Kirjoittaja Aihe: EU:n Parlamentti kuittaa..  (Luettu 14719 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2013, 12:12:42 ip »
Puretaanpa hieman tätä Parlamentin päätöstä.
Omaan silmääni pisti tuossa tekstissä tämä:
Päästöosastolla uusiin moottoripyöriin päästötasoksi tulee Euro 4 vuodesta 2016 alkaen ja Euro 5 vuodesta 2020 alkaen. Päästötason on pysyttävä sallituissa rajoissa 35 000 kilometrin ajan. Moottoripyöriin tulee moottorin oikean toiminnan valvomisen mahdollistava OBD-järjestelmä pakolliseksi.

Noista Euro nelosista ja vitosista ei tavan motoristin tarvitse huolestua. Niiden noudattaminen on valmistajan homma. Paitsi jos haluaisi vaihtaa esimerkiksi kolhiutuneet pakoputket korvaaviin niin tuskin onnistuu ainakaan omana työnä. Nyt jo kysellään uudehkojen pyörien osalta hyväksyntäpapereita ratsiassa jos putket eivät ole alkuperäiset.

Tuo päästötason lievennys 35 tonnin jälkeen on sinänsä aivan asiaa. Moottori kuluessaan muuttuu ja päästöarvot siinä mukana. Paljonko lievennys on, sitä en vielä tiedä. Ymmärrettävää olisi esimerkiksi prosenttia per 10000 km. Kuinka lie mahdollista enää tuolloin rukata mittariin enemmän kilometrejä...

Autoissahan on jo totuttu OBD-mittauksiin. Sehän tapahtuu katsastuksen yhteydessä ja siinä luetaan moottorinohjauksen muistiin jääneet tiedot. Alussa niiden kanssa oli vaikeuksia. Epäilenpä että sama hankaluus jatkuu kun tuo laite ilmestyy moottoripyöriin.
Kukahan noita OBD-arvoja ja tietoja sitten tulkitsee: Poliisit tien varressa vai pitääkö käydä katsastuskonttorilla mittauttamassa jos konstaapeli edes epäilee että jotain on vialla ja ympäristö vaarantuu. Ottaa varoiksi kilven jemmaan.

Vai vuosittaisessa katsastuksessa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2013, 13:21:01 ip »
Eli yksinkertaistettuna: Ei koske vahemmilla pyörillä kurvaavia (juuri) mitenkään. 2015 vuoteen asti on tehty/tehdään niin paljon pyöriä, että räpellettäviä yksilöitä riittää vielä pitkäksi aikaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2013, 21:42:33 ip »
Joskus loppukesästä tuli googlailtua tuota sanaa "OBD" kun oli Guzzidiag -kaapeli ja sen leveä liitin tapetilla.

"
OBD = On Board Diagnose. Moottoriajoneuvojen elektroniikan liitäntätapa diagnostiikkalaitteistoihin, joissa käytetään K- ja L –johdinta ja 12V jännitettä. OBDII määrittää normitetun (ISO 9141, ISO 14230/KW2000) diagnostiikan, joka liittyy päästöihin vaikuttaviin moottorinohjauslaitteen osiin. Kaikki on normitettua, parametrien muuttaminen ei ole mahdollista."

Voisin kuvitella että Guzzidiag:in "nollaa häiriöilmoitukset" ei ole haitaksi ennen mahdolliseen katsastukseen menoa (sitten joskus) ?  Täytyyhän ne viat saada pois muistista, jos on vaikka lambda-anturi vaihdettu liian suurien päästöjen vuoksi?
V11 - it defines you.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2013, 07:53:57 ap »
kyllä tästä juttua riittää jos kiinnostaa

http://www.obdmaailma.com/

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2013, 12:05:48 ip »
Eipä tuo autopuolen OBD-politiikka juuri kiinnosta. Omissa vehkeissä, siis moottoripyörissä, kun on suora pääsy tietokoneella ja ilmaisella ohjelmistolla järjestelmään noutamaan virheilmoitukset ja mahdollisuus säätää kaikkia parametrejä. Paitsi Brevassa johon en pääse kuin GuzziDiagilla mutta sekin tilanne muuttunee kun laitan tilalle avoimen lähdekoodin järjestelmän ja hiukan ulosmittaan koneen ominaisuuksia ja samalla syntyy optio flexifuel-toimintoon. Uskaltaa nyt tehdä kun mp-katsastuksen aloitus siirtyi useilla vuosilla ja päästöjen negatiivinen kehitys tullaan sallimaan ajettujen kilometrien myötä.

Sama juttu vanhemmissa pyörissä joissa on kaasuttimet ja kärkisytytys. Kaikkiin noihin on vapaa pääsy ropeltamaan. Tosin parhaallakin säädöllä syntyy vain välttävää tulosta verrattuna digitekniikkaan.

Eilen kävin aikoinaan 80-luvulla perustamallani moottoripyöräkerholla sen nykyisissä toimitiloissa. Sekapyöräkerho edelleen, mutta alkaa olemaan aika paljon amerikanpyöriä mutta myös italoja joukossa. Siellä yllättäin keskusteltiin ahkerasti ruiskuista ja myös sulautetuista järjestelmistä. Pelkästään minun kikkailuni asian tiimoilta ei ollut saanut kiinnostusta viriämään mutta nyt oli eräs jäsen joka omistaa BossHoss-pyörän ja oli sovittanut pyöräänsä digitaalisen ruiskun ja sen tuomat edut, omistajansa mukaan, olivat niin vaikuttavia että muillakin oli halu ryhtyä toimiin aiheen tiimoilta ja heivata pyöristään analogiset rihneet rompetorin pöydälle.

Lupasin olla apuna. Myös se vaikuttaa että kerhotilan seinän takana on alalle asettunut erityisesti moottoripyöriin mutta myös autoihin erikoistunut tuning-liike josta saa tarvikkeet suoraan hyllystä. Viereisessä hallissa rakennellaan taasen euroopanmestaruustason kiihdytyspyöriä ja muutaman sadan metrin päässä moottoriurheilusisäareena jossa pääsee talvellakin testaamaan kesäisissä ja vakioiduissa olosuhteissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2013, 13:59:09 ip »
Tässä lisää syitä miksi moottoripyöriä pitää välttämättä katsastaa:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1931.msg9664#msg9664

Kun homma ei etene ohitetaan vastustajien mielipide.

MViitasalo

  • Viestejä: 30
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #7 : Tammikuu 31, 2013, 09:32:30 ap »
Tuo päästöjen määrä mitataan tunnistimella, joka ohjaa moottorin käyntiä ja sitä kautta pyrkii pitämään palamisen mahdollisimman täydellisenä ja syntyvät pakokaasut mahdollisimman puhtaina. Katalysaattorin tehtävänä on puhdistaa läpivirtaava pakokaasu, jotta pakoputkesta purkautuva pakokaasu olisi mahdollisimman puhdasta. Mikäli katalysaattori sijaitsee äänenvaimentajan sisällä, vaimentjan vaihto katalysaattoria sisältämättömäksi tekee ajoneuvon syntyvien päästöjen osalta asetudten vastaisesksi. Mikäli katalysaattori on erillinen komponentti, joka useinmiten sijaitsee putkistossa eennen vaimenninta, voi tällaisessa tapauksessa käsittääkseni vaimentimen vaihtaa mihin tahansa korvaavaav tötteröön, kunhan ääni ei ei ylitä sallittua jne.
Guzzeilua jo vuodesta 2002 - eikä loppua näkyvissä!

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #8 : Tammikuu 31, 2013, 11:11:50 ap »
Autoissa puhalletaan pakosarjaan pumpulla ilmaa. Näin kaasut laimentuvat riittävästi ja päästömittaus sujuu. Päästöjä tulee tietenkin ihan yhtä paljon, mutta kun tuo mittaus on noin, niin se siunaa kaiken.

Tää on vähän samaa kuin kuvittelisi näin:
Juon pullon Koskenkorvaa raakana ja tulen vaikkapa 4.0 prom. känniin.
Jospa lantraan sen 3l:aan vissya mutta juon edelleen kaiken ( = 3,5l ), niin enpäs tulekaan känniin kuin 0,45 ja saan ajaa autolla.

Tai parempi esimerkki: Pyörässä on kettinkiveto ja se pruiskuttelee rasvaa lahkeille. Jospa väkästän kuttaperkasta suojakotelon niin,
että koko lahje on umpikoteloitu, eikä rasva pääse sotkemaan pukua, niin estääkö se rasvan ruiskuamisen ympäriinsä?  :P  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #9 : Tammikuu 31, 2013, 11:49:14 ap »
Lainaus
Mikäli katalysaattori on erillinen komponentti, joka useinmiten sijaitsee putkistossa eennen vaimenninta, voi tällaisessa tapauksessa käsittääkseni vaimentimen vaihtaa mihin tahansa korvaavaav tötteröön, kunhan ääni ei ei ylitä sallittua jne.

Vain osittain mahdollista. 2004 (joissain tapauksissa 2002 elokuu) alkaen saa vaimentimet vaihtaa vain E-tyyppihyväksyttyihin vaimentimiin. Vielä sillä ehdolla että vaimennin on kohdennettu juuri kyseisen pyörämallin vaimentimeksi (esimerkiksi valmistusnumerosta xxxxx valmistusnumeroon xxxxx asti)

Lainaus
Moottoripyörien meluja koskevat vaatimukset lyhyesti:
• pakoputken muutos pitää muutoskatsastaa, jos vaihdettava äänenvaimennin ei ole kyseiseen ajoneuvoon tyyppihyväksytty
• pakokaasupäästöiltään Euro2 ja uudempiin moottoripyöriin (yleisesti vuodesta 2004 alkaen käyttöönotettuihin) saa vaihtaa ainoastaan kyseiseen malliin tyyppihyväksytyn äänenvaimentimen
• 0,5 m etäisyydeltä pakoputken päästä ja puolella huipputehon kierrosluvusta mitattuna moottoripyörän melu saa olla enintään:
o valmistajankilven arvo +5 dB
o EY-tyyppihyväksymättömissä vuonna 1992 käyttöönotetuissa ja uudemmissa 103 dB
o ennen vuotta 1992 käyttöönotetuissa 106 dB

Lisätietoa muutoskatsastuksista ja niiden hinnoista saa katsastustoimipaikoilta.

Lähde: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1409/kolmannes_moottoripyorista_liian_meluisia

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #10 : Tammikuu 31, 2013, 12:10:20 ip »
Lainaus
Autoissa puhalletaan pakosarjaan pumpulla ilmaa. Näin kaasut laimentuvat riittävästi ja päästömittaus sujuu. Päästöjä tulee tietenkin ihan yhtä paljon, mutta kun tuo mittaus on noin, niin se siunaa kaiken.

Noin tehtiin moottoripyörissä jo 80-luvulla. (mm BMW ja Guzzi) Ei tehdä enää eikä autoissakaan tuolla periaatteella. Eikä niitä päästöjä mitata enää sieltä pakoputken päästä vaan OBD-järjestelmän kautta. Katsastuskonttorit tosin näin tekevät mutta kyse on siitä että yhteen laskutussarakkeista pitää saada jokin mukava summa helposta hommasta. Maassamme voimassa oleva laki laahaa hieman tekniikkaa jäljessä. Tosin ko zydeemillä saadaan joitakin tuning-poikien rasseja kaidemmalle tielle. Hyvä pelotevaikutus.

Ilman pumppaus on kyllä käytössä mutta sitä pumpataan ilman sisältämän hapen vuoksi joka reagoi pakokaasuissa olevien palamattomien hiilivetyjen kanssa ja siten pakokaasut puhdiistuvat. Siinä suhteessa Timo on oikeassa että näin menetellen ei kokonaisuutena ilma puhdistu koska kallisarvoista happea kuluu prosessissa. Laimentimena pakokaasuissa on tällöin typpi jota ilmakehässä on yllin kyllin. Liki 80 prosenttia. Se on varsin neutraali kaasu joka vain kulkee moottorin läpi tekemättä mitään kummallista paitsi että sitoo itseensä energiaa lämmön muodossa ja heikentää näin moottorin hyötysuhdetta.

Tästä päästään kätevästi laihaseosmoottoreihin jotka antavat tehoa ulos ihan kohtuullisesti vähällä polttoaineella mutta niissäpä typpi alkoi reagoimaan hapen kanssa korkeassa palamislämpötilassa. Jos päästöjä mitataan vain hiiliyhdistepäästöinä niin, kuten aikoinaan tehtiin, niin maailma pelastuisi. Mutta kun tuon typen oksidit havaittiin niin siihen loppui laihaseosmoottoreiden kehittäminen. Ovat siis liikkuvia myrkyttimiä.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #11 : Tammikuu 31, 2013, 12:19:15 ip »
Mun Citikassa vm. 2005 tuommonen on. No eipä siitä sen enempää, mutta eikös ollut hyvä kiertotie tuohon varsinaiseen juttuun; Kettingirasva...  :D ;)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2013, 20:06:42 ip »
Aikaisemmista linkeistä:
"…tilaisuuteen kutsutut puhujat olivat teollisuuden edustajia, jotka vaativat eurooppalaisen katsastusasetuksen ulottamista kaikkiin ajoneuvoihin.  Federation of European Motorcyclists Associations (FEMA) haluaa yhdessä liikennekomission kanssa  kääntää käsiteltävän asetusehdotuksen direktiiviksi ja jättää päätösvallan jäsenvaltioille miten usein mopot, skootterit ja moottoripyörät on katsastettava."

AL toteaa lehtensä pääkirjoituksessa tänään:
Trafi kilpailutti kuljettajatutkintojen vastaanoton 2010, yksi tarjous tuli. Hinnat nousivat 40%. Tutkintoja tekevän Ajovarma Oy:n tulos parani 3.140.000€.

Ymmärrän tuon niin, että tuon verran enemmän suomalaisten varallisuutta siirtyi "Trafin päätöksellä" ulkomaille. Kuten tiedämme, artisti (myös Guzzisti) maksaa jos/kun katsastukset alkavat. Toivottavasti ei kuitenkaan kohtuuttomasti.
V11 - it defines you.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2013, 14:53:13 ip »

AL toteaa lehtensä pääkirjoituksessa tänään:
Trafi kilpailutti kuljettajatutkintojen vastaanoton 2010, yksi tarjous tuli. Hinnat nousivat 40%. Tutkintoja tekevän Ajovarma Oy:n tulos parani 3.140.000€.

Nämä kilpailuttamiset on siinä mielessä metkoja, että niitä voidaan peukaloida.

Tuossa kuulin hiljattain yhdeltä bussiyrittäjältä esimerkin :

Tarjouksessa vaaditaan kalustolta sellaisia ominaisuuksia, että kenelläkään ei ole kaikkien ehtojen mukaista kalustoa. Esittelijä vihjaa tutulle yrittäjälle, että jätä tarjous vaikka tarjouksen ehdot täyttävää kalustoa ei ole. Kukaan muu yrittäjä ei jätä tarjousta vaatimuksista johtuen. Lopputulos : puutteellisen tarjouksen jättänyt yrittäjä saa ajot, kun muitakaan tarjoajia ei ole...


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: EU:n Parlamentti kuittaa..
« Vastaus #14 : Syyskuu 30, 2013, 21:11:41 ip »
Lainaus
Enää reilu 2 vuotta Euro IV päästöihin…

Jipii...