jenkkien MGS tarinassa mainittu asia "Centaurossa oli loivennettu Daytonan kone" pitäisi paikkaansa.
Aikanaan kun Centauroa olin ostamassa (eka Suomessa) niin koitin ottaa mahdollisimman paljon selville pyörän ominaisuuksista niin löytämäni informaation pohjalta sain myös tuon yllä olevan käsityksen.
Merkittävimpiä eroja Daytonaan ovat: (riippuu tosin mihin Daytona-versioon verrataan) vauhtipyörä, kytkin, takapyörä, perävaihde, vaihteiston välitykset, nokka-akselit, rungon mitoitus, takahaarukka, rengastus, moottorinohjaus, jousitus ja tietenkin ulkonäkö ovat merkittäviä eroavaisuuksia.
Myöhemmissä Centauroissa oli lisää muutoksia ja jopa ns touring-versio.
On siis varsin suhteellista sanoa onko kyse aivan eri pyörästä vai vain kesytetystä versiosta kun pyörän käyttötarkoituskin on muuttunut. Sanoisin että Daytona kadulla on kesytetty versio rata-Daytonasta ja Centauro on edelleen kesytetty katu-Daytonasta. Itse hankin pyörän ajatuksella: "köyhän miehen Daytona". Nuo luetellut erot eivät kaikki ole muutoksia huonompaan suuntaan vaan muutoksia miellyttävämpien käyttöominaisuuksien suuntaan.
Omaani päivitettiin ennen käyttöönottoa hieman Daytonan suuntaan: kytkin vaihdettiin kestävämpään ja moottorinohjaukseen vaihdettiin eprom. Jälkeen päin on asennettu ride-height-säätö, vanteita kevennetty, kuten runkoakin ja lisätty ahdin sekä lisäruiskutusjärjestelmä. "Laiskat" nokka-akselit hyödyttävät ahtamisessa enemmän kuin "äreät".
Vahinko vain että selkäni ja ranteeni eivät tahdo sietää enää Centauron ajoasentoa kuin lyhyitä siirtymiä. Pitänee ryhtyä miettimään luopumista tai moottorin siirtoa Califormian runkoon. tms.
Ahdettuna Centauroni moottorin ominaisuudet päihittävät kyllä minkä tahansa katukäyttöön tarkoitetun Daytonan. Kisaversioihin en ole päässyt vertaamaan.
Moottori on osoittutunut hyvin luotettavaksi. Vaihteiston kytkinakselin tuplaurakuulalaakerin olen vaihtanut. Helppo homma ja samalla tulee tsekattua kytkinkin. Kardaani on kestänyt jo yli 100.000 km joten kauhukertomukset akselin hajoamisesta jo 40.000 km matkalla saa unohtaa. Centauro edellyttää huoltajaltaan jonkin verran enemmän kuin esimerkiksi V11-mallin huoltajalta.