”Normaalista kulumisesta ja huollon tarpeesta johtuvat ominaisuudet eivät vaikuta verotusarvoon, ajoneuvon tulee olla tieliikennekelpoisessa kunnossa.”
Yllä oleva kummastuttaa. Olen hankkinut ulkomailta moottoripyöriä (EU-alueelta) ja eivät ne ole olleet lähelläkään ajokuntoisia saati varustettuja täkäläisillä varusteilla. Verotuspäätöksen olen saanut kyllä. Verottajaa ei ole kiinnostanut nähdä verotuksen kohdetta.
Eka maahantuomani oli BMW R80RT -86 ja siitä meni veroa noin 800 Euroa vuonna 2002. Tietenkin valitin välittömästi EY-tuomioistuimeen ja toimitin kopion valituksestani myös verottajalle jolloin verottaja palautti noin 500€ perimästään verosta. Vedin verovalitukseni takaisin EY-tuomioistuimesta ilmoittaen että asia on jo korjaantunut. Näin ovat toimineet monet muutkin ja joidenkin verovalitukset on käsitetlty EY-tuomioistuimessa ja sieltä saadun langettavan päätöksen antaneet kotipaikkakuntansa poliisille tutkintapyynnön kera ja sen jälkeen mikäli poliisi löysi väärinkäytöksiä asia etenee paikallistuomioistuimeen joka antaa tuomionsa yksittäistä asiaa koskevana päätöksenä. Se ei siis sido verottajaa kuin kyseisen tapauksen osalta.
Viimeksi tuomani on nykyinen Alkoholipyöräni. Vm-82. Se oli purkukunnossa (purkaamolta Hollannista ostettu liikenteestä poistettu ajoneuvo) saapuessaan maahan. Vein sen perävaunussa katsastuskonttorille jossa sille tehtiin identiteettitarkistus. Tämän paperin ja kauppakirjojen kanssa Tulliin jossa paperit tsekattiin ja kun en hyväksynyt virkailijan paikalla tekemää tullauspäätöstä (asia turhautti kovasti virkailijaa) asia siirrettiin verotusarvon arviointilautakunnan päätettäväksi. (Lautakunnassa on eri ajoneuvoalojen edustajia) Sieltä tuli verotuspäätös: 123€. Maksoin sen. Maksukuitin toimitin katsastuskonttorille ja siletä saamani rekisterinumeron perusteella vakuutin pyörän joilla tiedoilla Trafi lähetti minulle postissa rekisteröintitodistuksen. Talven mittaan kasailin pyörän ajokuntoon ja siitä lähtien sillä ajanut.
Älkää uskoko ihan kaikkea mihin verottaja vetoaa ja Tulli "ehdottaa". Kyllä niiden kanssa saa pomppia jos ei heti tee selväksi että toimitaan lain mukaan eikä heidän, lievästi sanoen, hämärien ja
mielivaltaisten käytäntöjensä mukaan.
Kun auton tai moottoripyörän tuo maahan saa sitä pitää itsellään ilman mitään seuraamuksia verottajalta tai Trafilta vaikka kuinka kauan. Mutta kun ajoneuvon haluaa liikenteeseen on käytävä katsastusasemalla teettämässä identiteettitarkistus. Se maksaa muutaman kympin. Silloin on ihan sama missä kunnossa ajoneuvo on kunhan alkuperäisiä osia on ehjinä ja käyttökelpoisina vähintään 50%. Moottoripyörille kun ei ole katsastuspakkoa maassamme eli niitä ei tarvitse katsastaa jos pyörä on tuotu EU-alueelta. Autot pitää katsastaa koska niillä on katsastuspakko.
Mieleisen pyörän omatoiminen maahantuonti on usein järkevin ja halvin vaihtoehto ja veropäätöksestä voi aina valittaa. Mutta aina ensin identiteettitarkistuksen kautta.
Jos on ongelmia näiden asioiden kanssa niin yhteydenotto MMAF:n lakimiehiin usein auttaa. Jäsenille palvelu on ilmaista.