Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien verotus  (Luettu 12450 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2013, 10:52:38 ap »
Zuzukilla näyttää olevan oma maayhtiö juvanmalmilla, yhtäkaikki  periaatteessa sama kustannusten, palvelun ja kuluttajahinnan suhteen.

Zuzukista en tiedä, mutta Suzukin maahantuoja ei ole yhtiö, vaan on Suzuki International Europe GmbH Suomen Sivuliike.
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #16 : Helmikuu 15, 2013, 12:23:49 ip »
En ole mikään huolinnan asiantuntija, mutta onko oikein enää EU:n aikana käyttää maahantuoja-termiä.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #17 : Helmikuu 15, 2013, 20:15:33 ip »
Jokainen meistä voi olla maahantuoja eli maahntuoja-nimike on olemassa. Milloin vain voi kuka tahansa ostaa mistä tahansa EU:n (osa-)valtiosta tuotteen ja tuoda sen asuinpaikalleen. Sitä tarkoittaa tavaroiden vapaa liikkuvuus.

Suomen Valtio kiukutteli ja uhmasi Komissiota aikansa mutta periksi oli annettava kun EY:n tuomioistuin antoi langettavia päätöksiä. Vieläkin on joitain epäselvyyksiä mutta ei mitään mainittavaa paitsi Kansallinen Väliaikainen Autovero.

aj@

  • Viestejä: 360
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #18 : Helmikuu 15, 2013, 20:33:03 ip »
Ja kun autoverosta kiellettiin perimästä alvi, tehtiin siitä elvi ja sen vähentäminen ei onnistu yritystoiminnassa. Tuplakuppaus siis.

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #19 : Helmikuu 15, 2013, 20:58:09 ip »
Maailma ei ole vielä valmis. Eikä ainakaan Suomi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #20 : Helmikuu 15, 2013, 22:50:25 ip »
Lainaus
Maailma ei ole vielä valmis. Eikä ainakaan Suomi

Valtio jääräpäisesti verottaa kaikin keinoin ja pyristelee vastaan, maksoi mitä maksoi (lopulta, valtiolle).

http://www.oikeus.fi/61092.htm

http://www.hs.fi/talous/Kouvolan+hallinto-oikeus+K%C3%A4ytettyj%C3%A4+tuontiautoja+verotettiin+syrjiv%C3%A4sti/a1360377702230

"Jos Kouvolan hallinto-oikeuden päätöstä sovelletaan käytettyihin tuontiautoihin yleensä, on syrjivästi verotettu ainakin 40 000 tuontikäytettyä, arvioi autoveroihin perehtynyt juristi Petteri Snell. Ja syrjivää lakiahan sovelletaan tuontiautoihin edelleen."

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2013, 18:45:55 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ekku

  • Viestejä: 894
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #21 : Helmikuu 16, 2013, 14:05:14 ip »
Minun kokemukseni mukaan käytettyä autoa maahantuotaessa suurin epäkohta on se, että se "markkinahinta", mistä se autovero lasketaan on täysin epärealistisen korkea.

Ei niitä käytettyjä autoja oikeasti myydä niillä hinnoila, joita käytetään autoveron perusteena. Muitakin erikoisia asioita löytyy : Jos tuomasi auto on konevikainen, niin saat alennusta jotain 10% autoveron määrästä.

Kylläpä se auton hinta konevikaisena laskee hieman enemmän, kuin tämä valtion antama alennus...

Uskon että autoveron tuotto kasvaisi aika paljon, jos verotusperusteita muutettaisiin oikeudenmukaisemmiksi.

Vähänkään erikoisemmissa autoissa tuo veroprosentti muuttuu kohtuuttomaksi : On paljon sellaisia automalleja, jotka maksavat Saksassa käytettynä 20 tuhatta ja verottaja haluaa niistä saman verran tai enemmän verona.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #22 : Helmikuu 16, 2013, 14:35:11 ip »
Verotuspäätös V11 (vm 2002/30000km), 5/2011.

Yleistä vähittäismyyntiarvoa (verotusperuste) määritettäessä verottaja käytti arvoja vm 2005/km 8200/€ 12.250 ja vm 2003/km 37000/€ 13500. Vrt. nyt Piikkiössä vm 2002/km 53790/€  5990.

”Normaalista kulumisesta ja huollon tarpeesta johtuvat ominaisuudet eivät vaikuta verotusarvoon, ajoneuvon tulee olla tieliikennekelpoisessa kunnossa.”

1 levyisen kytkimen kalkatuksesta sain verotusarvoon 600€ alennuksen => 146,40€ veronalennusta. Sillä saattoi ajaa kuukauden. Vaihto 2 levyiseen: työ 720€, osat 1142,27€.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 17, 2013, 18:47:01 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #23 : Helmikuu 16, 2013, 16:09:02 ip »

Lainaus
”Normaalista kulumisesta ja huollon tarpeesta johtuvat ominaisuudet eivät vaikuta verotusarvoon, ajoneuvon tulee olla tieliikennekelpoisessa kunnossa.”

Yllä oleva kummastuttaa. Olen hankkinut ulkomailta moottoripyöriä (EU-alueelta) ja eivät ne ole olleet lähelläkään ajokuntoisia saati varustettuja täkäläisillä varusteilla. Verotuspäätöksen olen saanut kyllä. Verottajaa ei ole kiinnostanut nähdä verotuksen kohdetta.

Eka maahantuomani oli BMW R80RT -86 ja siitä meni veroa noin 800 Euroa vuonna 2002. Tietenkin valitin välittömästi EY-tuomioistuimeen ja toimitin kopion valituksestani myös verottajalle jolloin verottaja palautti noin 500€ perimästään verosta. Vedin verovalitukseni takaisin EY-tuomioistuimesta ilmoittaen että asia on jo korjaantunut. Näin ovat toimineet monet muutkin ja joidenkin verovalitukset on käsitetlty EY-tuomioistuimessa ja sieltä saadun langettavan päätöksen antaneet kotipaikkakuntansa poliisille tutkintapyynnön kera ja sen jälkeen mikäli poliisi löysi väärinkäytöksiä asia etenee paikallistuomioistuimeen joka antaa tuomionsa yksittäistä asiaa koskevana päätöksenä. Se ei siis sido verottajaa kuin kyseisen tapauksen osalta.

Viimeksi tuomani on nykyinen Alkoholipyöräni. Vm-82. Se oli purkukunnossa (purkaamolta Hollannista ostettu liikenteestä poistettu ajoneuvo) saapuessaan maahan. Vein sen perävaunussa katsastuskonttorille jossa sille tehtiin identiteettitarkistus. Tämän paperin ja kauppakirjojen kanssa Tulliin jossa paperit tsekattiin ja kun en hyväksynyt virkailijan paikalla tekemää tullauspäätöstä (asia turhautti kovasti virkailijaa) asia siirrettiin verotusarvon arviointilautakunnan päätettäväksi. (Lautakunnassa on eri ajoneuvoalojen edustajia) Sieltä tuli verotuspäätös: 123€. Maksoin sen. Maksukuitin toimitin katsastuskonttorille ja siletä saamani rekisterinumeron perusteella vakuutin pyörän joilla tiedoilla Trafi lähetti minulle postissa rekisteröintitodistuksen. Talven mittaan kasailin pyörän ajokuntoon ja siitä lähtien sillä ajanut.

Älkää uskoko ihan kaikkea mihin verottaja vetoaa ja Tulli "ehdottaa". Kyllä niiden kanssa saa pomppia jos ei heti tee selväksi että toimitaan lain mukaan eikä heidän, lievästi sanoen, hämärien ja
mielivaltaisten käytäntöjensä mukaan.

Kun auton tai moottoripyörän tuo maahan saa sitä pitää itsellään ilman mitään seuraamuksia verottajalta tai Trafilta vaikka kuinka kauan. Mutta kun ajoneuvon haluaa liikenteeseen on käytävä katsastusasemalla teettämässä identiteettitarkistus. Se maksaa muutaman kympin. Silloin on ihan sama missä kunnossa ajoneuvo on kunhan alkuperäisiä osia on ehjinä ja käyttökelpoisina vähintään 50%. Moottoripyörille kun ei ole katsastuspakkoa maassamme eli niitä ei tarvitse katsastaa jos pyörä on tuotu EU-alueelta. Autot pitää katsastaa koska niillä on katsastuspakko.

Mieleisen pyörän omatoiminen maahantuonti on usein järkevin ja halvin vaihtoehto ja veropäätöksestä voi aina valittaa. Mutta aina ensin identiteettitarkistuksen kautta.

Jos on ongelmia näiden asioiden kanssa niin yhteydenotto MMAF:n lakimiehiin usein auttaa. Jäsenille palvelu on ilmaista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Moottoripyörien verotus
« Vastaus #24 : Helmikuu 16, 2013, 17:33:56 ip »
Joo, ei pidä hyväksyä. Tuttavani on tuota itsetuontia harrastanut ja tuonut täysin toimimattomiakin, joille saanut laput kuntoon. Kertoili joidenkin rohkeiden jopa hieman puijanneen; auto ajetaan itse Saksasta ja tehdään täällä "toimimattomaksi" ennen asioiden käsittelyä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Moottoripyörien verotus
« Vastaus #25 : Helmikuu 16, 2013, 23:05:26 ip »
Moi!
Keskustelu lähti verotusväittelyyn tuosta California 1400 keskustelusta, joten jaoin aiheen uudeksi ketjuksi.
toivottavasti tämä ei haittaa ketään...
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moottoripyörien verotus
« Vastaus #26 : Helmikuu 17, 2013, 18:55:13 ip »
Lainaus
Älkää uskoko ihan kaikkea mihin verottaja vetoaa ja Tulli "ehdottaa"
Lainaus
Joo, ei pidä hyväksyä

=> Tämä olkoon opiksi ja ojennukseksi muille  :-\

Itse en perehtynyt riittävästi aikanaan asiaan ja katsastus tuli senkin vuoksi eteen, että pyörä penkitettiin sellaiseksi kaasukahvan liikerataa rajoittamalla, että 18v perheenjäsen saattoi myös ajella. Enää ei ole dokumenttia mistä näkisin minkä niminen tuo katsastus oli.  Rekisteröinti- vai muutoskatsastus ? Muistelisin että autojen tavoin olisin tilannut rekisteröintikatsastuksen vanhasta muistista. Ymmärrän tämän niin, että ainut mihin tuo vaikutti oli tuon katsastuksen hinta? Jos olisin pelkästään kysynyt rekisteröintikatsastusta olisikohan kukaan siellä asemalla vinkannut että tässä riittää että katsotaan että pyörä on se mikä viimeisessä EU -alueen rekisteröinnissä lukee.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2013, 00:40:12 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörien verotus
« Vastaus #27 : Helmikuu 18, 2013, 19:42:09 ip »
Miksi muuten nämä "Alfaiomegan" aloittamat ketjut näkyvät ainakin minulla stickyinä, eli kiinteästi ylimmäisenä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Moottoripyörien verotus
« Vastaus #28 : Helmikuu 18, 2013, 20:23:31 ip »
Miksi muuten nämä "Alfaiomegan" aloittamat ketjut näkyvät ainakin minulla stickyinä, eli kiinteästi ylimmäisenä?

Ei näy enää, muokkasin käyttäjien oikeuksia siten, ettei kirjoittaja voi lukita aloittamaansa ketjua.
t. ylläpito
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 489
Vs: Moottoripyörien verotus
« Vastaus #29 : Huhtikuu 07, 2015, 13:54:14 ip »
Autoverotuksen poistaminen autoilta on esillä liikennevaliokunnassa: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1428371906716.html

Saapa nähdä otetaanko tälläkään kertaa huomioon että myös moottoripyöriä autoverotetaan.

Oikein on hyvin muistissa kuin vuosituhannen alussa päätettiin autoveron pienentämisestä mutta moottoripyörät eivät meinanneet millään mahtua esityksen piiriin. Asiassa piti käyttää sekä laillisia että laittomia menetelmiä että mp:t mahtuivat esitykseen mukaan. Piti oikein nettirikolliseksi ryhtyä ja jumittamaan hallituksen ja kansanedustajien tietokoneet ja koko Arkadianmäen tietoliikenne.
Asia meni perille ja vero väheni mutta minä sain syytteen. Syyte raukesi koska silloin ei ollut selkeää pykälää siitä kuinka monta sähköpostiviestiä lähetettyinä raskaine liitetiedostoineen kansanedustajien sähköposteihin olisi laitonta. Silloin oli värvätty 20.000 henkilöä jotka lähettivät jokaiselle kansanedustajalle ja muutamaan muuhunkin valittuun osoitteeseen nämä tiedostot. Jotkut "varoiksi" useampaan kertaan.