V11sport.de palstalla oli taas yhtä näistä sydäntalven ajanvietteistä, öljykeskustelua. Yksi kirjoittajista on V11 –kuski ja ”laillistettu Guzzi huoltaja” myös ammatikseen.
”
2006 Guzzi julkaisi öljyinfon, jossa suositellaan spesifisesti täyssynteettistä 10W60 öljyä, jotta myös korkeammissa lämpötiloissa saavutetaan optimaalisia painearvoja. Uudemmissa Guzzeissa ei ole turhanpäiten öljynjäähdyttimiä ja termostaattia… Tehtaan tietojen mukaan V11 malliin kuuluu 3,5 litraa, mikä on kuitenkin liian vähän ja läikkyy sivuun niin että pumppu vetää ilmaa. Parempi on 4 litraa *) 10W60 täyssynteettistä ja öljynsuodatin 12-15Nm kireyteen. Täyssynteettistä öljyä käytetään, koska mineraali- ja puolisynteettinen öljy palaa ja kovettuu Guzzin moottorin lämpötiloissa, joka näkyy hyvin männistä. Nämä ovat kaikki kokemukseen perustuvia asioita, ei uskomusasioita.
Unohtakaa käyttöohjeet, siellä on V11:lle annettu vielä 5W40, joka on tarpeen ainoastaan hydraulisilla venttiilinnostimilla varustetuilla Caleilla, molempia mallejahan rakennettiin samaan aikaan ja V11:lle otettiin myös tuo hölynpöly ohjeisiin… jopa kaikkien mallien korjaamojulisteissa (tekniset tiedot yms.) oli tuo tieto väärin, V11 mallille 20W50 ja 5W40, malliin kuuluu kuitenkin 10W60. Ratkaisevia eivät ole käyttöoppaat, vaan myöhempi öljyinfo.
Kun 2003/04 tulivat uudet Carc mallit, 10W40 ja -50 olivat ongelmallisia öljylaatuja liian alhaisen öljynpaineen vuoksi. Näissä malleissa oli vielä V11 öljypumput jotka olivat säädetty alakanttiin, mikä puolestaan johti korkeilla lämpötiloilla kesällä paineongelmiin. Siksi Guzzi julkaisi 2006 öljyinfon, spesifisen suosituksen 10W60 –täyssynteettisestä öljystä. Valitettavasti tuo öljyinfo puhuu ainoastaan Carc –malleista, pikkulohkosta ja Caleista, mutta ei enää V11 malleista, joille suositus on yhtä tärkeää…
”
*) Edit 4.2. Toisaalla muissa keskusteluissa tämän (täyttö 4 L) kerrotaan koskevan malleja Daytona RS-Sport 1100i-Centauro-V11.