L5e-luokka lienee.
A)
Kun tehdään trike moottoripyörästä niin että pyöräpari tulee taakse jää alkuperäisen pyörän identiteetti voimaan koska muutosprosentti on 10% korvilla. Voi olla enemmänkin jos pyörää muutetaan muualtakin. Esimerkiksi vetotapa vaihtuu.
Tuon jälkimmäisen kuvan tyyppisen triken tekeminen on ongelmallisempaa kun alkuperäisestä pyörästä ei jää tarpeeksi osia identiteetin säilymiseksi. Esimerkisi runko.
Triken voi tehdä moottoripyörästä jonka ensirekisteröinti on tapahtunut ennen heinäkuuta 2004. Sen jälkeen rekisteröidystä moottoripyörästä ei voi tehdä trikeä eikä yleensäkään muutoksia ilman valmistajalta saatua hyväksymistä. Muutoskatsastuksessa on oltava 35% alkuperäisestä pyörästä jäljellä. Pyörä pitää alistaa erinäisiin lain vaatimiin testauksiin ajo-ominaisuuksien ja jarrujen osalta. Testauksen suorittaa MMAF Testmill Pentanovan valtuuksilla.
B)
Omavalmisteen (yksittäis ja piensarjavalmistus) voi tehdä mistä vain kunhan se täyttää tietyt vaatimukset kuten käyttöönottoajankohdan päästömääräykset. Autoveroa tulee maksettavaksi testausmaksujen lisäksi. Melko raskas prosessi mutta ei mahdoton. Suomessa ei ole vaadittaviin toimenpiteisiin valtuutettua tarkastuslaitosta.
C)
Hankitaan toisessa EU-maassa liikenteeseen hyväksytty trike, tehdään identiteettitarkistus katsastuskonttorilla, maksetaan autoveroa ja ajetaan.
D)
Hankitaan rakennussarja joka on jo hyväksytty EU-alueella liikennekäyttöön rakennussarjan valmistajan/toimittajan toimesta. (EU-alueella ei ole sisämarkkinoiden osalta enää ns. maahantuojia.)
Kootaan rakennussarja. Otetaan nippu hyväksyntäpapereita mukaan ja mennään katsastuskonttorille hakemaan leima rekisteröintitodistukseen.
Latimolle kun tein trikeä niin piti tehdä hieman tutkimusta. Tuossa yllä pieni osa sen tuloksista.
Tässä tekemisestä kokonaisuudessaan lopusta alkuun:
http://www.motomatti.fi/search/label/California%20TrikeLainsäädännöstä omaa mietelmää:
http://www.motomatti.fi/2012/02/california-trike-lainsaadannostakatsast.htmlJa tässä selväsanaisesti suomeksi Trafin soveltamisohje korjaamisesta ja muuttamisesta:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/042758fa2acdc9104b40a95508fee053/4761-Soveltamisohjeita_LVM_asetukseen_L-luokan_ajoneuvon_korjaamisesta_ja_rakenteen_muuttamisesta.pdfTämä Trafin ohje on varsin kattava mutta ei siinäkään kaikkea kerrota. Pari kertaa tuntui että päätä pitää hakata betoniin mutta asia kerrallaan selvisi. Katsastusmieheltä ei etukäteen saanut sellaisia ohjeita joiden pohjalta homma onnistuisi varmasti.
Katsastaja tuijottaa tähän ohjeeseen:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf melko järkkymättä tai soittaa Trafiin lisäohjeita saadakseen. Katsastusmiestä ei saa neuvoa eikä "opettaa" katsastustoimenpiteen aikana.
Huom! Identiteettitarkistus ja katsastus ei olle lainkaan sama asia vaikka molemmat tehdään katsastuskonttorilla. EU-alueella liikkuvalle tavaralle ei ole enää niin kutsuttua "Laajaa maahantuontikatsastusta" vaikka katsastuskonttoreilla mielellään rahastustarkoituksessa niin väittävätkin. Tulee mielenkiintoinen keskustelu...