Kirjoittaja Aihe: Öljyongelma.  (Luettu 11028 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Öljyongelma.
« : Helmikuu 01, 2013, 00:26:17 ap »
Kokeilen näin aluksi näkyykö kuva.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #1 : Helmikuu 01, 2013, 00:47:11 ap »
Toimii.

Muistan joskus aikasemmin uutena Guzzistina kyselleeni täälläkin öljypohjasta löytyneestä vaaleasta mönjästä joka on mulle tutumpi näky kannentiiviste ongelmaisten vesijäähdytteisten moottoreiden sisuksista.
Tällä kertaa öljypohjassa ei mönjää näy mutta venttiilikoppien alla törkyä on reilusti kuten kuvissa näkyy.
Viimeksi päädyttiin mm. huonosta huohotuksesta johtuvaan harmittomaan ilmiöön, mutta nyt toi rupeaa näyttämään jo niin häiritsevältä että asialle olis ehkä syytä tehdä jotain.
Nyt kun pyörä on muutenkin aika palasina puhdistelen kaikki huohotusletkut yms. osat mutta olisiko jotain tunnettua parannuskeinoa?
Öljyillä on ajettu alle 3000km ja pyörää on säilytetty lämpimässä tallissa jossa on aina vähintään noin 10 astetta. Talvisin lämmitän melkeen päivittäin puulla reilusti lämpösemmäksi mutta tuskin se asiaan mitenkään liittyy.
Öljynä on ollu kokoajan Valvolinen VR1 10W-60

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2013, 06:22:48 ap »
Tavallista kylmälimaa, ei kannata huolestua. Kun kelit lämpiää, tuo häviää. On syksyn kylmien ajokelien takia ilmankosteudesta emulsioitunut öljyn kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2013, 09:26:20 ap »
Limaa ei muodostu kun ajaa niin että öljyn lämpötila on 120 astetta tai yli. Samalla keinolla liman saa häviämään mutta joutuu jonkin aikaa päästelemään.

Guzzin ongelma on että kone käy liian kylmänä ilmastossamme. Itse huomaan Brevan ajotietokoneen kulutusmittarista kun kulutus on litran enempi sadalle kilometrille kun säätila on alle 15 astetta. Menee "ryyppy" päälle eli kylmäkäyntirikastus.

Perehdyin asiaan kun ryhdyin käyttämään etanolia polttoaineena Californiassa ja vielä 20 asteen lämpötilassa 120 kmh nopeudessa tasakaasuajossa moottorin lämpötila oli alle 70 astetta mikä on tyypillinen kylmäkäyntirikastuksen toimintaraja. Bensiinimoottorilla raja on hiukan alhaisempi mutta saattaa silti helposti mennä kevyessä ajossa viileällä säällä (sateessa) rikastuksen puolelle.

Jos ei menisi rikastukselle niin olisi nyintää ja epämääräistä käyntiä tiedossa kylmällä koneella. (Tosiasiassa katalysaattorikaan ei toimisi myöskään ilman lisäbensaa.)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2013, 21:13:27 ip kirjoittanut motomatti »

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2013, 09:38:16 ap »
Tuossa suhteessa öljyjen välillä on eroja. Välillä käytin Teboilin , olikohan 20W 50 -mineraaliöljyä kun sitä oli vielä olemassa, mutta paikat meni niin kermaisiksi, että vaihdoin öljytyyppiä varmuuden vuoksi. Muistelisin ajaneeni muutaman vaihdonvälin Valvolinen "for old engine" , mitä lie - öljyllä ja minusta kopat sillä pysyivä aika puhtaina. Viime vuosina on ostettu 20 litran säästöpakkauksia Delvacia ja käytetty samaa kamaa kaikissa pyörissä, mutta en ole erityisesti kiinnittänyt huomiota limaisuuteen. Ei se ainkaan mahdottoman limaista voi olla kun en ole tullut asiaa ajatelleeksi. Kylmissä keleissä venttiiliopan kannet joka tapauksessa ottaa rähmää enempi pintaansa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2013, 21:19:44 ip »
Tuo kylmälima tekee toisinaan yllätyksiä: huohotuksen kautta saatta klimppi tuota soosia imeytyä palotilaan niin on tausta melko harmaa. Joskus Quotan kanssa luulin että kone pasahti mutta hetken päästä käynti oli aivan normaalia.

Jos ilmanpuhdistimen kotelon pohjalle alkaa limaa kertymään jatkuvasti niin kannattanee miettiä öljylaadun tai ajotavan vaihtoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #6 : Helmikuu 02, 2013, 10:05:06 ap »
Juu, moottori pitäisi aina ajaa lämpimäksi asti.
Omastani tuo vaahto yleensä viimeistään irtoilee huohottimesta rata-ajossa. Sittenpä ajotauoilla pyörän alle koostuu öljylimalammikko. Muuten päivän mittaan pelkäksi öljyksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2013, 14:47:20 ip »
V11sport.de palstalla oli taas yhtä näistä sydäntalven ajanvietteistä, öljykeskustelua. Yksi kirjoittajista on V11 –kuski ja ”laillistettu Guzzi huoltaja” myös ammatikseen.

2006 Guzzi julkaisi öljyinfon, jossa suositellaan spesifisesti täyssynteettistä 10W60 öljyä, jotta myös korkeammissa lämpötiloissa saavutetaan optimaalisia painearvoja. Uudemmissa Guzzeissa ei ole turhanpäiten öljynjäähdyttimiä ja termostaattia…  Tehtaan tietojen mukaan V11 malliin kuuluu 3,5 litraa, mikä on kuitenkin liian vähän ja läikkyy sivuun niin että pumppu vetää ilmaa.  Parempi on 4 litraa *) 10W60 täyssynteettistä ja öljynsuodatin 12-15Nm kireyteen. Täyssynteettistä öljyä käytetään, koska mineraali- ja puolisynteettinen öljy palaa ja kovettuu Guzzin moottorin lämpötiloissa, joka näkyy hyvin männistä.  Nämä ovat kaikki kokemukseen perustuvia asioita, ei uskomusasioita.
Unohtakaa käyttöohjeet, siellä on V11:lle annettu vielä 5W40, joka on tarpeen ainoastaan hydraulisilla venttiilinnostimilla varustetuilla Caleilla, molempia mallejahan rakennettiin samaan aikaan ja V11:lle otettiin myös tuo hölynpöly ohjeisiin… jopa kaikkien mallien korjaamojulisteissa (tekniset tiedot yms.) oli tuo tieto väärin, V11 mallille 20W50 ja 5W40, malliin kuuluu kuitenkin 10W60. Ratkaisevia eivät ole käyttöoppaat, vaan myöhempi öljyinfo.

Kun 2003/04 tulivat uudet Carc mallit, 10W40 ja -50 olivat ongelmallisia öljylaatuja liian alhaisen öljynpaineen vuoksi. Näissä malleissa oli vielä V11 öljypumput jotka olivat säädetty alakanttiin, mikä puolestaan johti korkeilla lämpötiloilla kesällä paineongelmiin.  Siksi Guzzi julkaisi 2006 öljyinfon, spesifisen suosituksen 10W60 –täyssynteettisestä öljystä.  Valitettavasti tuo öljyinfo puhuu ainoastaan Carc –malleista, pikkulohkosta ja Caleista, mutta ei enää V11 malleista, joille suositus on yhtä tärkeää…


*) Edit 4.2. Toisaalla muissa keskusteluissa tämän (täyttö 4 L) kerrotaan koskevan malleja Daytona RS-Sport 1100i-Centauro-V11.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2013, 01:00:08 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #8 : Helmikuu 03, 2013, 16:06:43 ip »
Hienoa. Asiaan tuli kerralla selvyys. Tuolla 10W60 synteettisellä varmasti riittävät ominaisuudet voiteluun. Autopuolella turbomoottoreihin tuon tyyppisellelle öljylle annetaan 20.000 - 50.000 km vaihtoväliksi riippuen ajoneuvon käyttötarkoituksesta.
Että ehkäpä tuolla Guzzissa kesän pärjää...

Alkaa meikäläisen kohdalla olla jo hintakysymys ja se että onko itselle esim. rahallista hyötyä siitä kestääkö moottori 200.000 vai 400.000 km kun todennäköisesti vaihdan pyörää jo alle 200.000 km ajettuna.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #9 : Helmikuu 03, 2013, 19:32:27 ip »
Omaan meinasinkin viime kesänä laittaa tuota kuuskymppistä, mutta ei silloin ollut kaupassa. Otin sitten viiskymppistä. toimi tuollakin , mutta seuraavaksi kyllä jostain sitä ostan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #10 : Helmikuu 04, 2013, 09:06:15 ap »
Varmaankin öljyn kuuman pään viskositeettivaatimus kulke käsi kädessä ajotapojen kanssa. Täkäläisessä vilpoisessa kesäkelissä rajoitusten mukaan ajellen öljyä ei saa kuumaksi oikein millään. Ratahommissa sitten tietenkin lämpenee. Jos lähtee heinä- elokuussa menemään Euroopan läpi nopeasti niin varmaankin 60W kuumanpään viskositeettina on tarpeen.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #11 : Helmikuu 04, 2013, 14:42:22 ip »
Näköjään bilhelvetestä löytyy http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Oljyt-ja-Voiteluaineet/Tays--ja-puolisynteettinen/Tayssynteettinen-moottorioljy-10W60-36677/

Muita mahtollisuuksia ovat Castrol, LiquiMoly, Deboil ja Red Line 20w-60

Tuo bilteman tuote on ilmeisesti aika uusi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #12 : Helmikuu 04, 2013, 15:24:07 ip »
Kappas! En olekaan Biliksessä huomannut tuota, lienee oikeasti uudehko tuote.
Myös Motonetilla on tällainen: Valvoline VR1 Racing 10W-60. Ja mopopuolelta edellisestä: MP-LiquiMoly 10W60.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #13 : Helmikuu 04, 2013, 15:36:40 ip »
Joskus oli muistaakseni juttua, että Calissa ei synteettinen öljy toimi. Ei pysy sisässä. Onkos asia näin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #14 : Helmikuu 04, 2013, 17:00:20 ip »
Ei ainakaan omaani (2000 mallinen) haittaa..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.