Kirjoittaja Aihe: Ahdinasennusta liki reaaliajassa  (Luettu 11943 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« : Helmikuu 09, 2013, 14:40:47 ip »
http://www.motomatti.fi/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4

Tuosta voivat kiinnostunee seurata millaisia ongelmia ja työvoittoja voi ihminen itselleen suoda ryhtymällä muuttamaan moottoripyörän rakenteita alkuperäisestä.

Tarkoitus on siis saada alkoholipolttoaine palamaan riittävän kuumana vanhan ja auttamattoman matalapuristeisen moottorin palotiloissa. Siksi siis mekaaninen ahdin. Lisätehoa ei tarvita mutta todennäköisesti kasvava vääntömomentti on tervetullut lisä. Samlla kertaa pidennän välityssuhdetta että vääntömomentin voi ulosmitata pienempänä kulutuksena. Viime kesäiset kulutuslukemat alkoholille vaihtelivat 6,5 - 8 litra välillä sataa kilometriä kohden.

Ihmetyttää ettei kukaan suurista moottoripyörävalmistajista ei ole lähtenyt tekemään alkoholipyörää tai edes flexifuel -malleja.
Autovalmistajistkin vain yksi, Saab, teki alkoholimoottorin autoon. Muilla homma ei oikein ole lähtenyt edes alkuun vaikka suurella osalla valmistajista on jo moottoriohjausta sorkkimalla tehty flexifuel -mallisto. Tuollaisella "puolivälintekniikalla" vain pilataan hyvän polttoaineen maine kun sitä kulutetaan huonoissa järjestelmissä huonolla hyötysuhteella. Vikoja ja kulumaa siitä seuraa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #1 : Helmikuu 09, 2013, 15:40:25 ip »
Ei varmaan ole juuri kiinnostusta asiakaskunnassa. Suurimmalle osaa omistajista on ihan sama mitä pyörä polttaa ja miten paljon. Myös alkoholin saatavuus ei vieläkään ole sama, kuin bensalla. Lähinnähän tuosta tulisi motoristille vain kalliimpi lasku, kun tehdas maksattaisi uutuuden kehityskustannukset asiakkaalla.


Mietin joskus aiemmin, että olin tuollaisen ahdinratkaisun nähnyt jossain. Joku saksalainen sellaisen oli pikkulohkosta askarrellut.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #2 : Helmikuu 09, 2013, 15:43:53 ip »
Pienellä haulla vielä isolohko Rotrexilla:

Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #3 : Helmikuu 09, 2013, 15:54:31 ip »
Sama toiselta puolelta.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #4 : Helmikuu 09, 2013, 18:47:17 ip »
Tuo pikkulohko vaikutti asialliselta. Aika iso puhallin. Kolmanneskin tuosta riittäisi. Näyttäisi olevan Mersun nokalta M62. Mulla on M24.
Mutta tuossa isommassa on juttu tehty jotenkin monimutkaisesti. Sama laite oli esillä Finnbikers-foorumilla ja sen rumpujarruja siellä päivittelivät. Siinäkin kovin ylikokoinen pumppu.

Itse pyrin että ulkonäkömuutoksia ei tulisi ahtimen takia lainkaan. Ainoastaan suutinpitimet kavaltaa kaasuttimien sijasta.

Sivukopat ja muut alkuperäisosat pitää saada sopimaan paikoilleen muutoksen jälkeenkin.

Tässä Eatonien taulukkotietoja.
http://victorylibrary.com/supercharger/super-eaton-data.htm

Ylikokoisesta ahtimesta ei ole kuitenkaan muuta haittaa kuin että se painaa, vie tilaa ja syö energiaa tarpeettomasti.

Samoin Köhlerin Guzzissa on myös ylisuuri ahdin.
Taitaa vain olla niin että noita 2 -  3 -litraisten koneiden ahtimia on runsaasti ja halvalla saatavissa kun viripajat vaihtavat niitä isompiin. Tuo mun ahtimeni on Fordin litraisen alkoholimoottorin kainalosta kahvi- ja viinamaa Brasiliasta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2013, 19:07:14 ip »
Kiinnostaisiko, TTT, tehdä V50- V65 kaksiventtiilimallin pohjalle tuommoinen?
Rotrex olisi yksi vaihtoehto pikku-Eatonin ohella ja vauhtipyörältä saa hyvän välityksen...
Tietenkin ruiskulla kun tuo Eaton ei siedä läpi kulkevaa seosta. Rotrexistä en tiedä.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2013, 19:13:05 ip »
Ei. MM tekee ja muut ihmettelee.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2013, 23:52:09 ip »
Omasta mielestä pikkulohko olisi parasta ahtaa turbolla. Pikkulohkon voimansiirrolle olisi liikaa mekaanisen ahtimen antama alaväännön lisäys. Turbolla voimaa saisi keskitettyä keski- ja ylärekisteriin. Sinällään pikkulohko ahdettuna on kiinnostava. Vaikka sitten mekaanisestikin. Tässä on vaan sen verran rahanmenoa käsillä ja tulossakin, ettei pysty juuri nyt harrastamaan kuin yhtä pyörää. Pläskiin kyllä palataan myöhemmin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #8 : Helmikuu 10, 2013, 13:55:09 ip »
No TEE ni sitten ihmetellään yhdessä  ;D
Forza Moto Guzzi!

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2013, 14:48:24 ip »
Jos joku haluaa nähdä, minkä kokoinen on max 130 hevosvoimaan riittävä Rotrex-ahdin, niin sellainen Leimanin pajassa odottamassa asennusta.

On muuten yllättävän pieni kapistus. Pienen auton laturin kokoinen noin suurin piirtein. Huonona puolena on tietysti hinta. Älyttömän kallis, jos vertaa vaikka henkilöautoissa yleisesti käytettäviin turboihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2013, 16:26:50 ip »
No TEE ni sitten ihmetellään yhdessä  ;D

?? Puristaako jostain?
Tällä hetkellä tilanne estää suuremmat hankinnat ja rakentelut. Ei nimittäin ole ihan ilmaista siirtyä kaasuttimista toimivaan turbo- ja ruiskutekniikkaan. Osia ja tarjouksia on hankittuna, että ihan käsien päällä ei täälläkään istuta. Valmiimpaa voi sittenesitellä, itsellä kun ei ole tapana blogata tai feisbuukata projekteja. Vaikka itse teenkin lähes kaiken, ei vaan aina raha kaikkeen riitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2013, 17:56:38 ip »
Jotenkin tutun kuuloista avautumista tuo TunturiTT:n kertomus.

Itse pyrin tekemään mahdollisimman paljon ilmaisista tai muuten toisten hylkäämistä osista tai parantelemalla halpiskamaa. Jos jotain pitää ostaa niin vähän kerrallaan kun tuo eläkevakuutusyhtiön päivärahan on hyvää mutta sitä on kovin vähän. Ja vain kerran kuussa.

Enimmäkseen maksan antamalla aikaani toisten käyttöön eli tekemällä palveluksen saa jotain vastineeksi. Esimerkiksi perävaihteen, suuttimet, eri materiaaleja ja elektroniikkaa. Kun rahaa ei ole pitää keksiä muita keinoja. Varastamisella olisi hyvä tuotto noin sijoitusmielessä mutta kun siinä on joitakin perästä päin ilmeneviä ongelmia. Mahdollisesti.

Juuri äsken, pyhätöinä, rakentelin 100% lahjoituskamoista pesupöydän saastaisia Guzzin osia varten. Tuli aika kätevä. Vaikka itse kehunkin. Hintaansa nähden.

Noista pikku-Eatoneista olen pitänyt silmällä kaupankäyntiä: kallein tietämäni M24 on vaihtanut omistajaa 400€. Riippuu tietysti kunnosta joka on helppo todeta. M45 ja M62 vaihtavat omistajaa noin 500 eurolla. Ovat useasti lähes käyttämättömiä. Varsinkin Mersuista peräisin olevat. Muutama on kulkenut käsieni kautta vaihdon välineenä kun olen kytännyt noita M24:sia. Pyrkivät olemaan harvinaisempia kuin nuo isommat. Mutta kyllä niitä löytää kun itselläkin niitä jo kolme on käytössä. Tai melkein. Toukokokuussa pärähtää!

JuhaV

  • Vieras
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2013, 17:57:12 ip »
Jos joku haluaa nähdä, minkä kokoinen on max 130 hevosvoimaan riittävä Rotrex-ahdin, niin sellainen Leimanin pajassa odottamassa asennusta.
On muuten yllättävän pieni kapistus. Pienen auton laturin kokoinen noin suurin piirtein. Huonona puolena on tietysti hinta. Älyttömän kallis, jos vertaa vaikka henkilöautoissa yleisesti käytettäviin turboihin.

http://files.myopera.com/v2tre/albums/6329701/2013-02-10-1592.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/albums/6329701/2013-02-10-1599.jpg

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2013, 18:00:15 ip »
Lainaus
http://files.myopera.com/v2tre/albums/6329701/2013-02-10-1599.jpg
Kyllä se istuu niin somasti siellä sylintereiden "kainalossa"!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ahdinasennusta liki reaaliajassa
« Vastaus #14 : Helmikuu 10, 2013, 18:51:54 ip »
Tuo on kyllä todella jees. Ei lisää Spesiaalin painoakaan kovin paljoa. Tulikos tuohon Ekun laitteeseen välijäähdytintä? Matille ei taida tulla, kun ahdot pysyy maltillisena(?). Tuleekos tässä läppärunko paine vai imupuolelle?


Mitä tulee tuohon aikaisempaan avautumiseen; itse katson kieli pitkällä Matin ja Jannen yms. heppujen ammattilaistason fasiliteetteja ja projekteja. Tiedän, ettei niitä ole hetkessä hankittu ja maksettu, itsellä vasta kymmenisen vuotta takana tallin varustamisessa. Löytyy sorvi, hitsauskoneet, (kohta) jyrsin ja prässi, pylväspora, muutama sata kiloa käsi- ja sähkötyökaluja jne. Lähes kaikki second handia täälläkin. Tällä hetkellä tallilla on muutama aste pakkasta, joten ihan hirveisiin suorituksiin siellä ei kipeänä pysty. Kevät lämpenee ja projektit taas kiihtyvät.
Olen suosinut myös tuota mitä Mattikin, eli palveluksilla hommataan tarpeita ja palveluksia. Niistä ei paljon ole foorumille kirjoittaa, kun varustaa kavereiden ratakalustoa jarruadaptereiden koneistuksilla, kuituhommilla tai hitsailujutuilla. Myös tullut tehtyä pakoputkijuttuja kavereille viimeaikoina, esim rutattujen rosteriputkien oikomisia jne. Niillä kartutan kuitenkin omia projekteja ja suhteita pyörämaailmassa. Myös muutamia säätö-, korjaus- ja asennushommia on jonossa; venttiilinsäätöä, kahvalämppäreiden asennusta ja sen sellaista.
Kaikkien (tällä foorumilla) projekteja seuraan ja kunnioitan kaikkien omin käsin tehtyjä juttuja, olen vain sen verran nähnyt ja tehnyt itsekin, etten ihan pikkujutuista jaksa innostua. Ei mitään henkilökohtaista, tarvii vaan jonkin verran että vakuuttaa.
Matti pelaa täällä omassa liigassaan ja sinne pyritään  ;)


Tästä vuotamisesta voidaan avata vaikka oma ketju, ettei rakenteluketju mene tukkoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.