai ja voivoi.

 




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rungon rakenneosista (Spine)
« Vastaus #59 : Tammikuu 20, 2014, 20:51:04 ip »
Jospa tää Roper on fanaattinen Loop ja Tontisti, niin  ei edes omaa pahemmin kokemusta spinestä. Pelkääuutta runkoa, kun sen periaate ei maallikon silmään kovin selkeältä näytä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.