Kirjoittaja Aihe: Öljyongelma.  (Luettu 11030 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #15 : Helmikuu 04, 2013, 17:56:07 ip »
Lainaus
Calissa ei synteettinen öljy toimi

1. "Please also note that the above specifications refer to Agip branded products"

2. 1100 Series California - Mechanical Tappets: Engine oil: Racing 4T 10W-60 (nykyinen tyyppi ”eni i-Ride PG 10W-60”) or as an alternative 20W-50.

3. Agip Racing 4T 10W-60: Lubrificante sintetico. Consigliato per le moto di ultima generazione ad alte prestazioni. Nato direttamente all’esperienza nel mondo delle corse, è particolarmente consigliato per competizioni e guide sportive. Viscosità: 5W-40, 20W-50, 10W-60.

Ja jos haluaa sotkea selvän asian voi myös kurkata tuolta (Öljy-yhtiön omat suositukset...)  :)

http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2013, 21:59:11 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #16 : Helmikuu 05, 2013, 10:20:56 ap »
Sinäänsä helpottavaa kuulla ettei kyseessä ole mikään vakavampi ilmiö, ehkä mun pitää vaan vähän päivittää ajotyyliä pompperimpaan suuntaan. Oikeestaan oon kyllä kuvitellu että mulla kone lämpenis käytännössä joka ajokerralla kun kilsoja tulee aina vähintään 30. Toisaalta himaan tullessa ajan aina vähintään 10km pienempää 60-80km/h tietä jossa kone varmasti pääsee jäähtymään.

Tähän asti oon käyttäny tota Tunturin mainitsemaan Valvolinen VR1 10/60W öljyä, eikä ilmeisesti ole mitään syytä sitä vaihtaa jatkossakaan?

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #17 : Helmikuu 05, 2013, 16:24:14 ip »
Lainaus
Calissa ei synteettinen öljy toimi

1. "Please also note that the above specifications refer to Agip branded products"

2. 1100 Series California - Mechanical Tappets: Engine oil: Racing 4T 10W-60 (nykyinen tyyppi ”eni i-Ride PG 10W-60”) or as an alternative 20W-50.

3. Agip Racing 4T 10W-60: Lubrificante sintetico. Consigliato per le moto di ultima generazione ad alte prestazioni. Nato direttamente all’esperienza nel mondo delle corse, è particolarmente consigliato per competizioni e guide sportive. Viscosità: 5W-40, 20W-50, 10W-60.

Ja jos haluaa sotkea selvän asian voi myös kurkata tuolta (Öljy-yhtiön omat suositukset...)  :)

http://eni-ita.lubricantadvisor.com/Default.aspx?lang=eng

Niin että "Nato direttamente all’esperienza nel mondo delle corse, è particolarmente consigliato per competizioni e guide sportive." eli suositus on syntynyt kilpailumaailman kokemuksista ja tarkoitettu erityisesti kilpailuihin ja urheilulliseen ajoon.

Missähän kilpailuissa Californialla on ajettu, että kokemuksia on saatu?  ???
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #18 : Helmikuu 05, 2013, 17:50:07 ip »
Moottorin peruskonstruktio on sama kaikissa (kaksiventtiili) isolohkoissa, joten sama sääntö öljyistä pätee kaikkiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #19 : Helmikuu 05, 2013, 19:18:23 ip »
Moottorin peruskonstruktio on sama kaikissa (kaksiventtiili) isolohkoissa, joten sama sääntö öljyistä pätee kaikkiin.

Toki, mutta kyllä kilvanajo ja California-ajo ovat moottorin rasituksen suhteen eri asioita. Mainospuhe on mainospuhetta.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #20 : Helmikuu 05, 2013, 21:07:24 ip »
Jos ominaisuudet riittävät "urheilullisesti" koeajettuun Sportiin, riittää öljyn ominaisuudet myös California-ajoon. Öljy on sen verran halpa vakuutus moottorin toiminnalle, ettei se edusta juuri minkäänlaista osaa harrastuksen kokonaiskuluissa. Ei siis ole mitään syytä olla käyttämättä kunnon rasvoja moottoreissa, oli kyseessä sitten California eli Sport. Tietenkin järkeä saa käyttää ja olla käyttämättä ylihinnoiteltuja tuotteita harrastus- ja harrastusratalaitteissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #21 : Helmikuu 05, 2013, 22:04:06 ip »
Lainaus
Huohotuksen kautta saatta klimppi tuota soosia imeytyä palotilaan niin on tausta melko harmaa. Jos ilmanpuhdistimen kotelon pohjalle alkaa limaa kertymään jatkuvasti niin kannattanee miettiä öljylaadun tai ajotavan vaihtoa

Jos huohotus menee kampikammio-öljyn nesteytin (rungossa) ja siitä öljy takaisin öljypohjaan ja öljysumu imuilmakoteloon, niin mistä kautta palotilaan päästään, vaiko juurikin tuon imuilmakotelon kautta ?

Kuinka tahmaisia läppärungot normaalisti ovat, jos niiden läpi menee myös jatkuvasti tätä öljysumua, pitääkö huuhdella liuottimella aina joskus ?

Olen ymmärtänyt että Spine -runkoisissa öljynerotus toimii hyvin, kaikissako imukotelon pohjalle kuitenkin aina kertyy öljyä ?

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #22 : Helmikuu 06, 2013, 09:25:25 ap »
Öljysumua ajautuu aina hiukan imuilman sekaan koska se on tarkoituksella sinne johdettu. Eli kampikammion "päästöt" poltetaan moottorissa. Ilmansuodattimen pohja pyrkii siksi olemaan aina hieman öljyinen. Se ei ole haitallista.
Silloin kun tuota öljylimaa kertyy runsaammin juuri venttiilikoneistoon ja muuallekin se tukkii huohotuskanavat niin paine pyrkii nousemaan lievästi ja painaa moskan ilmansuodattimen kotelon suuntaan.

Eri malleissa on hieman eri käytännöt. Toisissa on riittävät tilat öljysumun lauhdutukselle kuten juuri mainittu V10 ja V11-mallien spine-runko. Siellä öljylima tukkii lähinnä öljytilan pohjaan menevän paluukanavan. Huollon yhteydessä, kun öljyt on laskettu pois se on helppo puhaltaa auki paineilmalla. Itsellä on pari kertaa ollut tukkoinen.

Quotassa öljylima-savu-ilmiö oli lähes jokapäiväinen talvikäytössä.

Kerran itseltä tukkeentui öljyliman vuoksi huohotusjärjestelmä kokonaan ja kampiakselin takapään stefa pullahti pois paikoiltaan jolloin moottoriöljyt voitelivat kytkimeen oikein huolella. Huoltiksen pihassa asensin stefan takaisin paikoilleen, puhdistin huohotusjärjestelmän ja jatkoin matkaa. Opin kerralla että röörit pitää pitää auki.

Kytkinkotelon yläosassa keskellä on tärkein huohotusjärjestelmän osista: huohotusventtiili. Ainakin vanhempien mallien huoltokirjassa oli ohje sen puhdistamisesta "ennen ajokauden alkua". Vanhemmissa kyseessä on läppäventtiili, uudemmissa -80 - 90-lukulaisissa, jne on kuulaventtiili. Edellä kerrotusta tapahtumasta lähtien olen ottanut ko. osan tsekkaamisen huolto-ohjelman piiriin uudemmissakin pyörissäni.

Pikkulohkoisissa on hiukan erilainen zydeemi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #23 : Helmikuu 06, 2013, 12:18:59 ip »
Tästä on aiempikin keskustelu: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2819.0

Ei olisi ensimmäinen kerta kun ko palikka on hukassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #24 : Helmikuu 06, 2013, 18:19:41 ip »
Joo, jos huohotusvälineistö pelaa kuten pitäisi, ei kotelossa pientä öljysumua kummempaa pitäisi ollakaan. Guzzin tapauksessa huohotus kyllä siirtää suht kovia öljymääriä mukanaan, eli öljynerotuksen tulee kunnossa ollakin. Missään vakio-Guzzissa tuskin on riittävä huohotusjärjestelmä pidempään, reippaampaan ajoon. Mutta tästä on juteltu reippaasti jo toisaalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #25 : Helmikuu 07, 2013, 20:15:33 ip »
Otin tänään Alkoholipyörän pukille ja irrottelin osia erikseen.
Aiheeseen liittyen otin kuvan huohotusputkesta.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #26 : Helmikuu 07, 2013, 22:23:02 ip »
http://www.stein-dinse.biz/Complete-partlist/Unsorted/Oil-breather-valve::8782.html?language=en

Se takaisku- tai yksisuuntaventtiili löytyy kun irrottaa moottorin päällä olevan huohotusletkun. Venttiili on sujautettu sinne moottorin päällä olevan putken sisään joka näkyy tuossa Matin kuvassa. Katso tuota linkin kuvaa venttilistä ja sen koosta. Se venttiili on simppeli takaiskukuula holkissa.

-Juhav

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #27 : Helmikuu 07, 2013, 22:55:31 ip »
Lainaus
Venttiili on sujautettu sinne moottorin päällä olevan putken sisään
Kiitos nyt menee jakeluun. En vaan osannut sitä löytää vaikka tuoltakin S-D:ltä etsiskelin. Epäilen että ei ole erikseen missään kuvattu ainakaan V11 dokumentaatiossa.
V11 - it defines you.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #28 : Helmikuu 08, 2013, 00:06:30 ap »
Säiliö kerää öljyn, toinen pää ulkoilmassa starttimoottorin kupeessa. Suodatin kotelon yhde tulpattu. Purkkia ei ole tarvinnut tyhjennellä , mutta aina siellä pieni liru on ollut.
Kotelo pysynyt kuivana.

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljyongelma.
« Vastaus #29 : Helmikuu 09, 2013, 13:25:52 ip »
Tein yleistyyppisen tutkielman huohotusosista. Tuosta kampikammion huohotusputken päästä alkaen on eri malleissa omat kuvionsa mutta toiminta samanlaista. Mallikohtaisissa korjaamokäsikirjoissa on asiasta tarkemmin.

http://www.motomatti.fi/2013/02/moto-guzzi-isolohkon-kampikammion.html